Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Luchtpost schreef op 19-08-2024 om 20:26:

[..]

In dat geval zou ik even naar de gegevens in dat linkje kijken. Voor 2023: 164.740 waarvan (zie nadere uitsplitsing per rubriek)

25.945 Arbeid = 15.75 %

41.575 Gezin (waarvan 31.935 gezinshereniging) = 25.24 %

31.955 Asiel = 19.40 %

22.995 Studie = 13.96 %

37.080 Tijdelijke bescherming = 22.51 %

5.185 overig = 3.15 %


Gezin + Asiel samen = 44.64 %, en Arbeid 15.75 % : 'slechts' 25.945 waarvan volgens CBS 21.510 kennismigrant. Naar mijn idee hebben mensen de verhalen over die kassen en die slachterijen véél te groot gemaakt; lijkt wel of dat een heel eigen leven is gaan leiden.

Of heb jij andere cijfers waaruit die "grote aantallen" arbeidsmigranten voor dat doel blijken?

Gezin volgt ook vaak arbeidsmigranten, dus die kun je niet bij asiel optellen zoals jij dat nu doet.

Luchtpost schreef op 19-08-2024 om 20:26:

[..]

In dat geval zou ik even naar de gegevens in dat linkje kijken. Voor 2023: 164.740 waarvan (zie nadere uitsplitsing per rubriek)

25.945 Arbeid = 15.75 %

41.575 Gezin (waarvan 31.935 gezinshereniging) = 25.24 %

31.955 Asiel = 19.40 %

22.995 Studie = 13.96 %

37.080 Tijdelijke bescherming = 22.51 %

5.185 overig = 3.15 %


Gezin + Asiel samen = 44.64 %, en Arbeid 15.75 % : 'slechts' 25.945 waarvan volgens CBS 21.510 kennismigrant. Naar mijn idee hebben mensen de verhalen over die kassen en die slachterijen véél te groot gemaakt; lijkt wel of dat een heel eigen leven is gaan leiden.

Of heb jij andere cijfers waaruit die "grote aantallen" arbeidsmigranten voor dat doel blijken?

De kassen en slachterijen, pakketbezorgers zijn slechts voorbeelden van sectoren waar arbeidsmigranten werkzaam zijn, ik dacht dat dat wel duidelijk was. Er werken bijvoorbeeld ook veel arbeidsmigranten (expats) bij ASML, waardoor er ook grote woningtekorten in de regio Eindhoven ontstaan.

https://dossierarbeidsmigranten.nl/nog-eens-20-000-asml-ers-erbij-dat-kan-de-regio-niet-aan-denken-velen/

Lubach en zijn team hebben het migratieverhaal 'tot op de bodem'  uitgezocht met ook het CBS als bron:

https://www.metronieuws.nl/televisie/2023/11/wat-bedoelen-politici-nou-precies-met-migratie-lubach-zoekt-het-uit/

Het eindrapport van mei 2022 met de cijfers van 2020

Aantal werkenden in de slachthuizen en overige vleessector | Rapport | Rijksoverheid.nl

Duidelijk overzicht per sector, leeftijd, provincie

ABU_NBBU_Factsheet_Arbeidsmigranten_2023_A3_08.indd

Bovendien zijn de cijfers van Luchtpost alleen migratie uit de niet EU-landen, veel arbeidsmigranten komen daar juist vandaan. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/27/minder-immigranten-in-2023-vooral-minder-oekraiense-vluchtelingen
Hier overzichtelijke grafieken. Dan zie je hoe klein het aandeel asiel + nareizigers eigenlijk is.

In 2023 kwamen 41,6 duizend gezinsmigranten uit niet-EU/EFTA-landen naar Nederland. Zij kwamen hier om zich te voegen bij iemand die gelijktijdig naar Nederland was geïmmigreerd of al in Nederland woonde. Vaak zijn dit partners, kinderen of ouders. Een groot deel voegde zich bij een arbeidsmigrant (42 procent), een asielmigrant (7 procent) of een studiemigrant (4 procent).

De resterende gezinsmigranten (47 procent) vallen in de categorie 'overig'. Dit zijn bijvoorbeeld mensen die zich aansluiten bij iemand die in Nederland is geboren, of iemand met een ander migratiemotief dan arbeid, studie of asiel.

Even een stuk gekopieerd uit mijn bron in mijn vorige post, om nogmaals te duiden dat arbeidsmigranten toch echt een overgrote meerderheid vormen qua immigratie. Asielzoekers vormen slechts elf procent van de totale immigratie, 39% van die 11% betreft nareizigers, de groep waarover het vorige kabinet struikelde.

'Gemêleerdere groep, volgens Lubach

Want wie aan migratie denkt, denkt vaak al gauw aan vluchtelingen of arbeidsmigranten, maar de groep is gemêleerder dan dat, legt hij uit.

Zo telde Nederland in 2022 400.000 immigranten, volgens cijfers van het CBS. „Maar er gaan natuurlijk ook nog een heleboel mensen weg. Dat waren er vorig jaar ongeveer 179.000”, zegt Lubach. „En als je wil weten hoeveel er vorig bij zijn gekomen, moet je dat van elkaar aftrekken. Dan kom je uit op ongeveer 220.000.”

Expats

Veruit de grootste groep immigranten bestaat uit arbeidsimmigranten en hun gezinnen. Het merendeel komt van binnen de Europese Unie. Een ander aanzienlijk deel in deze categorie bestaat uit kennismigranten, ook wel expats genoemd.

Een andere grote groep immigranten die dat jaar naar Nederland kwam, zijn Oekraïense vluchtelingen, legt Lubach uit. Iets meer dan een vierde van het totaal aantal immigranten kwam dat jaar uit Oekraïne.

Vluchtelingen en nareizigers

De groep vluchtelingen uit niet-Europese landen is een stuk kleiner, dat gaat om elf procent van het totaal aantal immigranten. Iets minder dan de helft van deze groep, (39 procent) bestaat uit nareizigers, die groep waar het kabinet over viel

Ook bestaat het aantal immigranten uit internationale studenten, mensen met een buitenlandse nationaliteit die hier voor de liefde naartoe komen of Nederlanders die weer terugkeren na een periode buiten de grenzen te hebben gewoond.'




felija schreef op 19-08-2024 om 19:56:

[..]

Wat ik vreemd vind, is, dat juist de asielzoekers als zondebok worden gezien, hoewel ze maar een klein deel van de huidige immigratie vormen, arbeidsmigranten komen in veel grotere getale hiernaartoe, maar daar hoor je veel minder over. Terwijl daar mijns inziens kansen liggen om te zorgen minder aantrekkelijk te worden voor arbeidsmigranten, maar dan moeten de kassen in het westland en de slachterijen flink inkrimpen en moeten we niet massaal ons bestelde pakje de volgende dag in huis willen hebben.

Dan zou Nederland minder vol kunnen worden.

Helemaal mee eens. 

Toch maak ik me ook om asiel wel zorgen. Deze mensen maken namelijk  meer gebruik van sociale voorzieningen zoals sociale huur, uitkeringen etc. Waardoor zij netto meer kosten dan opleveren even ongenuanceerd gezegd. Tel daarbij op dat het veelal gaat om mensen met niet westerse achtergrond  dat maakt het toch wat ingewikkelder allemaal.

Maar ze als zondebok zien is niet fair. Probleem is m.i. vergrijzing, echtscheidingen, meer parttime werkenden etc. Die dingen mogen ook wel eensnkeer benoemd worden.Desalniettemin vind ik de bevolkingsgroei echt schrikbarend. Ik merk het ook gewoon om me heen. Overal drukker, meer files, langere wachttijd in de zorg, torenhoge huizenprijzen. En met name om de samenstelling bevolking maak ik me toch wel zorgen, of voel ik me toch niet helemaal comfortabel. Wat gaat dit voor de sociale cohesie betekenen ?  O.a. demograaf Jan Latten heeft daar interessante dingen over geschreven.

Mick87 schreef op 19-08-2024 om 21:03:

[..]

Helemaal mee eens.

Toch maak ik me ook om asiel wel zorgen. Deze mensen maken namelijk meer gebruik van sociale voorzieningen zoals sociale huur, uitkeringen etc. Waardoor zij netto meer kosten dan opleveren even ongenuanceerd gezegd. Tel daarbij op dat het veelal gaat om mensen met niet westerse achtergrond dat maakt het toch wat ingewikkelder allemaal.

Maar ze als zondebok zien is niet fair. Probleem is m.i. vergrijzing, echtscheidingen, meer parttime werkenden etc. Die dingen mogen ook wel eensnkeer benoemd worden.Desalniettemin vind ik de bevolkingsgroei echt schrikbarend. Ik merk het ook gewoon om me heen. Overal drukker, meer files, langere wachttijd in de zorg, torenhoge huizenprijzen. En met name om de samenstelling bevolking maak ik me toch wel zorgen, of voel ik me toch niet helemaal comfortabel. Wat gaat dit voor de sociale cohesie betekenen ? O.a. demograaf Jan Latten heeft daar interessante dingen over geschreven.

Ik denk dat wij eigenlijk helemaal niet zoveel  van mening verschillen. Ik vind jouw posts genuanceerd, dat vind ik fijn. Integratie en een compleet andere cultuur is zeker een lastig iets, waar we als samenleving tegenaan kunnen lopen. Ik zie het als één van de uitdagingen waar we als samenleving voor staan. 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

19-08-2024 om 22:06 Topicstarter

Ik blijf van mening dat je het werk beter naar de mensen kunt brengen.

Zet die kassen en slachterijen in het oostblok, dan hoeven mensen niet maandenlang van huis en in gruwelijke onderkomens te hokken met teveel collega's. 

Betaal ze dan wel meer dan het lokale minimumloon, dan heb je meer kans dat ze bij je willen blijven.

Poezenmeisje schreef op 19-08-2024 om 22:06:

Ik blijf van mening dat je het werk beter naar de mensen kunt brengen.

Zet die kassen en slachterijen in het oostblok, dan hoeven mensen niet maandenlang van huis en in gruwelijke onderkomens te hokken met teveel collega's.

Ja maar dan moeten al die arme dieren onder erbarmelijke omstandigheden daarheen. Zij leven hun leven lang in gruwelijke onderkomen met velen.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

19-08-2024 om 23:42 Topicstarter

Mick87 schreef op 19-08-2024 om 23:20:

[..]

Ja maar dan moeten al die arme dieren onder erbarmelijke omstandigheden daarheen. Zij leven hun leven lang in gruwelijke onderkomen met velen.

Voor die dieren gelden toch de Europese regels? Ik denk dat ze in Polen en Bulgarije veel mooiere weilanden hebben.

Ik las net dat er weer 44.000 Syriërs als nareizigers hier komen. Pff, ik weet het niet hoor. Maar het word me hier langzamerhand te druk en te  Islamitisch. Dit kunnen we toch langzamerhand niet meer bijbenen.

Gelukkig heeft statline de echte cijfers. https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83102NED/table?dl=AAB5D In het tweede kwartaal van dit jaar waren er nog geen 2000 nareizigers uit Syrië.

We zien met elkaar volgens mij echt wel de problemen van de opvangcrisis. Dat hoeft niet gestaafd te worden met compleet verzonnen cijfers (Alice), of door cijfers compleet verkeerd te interpreteren (luchtpost). Al was dat laatste wellicht niet de bedoeling, maar daar kan alleen Luchtpost zelf opheldering over geven.

Alice12 schreef op 20-08-2024 om 10:01:

Ik las net dat er weer 44.000 Syriërs als nareizigers hier komen. Pff, ik weet het niet hoor. Maar het word me hier langzamerhand te druk en te Islamitisch. Dit kunnen we toch langzamerhand niet meer bijbenen.

Waar lees je dat ? Heb je een bron ?

https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/5458883/turkije-syrische-vluchtelingen-rellen-kayseri-xenofobie

Dit vind ik ook zorgwekkend. Even los van de hele vlucntelingendiscussie. 
Wat vreselijk voor de Syriers. Je land in puin en dan op de plekken waar je heen vlucht niet meer zo welkom zijn. (Zowel in Europa als Turkije).  Niemand die hier om gevraagd heeft. En die oorlog duurt al zo lang.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.