Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Gebruikersnaaminvullen schreef op 20-08-2024 om 16:18:

[..]

Doe niet zo achterlijk. Ze heeft al gezegd dat het een typfout was en het uit een krantenbericht had gehaald.

Je lijkt verdomme wel een schooljuf uit de jaren 50.

Het was zeker ook een typefout dat ze beweerde dat het alleen over Syriërs ging?

Daglichtlamp schreef op 20-08-2024 om 16:22:

[..]

Het was zeker ook een typefout dat ze beweerde dat het alleen over Syriërs ging?

71% van de aanvragen is van Syriërs. Je kunt ook doorslaan met het belerend corrigeren.

Daglichtlamp schreef op 20-08-2024 om 15:27:

Hoe dan ook deze mensen komen ten laste van het familielid dat de gezinshereniging heeft aangevraagd.
Hoe lang ben ik financieel aansprakelijk voor mijn familielid?
U moet voldoende geld hebben om uw familielid te onderhouden. Dat geldt zolang u optreedt als referent voor uw familielid. Bent u geen referent meer, dan kan de IND nog 1 jaar lang eventuele kosten voor gedwongen vertrek van uw familielid uit Nederland op u verhalen.

Jammer dat je hier geen linkje bij hebt geplaatst. Roept veel vragen op: voldoende geld 'moeten hebben'... dus de nieuwkomer die naar NL komt onder het motto van gezinshereniging krijgt geen dubbeltje geld van/via de overheid en wordt volledig onderhouden, inclusief zorgverzekering e.d., door het 'gezins'lid dat al in NL woont? 

Kan ik als referent 'van vandaag op morgen' besluiten géén referent meer te zijn voor mijn 'gezins' lid en ben ik dan ook van iedere -financiële-  verplichting jegens die persoon ontslagen?  Moet ik iets ondertekenen als (voordat?!) ik referent wil worden - en is dat tekenen dan op een moment nog vóórdat mijn 'gezins'lid naar NL komt? Verzorgt de IND de registratie en die handtekeningen van de referenten? Is er dan ook een formele procedure voor dat 'afmelden als referent'? 

Als ik géén referent meer ben 'kan' de IND nog 1 jaar lang "eventuele' kosten voor gedwongen vertrek uit NL op u verhalen... wat is gedwongen vertrek? Bedoelt men dan de situatie waarin mijn 'gezins' lid een strafbaar feit heeft gepleegd? 

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er ooit dergelijke kosten op een (voormalige) referent zijn verhaald. En hoe vaak het lukt om iemand die moet vertrekken daadwerkelijk NL uit te krijgen; doorgaans verdwijnen die volgens de verhalen in de illegaliteit. 

Dat linkje stond al in mijn vorige post. Dus dat heb ik niet herhaald. De richtlijnen over gezinshereniging en gezinsvorming zijn verder gewoon te vinden op de website van de IND.

Daar staat ook in wanneer je geen referent meer bent. (twee opties: de ander heeft geen verblijfsvergunning meer, of heeft inmiddels een zelfstandige verblijfsvergunning).

Daglichtlamp schreef op 20-08-2024 om 16:02:

[..]

44.000 Syriërs, ja dat was verzonnen door jou. Dat klopt niet. Links naar de echte cijfers heb ik al gegeven.

De crisis is met echte cijfers al erg genoeg, daar hoef je niet nog een keer overheen te gaan.

Je weet heel goed dat deze cijfers niet verzonnen zijn. ik typte een 4 waar ik 0 had moeten typen, maar dat had ik al gezegd. Het overgrote deel is Syrisch. Ook dat weet je al. 

Daarbij snap ik geen bal van die verblijfsvergunningen voor Syriërs. Syrië is behoorlijk veilig, steeds meer Syriërs gaan op vakantie naar hun thuisland. Dus wat mij betreft gaan ze weer lekker terug. Hebben wij weer wat ruimte voor mensen uit de brandhaarden.

Als je op vakantie gaat naar het land van herkomst kan, wat mij betreft geheel terecht, de verblijfsvergunning op grond van asiel worden ingetrokken. Overigens krijgen ook niet alle Syrische vluchtelingen een verblijfsvergunning, maar om Syrië nu een veilig land te noemen? https://www.rijksoverheid.nl/documenten/ambtsberichten/2023/08/07/algemeen-ambtsbericht-syrie-augustus-2023

https://www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies/syrie

Tja, Denemarken vindt het wel veilig. In ieder geval Damascus en omgeving. Dat land is begonnen met ze terug te sturen. Daarbij gaan er behoorlijk wat op vakantie naar Syrië. In het AD stond een tijd terug een artikel dat de burgeroorlog aan het doven is en dat Assad de greep op het land hersteld heeft. 

Alice12 schreef op 20-08-2024 om 19:31:

Tja, Denemarken vindt het wel veilig. In ieder geval Damascus en omgeving. Dat land is begonnen met ze terug te sturen. Daarbij gaan er behoorlijk wat op vakantie naar Syrië. In het AD stond een tijd terug een artikel dat de burgeroorlog aan het doven is en dat Assad de greep op het land hersteld heeft.

Tja Assad, heb je het ambtsbericht gelezen? De gebieden waar Assad de controle heeft zijn ook niet bepaald veilig.

Maar goed ik verwacht dat de nieuwe regering wel snel een actueel ambtsbericht zal laten opstellen. Ik wens de ambtenaren die dat moeten doen veel sterkte.  Ik vermoed dat er wel wat druk uitgeoefend zal worden.

Is dat niet trouwens oud nieuws dat Denemarken wel uitzet? Ik vond dit uit 2023.
https://www.raadvanstate.nl/actueel/nieuws/september/syrische-vreemdelingen-denemarken/
Dat is nu anders. Met de uitspraak van vandaag hoeft de staatssecretaris geen nader onderzoek meer te doen. De Afdeling bestuursrechtspraak oordeelt nu dat niet langer sprake is van een “evident en fundamenteel verschil” tussen het Deense en het Nederlandse beschermingsbeleid voor Syrische vreemdelingen. Dat oordeel is gebaseerd op inlichtingen die de staatssecretaris bij de Deense autoriteiten heeft ingewonnen. Daaruit maakt de Afdeling bestuursrechtspraak op dat de Deense autoriteiten, net als andere EU‑lidstaten, geen betrekkingen willen hebben met het Syrische regime en dat er geen gedwongen uitzettingen plaatsvinden naar Syrië.

 Het voorstel voor de asielcrisiswet komt zeker niet voor Prinsjesdag.
https://nos.nl/l/2534026

In het hoofdlijnenakkoord van het kabinet staat dat er "direct" een tijdelijke Asielcrisiswet komt met maatregelen "om de acute asielinstroom en -opvangcrisis te bestrijden". Faber zegt dat haar ministerie druk bezig is om die wet voor te bereiden, maar dat ze wettelijk gezien nog geen crisis heeft uitgeroepen.

Volgens haar komt het wetsvoorstel rond Prinsjesdag, of misschien net erna, "maar wel snel". Premier Schoof zei daarna dat het niet gaat lukken om de wet nog voor Prinsjesdag af te hebben. "Daar hebben we echt even wat meer tijd voor nodig."

https://nos.nl/artikel/2533844-overvolle-opvang-oekraiense-vluchtelingen-in-jaarbeurs-sluit

Ik vind het nogal behoorlijk naïef om te denken dat men de halve wereld kan opvangen in een piepklein landje.

Fleurtje_5 schreef op 22-08-2024 om 10:17:

https://nos.nl/artikel/2533844-overvolle-opvang-oekraiense-vluchtelingen-in-jaarbeurs-sluit

Ik vind het nogal behoorlijk naïef om te denken dat men de halve wereld kan opvangen in een piepklein landje.

Men weet ook dat dat niet kan. Maar als mensen hierheen komen, wat mensen zullen blijven doen zo lang er oorlogen zijn, moeten we wel iets. Mensen op straat zetten is ook niet wenselijk. 

Maar ja  we zijn nu wel op een punt aanbeland dat we het niet meet aan kunnen als land. En zoals ik het begrijp moeten oekrainers die nu aankomen zelf een slaapplek regelen omdat alles vol is.

Dit zei premier Mark Rutte tien jaar geleden al:

https://www.ad.nl/binnenland/rutte-stroom-asielzoekers-ontwrichtend-voor-land~a0ea5f0e/ Rutte: Stroom asielzoekers ontwrichtend voor land
..............
De houding van Nederland moet ook 'een signaal' zijn voor die mensenhandelaren dat hun praktijken niet worden geaccepteerd, zo betoogde de minister-president.
............

En dit NOS-bericht van vorig jaar:

https://nos.nl/collectie/13941/artikel/2471422-rutte-over-asielinstroom-geen-garantie-dat-niemand-in-het-gras-moet-slapen

Rutte over asielinstroom: geen garantie dat niemand in het gras moet slapen

De grote toename van het aantal asielzoekers leidt tot "intensieve gesprekken" in het kabinet. "Met deze aantallen kan ik niet garanderen dat er deze zomer niemand meer in het gras hoeft te slapen." Dat signaal gaf premier Mark Rutte op zijn wekelijkse persconferentie.

Uit cijfers die de NOS deze week publiceerde blijkt dat dit jaar, volgens het maximale scenario, zo'n 76.000 personen asiel komen aanvragen. Dat aantal kan de komende jaren zo hoog blijven.

Een wat lagere schatting komt uit rond de 67.000 personen. Nog steeds veel meer dan de laatste prognose van het kabinet van 50.650 asielzoekers, exclusief Oekraïners.


Het kabinet komt met maatregelen en dat zal eerder binnen weken dan maanden zijn, verwacht Rutte. "Het leidt tot grote maatschappelijke vraagstukken over opvang, onderwijs, huisvesting. Die moeten we zien te beantwoorden en dat is niet eenvoudig." Hij denkt wel dat de coalitiepartijen VVD, D66, CDA en CU eruit komen, ondanks de grote politieke tegenstellingen.

"We komen niet met een groot, stoer pakket. Het zal een combinatie zijn van dingen die we al doen, het finetunen van maatregelen en dingen die we al in gang hadden gezet."
Weinig nieuwe opties

Dat het kabinet niet met zo'n 'groot, stoer pakket' aan nieuwe maatregelen komt heeft voor een groot deel te maken met de vergaande verschillen van mening binnen de coalitie. Grofweg staan VVD en CDA tegenover D66 en CU en zijn er weinig nieuwe opties die op steun van alle partijen kunnen rekenen.

Zo wil het CDA bijvoorbeeld een twee-status-stelsel waarbij asielzoekers die mogen blijven ook een tijdelijke verblijfsvergunning kunnen krijgen. De tijdelijke is voor één tot drie jaar, en er mag geen beroep worden gedaan op gezinshereniging. De VVD wil dit plan wel steunen.


Maar de ChristenUnie vindt het niets, zegt Kamerlid Don Ceder: "Ik kan het niet serieus nemen, dat proefballonnetje. Het leidt tot een eindeloze stroom aan bezwaarprocedures en de IND heeft het al zo druk."

Ruben Brekelmans van de VVD wil meer ongewenstverklaringen. Nu kunnen alleen uitgeprocedeerde asielzoekers die een gevaar zijn voor Nederland ongewenst verklaard worden. Dat moet gaan gelden voor alle uitgeprocedeerden die hun uitzetting tegenwerken. Zo staat het ook in het regeerakkoord, maar deze maatregel is nog steeds niet uitgevoerd.


Hij houdt de andere partijen aan de afspraken. "We hebben in het regeerakkoord afgesproken dat er grip moet komen op migratie. Die is er nu duidelijk niet."

Waar D66 en de CU de oplossing zien in het verbeteren van Europese afspraken over een eerlijke verdeling van alle asielzoekers, richten VVD en CDA zich meer op het internationaal stoppen van de asielinstroom. Bijvoorbeeld door migratiedeals met Noord-Afrikaanse landen als Tunesië en het strenger bewaken van de buitengrenzen.


De belofte aan zijn eigen VVD om de instroom te verminderen staat, zegt Rutte. Internationaal is hij daar ook mee bezig. De Italiaanse regering riep woensdag de noodtoestand uit en Rutte heeft de Italiaanse premier Meloni daarna niet zelf gesproken, maar de gesprekken over Tunesië lopen wel, zegt hij.

Rutte: "Tunesië lijkt weinig te doen aan de enorme uitstroom over zee richting Italië. Dat is echt een probleem.
Daar ging het gisteren ook met de Franse president Macron over."

Bij het kabinet liggen inmiddels allerlei voorstellen op tafel, bijvoorbeeld veilige regio's aanwijzen in voor de rest onveilige landen, zodat mensen eerder kunnen worden afgewezen of teruggestuurd. Of uitgeprocedeerde asielzoekers langer in detentie houden als ze niet uitgezet kunnen worden. Van de Europese grensbewaker Frontex kan een soort leger worden gemaakt. Er kan een maximum worden gesteld aan de asielinstroom, of er kunnen opvanglocaties buiten de EU worden ingericht.

Maar voorlopig zijn door de meningsverschillen binnen de coalitie de afspraken uit het regeerakkoord het maximum haalbare. En van het openbreken van het regeerakkoord zoals bij stikstof is geen sprake, zegt Rutte.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.