Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

08-08-2021 om 18:52

Wat is wel/niet racisme en discriminatie?

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

13-08-2021 om 13:00

Er zijn er hier nu 2 die idd met 2 maten meten. Gelukkig ziet het overgrote deel wel waar de schrijfster voor staat en voor opkomt! 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

13-08-2021 om 14:11

Welke extreem rechtse uitspraken heeft Lale Gül eigenlijk allemaal gedaan?
Ik kan ze zo gauw niet vinden, of staan ze alleen in haar boek?

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

13-08-2021 om 14:15

Hetvrijewoord schreef op 13-08-2021 om 14:11:

Ik hen het niet gelezen in haar boek of je moet het zo willen lezen. Ik lees vooral heel veel frustratie onmacht en angst om uiteindelijk toch door te pakken. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

13-08-2021 om 14:19

DanGun schreef op 13-08-2021 om 12:04:

[..]

Iedere moslima die zegt dat ze onderdrukt spreekt voor alle moslima’s.

Elke moslima die zegt dat ze die hoofddoek uit vrije wil draagt liegt.

Duidelijk toch.

Het feit dat deze ene vrouw, die openlijk zegt dat ze zich onderdrukt voelt,  enorm veel doodsbedreigingen krijgt vanuit haar eigen omgeving en geloofsgenoten, zegt mij genoeg. Wat vind jij daarvan?

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

13-08-2021 om 14:31

Hetvrijewoord schreef op 13-08-2021 om 14:11:

Et-umllXAAExppQ.jpg

Dit soort uitspraken. (De omvolkingstheorie die ze hier beschrijft is een van de oudste extreemrechtse complottheorieën)

Drietje schreef op 13-08-2021 om 14:19:

[..]

Het feit dat deze ene vrouw, die openlijk zegt dat ze zich onderdrukt voelt, enorm veel doodsbedreigingen krijgt vanuit haar eigen omgeving en geloofsgenoten, zegt mij genoeg. Wat vind jij daarvan?

Wat vind ik waarvan? Dat het jou genoeg zegt of de reacties op haar boek die jij noemt? 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

13-08-2021 om 14:41

DanGun schreef op 13-08-2021 om 14:32:

[..]

Wat vind ik waarvan? Dat het jou genoeg zegt of de reacties op haar boek die jij noemt?

Het is een reactie op jouw post. Dus lees ff terug. Volgens mij ben je slim genoeg om het te snappen. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

13-08-2021 om 14:46

Koralinde schreef op 13-08-2021 om 14:31:

[..]

Et-umllXAAExppQ.jpg

Dit soort uitspraken. (De omvolkingstheorie die ze hier beschrijft is een van de oudste extreemrechtse complottheorieën)

Wat jij laat zien is een reactie op iets. Zij word dagelijks bedreigd. Maar buiten deze berichten om (vrijheid van meningsuiting) kan zij toch onderdrukt zijn en verteld ze hoe krankzinnig krom zij haar geloof en samenleving waar ze opgroeide vind.

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

13-08-2021 om 14:49

Nose schreef op 13-08-2021 om 14:46:

[..]

Wat jij laat zien is een reactie op iets. Zij word dagelijks bedreigd. Maar buiten deze berichten om (vrijheid van meningsuiting) kan zij toch onderdrukt zijn en verteld ze hoe krankzinnig krom zij haar geloof en samenleving waar ze opgroeide vind.

Dit was nog voor haar boek uitkwam en ik heb nooit gezegd dat ze niet onderdrukt is. Ik heb gezegd dat ik haar onsympathiek vind, onder andere vanwege haar extreemrechtse uitspraken.

Drietje schreef op 13-08-2021 om 14:41:

[..]

Het is een reactie op jouw post. Dus lees ff terug. Volgens mij ben je slim genoeg om het te snappen.

Als ik je goed begrijp dan wil je een uitspraak over het feit dat Gül bedreigt wordt om haar uitspraken / boek. 
Die krijg je. Namelijk dat ik het vertik om in een hoek geduwd / geframed te worden om de dingen die ik niet zeg. 

https://www.parool.nl/nederland/het-islamkritische-boek-van-lale-gul-houdt-de-gemoederen-flink-bezig~b1fe7ed6/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Ik heb nu alleen nog steeds geen idee van wat een omvolkingstheorie is.

Mijn eerste gedachte is: zelfs als ze verschrikkelijk zou generaliseren en de minnares zou zijn van Thierry Baudet, dan zou dat toch alleen maar logisch zijn? Islam en de interpretatie die haar familie eraan geeft, was zo te lezen haar hele wereld en die wereld was niet mooi. Ze heeft alles van zich af moeten schudden, alles zelf moeten ontdekken zonder enige steun van haar familie en uiteindelijk heeft haar dit zelfs haar familie gekost zo te lezen. Zo’n proces maak je niet zonder kleerscheuren door. Ik kan me best voorstellen dat ze een beetje getraumatiseerd is. 

Ik zie het een beetje bij mijn vader, die is keihard van zijn geloof afgevallen. Alle kerken zijn slecht, ze troggelen geld af, het zijn sektes. Het is al heeeeel wat dat hij op zijn handen zit en mij mezelf een Christen laat noemen haha  

Dat ze dingen niet perfect aanpakt, dat ze misschien zelfs een beetje doorgeslagen is naar een rechts radicale kant, maakt haar verhaal alsnog de moeite waard om te horen. Dat ze dingen niet genuanceerd opschrijft, is toch ook niet erg? Daar kun je denk ik wel doorheen lezen. 

Maar ik heb haar boek niet gelezen, dus misschien sla ik met bovenstaande interpretatie de plank ook wel compleet mis. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

13-08-2021 om 14:58

Dinah schreef op 13-08-2021 om 14:57:

https://www.parool.nl/nederland/het-islamkritische-boek-van-lale-gul-houdt-de-gemoederen-flink-bezig~b1fe7ed6/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

Ik heb nu alleen nog steeds geen idee van wat een omvolkingstheorie is.

Mijn eerste gedachte is: zelfs als ze verschrikkelijk zou generaliseren en de minnares zou zijn van Thierry Baudet, dan zou dat toch alleen maar logisch zijn? Islam en de interpretatie die haar familie eraan geeft, was zo te lezen haar hele wereld en die wereld was niet mooi. Ze heeft alles van zich af moeten schudden, alles zelf moeten ontdekken zonder enige steun van haar familie en uiteindelijk heeft haar dit zelfs haar familie gekost zo te lezen. Zo’n proces maak je niet zonder kleerscheuren door. Ik kan me best voorstellen dat ze een beetje getraumatiseerd is.

Ik zie het een beetje bij mijn vader, die is keihard van zijn geloof afgevallen. Alle kerken zijn slecht, ze troggelen geld af, het zijn sektes. Het is al heeeeel wat dat hij op zijn handen zit en mij mezelf een Christen laat noemen haha

Dat ze dingen niet perfect aanpakt, dat ze misschien zelfs een beetje doorgeslagen is naar een rechts radicale kant, maakt haar verhaal alsnog de moeite waard om te horen. Dat ze dingen niet genuanceerd opschrijft, is toch ook niet erg? Daar kun je denk ik wel doorheen lezen.

Maar ik heb haar boek niet gelezen, dus misschien sla ik met bovenstaande interpretatie de plank ook wel compleet mis.

Mooi beschreven! 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

13-08-2021 om 15:07

DanGun schreef op 13-08-2021 om 14:56:

[..]

Als ik je goed begrijp dan wil je een uitspraak over het feit dat Gül bedreigt wordt om haar uitspraken / boek.
Die krijg je. Namelijk dat ik het vertik om in een hoek geduwd / geframed te worden om de dingen die ik niet zeg.

Nee je snapt dus niet wat ik bedoel. Het feit dat zij bedreigd wordt omdat zij zegt dat zij en andere moslima's onderdrukt worden, bevestigt op zichzelf al dat het klopt wat zij zegt.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

13-08-2021 om 15:11

Koralinde schreef op 13-08-2021 om 14:31:

[..]

Die omvolkinstheorie waar je het over hebt stelt dat er bewust door regimes moslims naar Europa zijn en worden gehaald.

Dat is toch echt wat anders dan de mening die Gül hier neerpent.

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

13-08-2021 om 15:24

Hetvrijewoord schreef op 13-08-2021 om 15:11:

[..]

Die omvolkinstheorie waar je het over hebt stelt dat er bewust door regimes moslims naar Europa zijn en worden gehaald.

Dat is toch echt wat anders dan de mening die Gül hier neerpent.

Er zijn heel veel verschillende varianten die al teruggaan tot voor de tweede wereldoorlog. De gemene deler is het idee dat de westerse cultuur zal worden aangevallen en vervangen door migranten die groter in aantal zullen zijn.

Ik vind onder andere deze uitspraak in ieder geval ronduit verschrikkelijk. Het is sowieso op veel niveaus een walgelijke uitspraak en ideeën over omvolking leiden ook nog eens tot veel geweld. (Denk maar aan die aanslag in Nieuw-Zeeland en aan Breivik, om een paar voorbeelden te noemen.) Dat ze een zwaar leven vol onderdrukking achter de rug heeft vind ik erg voor haar, ik vind het ook wel een reden om milder te oordelen als ze deze uitspraken in de toekomst nog zou willen terugnemen, maar ik kan haar zoals het nu is zeker niet onkritisch omarmen als heldin.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.