Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Totaal over 2023 zijn het nog geen 50 000.
https://ind.nl/nl/documenten/01-2024/at-december-2023-hoofdrapport.pdf We hoeven de cijfers niet nog erger voor te stellen dan ze zijn.



Deze discussie speelt al een tijd, en hoewel het gevoel van "genoeg is genoeg" of "te veel is te veel" tot op zekere hoogte begrijpelijk is, roept het bij mij een aantal vragen op.

Ik woon in een van de grote steden van Nederland en bezoek af en toe vrienden in Budel. Toch heb ik persoonlijk nooit problemen ondervonden met vluchtelingen. Is de situatie in Ter Apel dan echt zoveel erger dan in de rest van Nederland? En zou de spreidingswet dit probleem niet kunnen oplossen?

De vluchtelingen blijven immers komen, en het land uitzetten is geen realistische optie (je kunt mensen niet zomaar de grens over zetten). Is de oplossing dan niet om deze mensen aan het werk te zetten, bijvoorbeeld in de aspergeteelt, fabrieken, of als vakkenvullers? In plaats dat ze zich kapot vervelen totdat ergens de komende jaren hun asielaanvraag word behandeld.



Goed idee en is ook al zo vaak geopperd: zorg dat die mensen wel mogen werken, dat scheelt ook weer een hoop immigratie van arbeidsmigranten, een win-winsituatie. Ook de spreidingswet zou Ter Apel ontlasten en ervoor zorgen dat er alleen kleinschalige AZC's zijn, die veel minder vaak voor overlast zorgen. 
Maar het lijkt wel alsof mensen geen reële oplossingen willen. Zelfs geen oplossing die Ter Apel op korte termijn lucht zal geven. 

Fleurtje_5 schreef op 22-08-2024 om 10:17:

https://nos.nl/artikel/2533844-overvolle-opvang-oekraiense-vluchtelingen-in-jaarbeurs-sluit

Ik vind het nogal behoorlijk naïef om te denken dat men de halve wereld kan opvangen in een piepklein landje.

Gelukkig hoeven we ook niet de halve wereld op te vangen. De Volkskrant had vandaag een informatief artikel over de verdeling van Oekraïense vluchtelingen over verschillende EU-landen. Nederland scoort daarbij in de middenmoot. https://www.volkskrant.nl/binnenland/oekrainers-ontvluchten-nog-altijd-hun-thuis-maar-komen-niet-zo-vaak-naar-nederland~b22cc3b5/

Nederland vangt 6 Oekraïners op per 1000 inwoners, Polen vangt 26 Oekraïners op per 1000 inwoners, Tsjechië zelfs 33. Zelfs Ierland (wat voor de Oekraïners een stuk verder weg is vangt er 19 op).

Ik vind dat je opvang van vluchtelingen niet uitsluitend kunt berekenen over hoeveel per 1000 inwoners. Kijk ook naar de bevolkingsdichtheid. Al de genoemde landen hebben een bevolkingsdichtheid tussen de 72 en 135 inwoners per km². Nederland heeft er 533 per km². 
Daarom vind ik de verdeelsleutel van de spreidingswet niet goed. Zo komen er alleen maar meer mensen/vluchtelingen in de drukste steden terwijl de bevolkingsdichtheid daar al heel hoog is.

Daglichtlamp schreef op 22-08-2024 om 20:06:

[..]

Gelukkig hoeven we ook niet de halve wereld op te vangen. De Volkskrant had vandaag een informatief artikel over de verdeling van Oekraïense vluchtelingen over verschillende EU-landen. Nederland scoort daarbij in de middenmoot. https://www.volkskrant.nl/binnenland/oekrainers-ontvluchten-nog-altijd-hun-thuis-maar-komen-niet-zo-vaak-naar-nederland~b22cc3b5/

Nederland vangt 6 Oekraïners op per 1000 inwoners, Polen vangt 26 Oekraïners op per 1000 inwoners, Tsjechië zelfs 33. Zelfs Ierland (wat voor de Oekraïners een stuk verder weg is vangt er 19 op).

En hoeveel vluchtelingen van andere nationaliteiten vangen die landen op per 1000 inwoners? En hoe dichtbevolkt zijn die landen? 

https://www.vluchtelingenwerk.nl/nl/nieuws-en-kennis/cijfers-over-vluchtelingen-nederland-europa-wereldwijd/cijfers-over-vluchtelingen-europa

Nederland staat op plaats 6 met 1e aanvragen van vluchtelingen (zonder Oekraïners) en heeft het hoogste toewijzingspercentage (80%) van de EU. Dat is wel een behoorlijk opvallend cijfer. Waarom worden er in Nederlands zoveel meer toewijzingen gedaan dan in andere EU landen?

Kijk overigens eens naar aantallen vluchtelingen uit andere landen die Polen, Hongarije en Tsjechië opnemen. Schrikbarend weinig in vergelijking tot andere landen en toch zijn ze "gewoon" lid van de EU en veel minder dichtbevolkt. 

Lopen er sancties tegen die landen? Ik las iets van een sanctie op Polen maar die is weer ingetrokken. 

Miraval schreef op 23-08-2024 om 09:36:

Kijk overigens eens naar aantallen vluchtelingen uit andere landen die Polen, Hongarije en Tsjechië opnemen. Schrikbarend weinig in vergelijking tot andere landen en toch zijn ze "gewoon" lid van de EU en veel minder dichtbevolkt.

Lopen er sancties tegen die landen? Ik las iets van een sanctie op Polen maar die is weer ingetrokken.

Je bedoelt dit plan?

https://www.europarl.europa.eu/news/nl/press-room/20150915IPR93259/ep-stemt-voor-herverdeling-van-nog-eens-120-000-asielzoekers-in-de-eu

Ook Nederland heeft zich niet aan die quota gehouden. We hebben de landen waar de vluchtelingen meestal binnenkomen er mee laten zitten (zodat die inderdaad vervolgens een oogje dicht knijpen zodat de rest van Europa ook een deel krijgt van de vluchtelingen).

Inmiddels zijn er Europees nieuwe afspraken, waarbij de verantwoordelijkheid afgekocht kan worden als je geen extra vluchtelingen wilt opnemen. https://www.europarl.europa.eu/topics/nl/article/20170627STO78418/hervorming-van-het-gemeenschappelijk-europees-asielbeleid

Gecombineerd met strengere controles aan de buitengrenzen. Voorzichtig zou je kunnen zeggen dat die afspraken lijken te werken, aangezien de instroom in heel Europa (ook in Nederland afneemt)

Gezien de afnemende instroom is het heel onwaarschijnlijk dat minister Faber aan kan tonen dat de opvangcrisis alleen op de door haar voorgestelde manier kan worden opgelost door helemaal geen asielverzoeken meer te behandelen.

Naar de inwilligingspercentages is onderzoek gedaan. Dat Nederland meer inwilligt heeft vooral met de instroom te maken (oftewel hier komen relatief weinig veilige landers, dus daar hebben we iets goeds gedaan in het beleid denk ik). Zou onze instroom vergelijkbaar zijn met wat er gemiddeld instroomt in Europa dan zijn wij juist relatief streng, niet mild. (wat ook wel klopt dat inmiddels al jaren de staatssecretaris van asiel door een rechtse partij geleverd wordt).

https://nos.nl/artikel/2457823-nederland-laat-relatief-veel-asielzoekers-toe-maar-de-cijfers-zeggen-niet-alles

https://repository.wodc.nl/bitstream/handle/20.500.12832/161/cahier-2015-10-samenvatting_tcm28-74140.pdf?sequence=3&isAllowed=y


https://www.volkskrant.nl/binnenland/nareizigers-moeten-bijna-twee-jaar-wachten-voordat-ind-aan-beoordeling-begint~b3c7f604/

IND haalt de beslistermijnen niet, zowel voor nareizigers, als ook voor asielzoekers. Ik snap dat personeel lastig te krijgen is, en dat het dus niet snel op te lossen is.
Maar tot mijn verbazing worden er helemaal geen nieuwe hoor- en beslismedewerkers geworven door de IND. https://www.werkenvoornederland.nl/vacatures?werkgever=01483

Daglichtlamp schreef op 24-08-2024 om 09:47:

https://www.volkskrant.nl/binnenland/nareizigers-moeten-bijna-twee-jaar-wachten-voordat-ind-aan-beoordeling-begint~b3c7f604/

IND haalt de beslistermijnen niet, zowel voor nareizigers, als ook voor asielzoekers. Ik snap dat personeel lastig te krijgen is, en dat het dus niet snel op te lossen is.
Maar tot mijn verbazing worden er helemaal geen nieuwe hoor- en beslismedewerkers geworven door de IND. https://www.werkenvoornederland.nl/vacatures?werkgever=01483

Misschien trekken ze een grens voor wat betreft personeelskosten?

In 2022 was dat 603 miljoen waarvan de meeste kosten naar het personeel gingen.

Yumi schreef op 24-08-2024 om 10:50:

[..]

Misschien trekken ze een grens voor wat betreft personeelskosten?

In 2022 was dat 603 miljoen waarvan de meeste kosten naar het personeel gingen.

Zou dat opwegen tegen de extra opvangkosten die ook betaald moeten worden door hetzelfde ministerie (en de dwangsommen bij niet tijdig besluiten)? Het is overigens niet alleen de asiel- en nareisverzoeken waarbij de wachtlijsten oplopen, ook bij de andere immigratie is dat het geval (al kun je zien aan de lengte van wachttijden dat de IND prioriteit geeft aan de andere immigratie).

Daglichtlamp schreef op 24-08-2024 om 10:56:

[..]

Zou dat opwegen tegen de extra opvangkosten die ook betaald moeten worden door hetzelfde ministerie (en de dwangsommen bij niet tijdig besluiten)? Het is overigens niet alleen de asiel- en nareisverzoeken waarbij de wachtlijsten oplopen, ook bij de andere immigratie is dat het geval (al kun je zien aan de lengte van wachttijden dat de IND prioriteit geeft aan de andere immigratie).

Het maakt allemaal niet uit. Als deze mensen sneller horen of ze mogen blijven kunnen ze vervolgens ook weer lang op een woning wachten. Als de doorstroom sneller gaat doordat er sneller beslissingen worden genomen  neemt wachttijd woning toe.

Ieder nieuw personeelslid bij de IND is weer iemand die niet een ander cruciaal  beroep doet. Wachttijden en tekorten zijn overal. Het is gewoon schrijnend. En wat mij betreft gaten met gaten vullen.

Het is gewoon een heel ingewikkeld probleem waar geen snelle makkelijke oplossing voor is zonder dat er elders weer problemen ontstaan. 

Daglichtlamp schreef op 24-08-2024 om 10:56:

[..]

Zou dat opwegen tegen de extra opvangkosten die ook betaald moeten worden door hetzelfde ministerie (en de dwangsommen bij niet tijdig besluiten)? Het is overigens niet alleen de asiel- en nareisverzoeken waarbij de wachtlijsten oplopen, ook bij de andere immigratie is dat het geval (al kun je zien aan de lengte van wachttijden dat de IND prioriteit geeft aan de andere immigratie).

Meer personeel betekent ook meer kantoorruimte, ook die moet er zijn. Maar wat je ook doet het is dweilen met de kraan open. Hoeveel is nodig, wanneer is het genoeg , de IND heeft al flink meer personeel aangenomen. Een lange wachttijd is voor niemand leuk, maar een snelle doorstroming zal niet helpen om aan een woning te komen. Snel weten of je mag blijven, trekt misschien wel meer migranten? 

Yumi schreef op 24-08-2024 om 17:33:

[..]

Meer personeel betekent ook meer kantoorruimte, ook die moet er zijn. Maar wat je ook doet het is dweilen met de kraan open. Hoeveel is nodig, wanneer is het genoeg , de IND heeft al flink meer personeel aangenomen. Een lange wachttijd is voor niemand leuk, maar een snelle doorstroming zal niet helpen om aan een woning te komen. Snel weten of je mag blijven, trekt misschien wel meer migranten?

Je kunt ook capaciteit binnen de IND anders verdelen, want arbeidsmigranten, studenten etc. hebben natuurlijk ook woonruimte nodig.

Mark Baanders gaat 3 maanden in Ter Apel wonen. Nu weet ik dat hij van Powned is en dat zet te denken... Maar sinds zijn deelname aan Expeditie Robinson heb ik een andere Mark gezien en ik hoop dat die naar voren komt in de opnames  

Breed én mooi portret van het dorp
‘Wat je leest over Ter Apel is niet helemaal hetzelfde als hoe de mensen in Ter Apel zelf naar hun dorp kijken', weet Baanders. 'Wij infiltreren hier in de gemeenschap. Ik woon hier in een doorzonwoning om me volledig tussen de mensen van Ter Apel te begeven. Wij proberen een zo breed én mooi mogelijk portret te maken van alles wat Ter Apel te bieden heeft.’

Iedereen is fantastisch gastvrij, ik heb direct uitnodigingen gekregen van m’n buren

Mark Baanders - Powned-verslaggever
Powned-verslaggever gaat drie maanden in Ter Apel wonen: 'Het wordt geen plaag-tv' - RTV Noord

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.