Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


IND hebben hun personeelsbestand uitgebreid, ze kunnen er rond de 2000 per maand behandelen. Als dat echt zo is, dan zal de achterstand snel ingelopen zijn.



Sinds juli heeft de IND het personeelsbestand (verder) uitgebreid en kan het zo’n 2000 aanvragen voor nareis per maand behandelen. Tot voor kort was dat ongeveer de helft. In juli kwamen er overigens nog steeds méér nieuwe aanvragen binnen dan de verhoogde capaciteit: 2910

Daglichtlamp schreef op 20-08-2024 om 13:15:

Ja ik ook, want dan ben je al zo'n anderhalf jaar verder nadat een vluchteling een asielstatus heeft gekregen. Dan zijn er blijkbaar nog steeds vluchtelingen die in een AZC wonen.

Niets aan te doen, de huizen zijn er gewoonweg niet.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 20-08-2024 om 13:22:

IND hebben hun personeelsbestand uitgebreid, ze kunnen er rond de 2000 per maand behandelen. Als dat echt zo is, dan zal de achterstand snel ingelopen zijn.



Sinds juli heeft de IND het personeelsbestand (verder) uitgebreid en kan het zo’n 2000 aanvragen voor nareis per maand behandelen. Tot voor kort was dat ongeveer de helft. In juli kwamen er overigens nog steeds méér nieuwe aanvragen binnen dan de verhoogde capaciteit: 2910

Helaas niet, op dit moment ligt het aantal aanvragen hoger.

 Het is natuurlijk ook een keuze van verdeling van capaciteit. Zoals al gezegd voor reguliere gezinsmigratie is een veel kortere wachttijd. Ik vermoed dat Nederland voor deze migranten en stuk minder aantrekkelijk zou worden als deze ook 1,5 jaar zouden moeten wachten voor een aanvraag om hun familie over te laten komen om behandeling zou worden genomen.

In dit document kan je naar totaal/man/vrouw zien wat de verblijfsduur in NL is per leeftijd. Dan zie je dat immigratie niet de vergrijzing oplost, maar verergert. 
Bijvoorbeeld: vrouwen die in 2024 de leeftijd hebben van 75 jaar met een verblijfsduur van "minder dan 1 jaar, 1 jaar, 2 jaar, of 3 jaar". 
Die vrouwen waren dus allemaal al minimaal 72 jaar oud toen zij in NL arriveerden; waarschijnlijk allemaal onder het motto van gezinshereniging (de oma van, de moeder van, etc.). 

Dan zijn er toch echt in totaal 332 vrouwen van 72+ jaar bij gekomen. Minus de 132 vrouwen van nu 75 jaar uit Oekraïne, zijn dat toch 200 extra vrouwen. Alleen al van de leeftijd van (nu) 75 jaar. 
Als zij niet bij hun "gezin" gaan wonen hebben zij allemaal een huis nodig, en/of anderszins: een inkomen met toeslagen bijvoorbeeld. En zorg. 
Er is maar een heel klein percentage met een verblijfsduur van 60 jaar of meer (ofwel: mensen die al in NL waren op hun 15e jaar). 

Kijk eens vanaf 55 jaar hoeveel vrouwen en hoeveel mannen er van elke leeftijd bij zijn gekomen en/of hoeveel er een verblijfsduur hebben van een dusdanige periode dat je kunt aannemen dat zij (vóór hun 65e jaar) ook werkzaam zijn geweest en hebben bijgedragen.

De vraag is of het redelijk is om van jongeren verwachten dat zij "Nederland, (gratis) bejaardenoord voor de rest van de wereld" kunnen financieren? 

Aan de cijfers te zien is het begrip "gezinshereniging" toe aan herdefiniëring; het lijkt mij ongewenst als alle huidige immigranten hun vader/moeder, opa/oma naar NL laten overkomen onder het mom van "gezins" hereniging.  Ik weet niet hoe dat bij anderen zit, maar ik heb mijn opa en oma nooit 'gezinsleden' genoemd. En sinds ik zelfstandig woon, behoorden mijn ouders ook niet tot "mijn gezin". 

Voorbeeldje van de scheve leeftijdsopbouw waar dit toe kan leiden:
Vrouwen van de geboortegeneratie 1934-1944, 
(van 20-65 jaar is arbeidsjaren in de periode van plm. 1954/1959 - 1999-2004).

1980 - Nederlandse vrouwen van toen 35-40 jaar: aantal 384.0782020 - Nederlandse vrouwen van nu 75-80 jaar: 289.379 (dat is 75.34 %)

Totaal van alle vrouwen van die geboortegeneratie: 76.16 %
Met migratieachtergrond: 81.78 %
westers: 77.00 %
niet westers: 97.51 %
Marokkaans: 189.30 %
Antillen: 90.06 %
Suriname: 89.62 %
Turkije: 93.81 %
Overig niet westers: 88.33 % 

En ja, ik weet dat dit niet allemaal asielzoekers zijn en dat bij ongemakkelijke teksten wordt verwezen naar "bij het onderwerp van het topic 'moeten' blijven". Maar ik zie nu eenmaal wel degelijk een relatie met de huidige instroom (in brede zin, dus ook asielzoekers) als "gezinshereniging" geldt bij allerlei migratiemotieven zoals: "mee met studie, mee met arbeid" e.d. 

Bij gezinshereniging, anders dan in het kader van de asielprocedure, gelden eisen aan het inkomen voor degene die zijn gezin laat overkomen. Dan moet er eerst aangetoond worden dat degenen zijn gezin ook daadwerkelijk kan onderhouden. (Daarnaast moet degene die overkomt in het land van herkomst al zijn eerste inburgeringsexamen doen). Dus nee ik zie die grote problemen die jij schetst niet. https://ind.nl/nl/formulieren/3076.pdf

En je kunt niet zomaar je ouders laten overkomen, ook dat klopt niet. Dat zijn de uitzonderingen niet de regel. https://www.everaert.nl/gezinshereniging/ouder-van-buiten-de-eu-naar-nederland-laten-komen/

Was het vorige kabinet niet gevallen om de aantallen nareizigers? Dat die overdreven waren? Nou 40.000 aanvragen voor nareizigers/gezinshereniging vind ik niet weinig hoor. Waar gaan we in godsnaam al die mensen huisvesten?

Logisch ook dat de aantallen omhoog gaan gezien de hoogte van alleenreizende minderjarige asielzoekers. 

Ik schrik in ieder geval van de ze getallen ook al wordt "maar" 80% toegekend. Meer druk op de woningmarkt en de sociale voorzieningen. Hoe gaan we hier in de toekomst mee omgaan? 

Miraval schreef op 20-08-2024 om 14:44:

Was het vorige kabinet niet gevallen om de aantallen nareizigers? Dat die overdreven waren? Nou 40.000 aanvragen voor nareizigers/gezinshereniging vind ik niet weinig hoor. Waar gaan we in godsnaam al die mensen huisvesten?

Logisch ook dat de aantallen omhoog gaan gezien de hoogte van alleenreizende minderjarige asielzoekers.

Ik schrik in ieder geval van de ze getallen ook al wordt "maar" 80% toegekend. Meer druk op de woningmarkt en de sociale voorzieningen. Hoe gaan we hier in de toekomst mee omgaan?

Nee het kabinet viel over de gestapelde nareis. Dat wordt wel heel zelden toegekend. https://ind.nl/nl/documenten/02-2024/informatieblad-analyse-gestapelde-gezinshereniging-bij-asiel.pdf

Verder is die 40.000 dus zo hoog geworden omdat er een grote achterstand is in het behandelen van aanvragen. Als je kijkt naar weekcijfers van instroom ligt dat momenteel lager dan in dezelfde periode van vorig jaar. Per week gaat het momenteel om 700 à 800 aanvragen. Dat is inclusief de nareizigers.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asielbeleid/documenten/publicaties/2024/01/01/asielinstroom-per-week-in-2024

Daglichtlamp schreef op 20-08-2024 om 14:36:

Bij gezinshereniging, anders dan in het kader van de asielprocedure, gelden eisen aan het inkomen voor degene die zijn gezin laat overkomen. Dan moet er eerst aangetoond worden dat degenen zijn gezin ook daadwerkelijk kan onderhouden. (Daarnaast moet degene die overkomt in het land van herkomst al zijn eerste inburgeringsexamen doen). Dus nee ik zie die grote problemen die jij schetst niet. https://ind.nl/nl/formulieren/3076.pdf

En je kunt niet zomaar je ouders laten overkomen, ook dat klopt niet. Dat zijn de uitzonderingen niet de regel. https://www.everaert.nl/gezinshereniging/ouder-van-buiten-de-eu-naar-nederland-laten-komen/

Het lijkt er toch veel op dat het in de praktijk heel anders werkt (of in elk geval heeft gewerkt in het verleden). 

De aantallen inwoners toen en nu zijn gewoon een feit (CBS). 

Dus dat roept dan toch de vraag op welke migratiemotieven al deze mensen hadden die pas op (veel) latere leeftijd naar Nl zijn gekomen. Gezins "vorming" (het over laten komen van een partner uit het thuisland om hier een gezin mee tee stichten) lijkt mij ook niet zo plausibel bij een 50-plusser? 

kennelijk is er toch een heleboel mogelijk voor de mensen die de weg weten. Formeel is het ook heel moeilijk om aan een vergunning voor een invalidenparkeerplaats te komen:  https://www.ad.nl/den-haag/transvaal-en-schilderswijk-overspoeld-door-invalidenparkeerplaatsen-gewoon-asociaal-die-mensen-kunnen-nog-alles~a188041c/

Hoe dan ook deze mensen komen ten laste van het familielid dat de gezinshereniging heeft aangevraagd.
Hoe lang ben ik financieel aansprakelijk voor mijn familielid?
U moet voldoende geld hebben om uw familielid te onderhouden. Dat geldt zolang u optreedt als referent voor uw familielid. Bent u geen referent meer, dan kan de IND nog 1 jaar lang eventuele kosten voor gedwongen vertrek van uw familielid uit Nederland op u verhalen.

Daglichtlamp schreef op 20-08-2024 om 10:22:

We zien met elkaar volgens mij echt wel de problemen van de opvangcrisis. Dat hoeft niet gestaafd te worden met compleet verzonnen cijfers (Alice), of door cijfers compleet verkeerd te interpreteren (luchtpost). Al was dat laatste wellicht niet de bedoeling, maar daar kan alleen Luchtpost zelf opheldering over geven.

Je komt er niet meer op terug. Maar toch geen compleet verzonnen cijfers dus?

Alice12 schreef op 20-08-2024 om 15:58:

[..]

Je komt er niet meer op terug. Maar toch geen compleet verzonnen cijfers dus?

44.000 Syriërs, ja dat was verzonnen door jou. Dat klopt niet. Links naar de echte cijfers heb ik al gegeven.

De crisis is met echte cijfers al erg genoeg, daar hoef je niet nog een keer overheen te gaan.

Vorig jaar 10.129 nareizigers die zijn binnengekomen. Bovenop de 38.375 eerste asielverzoeken. Dat is nogal een aantal. Ik vind het heel erg veel. 

Daglichtlamp schreef op 20-08-2024 om 16:02:

[..]

44.000 Syriërs, ja dat was verzonnen door jou. Dat klopt niet. Links naar de echte cijfers heb ik al gegeven.

De crisis is met echte cijfers al erg genoeg, daar hoef je niet nog een keer overheen te gaan.

Doe niet zo achterlijk. Ze heeft al gezegd dat het een typfout was en het uit een krantenbericht had gehaald. 

Je lijkt verdomme wel een schooljuf uit de jaren 50.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 20-08-2024 om 16:17:

Vorig jaar 10.129 nareizigers die zijn binnengekomen. Bovenop de 38.375 eerste asielverzoeken. Dat is nogal een aantal. Ik vind het heel erg veel.

Precies mijn punt, laten we ons druk maken om de echte cijfers.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.