Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Mick87 schreef op 21-02-2024 om 15:27:

Interessante boeken:
Hein de Haas Hoe migratie echt werkt.
Ruud Koopmans: De asielloterij en Het huis van de Islam

Dank je, dat lijken me nuttige boeken om te lezen. Die Hein de Haas zegt in ieder geval zinnige dingen in dit interview: https://www.amnesty.nl/wordt-vervolgd/migratiewetenschapper-hein-de-haas-er-is-helemaal-geen-explosieve-toename-van-migratie

‘Je ziet dat politici van links tot rechts altijd heel erg op asiel focussen, terwijl we weten dat internationaal gezien maar ongeveer 10 procent van alle migranten vluchteling is. In Nederland misschien 10 tot 12 procent. Een asielquotum is helemaal niet uitvoerbaar, want we hebben ons te houden aan internationale verdragen. Bovendien hebben we 44 duizend kilometer Mediterraanse kustlijn. Het is een illusie om te denken dat je iedereen kunt tegenhouden als er een oorlog in of buiten Europa uitbreekt. (...)

Het is geen stijgende trend, het gaat met pieken en dalen, en die realiteit moet eindelijk eens erkend worden. Want je kunt er alleen maar mee omgaan als je het asielsysteem zo inricht dat je een buffercapaciteit hebt. Dan voorkom je ook kapitaalvernietiging als je asielzoekerscentra sluit, die later weer opgezet moeten worden. En menselijke expertise die je kwijtraakt. De politiek struikelt “van asielcrisis naar asielcrisis” (...)

Ondertussen zorgen de lange wachttijden ‘voor heel veel leed’, gaat hij verder. ‘Ik denk dat je heel kritisch kunt zijn op de grootschalige opvang van het COA. Die leidt vaak tot verzet. Kleinschalige opvang is iets duurder maar leidt tot een veel hogere sociale acceptatie. Als kleine groepen vluchtelingen zich vestigen in kleine gemeenschappen, gaat dat vaak juist opvallend goed.’ (...)

Nog een mythe: immigratie doet de criminaliteit stijgen. Nee, zegt De Haas. ‘Gewelddadige criminaliteit neemt af in bijna de hele westerse wereld. Daarnaast laten onderzoeken zien dat migranten gemiddeld gezien juist minder crimineel zijn.

En dan hebben we de hardnekkigste mythe nog niet eens gehad: we leven in tijden van ongekende massamigratie. ‘Dat klopt niet’, zegt De Haas. ‘Ja, er zijn meer migranten, maar de bevolking is ook gegroeid. Ongeveer 3 procent van de wereldbevolking is internationaal migrant, en slechts 0,3 procent vluchteling of asielzoeker. Die cijfers zijn al decennialang redelijk stabiel. We zien dus géén explosieve toename van migratie.’ (...) Het argument is dan dat er zo veel vluchtelingen zijn tegenwoordig, dat we het niet meer aankunnen. Terwijl dat evident niet waar is. (...)

‘De voornaamste reden dat Nederland, net als andere West-Europese landen, substantieel toenemende immigratie kent de laatste decennia, is de toenemende arbeidsvraag.’ De meeste migranten zijn namelijk arbeidsmigranten. (...) Volgens De Haas zijn het vaak dezelfde politici die oproepen tot het tegenhouden van asielzoekers, die vervolgens de deuren openzetten voor arbeidsmigranten. (...) Volgens De Haas is de wens tot minder immigratie, hoe dan ook niet te verenigen met sterke economische groei plus een liberale arbeidsmarkt. ‘Wil je echt grip op migratie krijgen, dan moet je denken aan een fundamenteel ander economisch beleid.

Yumi schreef op 21-02-2024 om 16:10:

[..]

Wie en welke anderen? Er waren geen anderen die daar op reageerden, daar was absoluut geen sprake van! Jij dacht dat ik het was, maar wist het niet zeker. Ik heb niemand geblokkeerd maar niemand kan me loepen.

Ik kan het niet meer terugvinden, dus ik trek het in, want misschien haal ik je inderdaad door de war met iemand anders. 

Interessante boeken:

Kon je iets met mijn linkjes (n.a.v. jouw vraag) of heb je ze nog niet gezien? 

Miraval schreef op 21-02-2024 om 11:56:

[..]

Eens. het is een enge ontwikkeling dat mannen menen weer meer zeggenschap te moeten krijgen over vrouwen. Met name konge mannen denken zo.

Al ben ik wel van mening dat je ook iemand niet kunt dwingen een One Love band te dragen. En ik snap dat de overkill aan regenboogvlaggen en zebrapaden en bankjes ook vraagtekens geeft. De lobby van de LGBTHI is nou ook niet altijd even tolerant naar mensen met een andere mening of gevoel daarbij.

Iedereen moet kunnen zijn wie ze willen zijn qua gender, geloof, seksualiteit. Maar dan moet dat wel van alle kanten komen.

Blonde vraag: Wat zijn konge mannen?

felija schreef op 21-02-2024 om 17:18:

[..]

er wordt ongetwijfeld jonge mannen bedoeld. Dat is maar 1 toets mis.

Interessante boeken:

Dank voor de boekentips.

Daglichtlamp schreef op 21-02-2024 om 17:29:

[..]

er wordt ongetwijfeld jonge mannen bedoeld. Dat is maar 1 toets mis.

O ja, natuurlijk ik dacht: misschien loop ik ergens in achter qua hedendaagse terminologie.

Nicole123 schreef op 21-02-2024 om 11:39:

[..]

Ja, het gebeurt (door een heel klein percentage statushouders, wederom is er géén sprake van asielzoekers) en daar wordt dan vervolgens ook actie op ondernomen door de verblijfsvergunning in te trekken, lees ik. Waar hier voor gepleit wordt gebeurt dus al en stellen dat het om asielzoekers zou gaan is onwaar.

In de loop der tijd meerdere collega's gehad die als vluchteling naar Nederland zijn gekomen en op een zeker moment naar het land van herkomst terug zijn gereisd. Bij drie van de vijf zat er onderwijl een ander regime. De vierde nam het risico, na 25 jaar in ons land om zijn moeder netjes te kunnen begraven. De vijfde kwam als homo uit een niet homo vriendelijk land, zo'n land waar je achter de voordeur wel homo kon zijn, zolang je niet de pech had dat iemand je verraadde, dus die kon toen hij hier gesettled was, goede baan, etcetera. wel elk jaar terug naar zijn moederland, wel zonder vriend. Is dat erg? Heeft hij de boel belazerd? Nee.

felija schreef op 21-02-2024 om 17:18:

[..]

Typfout sorry... jonge mannen

felija schreef op 21-02-2024 om 17:31:

[..]

O ja, natuurlijk ik dacht: misschien loop ik ergens in achter qua hedendaagse terminologie.

Ik had ook al lopen Googlen. Dacht dat het straattaal was.

alhambra schreef op 21-02-2024 om 19:02:

[..]

Ik had ook al lopen Googlen. Dacht dat het straattaal was.

Nee mijn straattaal is nog niet ontwikkeld. Ik moet zelf ook weleens nadenken bij woorden die ik te horen krijg van mensen. 

Het was gewoon een domme typfout. 

Miraval schreef op 21-02-2024 om 19:36:

[..]

Nee mijn straattaal is nog niet ontwikkeld. Ik moet zelf ook weleens nadenken bij woorden die ik te horen krijg van mensen.

Het was gewoon een domme typfout.

Valt wel mee, hoor. Een typefout is zo gebeurd

felija schreef op 21-02-2024 om 11:24:

[..]

De meeste moslims zijn echt totaal niet zielig en leven hier gewoon hun leven.

Wel krijgen deze mensen vaak te maken met discriminatie, (PVV is niet voor niets zo groot geworden), de achterdocht waarmee deze groep door veel autochtone burgers wordt bekeken is groot.

Nog niet zo heel lang geleden stemden velen opeens massaal op FvD, die hebben pas erge denkbeelden als het gaat om gelijkwaardigheid, feminisme en tolerantie. Door mannen als Andrew Tate zijn jongeren ook weer gevoelig geworden voor achterhaalde denkbeelden over vrouwen die gered moeten worden door de man. Daar komt geen moslim aan te pas. Denkbeelden van westerlingen, kijk maar naar Amerika.

De PVV is niet zo groot geworden omdat men discrimineert maar omdat men het spuug en spuug zat is dat alles door de strot gedrukt wordt.

Door heel Nederland worden asielzoekers geplaatst met trauma's en een totaal ander denkbeeld, zonder inspraak van de huidige inwoners, je kan op je klompen aanvoelen dat dat negatieve reacties uit gaat lokken.

Dingen onder dwang, zonder draagvlak is gedoemd te mislukken.

Dwang is in deze niet de oplossing.

Je hebt niet voor niets al buurtwachten, er hoeft maar iets te gebeuren en buurtwachten gaan knokploegen worden in sommige gemeenten,  mark my words.

Luchtpost schreef op 21-02-2024 om 13:58:

[..]

Bovenstaande post: gegevens 2022 gebaseerd op dit CBS document https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/85455NED/table?defaultview

Arbeidsdeelname 2013 t/m 2022 naar: totaal, man, vrouw - leeftijdsgroep - geboorteland - herkomstland.

De totale beroeps- en niet-beroepsbevolking is gelijk aan het aantal inwoners in die groep. Als je de groep "werkzame beroepsbevolking" deelt op het totale aantal inwoners, is de uitkomst daarvan de netto arbeidsdeelname in die (leeftijdsgroep) groep.

Hier de bevolking (inclusief 1e en 2e generatie) per herkomstland vanaf 1972 met migratieachtergrond. Per leeftijdsgroep van steeds 5 jaren, naar totaal/man/vrouw. Die kan je uitwerken op geboortegeneratie: wie in 1972 behoorde tot de groep 0-5 jaar, behoort in 1977 tot de groep 5-10 jaar enz. https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/70787ned/table

Als je handig bent met excel kan je alles vrij makkelijk op geboortegeneratie zetten en dan zie je dus hoeveel inwoners er bijvoorbeeld in 1975 waren van toen 30-35 jaar (geboren 1939-1944) en hoeveel inwoners er van diezelfde geboortegeneratie in 2020 zijn van dan 75-80 jaar oud. En dus ook welk percentage inwoners van diezelfde generatie er zoveel jaar later nog/bijgekomen is. Wanneer het percentage inwoners van groep X vijf (of tien) jaar later ineens veel hoger is dan het percentage van groep Y (bijv. NL bevolking) dan is het zeer waarschijnlijk dat er veel nieuwkomers in die groep zitten.

Kijk je vervolgens bijvoorbeeld in die betreffende leeftijdsgroep naar de arbeidsdeelname, dan weet je dus ook of/hoeveel/in welk opzicht de nieuwkomers bijdragen aan de (oplossing van) "vergrijzing' van de bevolking in Nederland.

Het is zeker boeiende materie; zeker ook als je de effecten op langere termijn bekijkt. Mocht je tot andere conclusies/cijfers komen dan die ik hier heb gepost, dan hoor ik het uiteraard graag.

Ik vind dit zeker ook interessante materie maar het verdiend eigenlijk een eigen topic naar mijn mening.

Blomke82 schreef op 21-02-2024 om 20:23:

[..]

Door heel Nederland worden asielzoekers geplaatst met trauma's en een totaal ander denkbeeld, zonder inspraak van de huidige inwoners, je kan op je klompen aanvoelen dat dat negatieve reacties uit gaat lokken

Hoe bedoel je, zonder inspraak? Je maakt er een karikatuur van, die niet klopt. Volgens mij is er bij een nieuw AZC vrijwel altijd juist wél inspraak. Het draagvlak is verminderd door de vele negatieve berichten vanuit Ter Apel, omdat daar veel teveel asielzoekers hutje mutje zitten, wat logischerwijs zorgt voor overlast (ook als je 2000 oer-Hollandse autochtonen van dezelfde leeftijd en sekse daar op die manier zou huisvesten). En door noodoplossingen, waarbij inspraak niet mogelijk was omdat er acuut een plek gevonden moest worden voor mensen die anders buiten in de kou zouden moeten slapen. Bijvoorbeeld in een hotel in Scheveningen. Dat Ter Apel zo overvol zat en die noodoplossingen nodig waren komt door wanbeleid van de overheid, die in tijden met minder asielzoekers AZCs heeft gesloten en lange tijd niks wilde doen aan de onhoudbare situatie. De gevoelens zijn verder nog flink opgehitst door Wilders en consorten (o.a. Yesilgöz) die over elkaar heen buitelen met hoe erg het allemaal is, leugens rondpompen over bijv dat asielzoekers lekker luxe in het zwembad van zo’n hotel liggen (waar ze helemaal geen gebruik van mogen maken) om de jaloerse gevoelens aan te wakkeren en insinuëren dat asielzoekers allemaal rellende gelukszoekers zijn en loze dingen roepen als ‘nul asielzoekers!’ of ‘terugsturen!’, wat helemaal niet haalbaar is. Daarmee kloppen ze alleen de boosheid onder de bevolking nog extra op, waar de PVV enorm bij gedijt, zonder enige werkbare oplossing te bieden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.