Huiskamer
QuarrelsomeSnail25
17-07-2021 om 11:29
Wat te doen aan 'kumbaya'?
De laatste dagen lees ik veel forummers schrijven dat ze het hier op Viafora nogal 'kumbaya' vinden. Als vroeger lid van het andere forum weet ik nog wat de term betekende. En ik begrijp ook wat er in die context over dit forum mee bedoeld wordt.
Maar wat zou je daar dan aan kunnen veranderen, indien wenselijk uiteraard, vroeg ik me af? Hoe kun je er als forummer aan bijdragen dat je minder een kumbaya-gevoel hebt? Zónder expres te gaan rellen uiteraard.
Kortom, welke topics zouden dan fijn zijn of wat mis je dan precies? Ik kan er zelf ook de vinger niet opleggen. Wat ik wel weet is dat ik het hier prettig forummen vind en enthousiast ben. En hoop dat het als een trein gaat lopen! Dus vandaar mijn behoefte om te onderzoeken waar het 'm (het kumbaya-gevoel) nu in zit en wat ik eraan zou kunnen doen.
Zijn er slechts twee smaken?
1. Kumbaya en dan ook inhoudelijk niks negatiefs kunnen zeggen. Dat zou dan de manier op Viafora zijn.
2. Met de botte bijl een stevige discussie ingaan, waarbij iemand als persoon afgefakkeld wordt i.p.v. diens mening te bediscussiëren. Dit zou dan de manier op Viva zijn. Of is een derde smaak beter passend bij Viafora?
3. Lekkere stevige discussies, waarbij op de inhoud ingegaan wordt. En waarbij het affakkelen van iemand als persoon gewoon achterwege gelaten wordt. Maar dat laatste vergt discipline van de forummers en een goede moderatie. Samengevat: Hard op de feiten, zacht op de relatie. *met dank aan Sassenach en Mija*
DanGun
19-07-2021 om 16:20
Moxxie schreef op 19-07-2021 om 15:10:
Op mijn werk moet het wel onduidelijk trouwens:
Dat is een hele uitdaging -ipv- Dat is nogal een probleem
Kunnen we het centraal houden? -ipv- Willen jullie er niet doorheen praten?
Zullen we dit even parkeren? -ipv- Zullen we erover ophouden?
Als dat de manier is, niks mis mee toch?
Ginevra
19-07-2021 om 16:23
eva-luna schreef op 19-07-2021 om 15:54:
[..]
Soms wel fijn, dat vage. Kan ik heel onschuldig dat ‘geparkeerde’ later weer oprakelen, want dat is toch de bedoeling van parkeren?
Inderdaad. In communicatiecursussen krijg je als het goed is dan ook te horen dat parkeren sowieso een jeukwoord is, maar áls je het gebruikt dan móet je er op terugkomen.
Mija
19-07-2021 om 20:58
Na een lange werkdag ben ik weer helemaal kumbaya! Zoveel mensen, zoveel zinnen hè 😃.
BrightEchidna89
19-07-2021 om 21:43
Puss-in-Boots schreef op 19-07-2021 om 12:48:
[..]
Mwoa..misschien was het dan geen goed moment op een topic aan te maken.
Lijkt me moeilijk om in te schatten. Evengoed maak je zo'n topic aan in the heat of the moment, maar kijk je er pas de volgende dag weer naar wanneer je zelf meer ontspannen bent.
QuarrelsomeSnail25
19-07-2021 om 22:56
Puss-in-Boots schreef op 19-07-2021 om 14:36:
[..]
We zijn allemaal mensen, ook de TO. Niet alleen reageerders hebben een verantwoordelijkheid.
Iedereen is zelf verantwoordelijk wat hij/zij op internet deelt.
Regelmatig zie ik dergelijke topics zo lopen zoals van deze betreffende forummer. Nu ik haar OP eens teruglees, besef ik ook dat de toon van zo'n OP vaak al de trend zet voor het type reacties.
Waarbij ik niet zeg dat het TO's eigen schuld is. Ik kan mezelf ook vaak niet goed uitdrukken en komt het er vervelender (dwarser, weinig flexibel, etc.) te staan dan ik eigenlijk bedoel.
Als je de meeste reacties daar terugkijkt, zijn de meesten toch wel goed bedoeld (maar confronterend: een uiteenzetting van de kant van de dochter).
QuarrelsomeSnail25
19-07-2021 om 23:00
DanGun schreef op 19-07-2021 om 14:49:
Wat ik dus echt niet snap is dat er per se gereageerd moet worden door de TO omdat 'je de moeite neemt om te schrijven op haar topic'. Dat doe je toch uit jezelf? Dat je een ander aandacht geeft, helpt, probeert tot een ander inzicht te brengen of whatever, daar hoeft toch niks tegenover te staan?
Dat hoeft zeker niet per se. Maar er zitten in zo'n topic wel veel verdiepende vragen. Of reacties waarbij gevraagd wordt of iemand het goed begrepen heeft. Als daar niet op teruggekomen wordt, blijf je met open stukken zitten. En kan een verhaal een eigen leven gaan leiden.
QuarrelsomeSnail25
19-07-2021 om 23:02
Moxxie schreef op 19-07-2021 om 15:10:
Op mijn werk moet het wel onduidelijk trouwens:
Dat is een hele uitdaging -ipv- Dat is nogal een probleem
Kunnen we het centraal houden? -ipv- Willen jullie er niet doorheen praten?
Zullen we dit even parkeren? -ipv- Zullen we erover ophouden?
Dat zou ik heel moeilijk vinden. IRL isijn manier ook meer zoals de eerste kolom. Lekker helder, dan weet je wat ik bedoel. En andersom ook.
Thora
19-07-2021 om 23:05
Ik ben van mijzelf behoorlijk Kumbaya en hoe het er op het andere forum soms aan toe ging vond ik soms echt niet kunnen. Daarmee bedoel ik dat mensen persoonlijk soms zo aangevallen werden. En hoe zij zich ook in alle bochten wrongen om te laten zien dat ze het goed bedoelden........... Het had geen zin. Men ging gewoon door met hakken. Gelukkig heb ik zelf ondanks mijn Kumbaya best een dikke huid wat dat aangaat maar ik heb gezien dan sommigen er behoorlijk overstuur van konden raken. Dat vind ik dus niet nodig. Een pittige discussie ga ik echter niet uit de weg maar een beetje Kumbaya kan helemaal geen kwaad.
QuarrelsomeSnail25
19-07-2021 om 23:08
Wat ik graag zou willen zien, is hoe een bepaalde 'felle reactie' en 'kumbaya-reacties' anders omschreven zouden kunnen worden. Dus voorbeelden van beide type reacties uit dat topic halen. Om samen te kijken hoe het eventueel anders zou kunnen.
DownrightSpoonbill69
19-07-2021 om 23:16
Hen74 schreef op 19-07-2021 om 23:08:
Wat ik graag zou willen zien, is hoe een bepaalde 'felle reactie' en 'kumbaya-reacties' anders omschreven zouden kunnen worden. Dus voorbeelden van beide type reacties uit dat topic halen. Om samen te kijken hoe het eventueel anders zou kunnen.
Dan zou je een soort topic moeten openen met een stelling.
Wel even je tekst van hierboven er dan bij.
Sophia_!
19-07-2021 om 23:19
Hen74 schreef op 19-07-2021 om 23:08:
We gaan toch niet de kant op dat er bedacht gaat worden hoe je hier heurt te reageren ,hoop ik he? Correct me if I'm wrong.
DownrightSpoonbill69
19-07-2021 om 23:21
Sophia_! schreef op 19-07-2021 om 23:19:
[..]
We gaan toch niet de kant op dat er bedacht gaat worden hoe je hier heurt te reageren ,hoop ik he? Correct me if I'm wrong.
Hahaha nou op zich lijkt me het best grappig om reacties een te analyseren.
Sophia_!
19-07-2021 om 23:22
Nose schreef op 19-07-2021 om 23:21:
[..]
Hahaha nou op zich lijkt me het best grappig om reacties een te analyseren.
Mij niet. Ik zou er niet van gediend zijn als mijn reacties geanalyseerd worden op hoe het 'beter' kan. Ik zou het dan hypothetisch houden.
DownrightSpoonbill69
19-07-2021 om 23:25
Sophia_! schreef op 19-07-2021 om 23:22:
[..]
Mij niet. Ik zou er niet van gediend zijn als mijn reacties geanalyseerd worden op hoe het 'beter' kan. Ik zou het dan hypothetisch houden.
Ik zie het niet als "beter"
Ik denk ook niet dat er een topic komt hoor. Maar goed iedereen is vrij om iets te openen of aan deel te nemen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.