Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Daglichtlamp schreef op 24-08-2024 om 17:36:

[..]

Je kunt ook capaciteit binnen de IND anders verdelen, want arbeidsmigranten, studenten etc. hebben natuurlijk ook woonruimte nodig.

Vandaar dat ik het ook over migranten heb, geef je meer ruimte aan 'n groep dan hoopt het ergens anders weer op. Teken dat het anders moet, misschien een max op het aantal verblijfsvergunningen per jaar of alleen nog tijdelijke opvang? 

Voor de duidelijkheid, ik ben geen deskundige en weet niet wat haalbaar is. Aangezien ze er in Den Haag al tig jaar op vast lopen, we niet mogen verwachten dat het binnen een bepaalde tijd is opgelost....heeft het ook weinig nut om hier een oplossing aan te dragen dus ik roep ook maar wat

Vanmorgen las ik in de krant:

Uitgeprocedeerd? Deze NGO belooft je duizenden euro’s als je vertrekt

en

Ngo belooft asielzoekers veel geld als ze vertrekken

Fleurtje_5 schreef op 24-08-2024 om 19:10:

Vanmorgen las ik in de krant:

Uitgeprocedeerd? Deze NGO belooft je duizenden euro’s als je vertrekt

Heb je de rest van het artikel ook gelezen? Dan zie je dat vertrekkers dat vaak wel beloofd werd, maar dat ze dat na aankomst in het land van herkomst niet kregen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/08/23/uitgeprocedeerd-deze-ngo-belooft-je-duizenden-euros-als-je-vertrekt-a4863571

Daglichtlamp schreef op 24-08-2024 om 19:17:

[..]

Heb je de rest van het artikel ook gelezen? Dan zie je dat vertrekkers dat vaak wel beloofd werd, maar dat ze dat na aankomst in het land van herkomst niet kregen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/08/23/uitgeprocedeerd-deze-ngo-belooft-je-duizenden-euros-als-je-vertrekt-a4863571


Het artikel in de NRC kan ik niet openen. Het artikel in onze krant kan ik niet vinden op internet. In de papieren krant staat dat wat jij schrijft er iig NIET.

Fleurtje_5 schreef op 24-08-2024 om 19:21:

[..]


Het artikel in de NRC kan ik niet openen. Het artikel in onze krant kan ik niet vinden op internet. In de papieren krant staat dat wat jij schrijft er iig NIET.

1 van de voorbeelden uit het artikel:

Brhane zegt dat Mohammed „niet voldeed aan de criteria” voor een lening. Het „zou kunnen” dat hem in Nederland hulp is toegezegd bij het opstarten van een internetcafé. „Maar we zeggen er altijd bij: we gaan je helpen, in overleg met onze lokale partner.” Pas als iemand is teruggekeerd, doet de partner een „haalbaarheidsonderzoek”. Zo kan het dus dat in Nederland gemaakte plannen uiteindelijk niet worden gefinancierd.

Ik vind het een dubieuze praktijk. Deze NGO's krijgen subsidie die afhangt van hoeveel mensen ze zo ver krijgen om het land te verlaten. Dus het is in hun belang om niet eerlijk te zijn tegen de mensen die ze begeleiden.

Daglichtlamp schreef op 20-08-2024 om 19:37:

[..]

Tja Assad, heb je het ambtsbericht gelezen? De gebieden waar Assad de controle heeft zijn ook niet bepaald veilig.

Maar goed ik verwacht dat de nieuwe regering wel snel een actueel ambtsbericht zal laten opstellen. Ik wens de ambtenaren die dat moeten doen veel sterkte. Ik vermoed dat er wel wat druk uitgeoefend zal worden.

https://www.trouw.nl/politiek/wilders-wil-dat-kabinet-syriers-gaat-terugsturen~b0cd6cc19/

Wilders kaart het ook maar weer eens aan, waarbij hij dus ook wil kijken naar Syriërs die hier al asiel hebben.

En inderdaad er komt een nieuw ambtsbericht:

Als minister Faber van Asiel Syrische asielzoekers wil gaan weren, zal ook zij, net als haar voorganger, het ambtsbericht van Buitenlandse Zaken daarbij moeten betrekken. Dit najaar wordt een nieuw ambtsbericht verwacht.

Ik vind het Syrië verhaal wat twijfelachtig. Van diverse Syriërs in mijn omgeving hoor ik dat ze "gewoon" op vakantie en familiebezoek gaan. Je kunt zelfs een rondreis boeken door Syrië. 
https://nos.nl/artikel/2438617-op-reis-naar-syrie-ondanks-rood-reisadvies-mensen-blijven-nieuwsgierig

Gebruikersnaaminvullen schreef op 25-08-2024 om 20:36:

Ik vind het Syrië verhaal wat twijfelachtig. Van diverse Syriërs in mijn omgeving hoor ik dat ze "gewoon" op vakantie en familiebezoek gaan. Je kunt zelfs een rondreis boeken door Syrië.
https://nos.nl/artikel/2438617-op-reis-naar-syrie-ondanks-rood-reisadvies-mensen-blijven-nieuwsgierig

Uit jouw link: Hoewel volgens Brinks bepaalde delen in Syrië veilig zijn, is het reisadvies officieel rood. Dat betekent dat de Nederlandse overheid reizen naar het land als onveilig bestempelt. "Wat uw situatie ook is: ga er niet naartoe", valt te lezen op de site van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Mensen die reizen naar landen met een rood of oranje reisadvies zijn in de meeste gevallen niet verzekerd, zegt het Verbond van Verzekeraars.

In het ambtsbericht kun je lezen dat het voor gevluchte Syriërs die terugkeren het nog een stuk gevaarlijker is dan voor toeristen.

Daglichtlamp schreef op 25-08-2024 om 20:41:

[..]

Uit jouw link: Hoewel volgens Brinks bepaalde delen in Syrië veilig zijn, is het reisadvies officieel rood. Dat betekent dat de Nederlandse overheid reizen naar het land als onveilig bestempelt. "Wat uw situatie ook is: ga er niet naartoe", valt te lezen op de site van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Mensen die reizen naar landen met een rood of oranje reisadvies zijn in de meeste gevallen niet verzekerd, zegt het Verbond van Verzekeraars.

In het ambtsbericht kun je lezen dat het voor gevluchte Syriërs die terugkeren het nog een stuk gevaarlijker is dan voor toeristen.

Ik heb het bericht gelezen, anders plaats ik het niet. Door Nederland is heel Syrië als onveilig bestempeld maar blijkbaar hebben de gidsen en Syrische reizigers een andere mening. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 25-08-2024 om 21:12:

[..]

Ik heb het bericht gelezen, anders plaats ik het niet. Door Nederland is heel Syrië als onveilig bestempeld maar blijkbaar hebben de gidsen en Syrische reizigers een andere mening.

Een Duitse rechter ook. Die heeft geoordeeld dat het daar veilig is, ik zou zeggen: lekker naar huis.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

26-08-2024 om 06:12 Topicstarter

Ik vind ook dat mensen best terug kunnen keren naar Syrië/Oekraïne.

Als er trammelant is in Uithuizermeeden betekent dat toch niet dat je niet naar Ommen of Breda kunt gaan?

Daglichtlamp schreef op 14-08-2024 om 14:15:

https://www.ad.nl/binnenland/rechter-terecht-verblijfsvergunning-geweigerd-aan-asielzoeker-die-heen-en-weer-reisde-naar-syrie~a01d324f/
Goede zaak dat je geen vluchtelingenstatus krijgt als je reist naar je land van herkomst.

Ik heb het even teruggezocht, dat is dezelfde zaak denk ik waar ik eerder al over schreef. Dat vind ik niet meer dan terecht.

Maar daar kun je natuurlijk niet uit afleiden dat mensen die niet terugreizen ook geen gevaar lopen. (Zelfs niet trouwens dat de personen die wel terugreizen geen gevaar lopen, maar  voor hun is het een eigen keuze).

Poezenmeisje schreef op 26-08-2024 om 06:12:

Ik vind ook dat mensen best terug kunnen keren naar Syrië/Oekraïne.

Als er trammelant is in Uithuizermeeden betekent dat toch niet dat je niet naar Ommen of Breda kunt gaan?

Dat hangt natuurlijk af van wat voor trammelant. Rusland is in staat, en heeft dat ook al laten zien, dat ze heel Oekraïne met bommen kunnen bestoken.

In Syrië heeft in een groot deel van het land Assad het voor het zeggen. In gedeeltes waar hij geen controle heeft is het ook onveilig. Ik heb eerder al een link gegeven naar het ambtsbericht waarin de situatie in Syrië uitgebreid wordt besproken.

Daglichtlamp schreef op 26-08-2024 om 06:46:

[..]

Dat hangt natuurlijk af van wat voor trammelant. Rusland is in staat, en heeft dat ook al laten zien, dat ze heel Oekraïne met bommen kunnen bestoken.

In Syrië heeft in een groot deel van het land Assad het voor het zeggen. In gedeeltes waar hij geen controle heeft is het ook onveilig. Ik heb eerder al een link gegeven naar het ambtsbericht waarin de situatie in Syrië uitgebreid wordt besproken.

Dan kunnen de Syriërs terug naar die gedeeltes waar Assad wel de controle heeft. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.