Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Fulltime of parttime werken?

Naar aanleiding van het wat verdien jij netto topic:

Werk je fulltime of parttime en waarom? Zouden mensen meer fulltime moeten weken, gezien de tekorten in vele sectoren?  Wat is er nodig om dit te stimuleren?

Peiling

Hoeveel werk jij?
208 stemmen
11%
11%
29%
40%
4%
4%

MidasWolf schreef op 07-02-2024 om 20:27:

[..]

Ik ben alleen, dat soort zaken moet ik ook alleen regelen. Als stel kun je bepaalde zaken nog wisselen met het oppakken ervan.

Als je een partner hebt die dingen oppakt en niet fulltime werkt, ja. Ik heb een man en moet ook alles alleen regelen.

Ik werk fulltime over 6 dagen per week. Soms op zondagochtend nog administratie. Ik zou wel graag "gewoon" fulltime 8.00 tot 5.00 willen werken maar dat is in mijn branche niet echt mogelijk. 

Laat ik vooropstellen dat ik niet vind dat iedereen zomaar fulltime moet werken. Wel denk ik dat wanneer iedereen (de fulltimers van nu en de parttimers van nu) 32 uur per week werkt waar mogelijk je al veel tekorten weg kunt werken. 

De minder 16, 24, 28 uur contracten en veel meer 32 uur. Niet alleen voor de tekorten overigens maar ook om het hele sociale stelsel betaalbaar te houden, want daar gaan wel grote problemen ontstaan met name voor de AOW. En ik vind dat die zeker niet onder druk mag komen te staan. 

Hier nu weer 24 uur nu de kids wat groter zijn, na jaren lang thuisblijf moeder te zijn geweest. Voordat de kinderen er waren werkte ik wel fulltime (36 uur)

Daarbij run ik ook veelal alleen het huishouden, aangezien man op de vrachtwagen werkt en +-60 uur pw meer regel dan uitzondering is.

Miraval schreef op 07-02-2024 om 21:01:

Ik werk fulltime over 6 dagen per week. Soms op zondagochtend nog administratie. Ik zou wel graag "gewoon" fulltime 8.00 tot 5.00 willen werken maar dat is in mijn branche niet echt mogelijk.

Laat ik vooropstellen dat ik niet vind dat iedereen zomaar fulltime moet werken. Wel denk ik dat wanneer iedereen (de fulltimers van nu en de parttimers van nu) 32 uur per week werkt waar mogelijk je al veel tekorten weg kunt werken.

De minder 16, 24, 28 uur contracten en veel meer 32 uur. Niet alleen voor de tekorten overigens maar ook om het hele sociale stelsel betaalbaar te houden, want daar gaan wel grote problemen ontstaan met name voor de AOW. En ik vind dat die zeker niet onder druk mag komen te staan.

Ik denk dat een groot probleem is dat het sociale stelsel al ver uitgekleed is. Om mij heen werken de meeste parttimers toch parttime omdat ze bijvoorbeeld kinderen hebben, mantelzorger zijn of andere maatschappelijke taken vervullen. Allerlei taken die anders weer door zorgverleners uitgevoerd moeten worden. In dit topic is dat overigens niet zo voor mijn gevoel.

Ik werk tussen de 20 en 24 uur. De kinderen gaan 2 middagen naar de bso en de overige uren werk ik op 2 ochtenden onder schooltijd.  Ik zou dus, nu ze allebei op de basisschool zitten, in theorie nog een ochtend extra kunnen werken zonder extra opvang voor de kinderen te hoeven regelen, maar die paar uur voor mezelf zijn toch wel echt heel fijn. De rest van de week heb ik weinig tijd écht voor mezelf. En ik doe dan ook regelmatig wat vrijwilligerswerk in de schoolbieb en de nodige huishoudelijke klusjes. 
Man heeft een eigen zaak en werkt ongeveer 45-50 uur per week. Hij is wel flexibel qua tijden en kan dus vaak wel mee naar gesprekjes met de juf en naar de tandarts met de kinderen enzo. 

Madamecannibale schreef op 07-02-2024 om 21:30:

[..]

Ik denk dat een groot probleem is dat het sociale stelsel al ver uitgekleed is. Om mij heen werken de meeste parttimers toch parttime omdat ze bijvoorbeeld kinderen hebben, mantelzorger zijn of andere maatschappelijke taken vervullen. Allerlei taken die anders weer door zorgverleners uitgevoerd moeten worden. In dit topic is dat overigens niet zo voor mijn gevoel.

Dat zou goed kunnen kloppen hoor maar nog verder uitkleden zou echt heel ongunstig zijn. Ik zou heel graag zien dat er bijvoorbeeld iets veranderd in het toeslagensysteem. Dat door dat te veranderen mensen eerder geneigd zijn toch meer uren te werken. Dat zou al een hele stap zijn.

Fulltime (40 uur). Ik geef leiding en werkte eerst 36. Maar in de praktijk was het toch vaak 40 uur. Toen maar besloten om me er dan ook maar voor te laten belonen. Zou op termijn wel weer naar 36 uur willen. Misschien wel 32 uur. Maar voor nu laat mijn werk dat niet toe en dat is ook prima voor nu

Ik denk dat de schooltijdwerkers uiteindelijk qua belasting het slechtst af zijn. Die moeten haasten en vliegen naar werk, naar school en dan ook nog de rest van de dag alle zorgtaken thuis doen. Tel daarbij op dat je met dat soort uren minder kans hebt op promotie of leuke extra klussen en ook nog eens later een pensioen dat niet om over naar huis te schrijven is.
Ik heb mijn fulltime baan altijd kunnen combineren met alleenstaand ouderschap, inclusief zwemlessen, logopedie, tandarts, sportclubjes e.d. Als je een baan hebt met roosterdiensten of bijv in een winkel is dat een stuk lastiger inderdaad.

MMcGonagall schreef op 07-02-2024 om 22:05:

Ik heb mijn fulltime baan altijd kunnen combineren met alleenstaand ouderschap, inclusief zwemlessen, logopedie, tandarts, sportclubjes e.d. 

Hoe dan? Serieuze vraag!

ik werk 24 uur, is voldoende voor nu. Voordat we kinderen hadden werkten we beide 36. Man op papier 36 uur maar neemt ouderschapsverlof op en doet hbo 1 dag per week, werkt onregelmatige diensten en om het weekend. Misschien ga ik wat meer werken als de jongste wat groter is, maar niet meer fulltime.



Laat ik vooropstellen dat ik niet vind dat iedereen zomaar fulltime moet werken. Wel denk ik dat wanneer iedereen (de fulltimers van nu en de parttimers van nu) 32 uur per week werkt waar mogelijk je al veel tekorten weg kunt werken.

In het onderwijs is dat naar mijn ervaring minder haalbaar. Om de formatie rond te krijgen wil de directeur/bestuur graag dat je een bepaald aantal dagen werkt. Ik heb op een school gewerkt waar je óf twee óf drie dagen moest werken, een school waar partime bestond uit twee dagen en de ene week de woensdag en de andere week niet enz.

Wanneer een leerkracht van de ene naar de andere school ging met een ander beleid qua parttimers was het qua bezetting nog nauwelijks rond te krijgen.
 Ik heb een paar keer meegemaakt dat een fulltimer niet een eigen klas kon draaien maar in meerdere groepen een dag had om zo de gaten op te vullen. 

Mijn eerste jaar werkte ik op maandag en dinsdag in een onderbouw ivm zwangerschapsverlof, op donderdag op dezelfde school een bovenbouw ivm ouderschapsverlof en vrijdag op een andere school deed ik de ADV's en had dus elke week een andere klas. Twee scholen, acht klassen en niet eens fulltime kunnen werken omdat die uren er niet waren.

Fenyw schreef op 07-02-2024 om 22:20:

[..]

In het onderwijs is dat naar mijn ervaring minder haalbaar. Om de formatie rond te krijgen wil de directeur/bestuur graag dat je een bepaald aantal dagen werkt. Ik heb op een school gewerkt waar je óf twee óf drie dagen moest werken, een school waar partime bestond uit twee dagen en de ene week de woensdag en de andere week niet enz.

Wanneer een leerkracht van de ene naar de andere school ging met een ander beleid qua parttimers was het qua bezetting nog nauwelijks rond te krijgen.
Ik heb een paar keer meegemaakt dat een fulltimer niet een eigen klas kon draaien maar in meerdere groepen een dag had om zo de gaten op te vullen.

Mijn eerste jaar werkte ik op maandag en dinsdag in een onderbouw ivm zwangerschapsverlof, op donderdag op dezelfde school een bovenbouw ivm ouderschapsverlof en vrijdag op een andere school deed ik de ADV's en had dus elke week een andere klas. Twee scholen, acht klassen en niet eens fulltime kunnen werken omdat die uren er niet waren.

Ik snap dat het organisatorisch wat voeten in de aarde zal hebben maar wanneer er geen kleine contracten meer zijn en alleen nog 32 uurs contracten dan is dat makkelijker in te vullen dan sommigen 16 uur, anderen 24 en anderen fulltime. 

Wanneer je toeslagen baseerd op een fulltime inkomen (laten we zeggen 36 uur) dan worden al veel mensen gestimuleerd om meer uur te werken. 

En de bedrijven zullen mee moeten veranderen dus met name de zorg (geen gebroken diensten meer en meer gecentraliseerd en minder thuiszorg) en het onderwijs. 

Miraval schreef op 07-02-2024 om 22:24:

[..]

Ik snap dat het organisatorisch wat voeten in de aarde zal hebben maar wanneer er geen kleine contracten meer zijn en alleen nog 32 uurs contracten dan is dat makkelijker in te vullen dan sommigen 16 uur, anderen 24 en anderen fulltime.

Wanneer je toeslagen baseerd op een fulltime inkomen (laten we zeggen 36 uur) dan worden al veel mensen gestimuleerd om meer uur te werken.

En de bedrijven zullen mee moeten veranderen dus met name de zorg (geen gebroken diensten meer en meer gecentraliseerd en minder thuiszorg) en het onderwijs.

Nou, het onderwijs verdient genoeg en je hebt bij mijn weten echt geen recht op toeslagen. En 32 uur is nog steeds parttime en daarmee heb je niet iemand vijf dagen voor de klas. Basisonderwijs is 40 uur per week. 

Vrouw, 44 jaar, geen kinderen en ik werk al zo lang ik me kan herinneren 4 dagen per week.
Waarom zou ik fulltime gaan weken als ik met dit salaris prima rond kan komen?
Gelukkig is er meer naast werk (en doe ik ongeveer 10 uur per week ook nog vrijwilligerswerk)

Fenyw schreef op 07-02-2024 om 22:33:

[..]

Nou, het onderwijs verdient genoeg en je hebt bij mijn weten echt geen recht op toeslagen. En 32 uur is nog steeds parttime en daarmee heb je niet iemand vijf dagen voor de klas. Basisonderwijs is 40 uur per week.

Nee in het onderwijs niet want dat verdient genoeg en daar gaat het ook niet om. 

Goed ik weet dat de meesten dit een stom idee vinden maar feit is dat het sociale stelsel onder druk staat en 1 van de oplossingen is mensen stimuleren meer uren te werken.

Dan moet werken meer lonen dus de belasting op arbeid naar beneden. En toeslagen gebaseerd op fulltime (of 32 uur) werken. Daarmee stimuleer je mensen om 32 uur te werken ipv vrijwillig 16 of 24 uur met behoud van toeslagen. Natuurlijk moet je rekening houden met zorg voor kinderen, mantelzorg of ziekten. 

Kinderbijslag alleen tot en met 3 kinderen evenals KOT en KGB. 

Pensioenleeftijd naar 69 jaar voor niet fysieke beroepen. Voor fysieke beroepen juist omlaag maar 65 jaar bijvoorbeeld. Mensen die willen blijven werken die mogelijkheid ook geven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.