Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Fleurtje_5
14-04-2024 om 11:45
Beertjelief schreef op 14-04-2024 om 10:59:
[..]
@fleurtje Kan je je voorstellen dat ik dit forumgedrag vrij vermoeiend vind dit en het hier verder bij wil laten?
Ik zal nog 1x reageren (al gaat wel m'n nichtjes basisschool filosofie van 't pestersprotocol door m'n hoofd "Stop, hou op, ik vind het niet meer leuk")Het begon met dat mij iets opviel (nog steeds trouwens) en dat is dat ik moeite heb met communiceren met mensen die voor 1980 geboren zijn (velen dan, gelukkig niet allen)
Dat was off-topic
Daarop reageerde Yumi met een vraag
Als ik een bericht zie, dan antwoord ik, negeren is niet aardig en niet netjes
Alsnog was ook mijn reactie op Yumi off-topic, dus een kanttekening achtergelaten aan TO dat ze het mocht staffen, want off-topic is off-topic
Eigenlijk, had ik het niet moeten plaatsen en eigenlijk had ik het weg moeten halen
Maar goed, ADHD en impulsiviteit zijn nogal een dingetje en dat is mij bekend
Vandaar dat ik opnieuw m'n excuses maakte aan @poezenmeisje
Want het ging wat los hier en, zoals meerdere aangaven, was en is het offtopic
Poezenmeisje beschouw ik als TO
Zie quote hierboven waarbij ze probeert de discussie terug te trekken naar Ter Apel
LHBTIQ in Ter Apel hoeft niet besproken te worden in dit topic, zelfs niet die van de ter Apelse vluchtelingen
Dus, terug naar de inwoners van Ter Apel
En de overlast die ze ervaren met het teveel aan vluchtelingen, in alle regenboogkleuren
Ik heb moeite met mensen die op deze manier communiceren. Fijne zondag verder. Doei.
Broadway
15-04-2024 om 07:39
Luchtpost schreef op 13-04-2024 om 10:45:
Als al die babbel- en bemoeibanen "morgen" massaal zouden gaan staken: wat gaat er dan eigenlijk mis in dit land?
Helaas heel erg veel ben ik bang. ik ben het trouwens 100% eens met je hele post. mensen denken niet meer na en daarom zal zo'n staking alles platleggen. zelfredzaamheid is juist bij de kwetsbare groepen compleet eruit "geslagen".
ik vind huurhuistuinen die volledig leeggehaald worden ook een prachtig concreet voorbeeld van hoe alles zonder nadenken kapotgereguleerd wordt. NIEMAND die 2 seconden (langer is niet nodig) nadenkt daar bij zo'n woningbouwvereniging en zegt: zijn we helemaal van de pot gerukt?
Daglichtlamp
15-04-2024 om 20:49
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2024Z06600&did=2024D15266
Voor 1 juli 12.000 opvangplekken, o.a. te realiseren door tentenkampen op gronden die al van het Rijk zijn.
Yumi
15-04-2024 om 21:16
Daglichtlamp schreef op 15-04-2024 om 20:49:
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2024Z06600&did=2024D15266
Voor 1 juli 12.000 opvangplekken, o.a. te realiseren door tentenkampen op gronden die al van het Rijk zijn.
Hoe triest dat het nodig blijkt te zijn om de brief af te sluiten met:
De persoonsgegevens van de ambtenaren zijn niet openbaar ter bescherming van
de persoonlijke levenssfeer.
OmaVan2
15-04-2024 om 21:53
Yumi schreef op 15-04-2024 om 21:16:
[..]
Hoe triest dat het nodig blijkt te zijn om de brief af te sluiten met:
De persoonsgegevens van de ambtenaren zijn niet openbaar ter bescherming van
de persoonlijke levenssfeer.
Ja, wat dat betreft zijn het rare tijden. Toen ik voor de verkiezingen op de site van de CU keek, kwam ik daar een brief van Slob tegen waarin hij verklaarde waarom hij wegging. Een van de redenen was bedreigingen. Dit weekend drie commissarissen van Ajax opgestapt, 1 van de redenen bedreigingen en zo zullen er veel meer voorbeelden zijn. Bah.
Fleurtje_5
16-04-2024 om 08:37
OmaVan2 schreef op 15-04-2024 om 21:53:
[..]
Ja, wat dat betreft zijn het rare tijden. Toen ik voor de verkiezingen op de site van de CU keek, kwam ik daar een brief van Slob tegen waarin hij verklaarde waarom hij wegging. Een van de redenen was bedreigingen. Dit weekend drie commissarissen van Ajax opgestapt, 1 van de redenen bedreigingen en zo zullen er veel meer voorbeelden zijn. Bah.
En laten we niet te vergeten hoelang Wilders al beveiliging nodig heeft.
En waarom Ayaan Hirsi Ali moest onderduiken. En Salman Rushdie. Slecht liep het af voor Theo van Gogh en Pim Fortuin.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/gesprek-ayaan-hirsi-ali/
Blomke82
16-04-2024 om 19:51
Blomke82 schreef op 23-02-2024 om 18:13:
[..]
Het is een gebed zonder einde, over 6 weken weer 1000, 6 weken verder weer 1000, weer 6 weken verder weer 1000. Enz. Enz.
Helaas toch gelijk gekregen. De dwangwet is er echt niet om ter Apel te ontlasten, maar om Nederland vol te proppen met o.a. een aantal getraumatiseerde mensen die hier straks vrij rond lopen en mensen met totaal andere normen en waarden van wie we niet eens de achtergrond kennen. En wat te denken van gratis huisvesting (met voorrang), gratis zorg en uitkeringen.
Wie gaat dat betalen? Ach, dan gooien we gewoon effe weer 25 cent bij op de benzineprijs.
Achja, lekker deugen, weg blijven kijken en zorgen dat ze niet bij ons in de achtertuin komen, aldus de politici.
Mick87
16-04-2024 om 20:13
en nu komen er ook nog tentenkampen. Dus een soort calais in iedere gemeente.
Ik hoop wel dat gemeenten die nu nog achterover leunen met het regelen van opvang wel een tandje bij gaan zetten om dat soort toestanden te voorkomen.
Maar het blijft vollopen met mensen terwijl we ook nog gebrek aan huisvesting hebben. Dus dat onderbrengen in hotels wordt ook iets permanents.
En nee het is allemaal niet zo makkelijk, maar er moet straks wel echt doorgepakt gaan worden om de stroom enigzins in te gaan dammen
Daglichtlamp
16-04-2024 om 21:39
Het is niet dat er alleen nieuwe plaatsen gezocht worden omdat er meer plaatsen nodig zijn. Veel van de nieuwe plaatsen zijn ook nodig omdat op dit moment veel opvang plaats vindt in zeer tijdelijke noodopvang, en omdat die tijdelijk is, zijn er steeds opnieuw andere opvangplekken nodig.
Dat gaat de spreidingswet vanaf ergens tweede helft volgend jaar oplossen omdat er dan vaste locaties per gemeente moeten zijn. Dan voorkom je telkens weer die onrust omdat asielzoekers van hot naar her gesleept worden.
Blomke82
16-04-2024 om 21:57
Mick87 schreef op 16-04-2024 om 20:13:
en nu komen er ook nog tentenkampen. Dus een soort calais in iedere gemeente.
Ik hoop wel dat gemeenten die nu nog achterover leunen met het regelen van opvang wel een tandje bij gaan zetten om dat soort toestanden te voorkomen.
Maar het blijft vollopen met mensen terwijl we ook nog gebrek aan huisvesting hebben. Dus dat onderbrengen in hotels wordt ook iets permanents.
En nee het is allemaal niet zo makkelijk, maar er moet straks wel echt doorgepakt gaan worden om de stroom enigzins in te gaan dammen
Soms vraag ik me oprecht af wat voorstanders belangrijker vinden, kwaliteit of kwantiteit. Het opvangen gaat boven draagvlak en humaniteit. Maar ja het is dan ook een industrie waar veel geld mee binnen te harken is.
Deze omstandigheden moet je niet eens willen. Het besef moet eens komen dat Nederland gewoon vol is en dat daarbij het gehele sociale stelsel in zal storten. En Jan met de pet mag de rekening weer betalen.
Mick87
16-04-2024 om 22:01
Daglichtlamp schreef op 16-04-2024 om 21:39:Dat gaat de spreidingswet vanaf ergens tweede helft volgend jaar oplossen omdat er dan vaste locaties per gemeente moeten zijn. Dan voorkom je telkens weer die onrust omdat asielzoekers van hot naar her gesleept worden.
Nou ik hoop het echt. Toestanden met tenten vind ik in ons land wel echt bezopen. En voor de mensen die vluchten naar hier ook best heftig.
Blomke82
16-04-2024 om 22:06
Daglichtlamp schreef op 16-04-2024 om 21:39:
Het is niet dat er alleen nieuwe plaatsen gezocht worden omdat er meer plaatsen nodig zijn. Veel van de nieuwe plaatsen zijn ook nodig omdat op dit moment veel opvang plaats vindt in zeer tijdelijke noodopvang, en omdat die tijdelijk is, zijn er steeds opnieuw andere opvangplekken nodig.
Dat gaat de spreidingswet vanaf ergens tweede helft volgend jaar oplossen omdat er dan vaste locaties per gemeente moeten zijn. Dan voorkom je telkens weer die onrust omdat asielzoekers van hot naar her gesleept worden.
Maar is het wel wenselijk?
Elke gemeente een azc? Ook die zullen met dit instroomtempo weer vol raken.
What's next? Elke plaats een azc? En daarna? En hoe gaan we dat betalen? Ons sociale stelsel is niet gebouwd op 50% afnemers vs 50% inlevers.
Nicole123
16-04-2024 om 23:35
Blomke82 schreef op 16-04-2024 om 21:57:
[..]
Soms vraag ik me oprecht af wat voorstanders belangrijker vinden, kwaliteit of kwantiteit. Het opvangen gaat boven draagvlak en humaniteit.
Je doet nu:
- alsof de kwantiteit aan plekken ook automatisch de kwantiteit aan instroom is en we daar de keuze in hebben (alsof je met plekken in AZCs beperken de instroom-kraan zou dichtdraaien)
- alsof kwaliteit afneemt als de kwantiteit aan opvangplekken toeneemt
Beide aannames zijn onwaar.
Minder plekken voor asielzoekers zorgt niet voor minder asielzoekers. Dat hebben we afgelopen jaren wel gemerkt. Ook al zat Ter Apel meer dan vol, ze bleven komen. Daarover zijn we het eens, toch? Zie de OP en het halve topic. Dit is omdat de instroom afhankelijk is van bijv oorlogen elders in de wereld, niet van de hoeveelheid plekken die we hebben. De kwaliteit is wél afhankelijk van de hoeveelheid plekken die we hebben, maar precies omgekeerd aan hoe jij het stelt. Te weinig kwantiteit leidt tot mensen die buiten moeten slapen, tot noodoplossingen als tentenkampen en honderden bedden in sporthallen, tot mensen die van de ene plek naar de andere moeten. Kortom, tot bedroevend lage kwaliteit.
Structurele plaatsen erbij in kleinschalige AZCs over het land verspreidt leidt niet tot meer asielzoekers, wél tot kleinschaliger opvang in plaats van hutje mutje op elkaar gepropt zitten met 2500 man, tot een vaste plek in plaats van van hot naar her gesleept te worden, tot een dak boven het hoofd in plaats van een tentdoek of niks, tot een miniem beetje privacy in plaats van een sporthal met 100 bedden. Kortom, meer structurele plaatsen leidt tot méér kwaliteit.
Fleurtje_5
17-04-2024 om 07:40
Gebruikersnaaminvullen schreef op 05-04-2024 om 08:19:
[..]
Wat denk je dat er gebeurt met de spreidingswet als de instroom hoog blijft?
"Gemeenten dreigen meer opvangplekken voor asielzoekers te moeten gaan regelen dan ze bij de ingang van de spreidingswet is beloofd. Dat blijkt volgens ingewijden uit de laatste ramingen van de instroomcijfers voor de aankomende jaren. Op 1 januari 2026 zijn er namelijk zo’n 133.500 opvangplaatsen nodig.
Het demissionaire kabinet hoopt nog bij te sturen door wat aan de in- en uitstroom te doen, omdat het verhogen van de taakstelling eigenlijk niet de bedoeling is. Tot op heden komt daar echter weinig van terecht."
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1005533894/dwangwet-onder-spanning-gemeenten-dreigen-fors-meer-asielopvang-te-moeten-regelenEn jij hebt het alleen maar over mensen, munitie en draagvlak. Hoe lang denk je dat er draagvlak blijft als migratie in deze hoeveelheden door blijft gaan?
Maar hoe kunnen ze nu al weten dat er op 1 januari 2026 zo'n 133.500 opvangplaatsen nodig zijn?
Ze zitten nu al met de handen in het haar omdat er tot 1 juli 2024 zo'n 12.000 opvangplekken nodig zijn.
Fleurtje_5
17-04-2024 om 07:46
Yumi schreef op 29-03-2024 om 09:42:
Er is een oplossing om de druk op asielzoekerscentra te verlagen.
Op dit moment wachten ongeveer 10.000 statushouders in azc op een woning. Het COA gaat per direct zoveel mogelijk statushouders onderbrengen in hotels.
Statushouders zoveel mogelijk naar hotels, ook zonder goedkeuring gemeentenHet Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) gaat per direct zoveel mogelijk statushouders onderbrengen in hotels in de buurt van de asielzoekerscentra waar ze nu verblijven. Daar is formeel geen toestemming van de betrokken gemeenten voor nodig. Het COA zegt te handelen "in opdracht van het Rijk en na instemming van de commissarissen van de Koning".
Statushouders zoveel mogelijk naar hotels, ook zonder goedkeuring gemeenten (nos.nl)
Het kostenplaatje van hotels: