Huiskamer
Herfstappeltaart
02-09-2024 om 18:57
Kan iedereen mee-eten?
Het eten-verspil-topic bracht mij op de volgende vraag: Kan bij jou altijd iedereen onverwachts mee-eten? Ik ben daar dus heel slecht in. Ik plan onze maaltijden en koop voldoende in, maar ik heb niet plotseling genoeg voor één of twee personen erbij. Dat schijnt in kringen van Nederlanders met buitenlandse roots raar gevonden te worden. Maar ik zou niet weten hoe ik dat moet doen zonder steeds eten weg te moeten gooien. En dat wil ik dus niet. Ja ik kan ook rijst, couscous of aardappels bij koken of bakken, maar bloemkool bijvoorbeeld of gehakt heb ik niet onverwacht bijgemaakt. Ik bereid het eten ook vaak al in het begin van de middag voor zodat het alleen nog in de oven moet, of warm gemaakt. Ik vraag me serieus af hoe mensen dat doen: 'iedereen kan aanschuiven'.....
Roserabbit
02-09-2024 om 23:40
Bij mij mag iedereen meeeten, ook onaangekondigd. We lopen dan wel even langs te supermarkt als ik niet genoeg heb voor 2 die dag.
Gelukkig zijn er 3 supermarkten op 5 minuten lopen van mijn huis, dus dat is meestal geen probleem.
Na het boodschappen doen kunnen ze dan meteen helpen koken 😇 dat is van mijn dan weer geen specialiteit.
Dus komt niet heel vaak voor dat mensen onverwacht bij mij willen blijven eten..
BlairW
02-09-2024 om 23:55
Ik heb vrij vaak nog voor 1 persoon eten over. Behalve als we friet eten of a/g/v. Maar pasta, kip met rijst, ovenschotel, soep met brood is er altijd ruim voldoende. Ik eet dat de volgende dag dan als lunch. Dus als hier iemand komt aanwaaien is dat eigenlijk nooit een probleem
masatu
03-09-2024 om 00:25
Hier komt eigenlijk nooit een onverwachte gast, soms wel een extra eter nadat de afgepaste weekboodschappen al zijn gehaald.
Als de weekboodschappen net zijn gedaan is het makkelijker, richting einde week zou het echt niet lukken. Aardappelen/pasta/rijst/couscous is wel standaard voldoende in huis, kaas ook wel, meestal ook nog wel kip of gehakt in de vriezer. Maar groente heb ik eigenlijk niks extra op voorraad, enkel wat uien.
Bij een extra eter kies ik meestal het menu dat het makkelijkste is op te schalen of het lekkerste is, en haal daar extra van in de supermarkt op loopafstand.
masatu
03-09-2024 om 00:27
Oh, een 1-jarige kan wel bijna dagelijks onverwacht mee eten van de resten die zoonlief achterlaat
Herfstappeltaart
03-09-2024 om 07:07
Meesje schreef op 02-09-2024 om 21:35:
[..]
Ik begrijp wat je bedoelt en dat is idd niet wat de meeste reageerders hier schrijven. Natuurlijk kun je altijd iets extra's erbij maken/kopen als blijkt dat mensen mee willen eten. Maar standaard voor 6 personen koken als met 3 bent bijv. zie ik niet zo voor me. Denk dat in culturen waar dat gebruikelijk is wellicht ook vaker eters komen aanwaaien? En mss ook andere eetgewoontes. Dus niet zo zeer één gerecht (avg, wraps, pasta) als avondeten, maar meerdere kleinere gerechtjes. Waardoor ook resten de dag erna weer bij die maaltijd kunnen.
Hier staat zelden iemand voor de deur tijdens het eten. Onverwachte mee-eters is hier meestal bezoek dat blijft hangen, en dan halen/bestellen we meestal iets. Maar nooit mensen die ineens om 18 uur aanbellen en verwachten dat ik eten voor ze heb. Gelukkig niet!
Ja precies, dat is wat ik bedoelde.
Herfstappeltaart
03-09-2024 om 07:09
yette schreef op 02-09-2024 om 22:14:
We hebben regelmatig onverwacht meer eters. Dat kan altijd. Meestal verzin ik er dan een of twee makkelijke gerechten bij, waarbij ik er ook op let dat het voor iedereen een evenwichtige maaltijd blijft. Risotto met speklapjes en sperziebonen voor 4 personen, kan een maal voor 6 worden mbv een salade met gekookte eieren en een stokbrood met kruidenboter. De speklapjes snijd ik dan door 3-en en ieder krijgt 2 stukjes.
Hebben jullie altijd kruidenboter in huis?
Bailey26
03-09-2024 om 07:10
Ja bij ons kan je altijd aanschuiven. Er is echter meestal niet voldoende van de maaltijd die wij op de planning hebben staan. Betekent dat de aanschuiver of een van ons iets anders eet. Of dat we allemaal wat anders eten. Hoewel peuter eet op dit moment niet 'warm' dus dan blijft er wel eens wat over.
Herfstappeltaart
03-09-2024 om 07:11
Anne1234! schreef op 02-09-2024 om 22:34:
Het maakt natuurlijk ook wel uit of je met z'n tweeën bent en er een derde persoon komt mee-eten of dat je met z'n vijven bent en er een zesde persoon komt mee-eten. In dat laatste geval hoeft iedereen maar een klein beetje af te staan voor een extra gevuld bord. En ook voor de standaard voorraad aan eten in de koelkast en kelderkast maakt het denk echt veel uit. De doorloopsnelheid is veel groter 😅
Dat denk ik ook. Wij zijn maar met twee man meer. Vroeger toen de kinderen pubers waren at er ook regelmatig iemand mee.
Herfstappeltaart
03-09-2024 om 07:11
Mevrouw75 schreef op 02-09-2024 om 22:41:
Ik raak een beetje gestresst van mee-eters. Het is een soort plankenkoorts, met niet-gastvrij heeft het niet zoveel te maken.
Deze snap ik helemaal.
Herfstappeltaart
03-09-2024 om 07:12
Dees! schreef op 02-09-2024 om 23:00:
[..]
Grappig. Wij eten met z’n vijven de vierpersoons menu’s van Hello Fresh en hebben dan vaak nog over.
Wat is daar grappig aan? Dan zijn jullie gewoon kleine eters.
Herfstappeltaart
03-09-2024 om 07:14
RavIvaR schreef op 02-09-2024 om 23:04:
Dit ligt zo aan het ritme dat mensen hebben.
Bij een gezin met kinderen zal er regelmatig iemand meer of minder mee eten.
In mijn geval (lat-relatie) eet ik alleen of met partner en plan ik mijn maaltijden redelijk goed. Over het algemeen heb ik vlees en groente op voorraad in de vriezer. Maar wij hebben weinig onverwachtte eters, dus daarvoor zou ik niet standaard extra hoeven hebben.
Ja en dat bedoel ik dus. Natuurlijk heb ook ik een voorraad in de vriezer en de voorraadkast maar dat is geen a la minute-aanschuif-eten. Dat moet ik dan toch echt nog gaan bereiden en/of ontdooien. Ik bedoel mensen die zeggen 'hier kan altijd onverwachts iedereen aanschuiven Ik vind het knap maar kan me er weinig bij voorstellen.
Herfstappeltaart
03-09-2024 om 07:16
masatu schreef op 03-09-2024 om 00:27:
Oh, een 1-jarige kan wel bijna dagelijks onverwacht mee eten van de resten die zoonlief achterlaat
Naminokurashi
03-09-2024 om 07:25
nee, ik hou niet van onaangekondigde bezoek, dan raak ik finaal van de wap. Ik moet mij kunnen voorbereiden op zoiets.
Ik doe dat ook niet bij familie, vrienden heb ik niet. Ik bel ook altijd mocht ik op visite gaan
Tijgeroog
03-09-2024 om 07:32
Herfstappeltaart schreef op 03-09-2024 om 07:14:
[..]
Ja en dat bedoel ik dus. Natuurlijk heb ook ik een voorraad in de vriezer en de voorraadkast maar dat is geen a la minute-aanschuif-eten. Dat moet ik dan toch echt nog gaan bereiden en/of ontdooien. Ik bedoel mensen die zeggen 'hier kan altijd onverwachts iedereen aanschuiven Ik vind het knap maar kan me er weinig bij voorstellen.
Msr als ze aan mogen schuiven betekent dat niet dat er direct eten voor ze is. Dan krijgen ze wat drinken en kletsen we wat terwijl ik nog wat eten bereid. Mocht het zo zijn dat ze precies op het moment dat wij willen gaan eten binnenkomen om mee te eten dan weten wij dus wat later. Of het sportende kind eet vast terwijl ik nog wat eten klaarmaak.
En ik heb bijna nooit kruidenboter in huis. Maar wel vrijwel altijd roomboter, en knoflook en kruiden, dus dat is zo gemaakt.
Herfstappeltaart
03-09-2024 om 07:38
Tijgeroog schreef op 03-09-2024 om 07:32:
[..]
Msr als ze aan mogen schuiven betekent dat niet dat er direct eten voor ze is. Dan krijgen ze wat drinken en kletsen we wat terwijl ik nog wat eten bereid. Mocht het zo zijn dat ze precies op het moment dat wij willen gaan eten binnenkomen om mee te eten dan weten wij dus wat later. Of het sportende kind eet vast terwijl ik nog wat eten klaarmaak.
En ik heb bijna nooit kruidenboter in huis. Maar wel vrijwel altijd roomboter, en knoflook en kruiden, dus dat is zo gemaakt.
Bij mij is roomboter altijd keihard als het koel staat. Om daar iets van te maken moet het minstens een half uur buiten de koelkast staan. Ook met cake bakken ofzo moet ik daar rekening mee houden.
Ik zeg dit niet om vervelend of tegendraads te doen hoor, maar ik vind de methodes die ik hier lees niet 'direct kunnen aanschuiven' . Daar versta ik iets anders onder. Standaard eten op tafel hebben staan voor meer mensen. Dat is wat ik (ooit op een ander forum) gelezen heb en daar werden Nederlanders als ongastvrij neergezet omdat die dat meestal niet hebben.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.