Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Daglichtlamp schreef op 20-08-2024 om 10:22:

We zien met elkaar volgens mij echt wel de problemen van de opvangcrisis. Dat hoeft niet gestaafd te worden met compleet verzonnen cijfers (Alice), of door cijfers compleet verkeerd te interpreteren (luchtpost). Al was dat laatste wellicht niet de bedoeling, maar daar kan alleen Luchtpost zelf opheldering over geven.

Die 40.000 nareizigers zijn mensen die oa in  Syrië zitten te wachten op bericht dat ze kunnen komen volgens het artikel wat vanochtend in de krant staat. 

Dus het getal is niet verzonnen door Alice, en ik vind het verontrustend als die ook nog gehuisvestigd moeten worden.



Ik heb geen idee hoe het werkt, maar toch niet alle 40.000 krijgen dan ook automatisch asiel? Of misschien deze mensen wel gezien de omstandigheden in dat land?

Dat zijn alle potentiële nareizigers, niet alleen de Syrische. Overigens komen die niet allemaal tegelijk. De IND heeft maar beperkte capaciteit voor het behandelen van verzoeken om nareis.
Overigens zijn dat er nog steeds geen 44.000, maar nog net geen 40.000. Waarvan een deel ook nog eens afgewezen gaat worden.https://ind.nl/nl/over-ons/cijfers-en-publicaties/de-ind-in-cijfers

Die komen ook niet allemaal tegelijk. Inmiddels moet je 83 weken wachten voordat de IND begint met het behandelen van de aanvraag. https://ind.nl/nl/asiel-laatste-ontwikkelingen

majorette2005 schreef op 20-08-2024 om 11:08:

[..]

Die 40.000 nareizigers zijn mensen die oa in Syrië zitten te wachten op bericht dat ze kunnen komen volgens het artikel wat vanochtend in de krant staat.

Dus het getal is niet verzonnen door Alice, en ik vind het verontrustend als die ook nog gehuisvestigd moeten worden.



Dat zijn vaak gezinsleden toch? Die kunnen dus bij degenen in huis die al asiel heeft gekregen 

Mick87 schreef op 20-08-2024 om 10:27:

[..]

Waar lees je dat ? Heb je een bron ?

Ja, stond vanmorgen in de Telegraaf en op nieuws.nl


Zilver_gray schreef op 20-08-2024 om 11:15:

Ik heb geen idee hoe het werkt, maar toch niet alle 40.000 krijgen dan ook automatisch asiel? Of misschien deze mensen wel gezien de omstandigheden in dat land?

Ja, meer dan 88% wordt positief beoordeeld stond in hetbartikel.

Daglichtlamp schreef op 20-08-2024 om 10:22:

We zien met elkaar volgens mij echt wel de problemen van de opvangcrisis. Dat hoeft niet gestaafd te worden met compleet verzonnen cijfers (Alice), of door cijfers compleet verkeerd te interpreteren (luchtpost). Al was dat laatste wellicht niet de bedoeling, maar daar kan alleen Luchtpost zelf opheldering over geven.

Nee hoor, ik verzin helemaal niks. Ik wou dat ik het verzon.

Alice12 schreef op 20-08-2024 om 12:47:

[..]

Ja, stond vanmorgen in de Telegraaf en op nieuws.nl


Zelfs de telegraaf weet beter dan te beweren dat er 44000 Syrische wachtende nareizigers zijn terwijl dat niet waar is, dat hebben ze dan ook niet geschreven. De echte cijfers heb ik al gedeeld.

Ik vraag me af waar de behoefte vandaan komt om de crisis die er zeker is nog eens erger voor te stellen.


Daglichtlamp schreef op 20-08-2024 om 12:53:

[..]

Zelfs de telegraaf weet beter dan te beweren dat er 44000 Syrische wachtende nareizigers zijn terwijl dat niet waar is, dat hebben ze dan ook niet geschreven. De echte cijfers heb ik al gedeeld.

Ik vraag me af waar de behoefte vandaan komt om de crisis die er zeker is nog eens erger voor te stellen.


Wat raar, zouden er 2 versies van de Telegraaf bestaan? Ik zie nu trouwens een typefoutje. Ik had 40.000 nateizigers moeten schrijven, per ongeluk 44.000 getypt. Maar goed, nog steeds belachelijk veel.

Daglichtlamp schreef op 20-08-2024 om 12:53:

[..]

Zelfs de telegraaf weet beter dan te beweren dat er 44000 Syrische wachtende nareizigers zijn terwijl dat niet waar is, dat hebben ze dan ook niet geschreven. De echte cijfers heb ik al gedeeld.

Ik vraag me af waar de behoefte vandaan komt om de crisis die er zeker is nog eens erger voor te stellen.


Hoe kunnen daar de cijfers tussen staan van mensen in Syrië die wachten op gezinshereniging?

Gebruikersnaaminvullen schreef op 20-08-2024 om 13:03:

[..]

Hoe kunnen daar de cijfers tussen staan van mensen in Syrië die wachten op gezinshereniging?

Omdat de IND een achterstand heeft van meer dan 1,5 jaar in het beoordelen van nareisverzoeken? 

Je kunt als vluchteling beter proberen een goede baan te krijgen zodat je voldoet aan de reguliere voorwaarden om een gezin te laten overkomen. Die wachttijd daarvoor is een stuk korter.

Er staat ook dit in het artikel;

Tekort aan woningen

Nareizigers wachten hun procedure in principe in het buitenland af; als ze eenmaal te horen krijgen dat ze hier welkom zijn, ontvangen ze een tijdelijk visum om Nederland in te reizen. Eenmaal hier dienen ze zich te melden in de nieuwe, speciale aanmeldlocatie in Zevenaar.


Daar zit ook een COA-asiellocatie, voor het geval er geen plek is voor een nareiziger in de woning van hun familielid of als de statushouder zelf nog in een azc zit. Door een gebrek aan woningen door het hele land gebeurt dat laatste steeds vaker, waardoor het COA ook op zoek moet naar plekken om nareizigers tijdelijk te huisvesten. Deze opvang wordt betaald door het Rijk en is gratis voor de nareiziger. Onder meer campings en hotels in en rond Zevenaar worden daarvoor afgehuurd.


Dus als de statushouder wel een woning heeft maar geen ruimte voor de nareiziger(s), moet er nog een woning komen voor de nareiziger(s). 

Daar vind ik wel iets van.

Daglichtlamp schreef op 20-08-2024 om 13:12:

[..]

Omdat de IND een achterstand heeft van meer dan 1,5 jaar in het beoordelen van nareisverzoeken?

Je kunt als vluchteling beter proberen een goede baan te krijgen zodat je voldoet aan de reguliere voorwaarden om een gezin te laten overkomen. Die wachttijd daarvoor is een stuk korter.

Dan staan die cijfers er niet tussen. Die mensen zitten immers nog in Syrië, of waar dan ook. En als 88% toegewezen wordt gaat het over dik 35.000 mensen die Nederland, extra, binnen sijpelen de komende jaren. 

 Ja ik ook, want dan ben je al zo'n anderhalf jaar verder nadat een vluchteling een asielstatus heeft gekregen. Dan zijn er blijkbaar nog steeds vluchtelingen die in een AZC wonen.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 20-08-2024 om 13:15:

[..]

Dan staan die cijfers er niet tussen. Die mensen zitten immers nog in Syrië, of waar dan ook. En als 88% toegewezen wordt gaat het over dik 35.000 mensen die Nederland, extra, binnen sijpelen de komende jaren.

Ik heb cijfers gedeeld van de openstaande aanvragen van nareizigers. Dat zijn er momenteel inderdaad bijna 40 000 voor alle nationaliteiten samen. Dit aantal stijgt, en de wachttijd loopt op, aangezien de IND minder aanvragen kan behandelen dan er gedaan worden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.