Huiskamer
Herfstappeltaart
02-09-2024 om 18:57
Kan iedereen mee-eten?
Het eten-verspil-topic bracht mij op de volgende vraag: Kan bij jou altijd iedereen onverwachts mee-eten? Ik ben daar dus heel slecht in. Ik plan onze maaltijden en koop voldoende in, maar ik heb niet plotseling genoeg voor één of twee personen erbij. Dat schijnt in kringen van Nederlanders met buitenlandse roots raar gevonden te worden. Maar ik zou niet weten hoe ik dat moet doen zonder steeds eten weg te moeten gooien. En dat wil ik dus niet. Ja ik kan ook rijst, couscous of aardappels bij koken of bakken, maar bloemkool bijvoorbeeld of gehakt heb ik niet onverwacht bijgemaakt. Ik bereid het eten ook vaak al in het begin van de middag voor zodat het alleen nog in de oven moet, of warm gemaakt. Ik vraag me serieus af hoe mensen dat doen: 'iedereen kan aanschuiven'.....
Schommelstoel
02-09-2024 om 21:33
Ik kook voor één persoon en in die zin heb ik niet een volledige maaltijd reserve voor een toevallige passant.
Maar er valt altijd wel wat te improviseren met een extra afbakstokbrood, gebakken ei, soepje uit de diepvries, extra tomatensaus in de diepvries, etc.
In mijn jeugd op een boerderij waren er regelmatig mee-eters (variërend van een knecht tot de veearts tot de man van de melkauto). En als die vlak voor de warme middagmaaltijd langskwamen, kon er altijd een bord en stoel bijgeschoven worden. Maar dat was dan het verschil tussen 9 of 10 personen aan tafel. Iedereen sneed een stukje van zijn vlees af en leverde een kwart aardappel in voor de onverwachte gast.
Dat is toch makkelijker delen dan van een éénpersoonsmaaltijd twee maaltijden maken.
Meesje
02-09-2024 om 21:35
Herfstappeltaart schreef op 02-09-2024 om 21:00:
[..]
Nee dit soort dingen koop ik ook niet afgepast. In mijn trapkast staan pakken rijst, zakken pasta, afbakbroden en couscous (en een mand aardappelen). Ik kan ook prima voor meer mensen koken, dat is het probleem niet, maar mijn vraag ging echt over dat onverwachte 'schuif maar aan'. Dat lukt me niet à la minuut.
Ik begrijp wat je bedoelt en dat is idd niet wat de meeste reageerders hier schrijven. Natuurlijk kun je altijd iets extra's erbij maken/kopen als blijkt dat mensen mee willen eten. Maar standaard voor 6 personen koken als met 3 bent bijv. zie ik niet zo voor me. Denk dat in culturen waar dat gebruikelijk is wellicht ook vaker eters komen aanwaaien? En mss ook andere eetgewoontes. Dus niet zo zeer één gerecht (avg, wraps, pasta) als avondeten, maar meerdere kleinere gerechtjes. Waardoor ook resten de dag erna weer bij die maaltijd kunnen.
Hier staat zelden iemand voor de deur tijdens het eten. Onverwachte mee-eters is hier meestal bezoek dat blijft hangen, en dan halen/bestellen we meestal iets. Maar nooit mensen die ineens om 18 uur aanbellen en verwachten dat ik eten voor ze heb. Gelukkig niet!
RaSa
02-09-2024 om 21:35
Geen probleem. Als je halverwege de maaltijd binnenstapt kun je gewoon aanschuiven. Meestal heb ik toch teveel. Dat gaat normaal als restje in de vriezer of eten we later in de week op. En als we dan toch te weinig hebben is er zo iets uit de vriezer getrokken of een beetje bijgemaakt.
Dorestad
02-09-2024 om 21:37
ja hoor, schuif maar aan. Ik kook ruim. Soms expres om ook een maaltijd in de vriezer te doen of over 2 dagen niet te hoeven koken. Restjes worden hier altijd bewaard.
We hebben vandaag geïmproviseerd. We zouden wadlopen en dus broodjes gebakken ei op het Wad eten. Vanwege verwacht onweer zei de gids af. Een minuut later hadden we geïmproviseerd dat de vrienden die mee zouden gaan nu bij ons zouden komen. Lunchen. Wandelen en bij ons eten. Gisteren voor 2 dagen gekookt. Dat wat voor morgen bestemd was voor 4 personen hebben we vandaag met 6 p gegeten. Vooraf kwam er nog voor ieder een glas koude komkommersoep bij (over van zaterdag).
En een geïmproviseerde salade van diverse slasoorten, geitenkaas, fruit, paprika, tomaatjes en weet ik al wat, gemaakt door eega. Alle aanwezige yoghurt (magere, Griekse, Skyr)op tafel. Noten, zelfgemaakte jams, muesli erbij: maak je eigen toetje.
Sowieso heb ik 2 diepvriezers bomvol. En ontzettend veel potten ingemaakte groenten, zelfgemaakte jams. Wij draaien onze hand niet om voor veel eters extra. Het geeft ook geen stress hier. Wij houden er wel van.
Ademes
02-09-2024 om 22:02
Ja hoor, ik kook altijd 1 of 2 porties extra. Lekker als lunch voor de volgende dag (hou niet van brood) of voor een avond alleen eten...
Zwanebloem
02-09-2024 om 22:05
Nee, hier kan dat niet. Wij zijn met z’n tweeën, 65+ en kleine eters.
We zouden dan iets afhalen.
Sassenach
02-09-2024 om 22:05
Drie dagen in de week eten we van Hello Fresh en dat is te weinig om anderen van mee te laten eten. Sowieso hou ik ook eigenlijk nooit eten over als ik zelf de boodschappen doe en kook.
Nu komt er bij ons bijna nooit iemand op het laatste moment spontaan aanwaaien, dus is het geen issue bij ons. Maar zou het wel een keer gebeuren heb ik de supermarkt op 2 minuten loopafstand, dus kan ik zo wat halen.
yette
02-09-2024 om 22:14
We hebben regelmatig onverwacht meer eters. Dat kan altijd. Meestal verzin ik er dan een of twee makkelijke gerechten bij, waarbij ik er ook op let dat het voor iedereen een evenwichtige maaltijd blijft. Risotto met speklapjes en sperziebonen voor 4 personen, kan een maal voor 6 worden mbv een salade met gekookte eieren en een stokbrood met kruidenboter. De speklapjes snijd ik dan door 3-en en ieder krijgt 2 stukjes.
MMcGonagall
02-09-2024 om 22:24
Ik koop aardappels in kilozakken. Daar eten we met zijn tweeën twee keer van. Pasta 120 gram ongekookt, rijst 150. Rijst heb ik wel in verschillende soorten, basmati, risotto en sushirijst. Maar goed, nooit ongenode gasten dus. Als er mensen komen eten, haal ik meestal iets (die ene keer per jaar).
Tijgeroog
02-09-2024 om 22:32
Er is altijd genoeg voor onverwachte gasten. Maar dat betekent niet dat het al helemaal gekookt is.
Ik heb een ruime voorraad in huis van pasta en rijst en dergelijke, en wat groente. En ook tomaten, komkommer en paprika liggen vrijwel altijd wel in de kast, want dat eten we zo vaak. Een curry ofzo kan ik ook altijd wel maken.
Als er opeens iemand mee-eet lossen we het wel op. Iedereen eet wat minder, ik maak wat meer van het geplande gerecht, ik maak een extra bijgerecht, salade ofzo, of desnoods halen we na de maaltijd een ijsje bij de snackbar. Of we halen pizza. Maar we regelen wel iets.
Overigens veranderen onze geplande maaltijden ook regelmatig, of er zijn nog geen boodschappen gedaan. Dan is het ook handig om wat extra in huis te hebben.
Anne1234!
02-09-2024 om 22:34
Het maakt natuurlijk ook wel uit of je met z'n tweeën bent en er een derde persoon komt mee-eten of dat je met z'n vijven bent en er een zesde persoon komt mee-eten. In dat laatste geval hoeft iedereen maar een klein beetje af te staan voor een extra gevuld bord. En ook voor de standaard voorraad aan eten in de koelkast en kelderkast maakt het denk echt veel uit. De doorloopsnelheid is veel groter 😅
Tjilp
02-09-2024 om 22:35
Nou, gebeurde het maar eens 😉
Ik vind iets improviseren voor een onverwachte gast aan tafel fijner dan een uitgebreid maal koken waarop ik me serieus moet voorbereiden.
Mevrouw75
02-09-2024 om 22:41
Ik raak een beetje gestresst van mee-eters. Het is een soort plankenkoorts, met niet-gastvrij heeft het niet zoveel te maken.
Dees!
02-09-2024 om 23:00
Sassenach schreef op 02-09-2024 om 22:05:
Drie dagen in de week eten we van Hello Fresh en dat is te weinig om anderen van mee te laten eten. Sowieso hou ik ook eigenlijk nooit eten over als ik zelf de boodschappen doe en kook.
Nu komt er bij ons bijna nooit iemand op het laatste moment spontaan aanwaaien, dus is het geen issue bij ons. Maar zou het wel een keer gebeuren heb ik de supermarkt op 2 minuten loopafstand, dus kan ik zo wat halen.
Grappig. Wij eten met z’n vijven de vierpersoons menu’s van Hello Fresh en hebben dan vaak nog over.
RavIvaR
02-09-2024 om 23:04
Dit ligt zo aan het ritme dat mensen hebben.
Bij een gezin met kinderen zal er regelmatig iemand meer of minder mee eten.
In mijn geval (lat-relatie) eet ik alleen of met partner en plan ik mijn maaltijden redelijk goed. Over het algemeen heb ik vlees en groente op voorraad in de vriezer. Maar wij hebben weinig onverwachtte eters, dus daarvoor zou ik niet standaard extra hoeven hebben.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.