Huiskamer
QuarrelsomeSnail25
17-07-2021 om 11:29
Wat te doen aan 'kumbaya'?
De laatste dagen lees ik veel forummers schrijven dat ze het hier op Viafora nogal 'kumbaya' vinden. Als vroeger lid van het andere forum weet ik nog wat de term betekende. En ik begrijp ook wat er in die context over dit forum mee bedoeld wordt.
Maar wat zou je daar dan aan kunnen veranderen, indien wenselijk uiteraard, vroeg ik me af? Hoe kun je er als forummer aan bijdragen dat je minder een kumbaya-gevoel hebt? Zónder expres te gaan rellen uiteraard.
Kortom, welke topics zouden dan fijn zijn of wat mis je dan precies? Ik kan er zelf ook de vinger niet opleggen. Wat ik wel weet is dat ik het hier prettig forummen vind en enthousiast ben. En hoop dat het als een trein gaat lopen! Dus vandaar mijn behoefte om te onderzoeken waar het 'm (het kumbaya-gevoel) nu in zit en wat ik eraan zou kunnen doen.
Zijn er slechts twee smaken?
1. Kumbaya en dan ook inhoudelijk niks negatiefs kunnen zeggen. Dat zou dan de manier op Viafora zijn.
2. Met de botte bijl een stevige discussie ingaan, waarbij iemand als persoon afgefakkeld wordt i.p.v. diens mening te bediscussiëren. Dit zou dan de manier op Viva zijn. Of is een derde smaak beter passend bij Viafora?
3. Lekkere stevige discussies, waarbij op de inhoud ingegaan wordt. En waarbij het affakkelen van iemand als persoon gewoon achterwege gelaten wordt. Maar dat laatste vergt discipline van de forummers en een goede moderatie. Samengevat: Hard op de feiten, zacht op de relatie. *met dank aan Sassenach en Mija*
DanGun
19-07-2021 om 13:19
Moxxie schreef op 19-07-2021 om 13:08:
[..]
En wat de reden ook is, en of we nu vinden dat dat moet kunnen of niet, het wil niet zeggen dat de inhoud van de reacties er dan niet meer toe doet. Eigen schuld dikke bult politiek is een beetje kinderachtig.
Ik snap je niet?
_melon
19-07-2021 om 13:20
Sassenach schreef op 19-07-2021 om 13:07:
[..]
Dat voelt voor mij net even anders, je bent dan in een persoonlijk gesprek bezig ipv een algemeen anoniem gesprek met meerdere mensen. Natuurlijk app ik vriendin dan dat ik moet werken. Het zou ook fijn zijn als TO dat even komt melden. Maar waar leg je dan de grens? Moet een TO zich dan iedere keer verexcuseren als ze de discussie voor langere tijd verlaat?
Ik vind het gewoon raar dat als je een probleem hebt waar je mee zit (anders open je geen topic) dat iemand dan dagenlang niet reageert. Ik zie soms wel eens TO's die zeggen; ik moet nu aan het werk, reageer later weer. Ik vind dat best netjes, weet je iig dat de TO nog mee leest én dat er een reactie gaat komen op je advies.
Meestal zegt een TO op een gegeven moment ook; bedankt, ik ga dit en dit doen. Dan heb je een soort van afsluiter. Als mensen daarna nog reageren weet je iig dat je kan verwachten dat de TO het misschien niet meer leest.
_melon
19-07-2021 om 13:21
Rachel. schreef op 19-07-2021 om 13:15:
[..]
Ik begrijp je maar zowieso zou mijn vriendin voorrang krijgen dan het forum. Vind dat toch 2 verschillende dingen.
Dit is trouwens idd een mooi voorbeeld, stel dat is het geval en ik heb ook iets op het forum geplaats, dan zie ik haar uitgebreide bericht binnen komen, dan ga ik ook van het forum af en met haar appen, dan ben ik ook niet hier om de reacties te bekijken, en miss moet ik daarna wel mn kleine ophalen en daarna komen weer andere dingen waardoor ik geen tijd heb om op het forum te zitten... snapje een beetje wat ik bedoel?
Natuurlijk snap ik wat je bedoeld, maar ergens in de avond of de volgende ochtend herinner je je dan toch je topic op een forum en dan kan je dan toch even een berichtje plaatsen?
Puss-in-Boots
19-07-2021 om 13:24
Rachel. schreef op 19-07-2021 om 13:07:
[..]
Nja opzich wel toch, als ik een topic aanmaak wil niet zeggen dat ik direct kan blijven reageren als to, dat is zo fijn aan een forum, zodra je vrije tijd heb kun je weer het forum op.
Ligt m.i. ook een beetje aan het soort topic. Als je om pannekoekrecepten vraagt of een leuke vakantiebestemming boeit het niet zo veel.
Maar iemand met een wanhopige vraag en moeilijk moeilijk moeilijk drama drama huil...tja, dan lijkt het mij handiger om iig het eerste uurtje even online te blijven.
Maar uiteraard mag iedere TO dat volledig zelf weten. Ik begrijp alleen prima waar de irritatie dan vandaan komt bij reageerders.
Rachel.
19-07-2021 om 13:25
_melon schreef op 19-07-2021 om 13:21:
[..]
Natuurlijk snap ik wat je bedoeld, maar ergens in de avond of de volgende ochtend herinner je je dan toch je topic op een forum en dan kan je dan toch even een berichtje plaatsen?
Ja dagennnn later of soms zelfs weken vind ik ook apart.. zoals ik zei ik zou dan ook idd zodra je de tijd weer heb volgende ochtend (er is sws wel eens n momentje in die paar dagen )weer reageren. Heb ook wel meegemaakt dat er niet meer gereageerd werd door to, of dan ook echt paar weken later.. dan reageer ik ook niet meer.
Rachel.
19-07-2021 om 13:26
Puss-in-Boots schreef op 19-07-2021 om
Ik begrijp alleen prima waar de irritatie dan vandaan komt bij reageerders.
Ja ik kan het me ook wel voorstellen inderdaad.
Moxxie
19-07-2021 om 13:33
DanGun schreef op 19-07-2021 om 13:19:
[..]
Ik snap je niet?
Jij zegt dat iedereen zelf mag bepalen wanneer hij/zij reageert. Ik vul aan met, en waarom iemand niet reageert, en of dat oké is of niet doet er niet toe. Het wil nog niet zeggen dat je dan maar los kan gaan.
Ik probeer me weleens diplomatiek uit te drukken om niemand voor het hoofd te stoten maar dat lukt niet altijd 😂, soms wordt het er niet duidelijker van.
Sassenach
19-07-2021 om 13:41
_melon schreef op 19-07-2021 om 13:20:
[..]
Ik vind het gewoon raar dat als je een probleem hebt waar je mee zit (anders open je geen topic) dat iemand dan dagenlang niet reageert. Ik zie soms wel eens TO's die zeggen; ik moet nu aan het werk, reageer later weer. Ik vind dat best netjes, weet je iig dat de TO nog mee leest én dat er een reactie gaat komen op je advies.
Meestal zegt een TO op een gegeven moment ook; bedankt, ik ga dit en dit doen. Dan heb je een soort van afsluiter. Als mensen daarna nog reageren weet je iig dat je kan verwachten dat de TO het misschien niet meer leest.
De irritatie die voortkomt uit het niet reageren zit inderdaad vaak in de verwachtingen van reageerders. Maar die verwachtingen zijn niet bij iedereen gelijk. Er is op zich niks mis met het aangeven dat iemand graag een reactie zou willen zien, maar de manier waarop kan nogal het verschil maken of een TO daarna nog de behoefte voelt om te reageren.
'Hoi TO, je bent al lange tijd afwezig in je eigen topic, ik ben inmiddels erg benieuwd wat je reactie is op de tips die ik je heb gegeven.'
komt heel anders binnen dan
'Nou lekker dan, neem ik de moeite om uitgebreid te reageren, is TO in geen velden of wegen te bekennen. Ik ben weg hier.'
Bij de eerste reactie heb je een veel grotere kans op een vriendelijke reactie van de TO die zich verontschuldigt en ingaat op jouw reactie. En uiteindelijk heb je als reageerder zelf dan ook weer een beter gevoel als er toch nog op jouw reacties ingegaan wordt.
Sassenach
19-07-2021 om 13:49
Puss-in-Boots schreef op 19-07-2021 om 13:24:
[..]
Ligt m.i. ook een beetje aan het soort topic. Als je om pannekoekrecepten vraagt of een leuke vakantiebestemming boeit het niet zo veel.
Maar iemand met een wanhopige vraag en moeilijk moeilijk moeilijk drama drama huil...tja, dan lijkt het mij handiger om iig het eerste uurtje even online te blijven.Maar uiteraard mag iedere TO dat volledig zelf weten. Ik begrijp alleen prima waar de irritatie dan vandaan komt bij reageerders.
Ik begrijp ook prima dat het niet reageren irritatie op kan roepen. Maar in het geval van een wanhopige vraag en en niet reagerende TO kan ik me ook voorstellen dat TO in een vlaag van wanhoop zo'n topic opent en zich vervolgens een half uur later afvraagt, waarom ze dat in hemelsnaam gedaan heeft. En niet meer durft te kijken uit schaamte en angst om negatieve reacties te krijgen. Als je diep in de put zit, is je impulsbeheersing nou eenmaal niet heel sterk. (En ik doe hier ook aan nivea, dit is uiteraard maar 1 vd vele mogelijke oorzaken.)
Moxxie
19-07-2021 om 13:55
Het kan ook nog zo zijn dat een OO forummer zich nu gewoon helemaal lam schrikt van de reacties en daarom niet reageert. Even bijkomen.
Pauwlene
19-07-2021 om 14:03
Sassenach schreef op 19-07-2021 om 13:49:
[..]
Ik begrijp ook prima dat het niet reageren irritatie op kan roepen. Maar in het geval van een wanhopige vraag en en niet reagerende TO kan ik me ook voorstellen dat TO in een vlaag van wanhoop zo'n topic opent en zich vervolgens een half uur later afvraagt, waarom ze dat in hemelsnaam gedaan heeft. En niet meer durft te kijken uit schaamte en angst om negatieve reacties te krijgen. Als je diep in de put zit, is je impulsbeheersing nou eenmaal niet heel sterk. (En ik doe hier ook aan nivea, dit is uiteraard maar 1 vd vele mogelijke oorzaken.)
Dat schreef ik ook al, misschien ook de schrik van felle reacties. De een kan dat wel behappen en de ander niet. Maar dat neemt niet weg dat helemaal niet meer reageren onrespectvol is. Al is het maar , bedank ik heb de reacties en adviezen gelezen, en ik laat het hierbij ofzo. Dat zou voor mij al goed zijn.
er.is.maar.1.Pino
19-07-2021 om 14:22
Ik schreef het net al in het betreffende topic (dus er zit herhaling in met wat ik daar schreef), maar zal het ook even netjes hier melden - waar de discussie loopt.
Ik vind dat je als forummer de verantwoordelijkheid hebt om na te denken over hoe je je boodschap brengt. TO's stellen zich doorgaans kwetsbaar op, ga daar dan ook zorgvuldig mee om. Er zit een mens achter die nickname.
Daarbij moet ik de eerste mens die nooit iets onhandig/verkeerd aanpakt nog tegenkomen. Waarschijnlijk kunnen we allemaal wel een OP tikken over een situatie waarvan we later (al dan niet na feedback) denken "shit, had ik het maar anders aangepakt" of "ik was me er niet eens van bewust dat ...". Dus tandje meer zelfreflectie en empathie mag wel hier en daar.
Puss-in-Boots
19-07-2021 om 14:36
er.is.maar.1.Pino schreef op 19-07-2021 om 14:22:
Ik vind dat je als forummer de verantwoordelijkheid hebt om na te denken over hoe je je boodschap brengt. TO's stellen zich doorgaans kwetsbaar op, ga daar dan ook zorgvuldig mee om. Er zit een mens achter die nickname.
We zijn allemaal mensen, ook de TO. Niet alleen reageerders hebben een verantwoordelijkheid.
Iedereen is zelf verantwoordelijk wat hij/zij op internet deelt.
Moxxie
19-07-2021 om 14:37
Mlah! schreef op 19-07-2021 om 14:32:
En.... de kumbaya is weer terug. Thanks people 🥰
😂 En dan die lieve ava erbij, ik word weer helemaal zen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.