Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-09-2024 om 21:03
Vroeg pensioen - zware beroepen?
Op dit moment zijn er verschillende stakingen voor een regeling voor vroegpensioen. Wat vinden jullie? Voor wie moet een dergelijke regeling open staan? Wat is een zwaar beroep? Moet er niet veel meer verantwoordelijkheid liggen bij werkgevers om ervoor te zorgen dat werknemers hun pensioen kunnen halen?
Poekewiki
10-09-2024 om 10:55
Fijn dat ik langer door moet ... maar als ik helemaal niet meer of minder belastbaar ben, dan val ik toch uiteindelijk ook uit in de ziektewet? Dan kost ik toch ook geld aan mijn baas en aan de maatschappij? En zullen er dan massaal ouderdoms burnouts komen? En ik blijf ook niet even scherp en efficiënt voor mijn baas. Die heeft dus steeds minder aan me. Toch moet hij me blijven betalen, terwijl ik steeds vaker naar de fysio, de dokter en het ziekenhuis zal moeten. De vraag is of mijn ervaring dat blijft compenseren.
Ik geloof dat de oplossing niet is om de weinige mensen die nu al fulltime werken nog langer te laten doorwerken. Maar eerder om te kijken hoe je mensen die nu lager dan gemiddeld werken te activeren en te stimuleren om meer te werken.
Dat is wel een lastigere operatie, want dan moeten waarschijnlijk veel systemen herdacht/op de schop. Eenvoudiger is om het leeftijdsknopje theoretisch telkens te verlengen, maar ergens loopt dat tegen de grens van het haalbare aan. In het ene beroep sneller dan in het andere.
Caroline80
10-09-2024 om 11:01
Waarom niet iedereen vanaf een bepaalde leeftijd een keuring laten ondergaan om te kijken of ze nog geschikt zijn voor het werk dat ze doen. Net zoals bij een keuring voor het rijbewijs, maar dan bv. vanaf 60 jaar en dan elk jaar. Zoals al eerder gezegd het verschilt van persoon tot persoon toe hoe oud iemand een bepaald beroep kan volhouden. De één is op zijn 6e0 al niet meer in staat om in de bouw te werken en de ander kan met gemak door tot zijn 70.
MidasWolf
10-09-2024 om 11:17
Zorroo schreef op 09-09-2024 om 21:18:
Voor mijn gevoel zijn sommige beroepen objectief zwaar, zoals stratenmaker of stucadoor. Andere beroepen zijn denk ik zwaarder voor de een dan voor de ander, en dan denk ik vooral aan geestelijke belastbaarheid. Wat de een heel intensief en uitputtend vindt, vindt een ander een prettige spanning en afwisseling. Ben je flexibel met slapen, dan zijn nachtdiensten goed te doen en kunnen ze zelfs prettig zijn, ben je een persoon van rust en regelmaat dan is een beroep met wisselende diensten slopend.
Waar ik moeite mee heb is dat onderhand meer dan de helft van de beroepsbevolking haar beroep nu als zwaar schijnt te beoordelen. Dat bijvoorbeeld een beroep als conducteur een zwaar beroep zou moeten zijn, deels vanwege nare confrontaties met reizigers (dat begrijp ik wel) maar ook 'omdat er veel moet worden gelopen in een bewegende trein'. Op die manier krijg je een hele serie andere beroepen op bewegende transportmiddelen die dan ook in aanmerking zou komen. Heel veel beroepen hebben behoorlijk zware kanten, lichamelijk, geestelijk of allebei en voor mijn gevoel is op deze manier het eind zoek en gaat als het aan de mensen zelf ligt bijna iedereen er straks met 64 uit.
Het zwaarste werk wat ik ooit heb moeten doen was winkelwerk, waarbij we op de werkvloer niet mochten zitten, geen minuut. Dat betekende dus uren achtereen op je benen staan. Aan het einde van de dag was ik totaal gesloopt en ik kreeg er ook blessures van (terwijl ik nog jong was). Ik had daarom veel respect voor de oudere collega's die dat ogenschijnlijk zonder moeite deden en soms ook nog op pumps..
Werkte je in een modewinkel/schoenenzaak, waarbij je enkel pauze kon nemen als de drukte het toeliet.
Zelf heb ik jarenlang in de supermarkt gewerkt, daar had je echt afgebakende pauzes waarbij je in de kantine kon zitten. Op de werkvloer wel minder, tijdens het bestellen van actie artikelen wel.
Soms kort tussendoor, dan moest je net even de juiste momenten vinden. Ook wel eens niet en dan zat ik enkel in de pauzes.
Lollypopje
10-09-2024 om 12:18
Caroline80 schreef op 10-09-2024 om 11:01:
Waarom niet iedereen vanaf een bepaalde leeftijd een keuring laten ondergaan om te kijken of ze nog geschikt zijn voor het werk dat ze doen. Net zoals bij een keuring voor het rijbewijs, maar dan bv. vanaf 60 jaar en dan elk jaar. Zoals al eerder gezegd het verschilt van persoon tot persoon toe hoe oud iemand een bepaald beroep kan volhouden. De één is op zijn 6e0 al niet meer in staat om in de bouw te werken en de ander kan met gemak door tot zijn 70.
Daar heb ik zeer weinig vertrouwen in als ik zie hoe vaak het UWV nu al zegt dat zieke mensen gewoon zouden moeten kunnen werken, terwijl dat aantoonbaar niet het geval is.
Schommelstoel
10-09-2024 om 12:28
De pensioenleeftijd naar 65 gaat natuurlijk nooit gebeuren. Wie gaat al die extra AOW-premie ophoesten, met de huidige grijze golf op komst?
Dan komt de (forse) rekening bij de huidige werkende generatie terecht.
Ik denk dat de verantwoordelijkheid veel meer bij de werknemer zelf moet komen te liggen. Als je nu 28 bent en met veel plezier stratenmaker bent, zul je ook zelf een Plan B moeten maken voor als je 60 bent en stratenmaken fysiek niet meer mogelijk is. Dat punt moet je eigenlijk net iets voor zijn. Zorg dat je een aanvullend diploma achter de hand hebt, verzin iets.
Denk vooruit, dat vooral.
Werkgevers zouden hierin ook meer een rol moeten spelen. Meer monitoren hoe hun werknemers ervoor staan, regelmatig een PMO of PAGO aanbieden bijvoorbeeld.
We kunnen niet verwachten dat de maatschappij of de overheid het wel voor ons gaat oplossen als het werk te zwaar wordt. Je bent ook zelf deels verantwoordelijk.
MidasWolf
10-09-2024 om 12:29
Lollypopje schreef op 10-09-2024 om 12:18:
[..]
Daar heb ik zeer weinig vertrouwen in als ik zie hoe vaak het UWV nu al zegt dat zieke mensen gewoon zouden moeten kunnen werken, terwijl dat aantoonbaar niet het geval is.
Daarnaast is er nu al een zwaar tekort aan keuringsartsen bij het UWV.
Herfstappeltaart
10-09-2024 om 13:11
Schommelstoel schreef op 10-09-2024 om 12:28:
De pensioenleeftijd naar 65 gaat natuurlijk nooit gebeuren. Wie gaat al die extra AOW-premie ophoesten, met de huidige grijze golf op komst?
Dan komt de (forse) rekening bij de huidige werkende generatie terecht.
Ik denk dat de verantwoordelijkheid veel meer bij de werknemer zelf moet komen te liggen. Als je nu 28 bent en met veel plezier stratenmaker bent, zul je ook zelf een Plan B moeten maken voor als je 60 bent en stratenmaken fysiek niet meer mogelijk is. Dat punt moet je eigenlijk net iets voor zijn. Zorg dat je een aanvullend diploma achter de hand hebt, verzin iets.
Denk vooruit, dat vooral.Werkgevers zouden hierin ook meer een rol moeten spelen. Meer monitoren hoe hun werknemers ervoor staan, regelmatig een PMO of PAGO aanbieden bijvoorbeeld.
We kunnen niet verwachten dat de maatschappij of de overheid het wel voor ons gaat oplossen als het werk te zwaar wordt. Je bent ook zelf deels verantwoordelijk.
Ik ben bang dat voor mensen in beroepen zoals stratenmaker 'een aanvullend diploma' geen haalbare kaart is. Ongeschoolde arbeiders kiezen hier vaak niet voor maar hebben gewoon de capaciteiten niet. Als maatschappij moeten we ook voor deze beroepsgroep verantwoordelijkheid dragen. Er zijn geluks- en pechvogels op deze wereld. Ik ben voor een solidaire samenleving.
Twinski
10-09-2024 om 13:44
Flexibel pensioen vanaf 60 jaar door urenafbouw lijkt mij redelijk. 4 dagen werken, 3 dagen werken etc. Vanaf 65 dan een VUT tot 68-70. Voornamelijk bij de zware beroepen.
Ik zou dit laten financieren door hogere pensioenpremies te heffen bij de 'lichtere' beroepen. En geld in eigen voorzieningen zoals lijfrentes of beleggingen stimuleren. Zo maak je het socialer op grotere schaal en krijg je meer maatwerk qua sparen.
Schommelstoel
10-09-2024 om 14:15
Herfstappeltaart schreef op 10-09-2024 om 13:11:
[..]
Ik ben bang dat voor mensen in beroepen zoals stratenmaker 'een aanvullend diploma' geen haalbare kaart is. Ongeschoolde arbeiders kiezen hier vaak niet voor maar hebben gewoon de capaciteiten niet. Als maatschappij moeten we ook voor deze beroepsgroep verantwoordelijkheid dragen. Er zijn geluks- en pechvogels op deze wereld. Ik ben voor een solidaire samenleving.
Ik begrijp wat je bedoelt, misschien was mijn stratenmaker niet het beste voorbeeld, want niet iedereen is in staat om iets anders te gaan doen.
Maar ik ben er wel van overtuigd dat er ook heel veel mensen zijn die wél in staat zijn iets anders te gaan doen op enig moment. Verpleegkundigen die een HBO-V diploma hebben, zijn meestal flexibeler in omscholen dan de stratenmaker uit mijn post.
Er zijn best laagopgeleide/praktische beroepen die minder zwaar zijn dan bijvoorbeeld iets in de bouw. Denk aan tramconducteur, chauffeur doelgroepenvervoer of stadswacht. Natuurlijk is dat niet voor iedereen haalbare kaart, maar voor een deel wel. En uiteindelijk moeten we toch toe naar een zo groot mogelijke arbeidsdeelname.
Als er dan écht geen mogelijkheden zijn, ben ik zeker voor de sociale benadering en dan zou een vroegpensioen geregeld moeten kunnen worden. Maar wel op basis van maatwerk.
absor
10-09-2024 om 14:31
ik ben verpleegkundige en werk aan het bed. Het is fysiek soms zeker zwaar werk maar vooral door de diensten. Je kan als verpleegkundige zoveel, ik ga ervanuit als ik fysiek niet meer kan wat ik nu doe, dat ik door mijn werkgever wel op de poli gezet wordt bijv. Wat niet gaat gaat niet, en zat mensen met zware beroepen worden afgekeurd voor ze de aow leeftijd halen. Ik hoop iig gewoon tot 67 door te werken als de gezondheid mij gegeven is
ik vind het niet meer dan normaal dat je de pensioenleeftijd baseert op de gemiddelde leeftijdsverwachting. Voor vrouwen is die momenteel 83 jaar!
Nu slecht voor te stellen dat de generatie boven soms met 55 al met de vut ging. Ik zeg ging maar was ook moest hoor. Was ook gewoon een politieke keuze om in tijd van krapte ruimte te maken voor de jeugd zodat ze een baan konden krijgen. Mijn schoonvader, zeer gestimuleerd vroeg pensioen met 60. Daarbij werd die generatie ook zeer gestimuleerd in een bejaardentehuis te gaan zitten, zodat er huizen vrij kwamen voor de jeugd.
Herfstappeltaart
10-09-2024 om 14:34
absor schreef op 10-09-2024 om 14:31:
ik ben verpleegkundige en werk aan het bed. Het is fysiek soms zeker zwaar werk maar vooral door de diensten. Je kan als verpleegkundige zoveel, ik ga ervanuit als ik fysiek niet meer kan wat ik nu doe, dat ik door mijn werkgever wel op de poli gezet wordt bijv. Wat niet gaat gaat niet, en zat mensen met zware beroepen worden afgekeurd voor ze de aow leeftijd halen. Ik hoop iig gewoon tot 67 door te werken als de gezondheid mij gegeven is
ik vind het niet meer dan normaal dat je de pensioenleeftijd baseert op de gemiddelde leeftijdsverwachting. Voor vrouwen is die momenteel 83 jaar!
Nu slecht voor te stellen dat de generatie boven soms met 55 al met de vut ging. Ik zeg ging maar was ook moest hoor. Was ook gewoon een politieke keuze om in tijd van krapte ruimte te maken voor de jeugd zodat ze een baan konden krijgen. Mijn schoonvader, zeer gestimuleerd vroeg pensioen met 60. Daarbij werd die generatie ook zeer gestimuleerd in een bejaardentehuis te gaan zitten, zodat er huizen vrij kwamen voor de jeugd.
En toch is die gemiddelde levensverwachting geen garantie om ook gezónd die leeftijd te halen. Veel mensen gaan na hun zestigste kwakkelen met allerlei kwaaltjes (om van ernstige ziektes maar te zwijgen). Oud worden is niet hetzelfde als goed en gezond oud worden.
absor
10-09-2024 om 14:44
Herfstappeltaart schreef op 10-09-2024 om 14:34:
[..]
En toch is die gemiddelde levensverwachting geen garantie om ook gezónd die leeftijd te halen. Veel mensen gaan na hun zestigste kwakkelen met allerlei kwaaltjes (om van ernstige ziektes maar te zwijgen). Oud worden is niet hetzelfde als goed en gezond oud worden.
Klopt. Daarom heet het ook een ‘gemiddede’ leeftijdsverwachting
zou fantastisch zijn als je pensioenleeftijd gebaseerd kan worden op je echte leeftijdsverwachting. Dan had mijn vader kunnen pensioneren ipv 1 maand voor zijn 67e dood te gaan. Maar helaas.
absor
10-09-2024 om 14:47
kom je bij de volgende discussie; levensverwachting van een laag opgeleide is lager dan van een hoogopgeleide. Klopt ja. Maar moet dat consequenties hebben? Immers de levensverwachting van een roker is ook lager dan van een niet roker bijv.
Herfstappeltaart
10-09-2024 om 14:48
absor schreef op 10-09-2024 om 14:44:
[..]
Klopt. Daarom heet het ook een ‘gemiddede’ leeftijdsverwachting
zou fantastisch zijn als je pensioenleeftijd gebaseerd kan worden op je echte leeftijdsverwachting. Dan had mijn vader kunnen pensioneren ipv 1 maand voor zijn 67e dood te gaan. Maar helaas.
Nee een gemiddelde leeftijdsverwachting betekent dat de één oud wordt en de ander jong sterft. Daarvan het gemiddelde dus. Wat ik bedoel is dat je prima oud kunt worden en tóch niet door kunt werken tot op hoge leeftijd. Simpelweg omdat je gezondheid en fitheid afneemt na een bepaalde leeftijd. Veel mensen worden tegenwoordig alleen maar oud dankzij allerlei medisch ingrijpen.
Herfstappeltaart
10-09-2024 om 14:50
absor schreef op 10-09-2024 om 14:47:
kom je bij de volgende discussie; levensverwachting van een laag opgeleide is lager dan van een hoogopgeleide. Klopt ja. Maar moet dat consequenties hebben? Immers de levensverwachting van een roker is ook lager dan van een niet roker bijv.
Nee dat is ondoenlijk volgens mij.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.