Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Blomke82
21-02-2024 om 21:28
Nicole123 schreef op 21-02-2024 om 21:05:
[..]
Hoe bedoel je, zonder inspraak? Je maakt er een karikatuur van, die niet klopt. Volgens mij is er bij een nieuw AZC vrijwel altijd juist wél inspraak. Het draagvlak is verminderd door de vele negatieve berichten vanuit Ter Apel, omdat daar veel teveel asielzoekers hutje mutje zitten, wat logischerwijs zorgt voor overlast (ook als je 2000 oer-Hollandse autochtonen van dezelfde leeftijd en sekse daar op die manier zou huisvesten). En door noodoplossingen, waarbij inspraak niet mogelijk was omdat er acuut een plek gevonden moest worden voor mensen die anders buiten in de kou zouden moeten slapen. Bijvoorbeeld in een hotel in Scheveningen. Dat Ter Apel zo overvol zat en die noodoplossingen nodig waren komt door wanbeleid van de overheid, die in tijden met minder asielzoekers AZCs heeft gesloten en lange tijd niks wilde doen aan de onhoudbare situatie. De gevoelens zijn verder nog flink opgehitst door Wilders en consorten (o.a. Yesilgöz) die over elkaar heen buitelen met hoe erg het allemaal is, leugens rondpompen over bijv dat asielzoekers lekker luxe in het zwembad van zo’n hotel liggen (waar ze helemaal geen gebruik van mogen maken) om de jaloerse gevoelens aan te wakkeren en insinuëren dat asielzoekers allemaal rellende gelukszoekers zijn en loze dingen roepen als ‘nul asielzoekers!’ of ‘terugsturen!’, wat helemaal niet haalbaar is. Daarmee kloppen ze alleen de boosheid onder de bevolking nog extra op, waar de PVV enorm bij gedijt, zonder enige werkbare oplossing te bieden.
Er kan wel inspraak zijn, maar dat is een wassen neus. Op de inspraakbijeenkomst is het het er voor altijd al in kannen en kruiken.
Nicole123
21-02-2024 om 22:39
Blomke82 schreef op 21-02-2024 om 21:28:
[..]
Er kan wel inspraak zijn, maar dat is een wassen neus. Op de inspraakbijeenkomst is het het er voor altijd al in kannen en kruiken.
Inspraak in de zin van dat bewoners zoiets geheel tegen kunnen houden vaak niet nee. Maar dat is bij een nieuwe snelweg, nieuwe woonwijk, nieuwe kerncentrale, buslijn die verplaatst wordt, etc etc net zo. Die dingen moeten toch ergens komen en op grond van NIMBY sentimenten kun je niet de bewoners dit soort dingen zelf laten bepalen, want dan loopt heel Nederland vast. Inspraak is niet: bepalen jullie het maar. Wel goed informeren, zorgen wegnemen, bepaalde dingen bijsturen (bijv een kleinere woonwijk of kleiner AZC op grond van bepaalde goede argumenten), etc. Dat is hoe inspraak gaat, ook voor andere zaken dan AZCs.
Overigens blijkt uit onderzoek dat omwonenden van AZCs veel positiever zijn erover dan mensen die er geen in hun omgeving hebben. Het is vaak meer de angst voor overlast dan dat er daadwerkelijk veel overlast is. En dan heb ik het over kleinschalige AZCs, niet over mega-AZCs die compleet uitpuilen a la Ter Apel en Budel.
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/217847/omwonenden-zijn-positief-over-azc-in-hun-buurt
Nederlanders die dichtbij een azc wonen, hebben eerder een positieve dan een negatieve mening over asielzoekers vergeleken met zij die veraf wonen. Dit blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG).
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5332617/gemeenten-rondgang-asielzoekerscentra-nauwelijks-overlast
Een veelgebruikt argument bij demonstraties tegen de komst van een asielzoekerscentrum (azc) is dat asielzoekers overlast veroorzaken. In de praktijk blijkt dit mee te vallen, want de meeste gemeenten met een groot azc melden nauwelijks tot geen problemen.
https://www.vpro.nl/argos/lees/onderwerpen/artikelen/2022/criminaliteit.html
‘Ik wilde weten hoe het precies zit, dan kan je mensen de juiste informatie geven,’ vertelt Wienen. ‘We hebben een bestaande AZC in Katwijk onderzocht en de politiegegevens van twee jaar geanalyseerd. Daaruit bleek dat het aantal politiecontacten per asielzoeker aanzienlijk lager ligt dan de gemiddelde Katwijker: 2,5 keer zo laag.’
Sociaalwetenschapper Noyon is sceptisch over het bekendmaken van dit soort cijfers: ‘Het is de vraag in hoeverre je de publieke opinie nog kan beïnvloeden met feiten. Als mensen eenmaal een mening hebben gevormd en daarvan overtuigd zijn, is het heel moeilijk om informatie te geven dat geaccepteerd wordt. Waarschijnlijk trekken mensen vaker de cijfers in twijfel dan dat ze hun mening bijstellen. Dat maakt het ook zo lastig om de beeldvorming te veranderen.’
felija
22-02-2024 om 10:21
Blomke82 schreef op 21-02-2024 om 20:23:
[..]
De PVV is niet zo groot geworden omdat men discrimineert maar omdat men het spuug en spuug zat is dat alles door de strot gedrukt wordt.
Door heel Nederland worden asielzoekers geplaatst met trauma's en een totaal ander denkbeeld, zonder inspraak van de huidige inwoners, je kan op je klompen aanvoelen dat dat negatieve reacties uit gaat lokken.
Dingen onder dwang, zonder draagvlak is gedoemd te mislukken.
Dwang is in deze niet de oplossing.
Je hebt niet voor niets al buurtwachten, er hoeft maar iets te gebeuren en buurtwachten gaan knokploegen worden in sommige gemeenten, mark my words.
Excuses dat ik de term discriminatie gebruik in relatie tot PVV-stemmers, dan scheer Ik ook een groep over één kam, niet netjes.
Ik lees woede in je post, is dat alleen vanwege de asielzoekerskwestie, of is het breder dan dat? Het niet gehoord voelen, niet serieus genomen voelen lijkt aan de basis te staan van veel mensen. Is dat gericht op de lokale en landelijke politiek? Wat zou de samenleving, de overheid moeten doen om het vertrouwen weer terug te winnen?
Mick87
22-02-2024 om 11:50
felija schreef op 22-02-2024 om 10:21:
[..]
Excuses dat ik de term discriminatie gebruik in relatie tot PVV-stemmers, dan scheer Ik ook een groep over één kam, niet netjes.
Ik lees woede in je post, is dat alleen vanwege de asielzoekerskwestie, of is het breder dan dat? Het niet gehoord voelen, niet serieus genomen voelen lijkt aan de basis te staan van veel mensen. Is dat gericht op de lokale en landelijke politiek? Wat zou de samenleving, de overheid moeten doen om het vertrouwen weer terug te winnen?
Ik denk dat dat een probleem is inderdaad: men voelt zich niet meer gehoord. Er zijn de afgelopen jaren meerdere dingen mis gegaan.
-Toeslagen affaire, groot schandaal. En mensen wachten nog steeds op een oplossing van de overheid.
- Groningen mbt schade door aardbevingen. Dat duurt en dat duurt maar. Vraag me af of dit ook zo was geweest als dit in de randstad zo was.
- woningnood. Een hele generatie dreigt amper tot niet aan een woning te kunnen komen.
- ter apel: het loopt daar helemaal uit de klauwen. Mensen voelen zich daar niet meer gehoord. Veiligheid kan niet meer gewaarborgd worden, dus gaan mensen maar voor eigen rechter spelen.
Zelf heb ik ook niet bijster veel vetrouwen jn onze overheid. Echt keer op keer gelieg van met name Rutte. Fouten waar men mee weg komt. Echt serieus als ik zoiets op mn werk flik ben ik al lang ontslagen. Politici die komen en gaan en dus volgens mij alleen maar op het pluche willen zitten en weinig waarde hechten aan hun bevolking.
en ja de Immigratie. Feit is dat daar mensen door benadeeld worden. Ze ervaren overlast of moeten nog langer wachten op een woning. Men krijgt het gevoel dat ze zelf achter het net vissen maar dat voor asielzoekers/statushouders ineens alles kan. voor statushouders geldt een huisvestingsplicht, maar de eigen belastingbetalers kunnen het uitzoeken. Dat schuurt.
Hier in de buurt ook voorbeeld van een vrouw die na jarenlang bankhoppen bij vrienden eindelijk in een oud zorginstellingsterrein een antikraak woning had. Waar ze dan weer uit moet want er komen statushouders in die hebben onderdak nodig. Begrijpelijk. Maar zij dan ? Oké het was antikraak dus je kan er altijd uit gezet worden. Maar voor haar wordt niks geregeld en zij kan het uitzoeken. En dan ben je hier geboren, betaal je al decennialang belasting en je hebt zo het nakijken.
Collega heeft een dochter met een taalachterstand. Ze heeft moeten strijden voor extra hulp voor haar kind. En dan komen er kinderen van immigranten hier op school en voor hen is ineens allerlei hulp en potjes met geld.
Mensen zijn het zat. En ieder weldenkend mens snapt dat de problemen die er al zijn alleen maar groter worden. Helaas gebruiken mensen nu de asielzoekers als zondebok. Dat is ook niet fair. Maar die gevoelens komen wel ergens vandaan
Blomke82
22-02-2024 om 18:41
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5436428/italie-mag-bootmigranten-naar-albanie-sturen-meloni-vluchtelingen
Goede stap richting meer opvang in de regio, dat zou volgens dezelfde constructie kunnen.
Denk trouwens dat opvang in de regio win win is, de landen daar krijgen dan geld voor economische groei, dus meer welvaart en vluchtelingen blijven dicht bij hun cultuur, denkwijze en familie. En het Europa heeft aan het eind van de rit ook minder kosten.
Poezenmeisje
23-02-2024 om 11:45
Assita Kanko en Ruud Koopmans.
(Nederlandse versie)
https://open.spotify.com/episode/0mXRJdOeEk3Fm3mh4ooqwC?si=bG70VMFmSumbCFKP_F4BRA
Fleurtje_5
23-02-2024 om 14:48
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ik-heb-gewoon-een-rotverhaal-te-vertellen-aan-de-inwoners-van-ter-apel-zegt-demissionair-staatssecretaris-eric-van-der-burg-over-niet-halen-deadline/
'Ik heb gewoon een rotverhaal te vertellen aan de inwoners van Ter Apel', zegt demissionair staatssecretaris Eric van der Burg over niet halen deadline
...............
'Paar duizend plekken nodig'
Van der Burg heeft goede hoop dat het deze week wel gaat lukken om het aantal asielzoekers onder de 2.000 te krijgen, maar concludeert tegelijkertijd dat het vandaag al geregeld had moeten zijn. "Er zijn gewoon te weinig plekken om de grote hoeveelheid mensen die hier zitten te spreiden over Nederland." Hij vult aan dat er binnen nu en 6 weken nog een paar duizend plekken nodig zijn.
Die man kan het wel allemaal willen, maar die is niet goed bij zijn hoofd als hij het wel wil doordouwen.
Fleurtje_5
23-02-2024 om 14:55
Poezenmeisje schreef op 20-02-2024 om 23:41:
[..]
Hoeveel mensen in Nederland ken jij die goed Nederlands én Tigrinya spreken en er een dagtaak aan kunnen hebben om drie mensen op te leiden voor een vak?
Reguliere stagelopers vragen al veel tijd, maar ik begrijp dat jij ook nog wel een vakinhoudelijke tolk erbij kunt verzorgen.
Tarief: vanaf €115,20 per uur.
https://www.tolk2go.com/list/tigrinya-nederlands?hl=nl
Soheey wat een geld.
Alice12
23-02-2024 om 15:39
Fleurtje_5 schreef op 23-02-2024 om 14:48:
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ik-heb-gewoon-een-rotverhaal-te-vertellen-aan-de-inwoners-van-ter-apel-zegt-demissionair-staatssecretaris-eric-van-der-burg-over-niet-halen-deadline/
'Ik heb gewoon een rotverhaal te vertellen aan de inwoners van Ter Apel', zegt demissionair staatssecretaris Eric van der Burg over niet halen deadline...............
'Paar duizend plekken nodig'
Van der Burg heeft goede hoop dat het deze week wel gaat lukken om het aantal asielzoekers onder de 2.000 te krijgen, maar concludeert tegelijkertijd dat het vandaag al geregeld had moeten zijn. "Er zijn gewoon te weinig plekken om de grote hoeveelheid mensen die hier zitten te spreiden over Nederland." Hij vult aan dat er binnen nu en 6 weken nog een paar duizend plekken nodig zijn.
Die man kan het wel allemaal willen, maar die is niet goed bij zijn hoofd als hij het wel wil doordouwen.
Ik snap er echt helemaal niks van. Hij heeft het over een grote hoeveelheid mensen. Wanneer gaat de tijd dan komen dat zelfs meneer van der Burg vindt dat het klaar is, dat er geen plek meer is.
Ik heb de beelden in Brussel gezien , het is voor mij echt onvoorstelbaar dat we deze grote stromen blijven toelaten.
Daglichtlamp
23-02-2024 om 15:50
Jij vind dat ze maar op straat moeten slapen? Hoeveel overlast geeft dat denk je? Van der Burg heeft geen toverstafje om iets te doen aan de instroom. Dan moeten die formerende partijen een beetje opschieten, maar ja die houden nu eerst weer een week vakantie. (en dan denk ik dat zij ook geen toverstafje blijken te hebben).
Poezenmeisje
23-02-2024 om 16:23
Die weigerende gemeentes moeten eens aan het werk gaan hiervoor...
De tweede boete is inmiddels binnen want de 200 persoonsTENT bij de buren in Tweede Exloërmond kon niet worden opgebouwd door de storm.
Een TENT!!
Het is fokking nat en koud.
Daglichtlamp
23-02-2024 om 16:44
Poezenmeisje schreef op 23-02-2024 om 16:23:
Die weigerende gemeentes moeten eens aan het werk gaan hiervoor...
De tweede boete is inmiddels binnen want de 200 persoonsTENT bij de buren in Tweede Exloërmond kon niet worden opgebouwd door de storm.
Een TENT!!
Het is fokking nat en koud.
Die hele noodopvang in Biddinghuizen bestaat ook uit tenten, net als de noodopvang in Nijmegen volgens mij, en de noodopvang eerder dit jaar in Stadskanaal. Het is altijd nog beter dan buiten slapen. (en het zijn natuurlijk wel tenten met verwarming en zo).
Blomke82
23-02-2024 om 18:13
Alice12 schreef op 23-02-2024 om 15:39:
[..]
Ik snap er echt helemaal niks van. Hij heeft het over een grote hoeveelheid mensen. Wanneer gaat de tijd dan komen dat zelfs meneer van der Burg vindt dat het klaar is, dat er geen plek meer is.
Ik heb de beelden in Brussel gezien , het is voor mij echt onvoorstelbaar dat we deze grote stromen blijven toelaten.
Het is een gebed zonder einde, over 6 weken weer 1000, 6 weken verder weer 1000, weer 6 weken verder weer 1000. Enz. Enz.
Fleurtje_5
23-02-2024 om 19:21
Daglichtlamp schreef op 23-02-2024 om 15:50:
[..]
Jij vind dat ze maar op straat moeten slapen? Hoeveel overlast geeft dat denk je? Van der Burg heeft geen toverstafje om iets te doen aan de instroom. Dan moeten die formerende partijen een beetje opschieten, maar ja die houden nu eerst weer een week vakantie. (en dan denk ik dat zij ook geen toverstafje blijken te hebben).
Nee tuurlijk niet, maar als er geen plaats is en als hier al grote woningnood is, dat jongeren tot hun 45-ste bij hun ouders moeten blijven wonen, dat een vrouw al jaren in een kleine caravan woont, een andere jonge vrouw in een paardentrailer, een man op een gammele boot die zich 's winters alleen met een washandje kan wassen.....waarom dan zo ontzettend veel buitenlandse mensen gewoon toelaten en blijven opstapelen. Want dat is het. De enige die er beter van word zijn mensensmokkelaars. Ik snap niet dat zo'n slimme koppen dat niet zelf inzien.
Als die asielzoekers wisten dat ze hier op straat zouden moeten slapen of in een zaal waar vervuilde toiletten staan, dan hadden ze de overtocht niet gemaakt en waren ze nooit gekomen.
Waar sliepen deze mensen vóórdat ze naar Nederland kwamen?
Luister wat er al in 2022 werd gezegd in het NOS nieuws van 5 aug 2022:
Asielzoekers in Ter Apel moeten wekenlang wachten: 'Spijt dat ik ben gekomen'
Op dit moment staan er ruim 1200 asielzoekers op de wachtlijst voor een aanmeldprocedure. Dat proces wordt normaliter binnen 24 uur na aankomst afgerond, maar nu kan de wachttijd oplopen tot meer dan vier weken.
Fleurtje_5
23-02-2024 om 19:24
Blomke82 schreef op 23-02-2024 om 18:13:
[..]
Het is een gebed zonder einde, over 6 weken weer 1000, 6 weken verder weer 1000, weer 6 weken verder weer 1000. Enz. Enz.
Zolang er 'met geweld' plaats gemaakt gaat worden met de spreidingswet, blijft dat doorgaan, niet met 1000 maar met 2000-plus. Telkens weer.