Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Nicole123
21-02-2024 om 13:37
Fijn dat Renkum wil helpen. Wel treurig dat het nodig is, ten eerste dat er zoveel vluchtelingen zijn en ten tweede dat we suboptimale oplossingen als hotelkamers (niet gemaakt om lange tijd te verblijven) moeten inzetten, waarbij vluchtelingen ook weer van hot naar her gesleept worden, terwijl stabiliteit veel beter zou zijn.
Je kunt wel boos worden om dit soort berichten en ‘terug naar je eigen land’ denken of ‘asielstop!’ roepen, maar deze mensen zijn er nou eenmaal, die tover je daarmee niet weg. En Wilders wrijft in zijn handen, hoe meer het uit de hand loopt (liefst met vluchtelingen die op straat moeten slapen in de kou en uit nood dan maar inbreken in een boerenschuur) des te meer hollen de mensen achter hem aan. Dat hij geen werkbare oplossingen biedt maakt niet uit, als hij de frustratie maar verwoordt dan is het blijkbaar al goed.
Poezenmeisje
21-02-2024 om 13:39
Mijn zoon hield van regenbogen, totdat het hem op school door de strot gewurgd werd. Paars en roze heeft hij nooit willen dragen en ga ik hem ook nooit toe dwingen. Hij noemt het symboolpolitiek.
Dat verandert niets aan zijn houding ten opzichte van de LHBTIQ+ gemeenschap.
Je mag van hem trouwen met wie je maar wilt, als je elkaar maar lief vindt. Die mening was hij als kleuter al toegedaan.
Nicole123
21-02-2024 om 13:51
Poezenmeisje schreef op 20-02-2024 om 23:41:
[..]
Hoeveel mensen in Nederland ken jij die goed Nederlands én Tigrinya spreken en er een dagtaak aan kunnen hebben om drie mensen op te leiden voor een vak?
Ik stel niet dat ik het even makkelijk zou oplossen en dat ik overal tolken of onderwijzers vandaan zou toveren. Wel dat hier nog wel wat te winnen valt, als het gaat om snellere integratie en de bijdrage van asielzoekers en statushouders aan de maatschappij. Want hoe krom is het om enerzijds te ageren tegen ‘luie uitvreters die hun hand ophouden’ en tegelijkertijd die mensen te verbieden om de werken of onderwijs te volgen? Ik zou dus om te beginnen dat verbod willen afschaffen. Als mensen die hier binnenkomen werk of onderwijs kunnen vinden (en nee, dat zal lang niet iedereen lukken meteen) dan moet het ook mogen. Vanaf dag 1, vind ik. Bij Oekraïeners mocht dat wel en zij zijn daardoor veel beter geïntegreerd en veel meer aan het werk. Dat zouden ze moeten vertalen naar de rest.
Ik kan niet alles oplossen, maar zou vooral kijken naar win-win situaties. Bijv de kassen in het Westland, waar nu voor meer dan 80% arbeidsmigranten werken. Daar zou je ook asielzoekers voor in kunnen zetten. In totaal heb je dan minder mensen in Nederland, de asielzoekers doen wat nuttigs, ze bouwen een cv op en integreren, en wie werkt is niet lamlendig aan het hangen en rellen. Of bijv dingen als koken, schoonmaken en klussen in een AZC. Als geregeld kan worden dat door bewoners zelf opgepakt wordt, dan scheelt dat medewerkers. Of inventariseer wie wat goed kan (Engels, timmeren, naaien, sport, organiseren) en laat ze onderling van elkaar leren. Het zijn niet allemaal hulpeloze mensen die niks kunnen, er zit veel potentie in en tussen. Maar dat moet je niet lamslaan door niks van ze te vragen en ze enkel te laten wachten, wachten en nog eens wachten, terwijl ze niks mogen.
Yumi
21-02-2024 om 13:54
Nicole123 schreef op 21-02-2024 om 13:37:
Fijn dat Renkum wil helpen. Wel treurig dat het nodig is, ten eerste dat er zoveel vluchtelingen zijn en ten tweede dat we suboptimale oplossingen als hotelkamers (niet gemaakt om lange tijd te verblijven) moeten inzetten, waarbij vluchtelingen ook weer van hot naar her gesleept worden, terwijl stabiliteit veel beter zou zijn.
Je kunt wel boos worden om dit soort berichten en ‘terug naar je eigen land’ denken of ‘asielstop!’ roepen, maar deze mensen zijn er nou eenmaal, die tover je daarmee niet weg. En Wilders wrijft in zijn handen, hoe meer het uit de hand loopt (liefst met vluchtelingen die op straat moeten slapen in de kou en uit nood dan maar inbreken in een boerenschuur) des te meer hollen de mensen achter hem aan. Dat hij geen werkbare oplossingen biedt maakt niet uit, als hij de frustratie maar verwoordt dan is het blijkbaar al goed.
Niemand riep hier boos, maar iemand hier leest niet goed wat er staat! Dit is de 2de keer dat je behoorlijk naar reageert op een post van mij, waar ik de laatste keer ook geen excuus voor heb gekregen, toen bleek dat je de verkeerde voor je had.
Het gaat om de opvang voor een paar dagen, tot de IND de papieren voor de nareizigers in orde heeft. Daarvoor zijn de 2 andere hotels niet voldoende omdat het om 220 tot 300 nareizigers per week gaat.
Als nareizende familieleden in Nederland aankomen, moeten ze zich melden bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) in Zevenaar. Dat is sinds 6 maart 2023 zo afgesproken. De IND regelt hun papieren, vaak binnen een week. Daarna gaan ze naar hun familie of naar een andere opvangplek. In de paar dagen tussen aankomst en hun IND-afspraak is het COA verantwoordelijk voor opvang, begeleiding, zorg, vervoer en beveiliging. In Wolfheze werken ze daarvoor samen met het Fletcher hotel.
Luchtpost
21-02-2024 om 13:58
Mick87 schreef op 21-02-2024 om 13:36:
@luchtpost: waar haal jij je statistieken vandaan ? Bron ? Vind het wel interessante materie namelijk.
Bovenstaande post: gegevens 2022 gebaseerd op dit CBS document https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/85455NED/table?defaultview
Arbeidsdeelname 2013 t/m 2022 naar: totaal, man, vrouw - leeftijdsgroep - geboorteland - herkomstland.
De totale beroeps- en niet-beroepsbevolking is gelijk aan het aantal inwoners in die groep. Als je de groep "werkzame beroepsbevolking" deelt op het totale aantal inwoners, is de uitkomst daarvan de netto arbeidsdeelname in die (leeftijdsgroep) groep.
Hier de bevolking (inclusief 1e en 2e generatie) per herkomstland vanaf 1972 met migratieachtergrond. Per leeftijdsgroep van steeds 5 jaren, naar totaal/man/vrouw. Die kan je uitwerken op geboortegeneratie: wie in 1972 behoorde tot de groep 0-5 jaar, behoort in 1977 tot de groep 5-10 jaar enz. https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/70787ned/table
Als je handig bent met excel kan je alles vrij makkelijk op geboortegeneratie zetten en dan zie je dus hoeveel inwoners er bijvoorbeeld in 1975 waren van toen 30-35 jaar (geboren 1939-1944) en hoeveel inwoners er van diezelfde geboortegeneratie in 2020 zijn van dan 75-80 jaar oud. En dus ook welk percentage inwoners van diezelfde generatie er zoveel jaar later nog/bijgekomen is. Wanneer het percentage inwoners van groep X vijf (of tien) jaar later ineens veel hoger is dan het percentage van groep Y (bijv. NL bevolking) dan is het zeer waarschijnlijk dat er veel nieuwkomers in die groep zitten.
Kijk je vervolgens bijvoorbeeld in die betreffende leeftijdsgroep naar de arbeidsdeelname, dan weet je dus ook of/hoeveel/in welk opzicht de nieuwkomers bijdragen aan de (oplossing van) "vergrijzing' van de bevolking in Nederland.
Het is zeker boeiende materie; zeker ook als je de effecten op langere termijn bekijkt. Mocht je tot andere conclusies/cijfers komen dan die ik hier heb gepost, dan hoor ik het uiteraard graag.
Daglichtlamp
21-02-2024 om 14:10
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/02/20/in-nederland-zonder-verblijfsrecht-s-zwierf-jaren-rond-belandde-in-een-cel-en-pas-op-het-vliegveld-blijkt-dat-hij-toch-mag-blijven-a4190737/appview
Even geen tijd om hier een lang stuk even te schrijven, maar een interessant artikel over ongedocumenteerden.
Daglichtlamp
21-02-2024 om 14:21
Yumi schreef op 21-02-2024 om 13:54:
[..]
Niemand riep hier boos, maar iemand hier leest niet goed wat er staat!
Ik kan natuurlijk niet weten wie 'Nicole' bedoelde met 'je', maar in de context waarin het geschreven is, las ik het in de betekenis van 'men', dus juist niet gericht naar jou.
Nicole123
21-02-2024 om 15:17
[..]
Niemand riep hier boos, maar iemand hier leest niet goed wat er staat!
Ik bedoelde 'je' in de zin van 'men', wie zich aangesproken voelt daarmee omdat hij/zij dat denkt daar is het aan gericht, wie zich niet aangesproken voelt bedoel ik niet. Ik dacht dat dat duidelijk was uit mijn post, want het is inderdaad zo dat in jouw post geen 'asielstop' of wat dan ook staat. Maar in het algemeen, uit de mond van bepaalde politici, op fora, in de wandelgangen, is dit een veelgehoorde reactie op zo'n nieuwsbericht over asielzoekers die noodgedwongen in een hotel opgenomen worden. Daar ging in op in.
majorette2005
21-02-2024 om 15:19
Yumi schreef op 21-02-2024 om 13:04:
Hotel Fletcher Wolfheze gaat 140 nareizigers opvangen. Het COA vangst ze al op in Zevenaar en Duiven maar dat zit vol.
Volgens de Gemeente komen er elke week tussen de 220 en 300 nareizende familieleden aan in Nederland.
Nareizende familieleden van statushouders in Fletcher Hotel Wolfheze
Vanaf maart 2024 vangt het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) familieleden van mensen met een verblijfsvergunning op in het Fletcher Hotel Wolfheze. Het college van burgemeester en wethouders heeft dat mogelijk gemaakt.De opvang duurt zeker 1 jaar, met een mogelijke verlenging van nog een jaar. Er kunnen maximaal 140 mensen tegelijk in het hotel verblijven.
Een paar dagen in Fletcher Hotel Wolfheze
Als nareizende familieleden in Nederland aankomen, moeten ze zich melden bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) in Zevenaar. Dat is sinds 6 maart 2023 zo afgesproken. De IND regelt hun papieren, vaak binnen een week. Daarna gaan ze naar hun familie of naar een andere opvangplek. In de paar dagen tussen aankomst en hun IND-afspraak is het COA verantwoordelijk voor opvang, begeleiding, zorg, vervoer en beveiliging. In Wolfheze werken ze daarvoor samen met het Fletcher hotel.
Gemeente Renkum wil graag helpen
Elke week komen er tussen de 220 en 300 nareizende familieleden aan in Nederland. Het COA vangt ze al op in Zevenaar en Duiven, maar heeft daar te weinig ruimte. Daarom heeft het COA de gemeente Renkum gevraagd om hulp. Het college vvan burgemeester en wethouders heeft besloten om te helpen. Burgemeester Agnes Schaap zegt daarover: “We vinden het belangrijk om te helpen om de opvangcrisis op te lossen. We kijken altijd naar wat er mogelijk is.” De gemeente heeft verder geen rol in de opvang.
Nareizende familieleden van statushouders in Fletcher Hotel Wolfheze - Gemeente Renkum
Elke week tussen de 220 en 300 nareizende familieleden...dat zijn er dus geen "klein beetje" ....ik hoop dat daar heel snel een stop op gezet kan worden. Waar laat je in hemelsnaam al die mensen, en die nog volgen.
Mick87
21-02-2024 om 15:25
majorette2005 schreef op 21-02-2024 om 15:19:
[..]
Elke week tussen de 220 en 300 nareizende familieleden...dat zijn er dus geen "klein beetje" ....ik hoop dat daar heel snel een stop op gezet kan worden. Waar laat je in hemelsnaam al die mensen, en die nog volgen.
Ja. Hebben ook weer zorg en onderwijs nodig. Moeten integreren. Groot deel gaat hier wss nooit belasting betalen maar vooral leunen op onze voorzieningen. En zo gaat het maar door en door. Er moet echt doorgepakt worden.
Misschien invoeren: 1 jaar uitkering en daarna zelf de broek ophouden ? Of pas na een x aantal jaren aanspraak maken op bepaalde zaken ?
Echt met de beste bedoelingen gun ik iedereen van alles van harte. Maar:: het gaat niet meer.
Mick87
21-02-2024 om 15:27
Interessante boeken:
Hein de Haas Hoe migratie echt werkt.
Ruud Koopmans: De asielloterij en Het huis van de Islam
Nicole123
21-02-2024 om 15:38
Mick87 schreef op 21-02-2024 om 15:25:
[..]
Ja. Hebben ook weer zorg en onderwijs nodig. Moeten integreren. Groot deel gaat hier wss nooit belasting betalen maar vooral leunen op onze voorzieningen. En zo gaat het maar door en door. Er moet echt doorgepakt worden.
Misschien invoeren: 1 jaar uitkering en daarna zelf de broek ophouden ? Of pas na een x aantal jaren aanspraak maken op bepaalde zaken ?
Echt met de beste bedoelingen gun ik iedereen van alles van harte. Maar:: het gaat niet meer.
Ik denk dat je inderdaad moet inzetten op grotere arbeidsparticipatie vanuit deze groepen. Liefst vanaf dag 1 in de werk-modus zetten, voor zover mogelijk. Juist omdat we hard arbeidskrachten nodig hebben. Zij zouden mooi de plek van veel arbeidsmigranten (bijv Polen) in kunnen nemen in bijv on/laaggeschoold werk in land- en tuinbouw of distributiecentra, waardoor de druk op zorg en onderwijs netto niet toeneemt, maar juist vermindert.
Of jouw voorstel van na 1 jaar uitkering nergens meer recht op daarvoor de oplossing is betwijfel ik echter. Het vraag me sterk af of het wel kan en mag wat betreft mensenrechten en het zal ook heel nadelige gevolgen hebben voor de maatschappij. Je krijgt dan een groep inwoners die nul inkomsten heeft, maar toch in Nederland is en daardoor zal gaan rondzwerven, in krotjes/tentjes gaat bivakkeren met alle vervuiling vandien, in de criminaliteit belandt om toch aan geld te komen, etc. Een beetje zoals in Frankrijk met de illegalen daar. Je bent dan als maatschappij nog veel verder van huis en hebt er veel meer overlast en kosten van dan als die mensen een bijstandsuitkering hebben.
Nicole123
21-02-2024 om 15:47
[..]
toen bleek dat je de verkeerde voor je had.
Ik weet niet of ik toen de verkeerde voor me had, anderen schreven ook dat ze het zich meenden te herinneren (maar omdat ik het niet met zekerheid weet zal ik mijn bewering intrekken, daarin geef ik je gelijk). Ik kan het niet goed nazoeken, omdat ik je niet kan loepen. Blijkbaar heb je me geblokkeerd? In dat geval snap ik niet zo goed waarom je op mijn berichten blijft reageren. Ik heb helemaal niks tegen jou persoonlijk, ik probeer gewoon op de inhoud te reageren en nogmaals had ik het over 'je'/'men' in het algemeen.
Poezenmeisje
21-02-2024 om 15:52
Mick87 schreef op 21-02-2024 om 15:27:
Interessante boeken:
Hein de Haas Hoe migratie echt werkt.
Ruud Koopmans: De asielloterij en Het huis van de Islam
Is dat deze "Ruud Koopmans"?
De podcast van Ayaan Hirsi Ali met hem vond ik echt interessant.
https://open.spotify.com/episode/3l3nEQYfQNAmB36B7WeYyN?si=bl6a57yiSx2Hz2M4fZM8Fg
Yumi
21-02-2024 om 16:10
Nicole123 schreef op 21-02-2024 om 15:47:
[..]
Ik weet niet of ik toen de verkeerde voor me had, anderen schreven ook dat ze het zich meenden te herinneren (maar omdat ik het niet met zekerheid weet zal ik mijn bewering intrekken, daarin geef ik je gelijk). Ik kan het niet goed nazoeken, omdat ik je niet kan loepen. Blijkbaar heb je me geblokkeerd? In dat geval snap ik niet zo goed waarom je op mijn berichten blijft reageren. Ik heb helemaal niks tegen jou persoonlijk, ik probeer gewoon op de inhoud te reageren en nogmaals had ik het over 'je'/'men' in het algemeen.
Wie en welke anderen? Er waren geen anderen die daar op reageerden, daar was absoluut geen sprake van! Jij dacht dat ik het was, maar wist het niet zeker. Ik heb niemand geblokkeerd maar niemand kan me loepen.