Huiskamer
QuarrelsomeSnail25
08-08-2021 om 18:52
Wat is wel/niet racisme en discriminatie?
Dit topic is bedoeld om oprechte vragen te kunnen stellen en te beantwoorden over de onderwerpen racisme en discriminatie in de breedste zin van het woord. Bezien vanuit de vele kanten, iedere situatie, ieders visie.
Hoe eenvoudig de bewoordingen en hun verklaringen op het eerste gezicht ook lijken, het blijkt toch niet zo zwart-wit en duidelijk te zijn als we zelf soms denken.
Het zou fijn zijn als dit een plek wordt waar echt gesproken en geluisterd wordt.
Het topic is geenszins bedoeld om meningen door te drukken, te schelden, te schofferen of anderszins te frustreren.
Het is alleen bedoeld om te informeren en geïnformeerd te worden, en te respecteren dat we allemaal uit een ander nest komen, met ieder ons eigen verenpak, onze eigen fluittoon en melodie. En waarbij we tijdens het groeien en uitvliegen onze eigen ervaringen hebben opgedaan.
ReadyAnteater53
13-08-2021 om 17:19
Drietje schreef op 13-08-2021 om 17:15:
[..]
Ik ook niet, zoals je in mijn bericht kunt lezen. Maar het is niet iets om te negeren. Ik weet de context van die tweets van de schrijfster niet. Maar als dit er achter zit, dan kan ik haar nog begrijpen ook.
Ik niet want zij doet dat dus wel en ze gebruikt daarbij ook nog eens hele gevaarlijke rechtsextremistische retoriek. Ze heeft het niet eens over religie of extremisme! Ze heeft het over 'allochtonen.' Echt hoor waarom WAAROM willen mensen dit goedpraten.
DanGun
13-08-2021 om 18:24
Drietje schreef op 13-08-2021 om 15:07:
[..]
Nee je snapt dus niet wat ik bedoel. Het feit dat zij bedreigd wordt omdat zij zegt dat zij en andere moslima's onderdrukt worden, bevestigt op zichzelf al dat het klopt wat zij zegt.
Daarom vroeg ik het ook.
Als ik jou nu goed begrijp dan zeg je ‘Omdat Gül bedreigt wordt om wat ze schrijft / zegt bewijst dit dat de Islam in zijn geheel een vrouwen onderdrukkende religie is en dus als gevolg daarvan alle moslims, vrouwen onderdrukken’
Dat ben ik niet met je eens. Dat ze bedreigd wordt zegt iets over haar bedreigers. Niets over de religie of alle religieuzen.
Overal wordt geprobeerd mensen met een andere mening monddood te maken.
Dat kan in allerlei gradaties: Bv zeggen dat een topic op een openbaar forum maar gesloten moet worden vanwege kritiek op een boek. Tot aan mensen gevangen nemen en zonder proces opsluiten zoals bv in Rusland. En alles daar tussen in. Dat gebeurt overal, ongeacht land, sekse, geaardheid of religie.
DanGun
13-08-2021 om 18:31
Koralinde schreef op 13-08-2021 om 17:19:
[..]
Ik niet want zij doet dat dus wel en ze gebruikt daarbij ook nog eens hele gevaarlijke rechtsextremistische retoriek. Ze heeft het niet eens over religie of extremisme! Ze heeft het over 'allochtonen.' Echt hoor waarom WAAROM willen mensen dit goedpraten.
Ja vreselijk. Zowel haar uitspraken als het goedpraten.
QuizzicalOpossum53
13-08-2021 om 18:35
DanGun schreef op 13-08-2021 om 18:24:
[..]
Daarom vroeg ik het ook.
Als ik jou nu goed begrijp dan zeg je ‘Omdat Gül bedreigt wordt om wat ze schrijft / zegt bewijst dit dat de Islam in zijn geheel een vrouwen onderdrukkende religie is en dus als gevolg daarvan alle moslims, vrouwen onderdrukken’Dat ben ik niet met je eens. Dat ze bedreigd wordt zegt iets over haar bedreigers. Niets over de religie of alle religieuzen.
Overal wordt geprobeerd mensen met een andere mening monddood te maken.
Dat kan in allerlei gradaties: Bv zeggen dat een topic op een openbaar forum maar gesloten moet worden vanwege kritiek op een boek. Tot aan mensen gevangen nemen en zonder proces opsluiten zoals bv in Rusland. En alles daar tussen in. Dat gebeurt overal, ongeacht land, sekse, geaardheid of religie.
Dat is jouw redenering, niet de mijne. Zij wordt bedreigd door moslims in haar eigen omgeving. Daaruit kun je de conclusie trekken dat het klopt wat zij schrijft. Je kunt dat ook moeilijk ontkennen. Eergerelateerd geweld komt vaker voor, natuurlijk. Dat zijn geen verzinsels. Dat is een uitvloeisel van een religie, maar dat bekent niet dat alle moslims dat doen. Je kunt echter ook niet ontkennen dat het te maken heeft met deze religie.
SnoopyIbis83
13-08-2021 om 18:42
Zij wordt bedreigd. Dat is ernstig. Zij doet bijzondere, generaliserende en discriminerende uitspraken. Dat is stom. Beide dingen zijn waar, tegelijkertijd. Het ene wordt niet minder waar door het andere.
ReadyAnteater53
13-08-2021 om 18:45
Soepkip schreef op 13-08-2021 om 18:42:
Zij wordt bedreigd. Dat is ernstig. Zij doet bijzondere, generaliserende en discriminerende uitspraken. Dat is stom. Beide dingen zijn waar, tegelijkertijd. Het ene wordt niet minder waar door het andere.
Juist
DanGun
13-08-2021 om 18:46
Drietje schreef op 13-08-2021 om 18:35:
[..]
Dat is jouw redenering, niet de mijne. Zij wordt bedreigd door moslims in haar eigen omgeving. Daaruit kun je de conclusie trekken dat het klopt wat zij schrijft. Je kunt dat ook moeilijk ontkennen. Eergerelateerd geweld komt vaker voor, natuurlijk. Dat zijn geen verzinsels. Dat is een uitvloeisel van een religie, maar dat bekent niet dat alle moslims dat doen. Je kunt echter ook niet ontkennen dat het te maken heeft met deze religie.
Nogmaals ik zeg ‘als ik het goed begrijp’. Niks mijn conclusie. Ik probeer erachter te komen wat je nu precies vroeg een paar posts terug zodat ik daar achter kan komen.
WickedCurlew89
13-08-2021 om 22:23
er.is.maar.1.Pino schreef op 13-08-2021 om 07:36:
[..]
Potverdikkie de meester heeft het antwoord op de discussie in dit topic! Een van de gevaren van de evolutietheorie is dat je de ene mens beter kunt gaan vinden dan de ander. Dus het komt allemaal door Darwin, beste mensen! Dood aan de evolutietheorie!
Ongelovigen zijn ook maar een stapje verwijderd van de Hitlers van deze wereld, dat snap je dan wel.
DownrightChinchilla41
15-08-2021 om 10:39
Een serieuze vraag; waarom is iemand witte noemen normaal en iemand zwarte noemen racistisch?
DownrightSpoonbill69
15-08-2021 om 10:51
Yolo schreef op 15-08-2021 om 10:39:
Een serieuze vraag; waarom is iemand witte noemen normaal en iemand zwarte noemen racistisch?
Ja helemaal mee eens!!
iii
15-08-2021 om 10:52
Vroeg ik mij ook af nav dat kinderen-topic. Ik hoor beide termen in het dagelijks zelf nooit gebruikt worden om mensen te waarderen.
DownrightSpoonbill69
15-08-2021 om 10:53
iii schreef op 15-08-2021 om 10:52:
[..]
Vroeg ik mij ook af nav dat kinderen-topic. Ik hoor beide termen in het dagelijks zelf nooit gebruikt worden om mensen te waarderen.
Idd. Ik hoor het eigenlijk ook nooit. Maar die witte of die zwarte vind ik toch echt hetzelfde!!
Dinah
15-08-2021 om 10:53
Volgens mij mag iemand zwarte noemen juist wel. Over ‘blank’ en ‘neger’ spreken is politiek incorrect heb ik me laten vertellen haha.
iii
15-08-2021 om 10:55
Drietje schreef op 13-08-2021 om 17:01:
[..]
Dat klopt, maar er zijn in Nederland wel een flink aantal Nederlandse Turken die niet alleen Erdogan steunen, maar ook andere Nederlandse Turken bedreigen omdat ze openlijk tegen Erdogan zijn. Die wonen in een democratie, hebben toegang tot alle informatie, scholing, etc. en gaan dan toch landgenoten bedreigen vanwege Erdogan. Dat vind ik ernstig.
Ik las Lale Gul haar boek waarin hiervoor een hele verklaring is gegeven. Volgens mij kwam het erop neer dat deze groep ervan overtuigd is dat zij beter zijn dan anderen, minachting hebben naar iedereen die niet zoals hen leeft en denkt, en elkaar heel erg erop controleert.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.