Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Kan iedereen mee-eten?

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

03-09-2024 om 13:18 Topicstarter

Zusterclivia schreef op 03-09-2024 om 13:16:

Het is met dit soort zaken toch vooral; wat ben je van huis uit gewend. Of eventueel, wat is je partner gewend.

In principe kan iemand mee-eten als ik die dag kook. Want meestal kook ik voor meerdere dagen plus vriezer. Pastasaus maken voor 4 porties is makkelijker dan voor 1 porties.

Maarrr... ik kook dus niet met het idee dat iemand altijd kan aanschuiven. Ik ben niet gewend dat mensen zomaar aanschuiven, dus daar houd ik ook geen rekening mee. Ik zou het ook niet waarderen als iemand zomaar aan denkt te kunnen schuiven. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die zullen zo zelden voorkomen.

Als er een situatie is dat bv bezoek langer blijft plakken, dan zou ik eerder voorstellen om uit eten te gaan.

Ja precies, of iets halen ofzo.

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

03-09-2024 om 13:23 Topicstarter

Ellori schreef op 03-09-2024 om 09:43:

Ik kook eigenlijk altijd teveel. Meestal zodat ik de volgende dag nog een semi gezonde lunch heb. En vaak kook ik ook dingen die best wat tijd kosten dus daar maak ik altijd 2 of 3 keer de hoeveelheid van zodat ik het restant in de vriezer kan gooien.

Maar er kunnen altijd mensen extra mee eten hier. Zelfs als ik net genoeg voor 3 personen heb. Dan eten we allemaal maar een hapje minder, dat kan prima tegenwoordig en delen we het zo. Of ik maak snel wat flatbread wat we bij het eten kunnen eten.

Ik hou niet van prakjes bij de lunch. Ik eet liever volkorenboterhammen met fruit. Maar het is inderdaad wel een manier om overblijfsels op te maken. Daar moet je voor voelen.

En zoals ik al eerder aangaf, brood bij de maaltijd kan heerlijk zijn, bijvoorbeeld bij lasagne o.i.d., maar bij nasi, stamppot, o.i.d. vind ik dat echt geen acceptabele/lekkere aanvulling.

Ik eet 's avonds trouwens vaak brood, omdat ik de 'avondmaaltijd' tussen de middag op mijn werk eet. Dus als iemand wil aanschuiven, zal het vaak brood zijn.

Theoretisch zou het bij mij best weleens kunnen. Ik vries namelijk wel dingen in, dus van sommige gerechten maak ik meer dan ik van plan ben te eten. Ik heb pastaschotels waarvan er 4 maaltijden de vriezer in gaan, dan kan een lastminute mee eter prima aanschuiven 

Dees! schreef op 02-09-2024 om 23:00:

[..]

Grappig. Wij eten met z’n vijven de vierpersoons menu’s van Hello Fresh en hebben dan vaak nog over.

Ik had in mijn eentje een tweepersoonsbox. De ene keer kon ik daar nét 2x van eten, en de andere keer kon ik amper 1 maaltijd maken. Ja oké, ik kreeg een komkommer of 4 per week, maar sommige dingen vond ik redelijk beperkt. Eén van de redenen dat ik ben gestopt. 

FancyDuck29

FancyDuck29

03-09-2024 om 14:57

Ja, mee eten kan. We maken wat extra, trekken de vriezer open, bakken broodjes af of bakken friet. We verzinnen wel wat

Ik woon alleen en ik weeg alles netjes af. Zoveel aardappels/rijst/pasta en groente. Gewoon omdat ik het zonde vind om goed eten weg te gooien. Iedereen is welkom om hier te komen eten maar dat wil ik dat minimaal een dag van tevoren weten en dan houd ik daar rekening mee. 

Bij sommige eenpansgerechten kook ik standaard teveel want dat gaat in de diepvries want man moet 1 x per week alleen eten als ik werk. En soms kookt hij dan voor zichzelf ook iets waar hij meerdere keren van kan eten.
Dus soms zou het kunnen maar ik krijg eigenlijk nooit onverwacht bezoek. Ga ook nooit echt onverwacht op bezoek want heb daar zelf ook een hekel aan dus ik bel of het uit komt.

Ik raad het echt af. Natuurlijk kan hij altijd een snackbarmaaltijd meebrengen; dan doe ik voor die enkele keer mee.

Anders worden het bruine bonen met spek. Die heb ik altijd ruim op voorraad. Of volkoren pannenkoeken.

Als je aanbelt op het moment dat ik het eten op tafel zet en je bent met meer dan 1 persoon, wordt het karig. Maar ik hoef het ook geen dag van tevoren te weten, een uur is genoeg om mijn kookplannen aan te passen en eventueel naar de supermarkt te rennen. Ik hoef het zeker geen ruime week van tevoren te weten zoals bij de ouders van een ex-vriendje van mijn dochter (middelbare school-leeftijd). Die ouders vonden het ook lastig dat ze vegetariër is, wat eten die dan. Als ze zelf dan eten meenam of aanprees, mocht ze dat niet eten, want dat was zulk gek eten. Dus als vriend haar uitnodigde en het was minder dan een week van tevoren, kwam ze altijd met klappende honger thuis. Je doet wat voor de liefde, maar het is ook niet verrassend dat het een ex is (het ging op meer fronten mis met de "schoonfamilie" en later ook met vriendje zelf).

Fenyw schreef op 03-09-2024 om 10:10:

Ik denk dat als mensen zeggen dat er altijd iemand kan aanschuiven er niet wordt bedoeld dat er heel veel eten is klaar gemaakt maar dat er iets wordt geregeld zodat iedereen voldoende heeft.

Maar dan niet een boterham met pindakaas ofzo, toch? Of een zak kant en klare soep? 

Ik heb altijd het idee dat bij mensen ‘waar iedereen mag aanschuiven’, dat dat ook zelfverzekerde flexibele improvisatiekoks zijn. 

Mevrouw75 schreef op 03-09-2024 om 22:00:

[..]

Maar dan niet een boterham met pindakaas ofzo, toch? Of een zak kant en klare soep?

Ik heb altijd het idee dat bij mensen ‘waar iedereen mag aanschuiven’, dat dat ook zelfverzekerde flexibele improvisatiekoks zijn.

Ja dit. Er is niet altijd veel te veel klaar in de pan maar er wordt wel wat fatsoenlijks gemaakt. Geen bammetje pindakaas.

Maar goed zoals ik eerder in dit topic schreef: ik ben zelf geen zelfverzekerde, flexibele improvisatiekok maar mijn vriend voldoet 100% aan die omschrijving.

Herfstappeltaart schreef op 03-09-2024 om 07:12:

[..]

Wat is daar grappig aan? Dan zijn jullie gewoon kleine eters.

Wij zijn een gezin van 4 waarvan 2 grote eters. Regelmatig eet schoonzoon mee en dan heb ik voor 5 personen echt genoeg aan HF voor 4 personen. 

Pimpelmees67 schreef op 03-09-2024 om 23:26:

[..]

Wij zijn een gezin van 4 waarvan 2 grote eters. Regelmatig eet schoonzoon mee en dan heb ik voor 5 personen echt genoeg aan HF voor 4 personen.

Wij hebben met twee personen HF voor twee maar meestal is dat niet genoeg voor drie. Qua aardappels en rijst wel, maar dan zit je nogal karig in de groenten en vlees als dat door drie moet. En dan zijn wij twee kleine vrouwen.

Herfstappeltaart schreef op 02-09-2024 om 19:14:

[..]

Maar die salade heb je toch ook niet standaard in de koelkast? Ik koop geen sla, komkommer of whatever als ik niet van plan ben dat te eten die week. Dan vereist het dus toch wel boodschappen doen.

Ik heb meestal sla en komkommer en tomaat in de koelkast.

Ik kook voor het aantal mensen dat er is, maar met een pasta of risottomaaltijd wel extra om in te vriezen ivm werk.  Dus dan kan aanschuiven sowieso.  Zou ik wraps hebben dan pak ik een nieuw pak uit de kast en vul dat met spullen uit voorraadkast en vriezer.

Aardappels kook ik altijd meer omdat we die dan dag erna bakken. Als extra groenten zou t dan bvspinazie uit de vriezer worden. Hee je kan altijd wel mee eten als je onverwacht er staat. Maar verwacht geen 3 gangen want dan had je van te voren t even moeten zeggen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.