Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Miraval schreef op 04-09-2024 om 15:01:

[..]

Nou om te beginnen aan ode Westerse vrijheden qua kleding, geloof en seksuele voorkeuren. Dat is echt het minimale wat je van nieuwkomers mag, nee moet, verwachten.

Ook daarin verschillen Nederlanders/Westerlingen zelf toch enorm? Hoe is de LHBTI acceptatie onder autochtone Nederlanders? Hoe kijkt de gemiddelde SGPer aan tegen dit type vrijheden? De mensen die het hardste wijzen naar asielzoekers zijn vaak degenen die zelf juist net zulke conservatieve denkbeelden hebben. Die al heel snel 'woke!' gillen als de vrijheden die jij noemt verdedigd worden. Die de Gay Pride afkeuren, strijden tegen transgenders in vrouwenkleedkamers, de Lentekriebel week over seksuele grenzen en voorkeuren linkse indoctrinatie vinden die hun kinderen compleet in de war maakt, die niet zo moeilijk doen over een bangalijst van studenten en een verkrachtingsverhaal van Johan Derksen wel grappig vinden en wie daar iets van vindt is een azijnzeiker en 'je mag als man tegenwoordig ook niks meer'. Op dit vlak zit er tussen zeg maar de PVV aanhang en de DENK aanhang niet heel veel verschil in mijn ogen.

Ik denk dat je op dit vlak van iederéén bepaalde zaken moet verwachten, of na moet streven. Ik vind ook niet dat asielzoekers vanuit een soort eeuwige dankbaarheid dat wij ze redden zich beter moeten gedragen dan anderen. Iedereen moet zich gedragen. Ik vind dat je mensen moet benaderen naar hun gedrag en niet naar hun groep. Dus als je bijv transfobie uit wil bannen niet een hele groep mensen met een bepaalde afkomst gaan uitkotsen of weren (als dat al zou kunnen), maar transfoob gedrag bestraffen en voorkómen. Zeker als het inderdaad vaak om 2e of 3e generaties gaat van migranten. Die stuur je natuurlijk niet terug, die zijn hier geboren. Maar dan gaat er in de maatschappij blijkbaar wel iets heel erg mis met het overbrengen van waarden en normen. Enorm in 'wij Nederlanders versus jullie buitenlanders' denken en praten, moslims als groep als een minderwaardig soort mensen neerzetten en dankbaarheid eisen van zoveelste generatie migranten stookt het vuurtje alleen maar verder op en zorgt voor meer verwijdering, voor minder integratie.

Daglichtlamp schreef op 04-09-2024 om 13:29:

Vanaf dag 1 integreren lijkt me hier ook wel wat. Het heel moeilijk maken om staatsburger te worden, zelfs als je volledig geïntegreerd bent wat Zweden ook doet vindt ik veel lastiger. Juist de mensen die volop meedoen mag je daar ook voor belonen.
Wat nog lastiger is als alle Europese landen 1 voor 1 proberen om het meest ongunstigste asielbeleid te hebben. Uiteindelijk beperkt dat het totale aantal asielzoekers in Europa maar weinig vermoed ik.

Mensen die volop meedoen en werken, ontvangen daarvoor een salaris. Net zoals iedereen die hier geboren is. Of kan ik ook nog ergens een beloning opvragen voor het feit dat ik al zoveel jaren volop mee doe? 

Eigenlijk heel treurig: mensen die echt moeten vluchten totdat zij op een plek zijn waar hun leven niet direct wordt bedreigd, komen meestal niet zomaar in NL terecht. 

Dus degenen die hier belanden, wilden zelf graag in NL terecht komen omdat zij, naar eigen zeggen, graag hier willen komen werken, wonen, meedoen, integreren. En als NL die kans dan biedt om die wens wáár te maken, inclusief het bieden van opvang, huis etc., moeten we diegene (extra?) belonen omdat die zo leuk meedoet? Dat is toch de wereld op zijn kop? 

En: als al die Europese landen proberen het meest ongunstige asielbeleid te hebben, dan luidt de conclusie naar mijn idee dat er in die landen eigenlijk helemaal geen animo is om asielzoekers op te vangen. Het idee dat het zo'n verrijking is, bestaat kennelijk niet bij al die burgers (in al die Europese landen!) die er geen rechtstreeks belang bij hebben om de asielindustrie op volle toeren door te laten draaien; die mensen zien vooral de toekomst van hun (klein)kinderen met angst en beven tegemoet. En die vragen zich af hoe de maatschappij zoals de generatie hun eigen (groot)ouders met altijd hard werken en sober leven hebben opgebouwd, in een paar decennia volledig naar de knoppen word geholpen. Vooral door het 'kwade' niet te (mogen) straffen onder het motto van discriminatie en het -dus- in rap tempo van kwaad tot erger laten worden.  

Ik vind het echt te zot voor woorden: wie hier al járenlang, zonder enig andere beloning dan gewoon je salaris ontvangen na gedane arbeid, niets anders doet dan 'het goede' en werkelijk in alle opzichten zijn steentje bijdraagt aan het zo goed mogelijk functioneren van de maatschappij, wordt gestraft en/of ziet alles waar hij voor dacht te werken, als sneeuw voor de zon verdwijnen. En wie van verre komt en in het gespreide bedje instapt, zou extra beloond moeten worden "omdat hij gewoon meedoet"?  


Luchtpost schreef op 04-09-2024 om 17:03:

[..]

Mensen die volop meedoen en werken, ontvangen daarvoor een salaris. Net zoals iedereen die hier geboren is. Of kan ik ook nog ergens een beloning opvragen voor het feit dat ik al zoveel jaren volop mee doe?


Jij bent toch al staatsburger denk ik met alle rechten en plichten die daarbij horen? Waarom zou je dat anderen misgunnen? Zeker als ze gewoon geïntegreerd zijn en meedraaien in de maatschappij. Ik mis gewoon in onze houding tegen vreemdelingen de joods-christelijke wortels waar wij aan de andere kant zo graag naar verwijzen.

Daglichtlamp schreef op 04-09-2024 om 17:25:

[..]

Jij bent toch al staatsburger denk ik met alle rechten en plichten die daarbij horen? Waarom zou je dat anderen misgunnen? Zeker als ze gewoon geïntegreerd zijn en meedraaien in de maatschappij. Ik mis gewoon in onze houding tegen vreemdelingen de joods-christelijke wortels waar wij aan de andere kant zo graag naar verwijzen.

Ja, ik ook. 

Uitgeprocedeerde asielzoekers
Faber: 'Volgend jaar stopt subsidie voor bed-bad-broodregeling'
Vanaf volgend jaar stopt de financiële bijdrage vanuit het Rijk voor de zogenaamde bed-bad-broodregeling voor uitgeprocedeerde asielzoekers. Dat maakte minister van Asiel Marjolein Faber zojuist bekend. Die regeling wordt in verschillende grote gemeentes nog aangeboden om te voorkomen dat deze groep op straat gaat zwerven, maar de minister zegt te willen inzetten op 'terugkeer in plaats van gesubsidieerde opvang'.

Op X laat de minister weten overleg te hebben gehad met de gemeentes die nu nog deze vorm van opvang aanbieden. De gemeentes Amsterdam, Groningen, Eindhoven, Utrecht en Rotterdam bieden nu nog zo'n regeling aan.
'Pilot succesvol'

In juli riepen de burgemeesters van deze gemeentes de minister nog op om de regeling juist niet stop te zetten. De afgelopen jaren werden daar 2700 uitgeprocedeerde asielzoekers opgevangen, het ging om een pilot die volgens de burgemeesters succesvol was. Ook omdat bijna 2100 mensen weer zijn uitgestroomd.

Gevreesd wordt ook dat zonder de bed-bad-broodregeling een snel vertrek uit Nederland in het geding zou zijn. Dit omdat de migranten buiten het zicht van de autoriteiten zouden komen vallen.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

04-09-2024 om 17:58 Topicstarter

felija schreef op 04-09-2024 om 14:50:

[..]

In deze tijd van globalisering is het in zijn algemeenheid belangrijk om je als Nederlander ook aan te passen aan de veranderende markt. Er komen steeds meer expats al dan niet tijdelijk, deze kant op.

Engels als voertaal lijkt me in het bedrijfsleven (soms) noodzakelijk om überhaupt het hoofd boven water te houden. Kijk maar naar de horeca, het is of een Engels sprekende ober of de tent dichthouden wegens gebrek aan personeel.

We leven niet op en eilandje en Nederlands wordt verhoudingsgewijs heel weinig gesproken. Wil je als Nederland mee blijven doen op het wereldtoneel en de economie draaiende houden, dan zul je je vizier naar buiten moeten richten.

In bredere zin lijkt het me mbt alle migranten onontbeerlijk dat je je inleeft in elkaars cultuur, dat je met elkaar in gesprek gaat, wat zijn de overeenkomsten en wat de verschillen en van daaruit kijken naar wat er nodig is voor een goede integratie. Integratie is mijns inziens een wederkerig proces.

Dan heeft jouw horecazaak gewoon geen bestaansrecht. Als je personeel niet eens de menukaart kan leren begrijpen...

Daar zou ik me echt niet druk om maken, er zijn zóveel koffiezaakjes in Groningen dat ze alweer gesloten zijn voordat je er langs hebt kunnen gaan.

De enige die ik mis is Konditorei Novo. Het personeel was supertoegewijd en enthousiast en dat ze een kwartier bezig waren om acht gebakjes netjes in een doos te doen nam je voor lief.

Op het werk kreeg je daarvoor Novo-verlof van je kamergenoten. 

Mijn zoon kon ik als kind niet blijer maken dan met een bezoekje hieraan. Pas op zijn negende lukte het hem om een hele taartpunt op te eten, zo groot waren ze.

Yumi schreef op 04-09-2024 om 17:58:

Uitgeprocedeerde asielzoekers
Faber: 'Volgend jaar stopt subsidie voor bed-bad-broodregeling'
Vanaf volgend jaar stopt de financiële bijdrage vanuit het Rijk voor de zogenaamde bed-bad-broodregeling voor uitgeprocedeerde asielzoekers. Dat maakte minister van Asiel Marjolein Faber zojuist bekend. Die regeling wordt in verschillende grote gemeentes nog aangeboden om te voorkomen dat deze groep op straat gaat zwerven, maar de minister zegt te willen inzetten op 'terugkeer in plaats van gesubsidieerde opvang'.

Op X laat de minister weten overleg te hebben gehad met de gemeentes die nu nog deze vorm van opvang aanbieden. De gemeentes Amsterdam, Groningen, Eindhoven, Utrecht en Rotterdam bieden nu nog zo'n regeling aan.
'Pilot succesvol'

In juli riepen de burgemeesters van deze gemeentes de minister nog op om de regeling juist niet stop te zetten. De afgelopen jaren werden daar 2700 uitgeprocedeerde asielzoekers opgevangen, het ging om een pilot die volgens de burgemeesters succesvol was. Ook omdat bijna 2100 mensen weer zijn uitgestroomd.

Gevreesd wordt ook dat zonder de bed-bad-broodregeling een snel vertrek uit Nederland in het geding zou zijn. Dit omdat de migranten buiten het zicht van de autoriteiten zouden komen vallen.

Nou dit inderdaad. Ik weet niet of het zo’n geweldig idee is. Deze mensen zullen in de illegaliteit belanden met alle gevolgen van dien. Daar zit niemand op te wachten.

Yumi schreef op 04-09-2024 om 17:58:

Uitgeprocedeerde asielzoekers
Faber: 'Volgend jaar stopt subsidie voor bed-bad-broodregeling'
Vanaf volgend jaar stopt de financiële bijdrage vanuit het Rijk voor de zogenaamde bed-bad-broodregeling voor uitgeprocedeerde asielzoekers. Dat maakte minister van Asiel Marjolein Faber zojuist bekend. Die regeling wordt in verschillende grote gemeentes nog aangeboden om te voorkomen dat deze groep op straat gaat zwerven, maar de minister zegt te willen inzetten op 'terugkeer in plaats van gesubsidieerde opvang'.

Op X laat de minister weten overleg te hebben gehad met de gemeentes die nu nog deze vorm van opvang aanbieden. De gemeentes Amsterdam, Groningen, Eindhoven, Utrecht en Rotterdam bieden nu nog zo'n regeling aan.
'Pilot succesvol'

In juli riepen de burgemeesters van deze gemeentes de minister nog op om de regeling juist niet stop te zetten. De afgelopen jaren werden daar 2700 uitgeprocedeerde asielzoekers opgevangen, het ging om een pilot die volgens de burgemeesters succesvol was. Ook omdat bijna 2100 mensen weer zijn uitgestroomd.

Gevreesd wordt ook dat zonder de bed-bad-broodregeling een snel vertrek uit Nederland in het geding zou zijn. Dit omdat de migranten buiten het zicht van de autoriteiten zouden komen vallen.

Staat er ook ergens waar die mensen naar uitgestroomd zijn?

Gebruikersnaaminvullen schreef op 04-09-2024 om 18:33:

[..]

Staat er ook ergens waar die mensen naar uitgestroomd zijn?

Dat vroeg ik mij ook al af, dat lees ik nergens.

Overigens gaan de Gemeentes de opvang misschien zelf betalen.

Het Rijk steekt jaarlijks ongeveer 30 miljoen euro in de opvang van uitgeprocedeerde asielzoekers. Het is onduidelijk of de gemeenten de opvang nu helemaal zelf gaan betalen. 
Faber: volgend jaar geen geld meer voor 'bed-bad-brood' (nos.nl)

Nicole123 schreef op 04-09-2024 om 13:32:

[..]

Jawel, o.a. Alice en Poezenmeisje zeggen juist wel dat het ze om de groep in het algemeen gaat. Ik heb expres doorgevraagd over wat Alice bedoelde, of het dan ging om de rotte appels uit zo’n groep en zo ja dat we het dan gewoon met elkaar eens waren, maar nee, ze was heel duidelijk over de hele groep. Mannen uit moslimlanden zoals Afghanistan, Somalië en Syrië zijn volgens haar massaal, op hooguit een enkeling na, intolerant, homohatend en hoer naar vrouwen roepend. Een aantal anderen draait haar verhaal zo dat het enkel het onschuldig beschrijven van wat ervaringen zou zijn, maar zelf is ze heel duidelijk hoor. Lees maar na en houd op met mij vals beschuldigen als het je niet zint wat ik schrijf. Daarmee stop jij mij in een hokje, niet andersom.

3 op de 4 medewerkers in AZC’s zijn slachtoffer van ongewenst gedrag( AD 19 september 2023) Je kunt dus blijven schrijven over een paar rotte appels. Maar wat ik heb meegemaakt, maken dus veel medewerkers mee. Sterker nog: er zijn er een paar die dit gedrag niet meemaken.

Gezien de grote problemen die er in gemeentes al zijn met buitenslapers, die voor veel overlast zorgen, lijkt stoppen zonder alternatief mij niet verstandig. Maar wellicht staat er in het regeerprogramma wel wat er voor in de plaats komt.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/amsterdam-gaat-door-met-bed-bad-brood-begeleiding-voor-uitgeprocedeerde-asielzoekers-ook-al-wil-kabinet-ermee-stoppen-1/
Ruim 1.000 illegale asielzoekers werden de afgelopen jaren opgevangen en begeleid door de gemeente Amsterdam. Op 1 mei van dit jaar waren er 778 personen uitgestroomd.

Voor ruim een derde van hen werd een duurzame oplossing gevonden. Zo keerden 68 mensen terug naar het land waar zij vandaan kwamen en iets meer dan 200 personen kregen alsnog een verblijfsvergunning. Zo'n 46 procent van de mensen die tot het traject werden toegelaten, werd geen permanente oplossing gevonden. Zij kwamen na 1,5 jaar weer op straat terecht.

Toch werkt deze aanpak, volgens Groot Wassink: "Omdat je ziet dat de overlast op straat is afgenomen en dat de helft van de mensen wel degelijk een perspectief heeft gekregen."

Hij gaat verder: "Het is ofwel door migratie, herhaalde asiel-aanvraag of terugkeer. Ik denk dat het heel goed is om te kijken of je die terugkeerkant kunt versterken, maar daar heb je wel dit voor nodig. En als je hier dan mee stopt, dan hebben we helemaal niks."

Alice12 schreef op 04-09-2024 om 18:48:

[..]

3 op de 4 medewerkers in AZC’s zijn slachtoffer van ongewenst gedrag( AD 19 september 2023) Je kunt dus blijven schrijven over een paar rotte appels. Maar wat ik heb meegemaakt, maken dus veel medewerkers mee. Sterker nog: er zijn er een paar die dit gedrag niet meemaken.

Vooropgesteld: dat is vreselijk. Dit soort gedrag is walgelijk en moet verdwijnen vind ik. Heftig voor de mensen die het dagelijks meemaken.

De vraag is wel welke conclusie je uit dit cijfer kunt trekken over asielzoekers in het algemeen. Dat 80% van de medewerkers ongewenst gedrag meemaakt betekent namelijk niet dat 80% van de bewoners zich zou misdragen. Het kan ook heel goed zijn dat een kleine groep het voor al die medewerkers (en medebewoners) verpest.

Vergelijk: meer dan 80% van de treinconducteurs is slachtoffer van intimidatie en geweld. https://www.hartvannederland.nl/algemeen-nieuws/artikelen/conducteurs-eisen-actie-toenemende-agressie-treinen Trek jij daar ook de conclusie uit dat treinreizigers massaal nare mensen zijn die geweld gebruiken? Of gaat het om een kleine groep die veel slachtoffers maakt? Dat laatste lijkt mij een stuk logischer. En hoe zou jij het vinden als je als treinreiziger in je schoenen geschoven zou krijgen dat treinreizigers massaal agressieve hufters zijn?

Let wel, ik zeg dus absoluut niet dat er geen probleem is. Er zijn zeker problemen, zowel in AZCs als wat betreft toename van verhuftering in het algemeen. Mijn punt is dat je specifiek dat moet aanpakken en niet de hele groep (asielzoekers dan wel treinreizigers) erop moet afrekenen. De rest van de groep, die dus niet dat agressieve gedrag vertoont, moet je niet zien als dader, die is eerder juist het slachtoffer.

En ik zeg dus in mijn post juist dat jouw mening is dat asielzoekers zich massaal misdragen, dat het in jouw ogen niet om enkel wat rotte appels gaat. Niet iedereen had jouw posts zo opgevat, sommigen denken dat je het helemaal niet in het algemeen bedoelt maar dat ik je in dat hokje zou stoppen. Daar ging mijn post over.

Libertine schreef op 04-09-2024 om 14:31:

[..]

Aanpassen aan wat? Aan wie? Wiens normen en waarde zijn leidend? Die van jou? Die van mij? Wanneer ben jij tevreden qua aanpassen van mensen die naar Nederland komen? Hoe moeten ze zich dan gedragen? Wat moeten ze doen en vooral laten?

Als jij in een ander land wil gaan wonen, naar wie of wat pas jij je dan aan? Naar de normen en waarden van je aanstaande buurvrouw? Of die van de plaatselijke bakker? 

https://www.coa.nl/nl/nieuws/toename-aantal-incidenten-lijn-met-toename-aantal-bewoners

Volgens de cijfers is het zo dat 7% van de AZC bewoners agressief gedrag vertoont (variërend van dreiging met suïcide tot verbale agressie tot geweld). Die 7% kan het wel heel sterk verpesten voor zowel de medewerkers, medebewoners (93%!) als de omgeving, dus er moet zeker iets aan gebeuren. 

In de afgelopen jaren zijn deze problemen ook toegenomen, laten de cijfers zien. Alleen dat al toont aan dat het dus niet komt door de inborst, cultuur of religie van de AZC bewoners. Die is immers niet veranderd, het waren niet 10 jaar geleden allemaal christenen en nu allemaal moslims die AZCs bevolken. Het toenemen van de problemen houdt verband met de toename in aantal mensen op een locatie. Dat is precies de reden waarom er bij het overvolle Ter Apel voortdurend nare dingen gebeuren en bij kleinschalige locaties het vrijwel altijd prima verloopt. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.