Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Er komen teveel alleenreizende mannen per jaar binnen. Totaal niet in verhouding met het aantal vrouwen. Sowieso zijn de aantallen hoger dan ooit/sinds 2015 en het worden er ieder jaar meer.

2022 - 27.525 mannen
2023- 29.330 mannen 
https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/83102ned/table?fromstatweb

2022- 8.010 vrouwen
2023- 9.050 vrouwen 
https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/83102ned/table?fromstatweb

Totaal eerste asielverzoeken 
2022- 35.535 
2023- 38.375

Gebruikersnaaminvullen schreef op 04-09-2024 om 19:47:

[..]

Als jij in een ander land wil gaan wonen, naar wie of wat pas jij je dan aan? Naar de normen en waarden van je aanstaande buurvrouw? Of die van de plaatselijke bakker?

Om die vergelijking te trekken. Hoe gedragen Nederlanders zich in het buitenland? Doen die lekker mee? Passen die zich aan? In zuid Afrika? In Spanje? Op Curaçao? Bijvoorbeeld. Dat zijn plekken waar veel Nederlanders verblijven dus wellicht een goeie vergelijking. 

Libertine schreef op 04-09-2024 om 21:15:

[..]

Om die vergelijking te trekken. Hoe gedragen Nederlanders zich in het buitenland? Doen die lekker mee? Passen die zich aan? In zuid Afrika? In Spanje? Op Curaçao? Bijvoorbeeld. Dat zijn plekken waar veel Nederlanders verblijven dus wellicht een goeie vergelijking.

Geen idee. Maar jij weet dat vast, anders zou je het niet noemen lijkt me.

Maar het feit dat je vraagt aan wie ze zich moeten aanpassen zegt toch genoeg. Je maakt alles zo persoonlijk terwijl je ook had kunnen bedenken dat er wetten zijn, culturele en plaatselijke gewoonten.

Libertine schreef op 04-09-2024 om 21:15:

[..]

Om die vergelijking te trekken. Hoe gedragen Nederlanders zich in het buitenland? Doen die lekker mee? Passen die zich aan? In zuid Afrika? In Spanje? Op Curaçao? Bijvoorbeeld. Dat zijn plekken waar veel Nederlanders verblijven dus wellicht een goeie vergelijking.

Ik ken bijvoorbeeld geen Islamitische landen waar het werd en wordt toegestaan om kerken te bouwen. In de meeste andere landen moeten mensen van buitenaf zich aanpassen. Doe je dat niet dan kom je flink in de problemen (niet dat ik dat nu zo goed vind). Hier zijn we zo ruimdenkend om best veel rekening te houden en ruimte te bieden aan mensen van buitenaf. Ik vind alleen dat wij neigen hier weer te ver in te gaan ten koste van de inwoners hier en dat de bereidheid om zich aan te passen aan onze westerse wereld en deze te respecteren bij best een grote groep van buitenaf ontbreekt.

Ik denk dat onze westerse gedragingen in islamitische landen veel minder getolereerd wordt dan dat wij hier in West Europa islamitische zaken tolereren. Ik vind dat overigens wel terecht. Persoonlijk heb ik totaal geen moeite met moskeeën en hoofddoeken. Wel merk ik dat ik me niet op mijn gemak/thuis voel op plekken waar veel vrouwen met lang gewaad inclusief hoofddoek rondlopen.(veelal Afrikaanse vrouwen die zich zo kleden)  Geen idee wat dat dan is. Maar dan voelt het oncomfortabel en ik voel dan toch een soort kloof/groot verschil.

Libertine schreef op 04-09-2024 om 21:15:

[..]

Om die vergelijking te trekken. Hoe gedragen Nederlanders zich in het buitenland? Doen die lekker mee? Passen die zich aan? In zuid Afrika? In Spanje? Op Curaçao? Bijvoorbeeld. Dat zijn plekken waar veel Nederlanders verblijven dus wellicht een goeie vergelijking.

Over wie heb je het dan: iemand van de 12,9 miljoen Nederlanders met NL herkomst of één van de 3.5 miljoen inwoners die (ook) een Nederlands paspoort hebben gekregen en die daarom altijd in de pers heel nadrukkelijk Nederlander worden genoemd als zij zich in het buitenland misdadig hebben gedragen (want volgens de overheid / media is het "slecht voor de beeldvorming" als het herkomstland benoemd zou worden) - en bij misdaad in NL worden zij dan bijvoorbeeld "Amsterdammer" genoemd. 

Bij positief nieuws vermeldt de pers dan weer altijd heel nadrukkelijk de herkomst en staat er nergens te lezen dat het om een Nederlander gaat. 

Officieel zijn er maar plm. 1.5 inwoners in NL die (nog) géén Nederlands paspoort hebben. 

Of bedoel je in het buitenland woonachtige Nederlanders die vaak éérst aan moeten tonen dat zij zichzelf financieel volledig zelf kunnen bedruipen voordat zij dat land in mogen (ánders dan als toerist). En die waarschijnlijk niet na 5 jaar 'normaal gedrag' automatisch en paspoort van het land krijgen waar zij zijn gaan wonen, met alle rechten van dien? 

En wat bedoel je met "meedoen". Of anders gezegd: kan je voorbeelden noemen van Nederlanders in het buitenland die eisen dat de autochtone bevolking aldaar hun kleding, feesten, geloofshuizen, etc. aanpast aan de Nederlanders die daar zijn neergestreken? En waar de autochtone bevolking zich vergaand -en steeds méér- geacht wordt zich aan te passen aan de NL die zich in dat land gevestigd hebben. Waar Nederlandse D66 en PVV aanhangers de straten in dat land onveilig maken, politieagenten aanvallen, en de burgers van dat land de schade mogen ophoesten? Want men mag aldaar niks negatiefs vinden/zeggen over Nederlanders, dat noemt de overheid discriminatie en de overheid aldaar acht dan altijd alleen hun eigen autochtone bevolking schuldig. Etc.

Niemand krijgt hier automatisch een Nederlands paspoort. Die regels zijn best streng. 
Voor extreem gedrag van Nederlanders in het buitenland moet je misschien wat verder terug in de tijd. We hebben zelfs massamoord gepleegd om onze normen op te leggen.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

05-09-2024 om 07:41 Topicstarter

Ik begrijp dat gekift niet dat ik bang zou zijn voor enge buitenlanders. Vooropgesteld, ik ben allochtoon.

Minstens twee keer per week ga ik naar een Turkse supermarkt, tevens een enorm grote halal slagerij met een vitrine van een meter of tien. Ik kom graag bij Noordafrikaanse winkeltjes en eettenten en heb jarenlang Noordafrikaanse danslessen gevolgd.

Ik verwacht wel dat mensen zich aanpassen aan de Nederlandse regels en normen.

Bouwvakkers hebben afgeleerd om dames na te fluiten, dan kunnen andere mannen het ook afleren om meiden/vrouwen na te slissen of lastig te vallen. Zelfs hoogzwanger werd ik nageslist.

Mijn hart breekt elke keer als ik lees over Iraanse vrouwen die zwaar mishandeld worden, door andere vrouwen zelfs. 
De zedenpolitieagentes. Meiden en vrouwen mishandelen tot de dood er op volgt omdat ze naar het idee van de zedenpolitie hun hoofddoek verkeerd dragen... 

Het uitgummen van Afghaanse vrouwen...

De "familie-eer" bewaken door je kind te vermoorden en vervolgens als een grote lafbek snel terug vluchten naar het land van herkomst dat je juist ontvlucht zou zijn vanwege de veiligheid voor jou en je gezin...

Poezenmeisje schreef op 05-09-2024 om 07:41:


Mijn hart breekt elke keer als ik lees over Iraanse vrouwen die zwaar mishandeld worden, door andere vrouwen zelfs.
De zedenpolitieagentes. Meiden en vrouwen mishandelen tot de dood er op volgt omdat ze naar het idee van de zedenpolitie hun hoofddoek verkeerd dragen...

Het uitgummen van Afghaanse vrouwen...

En dan willen sommigen hier zeggen tegen deze vrouwen dat Nederland vol is. (Of gezinshereniging moeilijk of bijna onmogelijk maken, zodat deze vrouwen, de mannen die eerst zijn gevlucht niet kunnen volgen).

Daglichtlamp schreef op 05-09-2024 om 07:56:

[..]

En dan willen sommigen hier zeggen tegen deze vrouwen dat Nederland vol is. (Of gezinshereniging moeilijk of bijna onmogelijk maken, zodat deze vrouwen, de mannen die eerst zijn gevlucht niet kunnen volgen).

Nou, ik wil graag die mannen weren die hier komen. Ik zie altijd heel weinig vrouwen op die bootjes.

Alice12 schreef op 05-09-2024 om 08:52:

[..]

Nou, ik wil graag die mannen weren die hier komen. Ik zie altijd heel weinig vrouwen op die bootjes.En die vrouwen komen met gezinshereniging weer bij dat soort mannen.

Daglichtlamp schreef op 05-09-2024 om 07:56:

[..]

En dan willen sommigen hier zeggen tegen deze vrouwen dat Nederland vol is. (Of gezinshereniging moeilijk of bijna onmogelijk maken, zodat deze vrouwen, de mannen die eerst zijn gevlucht niet kunnen volgen).

Maar wat is dan jouw voorstel? Al die vrouwen naar (West) Europa laten emigreren? Begrijp me niet verkeerd hoor ik vind de leefomstandigheden van de vrouwen in Iran en zeker Afghanistan vreselijk. Vooral in Afghanistan hebben vrouwen nauwelijks nog rechten, zelfs zingen in het openbaar mag niet meer. Na het vertrek van het Amerikaanse leger is de situatie daar nog erger geworden dan voorheen.

Maar we kunnen als Westen toch niet al die mensen opnemen die weg willen? Zelfs al was er plaats dan is er nog geen geld. Ik zie heus wel in hoe dringend de redenen zijn, maar ik zie gewoon niet in hoe je al de mensen die willen op kunt vangen. Wel denk ik dat, voor zover dat mogelijk is, economische sancties iets kunnen doen. Al heeft de Taliban daar natuurlijk dikke schijt aan. En ingrijpen heeft ook geen zin zoals is gebleken.

Ik begrijp gewoon echt niet dat mannen, zo extremistisch gedachtegoed kunnen hebben dat ze vrouwen zo willens en wetens onderdrukken. Wat dat betreft zou er veel meer aandacht moeten komen hiervoor in het nieuws en op social media. Misschien dat er dan meer begrip komt voor deze vluchtelingen? 

 Dat we in elk geval gastvrij zijn naar die weinigen die hier komen, en dat we bijvoorbeeld niet op procedurele gronden een asielverzoek van een Afghaanse vrouw afwijzen (zie het eerder door mij gegeven voorbeeld).  Het is in de praktijk natuurlijk niet zo dat iedereen hier naar toe komt, al doen sommige mensen wel alsof dat het geval is.

Lees net een artikel op AD (achter betaalmuur) dat KPN ook statushouders aan neemt met een speciaal traject. Zij krijgen taallessen, begeleiding en worden zo binnen 8 weken klaargestoomd om  als monteur aan het werk te gaan. Het project loopt erg goed en zij kunnen weer personeelstekorten  invullen. De statushouders leren de taal en draaien mee in de maatschappij. 
De instelling waar ik werk (zorg) heeft een soortgelijk project. En ook bij ons loopt het erg goed. Goede, gemotiveerde krachten erbij.
Win win

Mick87 schreef op 05-09-2024 om 10:53:

Lees net een artikel op AD (achter betaalmuur) dat KPN ook statushouders aan neemt met een speciaal traject. Zij krijgen taallessen, begeleiding en worden zo binnen 8 weken klaargestoomd om als monteur aan het werk te gaan. Het project loopt erg goed en zij kunnen weer personeelstekorten invullen. De statushouders leren de taal en draaien mee in de maatschappij.
De instelling waar ik werk (zorg) heeft een soortgelijk project. En ook bij ons loopt het erg goed. Goede, gemotiveerde krachten erbij.
Win win

Mooi bericht! Er is inderdaad een tekort aan monteurs (sowieso technisch personeel). Ik denk ook dat het meerendeel graag aan de slag wil, en gemotiveerd zal zijn ongeacht branche.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.