Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Alice12 schreef op 05-09-2024 om 08:52:

[..]

Nou, ik wil graag die mannen weren die hier komen. Ik zie altijd heel weinig vrouwen op die bootjes.

Die vrouwen reizen blijkbaar op een andere manier. Ik heb de aantallen even opgezocht: 

in januari 2016: 23.406 mannen en 20.933 vrouwen met herkomst Afghanistan en 

in november 2023: 32.087 mannen en 29.049 vrouwen. 

Die verhouding gaat dus redelijk gelijk op: er zijn in die tijd 8.681 mannen bij gekomen en 8.116 vrouwen uit Afghanistan. Op basis van die inwonersaantallen lijkt het er dus op dat de vrouwen die dat willen, hun man gewoon achterna kunnen reizen.

Je ziet op die bootjes ook weinig ouderen. Toch zijn er heel wat ouderen/65-plussers die buiten NL zijn geboren en een verblijfsduur in Nederland hebben van nog maar een paar jaar. Zie 



Je kunt het daar opzoeken per land, per leeftijd, naar totaal/man/vrouw. Bijvoorbeeld vrouwen die in 2024 de leeftijd van 75 jaar hebben: in totaal zijn er 9.343 vrouwen van die leeftijd die buiten NL zijn geboren. Van die 75-jarige vrouwen heeft nog géén 23 % een verblijfsduur in NL van 60 jaar of meer. 

Bij heel veel landen gaat dat om 0 % mensen die al 60 jaar verblijfsduur in NL hebben, maar bijvoorbeeld landen zoals Indonesië, Duitsland, VK zijn de percentages uiteraard hoger.
Exclusief Oekraïne zijn er 9.198 vrouwen van 75 jaar die buiten NL zijn geboren, waarvan 466 vrouwen (5,07 %) een verblijfsduur in NL heeft van tussen 0 en 10 jaar. Paar voorbeelden:

Bulgarije: nu 25 (waarvan 11 vrouwen pas ná haar 65e in NL is komen wonen)

Litouwen: nu 3 (2 met verblijfsduur van 0 - 10 jaar) 

Roemenië: nu 32 (9)

Oezbekistan: 3 (2)

Syrië: 43 (27)

Afghanistan 67 (9)

Dat zijn de cijfers van maar een paar landen, alléén van vrouwen en alléén van de leeftijd van 75 jarige inwoners in 2024. Los van ieders motivatie/reden om naar NL toe te komen, is dat al met al en over alle leeftijden bezien "best veel" voor een land dat kampt met problemen van  vergrijzing, huisvesting, zorg, etc. 



Over veilige plekken in Oekraïne, waar sommigen vinden dat Oekrainers wel naar kunnen terugkeren: https://nos.nl/artikel/2535984-vader-verliest-zijn-hele-gezin-bij-russische-raketinslag-op-huis-lviv

Lviv, dicht bij de Poolse grens, werd lange tijd beschouwd als een van de veiligste plekken van het land. De stad is een toevluchtsoord voor honderdduizenden Oekraïners sinds het uitbreken van de oorlog.

Zilver_gray schreef op 04-09-2024 om 18:26:

[..]

Nou dit inderdaad. Ik weet niet of het zo’n geweldig idee is. Deze mensen zullen in de illegaliteit belanden met alle gevolgen van dien. Daar zit niemand op te wachten.

Als aanvulling op deze post;

https://nos.nl/artikel/2535987-ook-politie-bezorgd-over-stoppen-bed-bad-brood-opvang

"Dit kan zorgen voor meer onveiligheid, zowel voor deze groep als voor de samenleving", zegt de politie. "Onze ervaring leert dat als mensen geen hulpstructuren meer hebben om op terug te vallen, ze zeer kwetsbaar worden, dat geldt zeker ook voor ongedocumenteerden. Ze belanden mogelijk op straat en lopen een groter risico om in de criminaliteit of in een uitbuitingssituatie terecht te komen."

Het nrc had er ook een goed artikel over
https://www.nrc.nl/nieuws/2024/09/05/afschaffen-bed-bad-brood-betekent-voor-veel-uitgeprocedeerde-asielzoekers-terug-de-illegaliteit-in-a4864744

Ook Carolus Grütters, onderzoeker bij het Centrum voor Migratierecht van de Radboud Universiteit Nijmegen, verwacht niet dat door het besluit van Faber meer uitgeprocedeerden zullen vertrekken. „Het is alsof je zegt: we houden niet van regen, dus schaffen we de paraplu af”, zegt Grütters. „Dat is precies wat deze minister doet: we willen deze groep niet dus zetten een streep door de opvang. Alsof daarmee die mensen zijn verdwenen.”
De situatie van veel ongedocumenteerden in de opvang is echter stukken complexer, legt Grütters uit. „Hun asielaanvraag is bijvoorbeeld afgewezen, omdat ze hun identiteit niet kunnen aantonen. Maar om die reden kunnen ze ook geen reispapieren krijgen om terug te keren. Ambassades moeten voor het verstrekken van die papieren eerst vaststellen dat iemand daadwerkelijk een onderdaan is. Als dat niet gebeurt dan komt zo iemand terecht in een juridisch limbo: je mag hier niet zijn, maar kunt ook niet terug.”

Poezenmeisje

Poezenmeisje

05-09-2024 om 21:20 Topicstarter

Ik snap die bed-bad-broodregeling nog steeds niet.

Je bent hier illegaal en moet het land uit, maar we gaan je wel eeuwig voederen en onderdak geven?

Ondertussen wonen er Nederlanders in hun auto en moeten ze zich maar zien te redden.

Poezenmeisje schreef op 05-09-2024 om 21:20:

Ik snap die bed-bad-broodregeling nog steeds niet.

Je bent hier illegaal en moet het land uit, maar we gaan je wel eeuwig voederen en onderdak geven?

Ondertussen wonen er Nederlanders in hun auto en moeten ze zich maar zien te redden.

Ik snap daar ook helemaal niks van. Ze zijn uitgeprocedeerd, maar omdat ze toch hier willen blijven gaan we opvang regelen.

Poezenmeisje schreef op 05-09-2024 om 21:20:

Ik snap die bed-bad-broodregeling nog steeds niet.

Je bent hier illegaal en moet het land uit, maar we gaan je wel eeuwig voederen en onderdak geven?

Ondertussen wonen er Nederlanders in hun auto en moeten ze zich maar zien te redden.

Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt. Mensen mogen niet onbeperkt in de bad bed brood voorziening blijven. Ze doorlopen een traject dat gericht is op een oplossing (terugkeer, doormigratie of alsnog legalisering). Lukt dat niet dan eindigt het traject bij de bad, bed en broodvoorziening. Dus er is geen sprake van eeuwig voederen.

https://www.inlia.nl/nl/nieuws/1377/vijf-jaar-lvv-werken-aan-oplossingen-voor-vreemdeling-en-samenleving

Daglichtlamp schreef op 05-09-2024 om 18:31:

Over veilige plekken in Oekraïne, waar sommigen vinden dat Oekrainers wel naar kunnen terugkeren: https://nos.nl/artikel/2535984-vader-verliest-zijn-hele-gezin-bij-russische-raketinslag-op-huis-lviv

Lviv, dicht bij de Poolse grens, werd lange tijd beschouwd als een van de veiligste plekken van het land. De stad is een toevluchtsoord voor honderdduizenden Oekraïners sinds het uitbreken van de oorlog.

je laat dit wel terloops vallen, maar wie zeggen dat hier dan? Ik herinner me niet dat het hier gezegd is. 

Poezenmeisje schreef op 26-08-2024 om 06:12:

Ik vind ook dat mensen best terug kunnen keren naar Syrië/Oekraïne.

Als er trammelant is in Uithuizermeeden betekent dat toch niet dat je niet naar Ommen of Breda kunt gaan?

Hier bijvoorbeeld.

Daglichtlamp schreef op 05-09-2024 om 21:54:

[..]

Hier bijvoorbeeld.

Die heb ik niet geregistreerd. Mea culpa

Daglichtlamp schreef op 05-09-2024 om 21:39:

[..]

Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt. Mensen mogen niet onbeperkt in de bad bed brood voorziening blijven. Ze doorlopen een traject dat gericht is op een oplossing (terugkeer, doormigratie of alsnog legalisering). Lukt dat niet dan eindigt het traject bij de bad, bed en broodvoorziening. Dus er is geen sprake van eeuwig voederen.

https://www.inlia.nl/nl/nieuws/1377/vijf-jaar-lvv-werken-aan-oplossingen-voor-vreemdeling-en-samenleving

Hoezo traject? Heb ik het nou verkeerd begrepen?Ik dacht dat ze terug moeten naar land van herkomst. Dat is toch vrij snel geregeld?

Alice12 schreef op 05-09-2024 om 21:55:

[..]

Hoezo traject? Heb ik het nou verkeerd begrepen?Ik dacht dat ze terug moeten naar land van herkomst. Dat is toch vrij snel geregeld?

Denk je echt dat dat voor alle asielzoekers snel geregeld is? Heb je de post van Daglichtlamp van 20:27 gelezen? Daarin beschrijft een deskundige waarom het nou juist niet altijd zo snel geregeld is.

Nicole123 schreef op 05-09-2024 om 22:12:

[..]

Denk je echt dat dat voor alle asielzoekers snel geregeld is? Heb je de post van Daglichtlamp van 20:27 gelezen? Daarin beschrijft een deskundige waarom het nou juist niet altijd zo snel geregeld is.

Nee, ik wist dat het niet altijd heel snel ging, maar dooremigratie of alsnog een status vind ik raar. afgewezen, dus klaar wat mij betreft.

Die landen zijn ook niet gek. Die maken het echt niet makkelijker om die mensen terug te laten keren naar dat land van herkomst. Er zitten mensen tussen die in het land van herkomst ook onderaan de maatschappij bungelen en/of 'niets meer te verliezen' hebben. o.a. vanwege hun eigen gedrag. 
Dus mensen die weten dat zij geen schijn van kans maken, kunnen zo lang de BBB regeling bestaat tóch de gok nemen  om naar NL te reizen - omdat zij weten minimaal X jaren onder de pannen te zijn; daarna zien zij wel weer verder. 

Die prikkel/motivatie kan je wegnemen door die regeling af te schaffen zodat je niet langer ongewenst gedrag stimuleert en faciliteert. In het begin kan de overlast wat toenemen want het zal even duren voordat iedereen is "uitgezworven" naar elders. Op termijn neemt het aantal illegalen af, want het wordt onaantrekkelijker om die gok te n\maken dat je op 5 jaar BBB kan rekenen. 

Grootste zorg zijn -ook hier- weer de 'helpers' die, net zoals bij een eerdere discussie rondom de BBB regeling, gaan rondlopen met spandoeken met teksten zoals destijds de leus "geen mens is illegaal". En dat klopt. 
Maar er zijn wel mensen die illegaal in een land kunnen verblijven. Daar zijn nu eenmaal wetten voor. Zoals links zelf altijd roept "we leven in een rechtsstaat". Dan is er dus handhaving nodig op de wetten, dat is onlosmakelijk verbonden aan een rechtsstaat. En dat betekent ook: ingrijpen als illegalen gaan zwerven en/of overtredingen begaan. 

Alice12 schreef op 05-09-2024 om 22:40:

[..]

Nee, ik wist dat het niet altijd heel snel ging, maar dooremigratie of alsnog een status vind ik raar. afgewezen, dus klaar wat mij betreft.

En tot ze weg zijn op straat rondzwerven en de criminaliteit in? Want dat is volgens alle deskundigen het gevolg. Ook als je vindt dat het maar eens klaar moet zijn of dat ze er helemaal niet hadden moeten zijn. Ik kan wel vinden dat alle uitgeprocedeerden acuut weggetoverd moeten worden, maar van heel hard dat vinden daar koop je helemaal niks voor. Je merkt dat ook bij Faber nu. Op alle vragen van journalisten antwoordt ze: ‘ze moeten gewoon wegwezen’. Alsof die mensen als je dat maar hard roept opeens wel een paspoort hebben en acuut verdwijnen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.