Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Poezenmeisje schreef op 04-09-2024 om 11:12:

[..]

Hier contacten met die geloofsgemeenschappen vanuit man zijn achtergrond.

Ze vallen alleen afvalligen uit hun eigen gelederen lastig. Zo werd mijn man op de uitvaart van zijn vader toegefluisterd dat HIJ in die kist had moeten liggen.

Mij is 35 jaar geleden in mijn eigen huis verteld door een jongedame die "verlóófd" was dat ik een doorn ben in het oog van God omdat ik ongehuwd samenwoonde. Prima, wat jij wilt. Ik ben daar later dus niet op kraamvisite gegaan, man moest zichzelf maar redden met ZIJN vrienden.

Hij liet het contact verwateren, na twintig jaar nam haar man ineens contact op via man zijn werk, die wilde de banden weer aanhalen.

Nee, laat maar, reageerde mijn man.

Man lachte zich kapot toen ik eveneens zo'n 35 jaar geleden een paar keurig geklede mensen de toegang tot ons nieuwe huis weigerde. Ze hadden een papiertje met zijn gegevens bij zich en wilden kennismaken.

Ik had blijkbaar een stel "ouderlingen" de deur gewezen, die staan na de dominee het dichtst bij God vertelde hij me.



Soheey wat heftig. Goed van je dat je hen niet binnen liet.

Die nieuwe bisschop in Limburg scoort m.i. heel laag met zijn opmerking over het homohuwelijk. Dat vind hij iets tussen een man en vrouw. Heeft hij dan liever dat homo's vrijgezel blijven?

Ik ken twee stellen, mannen die al jaren getrouwd zijn. En ik ken heel veel man-en-vrouw-echtparen die vreemd gingen of om een andere reden zijn gescheiden.

 Ik denk inderdaad dat de hoofddoek niet altijd vrije keuze is, net zoals de rokken die in de reformatorische gezindte gedragen worden. Ik weet alleen niet hoe je dat oplost, behalve door te laten zien dat je in Nederland wel vrij mag kiezen. Dat kan dan nog steeds een keuze zijn waarbij iemand ervoor kiest zich in nabijheid van familie wel aan te passen. Ook al doet ze dat niet meer uit eigen overtuiging.

Daglichtlamp schreef op 04-09-2024 om 12:44:

Ik denk inderdaad dat de hoofddoek niet altijd vrije keuze is, net zoals de rokken die in de reformatorische gezindte gedragen worden. Ik weet alleen niet hoe je dat oplost, behalve door te laten zien dat je in Nederland wel vrij mag kiezen. Dat kan dan nog steeds een keuze zijn waarbij iemand ervoor kiest zich in nabijheid van familie wel aan te passen. Ook al doet ze dat niet meer uit eigen overtuiging.


Als die schoonvader (van mijn collegaatje) zou denken/vermoeden/horen dat er een andere moslima zou werken die wél de hoofddoek zou dragen op de werkvloer, dan zou hij dat vast en zeker ook van zijn schoondochter verlangen.

Fleurtje_5 schreef op 04-09-2024 om 08:51:

[..]


En wie beschermd de mensen in Ter Apel? De burgerwacht is daar niet voor de grap opgericht. En nog komen ze handen en voeten tekort.

Idd,getuige dit trieste verhaal dat 2 medewerksters van een AZC in Limburg nog niet zo lang geleden is overkomen.Beiden waren er zeer ernstig aan toe ,en zullen er ws levenslange klachten aan overhouden houden😌. https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5464219/14-jaar-cel-voor-asielzoeker-die-medewerkers-met-kokende-olie

Intussen lijkt Zweden met een zeer streng immigratiebeleid duidelijk succes te hebben. Quote: "De ballonnen waren nog net niet opgeblazen, maar feestelijk was de stemming zeker. Met nauwelijks verholen trots maakte de Zweedse minister van Migratie, Maria Malmer Stenergard, begin augustus bekend dat Zweden op weg is naar de laagste asielinstroom sinds 1997. Voor het tweede jaar op rij slinkt het aantal asielverzoeken en ook het aantal nareizigers neemt af. ‘Het werk van de regering werpt zijn vruchten af’,jubelde de 43-jarige Stenergard."                                                                                                                  'Stenergard vertelt aan iedereen die het maar horen wil hoe streng Zweden is geworden. Vorig jaar lanceerde ze, in navolging van Denemarken, een  internationale campagne om potentiële migranten af te schrikken. Zweedse ambassades worden ingezet om de boodschap over te brengen.'

'Na 2015 greep de toenmalige sociaaldemocratische regering fors in. Verblijfsvergunningen werden tijdelijk gemaakt en gezinshereniging moeilijker. Nam Zweden in de periode 2010-2015 jaarlijks 14 procent op van het EU-totaal aan asielzoekers, in 2016 was dat nog slechts 2 procent. Inmiddels is het 1 procent (in Zweden woont 2,3 procent van de
totale EU-bevolking).'                                                                                                     

‘We hebben tientallen jaren een disproportioneel hoog aantal asielzoekers opgevangen, terwijl de integratie niet functioneerde. Dus nu zien we mensen die lijden onder slechte schoolresultaten, eergerelateerd geweld en criminaliteit. Wij hebben nu de verantwoordelijkheid om dit te veranderen en ervoor te zorgen dat nieuwkomers een echte kans hebben om te integreren. Daarnaast moeten we prioriteit geven aan degenen die echt bescherming nodig hebben. Op dit moment heeft slechts een op de vier asielzoekers in Zweden daadwerkelijk recht op bescherming'.                                                               

‘We zien dat de instroom in de EU dit jaar met ongeveer 5 procent is gedaald ten opzichte van vorig jaar. In Zweden zien we een daling van 28 procent. Dat is een significant verschil'.                                                                                                                       

‘Het gaat om een serie samenhangende maatregelen. We zijn vanaf dag één heel duidelijk geweest dat als je hier komt, je de taal moet leren, jezelf moet kunnen onderhouden en Zweedse waarden moet respecteren. Daarnaast voeren we strengere immigratiewetten door. Zo hebben we de regels voor gezinshereniging en voor het verkrijgen van het Zweedse burgerschap aangescherpt. Ten derde pakken we fraude en misbruik
systematisch aan en trekken we verblijfsvergunningen in als daarvoor een grond is. Dat laatste is iets dat geen prioriteit had bij vorige regeringen.’     https://www.volkskrant.nl/buitenland/hoe-weet-zweden-de-asielinstroom-zo-drastisch-te-verlagen~b591bf86/

                                                                                              

Vanaf dag 1 integreren lijkt me hier ook wel wat. Het heel moeilijk maken om staatsburger te worden, zelfs als je volledig geïntegreerd bent wat Zweden ook doet vindt ik veel lastiger. Juist de mensen die volop meedoen mag je daar ook voor belonen.
Wat nog lastiger is als alle Europese landen 1 voor 1 proberen om het meest ongunstigste asielbeleid te hebben. Uiteindelijk beperkt dat het totale aantal asielzoekers  in Europa maar weinig vermoed ik.

majorette2005 schreef op 04-09-2024 om 11:57:

[..]

Dat zegt ook echt niemand hier, jij bent juist diegene die steeds probeert door te drukken dat mensen hier de hele groep bedoelen.

Je legt iedere keer weer mensen woorden in de mond die niet gezegd zijn, en daardoor stop je ze ook meteen maar in een hokje.

Jawel, o.a. Alice en Poezenmeisje zeggen juist wel dat het ze om de groep in het algemeen gaat. Ik heb expres doorgevraagd over wat Alice bedoelde, of het dan ging om de rotte appels uit zo’n groep en zo ja dat we het dan gewoon met elkaar eens waren, maar nee, ze was heel duidelijk over de hele groep. Mannen uit moslimlanden zoals Afghanistan, Somalië en Syrië zijn volgens haar massaal, op hooguit een enkeling na, intolerant, homohatend en hoer naar vrouwen roepend. Een aantal anderen draait haar verhaal zo dat het enkel het onschuldig beschrijven van wat ervaringen zou zijn, maar zelf is ze heel duidelijk hoor. Lees maar na en houd op met mij vals beschuldigen als het je niet zint wat ik schrijf. Daarmee stop jij mij in een hokje, niet andersom.

majorette2005 schreef op 04-09-2024 om 09:56:

[..]

Verschil is dat deze mensen niet op straat vrouwen voor hoer uitschelden of lastig vallen

Vind het een soort van "hullie en zullie excuus-post" van; ja maar Nederlandse gelovige doen dit en dat, zus en zo. Het verschil zit hem toch wel in de kringen waarbinnen dit plaats vindt én ze zijn hier niet naartoe gevlucht vanwege hun veiligheid zoals de meeste asielzoekers. Niemand heeft het recht om de veiligheid van anderen weg te nemen in Nederland, laat staan die van de inwoners van het land waar je naartoe bent gevlucht. Taal leren en aanpassen, aanpassen en aanpassen. Vind trouwens ook dat andere migranten én internationale studenten dit zouden moeten doen. 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

04-09-2024 om 14:15 Topicstarter

Ik vertik het nog steeds om in Nederland in het Engels een bestelling te doen.

Van "international students" verwacht ik genoeg hersencellen om de menukaart van de baas uit het hoofd te leren. 

De Lampe Berger winkel in Amsterdam vond ik helemaal een aanfluiting. Die dingen zijn loeiduur en dan word ik niet eens in het Nederlands te woord gestaan? 
Dan maar niet daar kopen, ik haal ergens anders wel een leuk exemplaar. Zó exclusief ben je nu ook weer niet.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 04-09-2024 om 14:00:

[..]

Vind het een soort van "hullie en zullie excuus-post" van; ja maar Nederlandse gelovige doen dit en dat, zus en zo. Het verschil zit hem toch wel in de kringen waarbinnen dit plaats vindt én ze zijn hier niet naartoe gevlucht vanwege hun veiligheid zoals de meeste asielzoekers. Niemand heeft het recht om de veiligheid van anderen weg te nemen in Nederland, laat staan die van de inwoners van het land waar je naartoe bent gevlucht. Taal leren en aanpassen, aanpassen en aanpassen. Vind trouwens ook dat andere migranten én internationale studenten dit zouden moeten doen.

Aanpassen aan wat? Aan wie? Wiens normen en waarde zijn leidend? Die van jou? Die van mij? Wanneer ben jij tevreden qua aanpassen van mensen die naar Nederland komen? Hoe moeten ze zich dan gedragen? Wat moeten ze doen en vooral laten? 

Libertine schreef op 04-09-2024 om 14:31:

[..]

Aanpassen aan wat? Aan wie? Wiens normen en waarde zijn leidend? Die van jou? Die van mij? Wanneer ben jij tevreden qua aanpassen van mensen die naar Nederland komen? Hoe moeten ze zich dan gedragen? Wat moeten ze doen en vooral laten?

In deze tijd van globalisering is het in zijn algemeenheid belangrijk om je als Nederlander ook aan te passen aan de veranderende markt. Er komen steeds meer expats al dan niet tijdelijk, deze kant op. 

Engels als voertaal lijkt me in het bedrijfsleven (soms) noodzakelijk om überhaupt het hoofd boven water te houden. Kijk maar naar de horeca, het is of een Engels sprekende ober of de tent dichthouden wegens gebrek aan personeel. 

We leven niet op en eilandje en Nederlands wordt verhoudingsgewijs heel weinig gesproken. Wil je als Nederland mee blijven doen op het wereldtoneel en de economie draaiende houden, dan zul je je vizier naar buiten moeten richten.

In bredere zin lijkt het me mbt alle migranten onontbeerlijk dat je je inleeft in elkaars cultuur, dat je met elkaar in gesprek gaat, wat zijn de overeenkomsten en wat de verschillen en van daaruit kijken naar wat er nodig is voor een goede integratie. Integratie is mijns inziens een wederkerig proces.

Libertine schreef op 04-09-2024 om 14:31:

[..]

Aanpassen aan wat? Aan wie? Wiens normen en waarde zijn leidend? Die van jou? Die van mij? Wanneer ben jij tevreden qua aanpassen van mensen die naar Nederland komen? Hoe moeten ze zich dan gedragen? Wat moeten ze doen en vooral laten?

Nou om te beginnen aan ode Westerse vrijheden qua kleding, geloof en seksuele voorkeuren. Dat is echt het minimale wat je van nieuwkomers mag, nee moet, verwachten. 

Het punt is alleen dat nieuwkomers dit misschien wel veelal gewoon doen. Het gaat om de 3e generatie mensen met een migratieachtergrond waar je vaak (niet altijd) bij mannen ziet dat die toch terugvallen op tradities vanuit het land van herkomst van hun opa's en oma's. Jonge mannen die geen witte Nederlandse vrouw willen trouwen maar iemand uit Marokko/Tunesië willen die niet "bezoedeld" is door Westerse manieren.

Vergeet niet dat onder veel moslims (niet allemaal) er een bepaalde mate van haat is naar het Westen c.q. Amerika. In hoeverre dat gegrond is is weer een 2e. Letterlijk lees ik veel teksten als "ze (het Westen) hebben dit aan zichzelf te danken door hun inmeninging in het Midden-Oosten. 

Ik denk echt dat we onze ogen niet moeten sluiten voor het groeiende aantal mensen met extremistisch gedachtegoed. We zijn allemaal bang voor extreem rechts (terecht) maar laten we ook niet wegkijken voor deze vorm van haat en verspreiding van fake nieuws. Neem voor de gein maar een kijkje op de instagram pagina van C'est Mocro. Misschien dat er veel trollen zijn, maar er zijn zeker mensen (geboren Nederlanders met migratieachtergrond) die een hekel hebben aan alles waar het vrije Westen voor staat.
 

Nighttripper schreef op 04-09-2024 om 13:16:

[..]

Idd,getuige dit trieste verhaal dat 2 medewerksters van een AZC in Limburg nog niet zo lang geleden is overkomen.Beiden waren er zeer ernstig aan toe ,en zullen er ws levenslange klachten aan overhouden houden😌. https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5464219/14-jaar-cel-voor-asielzoeker-die-medewerkers-met-kokende-olie

Intussen lijkt Zweden met een zeer streng immigratiebeleid duidelijk succes te hebben. Quote: "De ballonnen waren nog net niet opgeblazen, maar feestelijk was de stemming zeker. Met nauwelijks verholen trots maakte de Zweedse minister van Migratie, Maria Malmer Stenergard, begin augustus bekend dat Zweden op weg is naar de laagste asielinstroom sinds 1997. Voor het tweede jaar op rij slinkt het aantal asielverzoeken en ook het aantal nareizigers neemt af. ‘Het werk van de regering werpt zijn vruchten af’,jubelde de 43-jarige Stenergard." 'Stenergard vertelt aan iedereen die het maar horen wil hoe streng Zweden is geworden. Vorig jaar lanceerde ze, in navolging van Denemarken, een internationale campagne om potentiële migranten af te schrikken. Zweedse ambassades worden ingezet om de boodschap over te brengen.'

'Na 2015 greep de toenmalige sociaaldemocratische regering fors in. Verblijfsvergunningen werden tijdelijk gemaakt en gezinshereniging moeilijker. Nam Zweden in de periode 2010-2015 jaarlijks 14 procent op van het EU-totaal aan asielzoekers, in 2016 was dat nog slechts 2 procent. Inmiddels is het 1 procent (in Zweden woont 2,3 procent van de
totale EU-bevolking).'

‘We hebben tientallen jaren een disproportioneel hoog aantal asielzoekers opgevangen, terwijl de integratie niet functioneerde. Dus nu zien we mensen die lijden onder slechte schoolresultaten, eergerelateerd geweld en criminaliteit. Wij hebben nu de verantwoordelijkheid om dit te veranderen en ervoor te zorgen dat nieuwkomers een echte kans hebben om te integreren. Daarnaast moeten we prioriteit geven aan degenen die echt bescherming nodig hebben. Op dit moment heeft slechts een op de vier asielzoekers in Zweden daadwerkelijk recht op bescherming'.

‘We zien dat de instroom in de EU dit jaar met ongeveer 5 procent is gedaald ten opzichte van vorig jaar. In Zweden zien we een daling van 28 procent. Dat is een significant verschil'.

‘Het gaat om een serie samenhangende maatregelen. We zijn vanaf dag één heel duidelijk geweest dat als je hier komt, je de taal moet leren, jezelf moet kunnen onderhouden en Zweedse waarden moet respecteren. Daarnaast voeren we strengere immigratiewetten door. Zo hebben we de regels voor gezinshereniging en voor het verkrijgen van het Zweedse burgerschap aangescherpt. Ten derde pakken we fraude en misbruik
systematisch aan en trekken we verblijfsvergunningen in als daarvoor een grond is. Dat laatste is iets dat geen prioriteit had bij vorige regeringen.’ https://www.volkskrant.nl/buitenland/hoe-weet-zweden-de-asielinstroom-zo-drastisch-te-verlagen~b591bf86/

Ik lees dit in jou link:

De bewoner van een Limburgs asielzoekerscentrum die twee medewerksters overgoot met kokend hete olie, is door het gerechtshof in Den Bosch in hoger beroep veroordeeld tot een celstraf van veertien jaar. De 44-jarige Tarek S. is schuldig bevonden aan zware mishandeling met voorbedachten rade. De twee slachtoffers liepen ernstige brandwonden op.

Met 'voorbedachte rade' mensen zo zwaar mishandelen is al helemaal eng. Gelukkig dat hij celstraf heeft gekregen. Zitten we wel eerst 14 jaar met een criminele gevangene opgescheept. Hopelijk word hij daarna meteen het land uit gezet. Of nog beter is als hij 14 jaar in een cel beland in het land van herkomst.

Miraval schreef op 04-09-2024 om 15:01:

[..]

Nou om te beginnen aan ode Westerse vrijheden qua kleding, geloof en seksuele voorkeuren. Dat is echt het minimale wat je van nieuwkomers mag, nee moet, verwachten.

Het punt is alleen dat nieuwkomers dit misschien wel veelal gewoon doen. Het gaat om de 3e generatie mensen met een migratieachtergrond waar je vaak (niet altijd) bij mannen ziet dat die toch terugvallen op tradities vanuit het land van herkomst van hun opa's en oma's. Jonge mannen die geen witte Nederlandse vrouw willen trouwen maar iemand uit Marokko/Tunesië willen die niet "bezoedeld" is door Westerse manieren.

Vergeet niet dat onder veel moslims (niet allemaal) er een bepaalde mate van haat is naar het Westen c.q. Amerika. In hoeverre dat gegrond is is weer een 2e. Letterlijk lees ik veel teksten als "ze (het Westen) hebben dit aan zichzelf te danken door hun inmeninging in het Midden-Oosten.

Ik denk echt dat we onze ogen niet moeten sluiten voor het groeiende aantal mensen met extremistisch gedachtegoed. We zijn allemaal bang voor extreem rechts (terecht) maar laten we ook niet wegkijken voor deze vorm van haat en verspreiding van fake nieuws. Neem voor de gein maar een kijkje op de instagram pagina van C'est Mocro. Misschien dat er veel trollen zijn, maar er zijn zeker mensen (geboren Nederlanders met migratieachtergrond) die een hekel hebben aan alles waar het vrije Westen voor staat.

Maar dat zijn gewoon Nederlanders? Hier geboren en getogen? Die zijn niet gevlucht? Dat is dan (misschien) een heel ander probleem. Dat zijn Nederlanders met andere normen en waarde en gedrag dan jij.  (Daar hebben we er nog veel meer groepen van vermoed ik, maar qua onderwerp hoort het volgens mij niet thuis in dit topic). 

Libertine schreef op 04-09-2024 om 15:55:

[..]

Maar dat zijn gewoon Nederlanders? Hier geboren en getogen? Die zijn niet gevlucht? Dat is dan (misschien) een heel ander probleem. Dat zijn Nederlanders met andere normen en waarde en gedrag dan jij. (Daar hebben we er nog veel meer groepen van vermoed ik, maar qua onderwerp hoort het volgens mij niet thuis in dit topic).

Dat klopt. Dat zijn "gewoon" Nederlanders. Alleen voelen ze zich zo absoluut niet. En nee het hoort niet hier in het topic maar het geeft wel een probleem weer qua integratie. En dat probleem kan er bij een aantal nieuwkomers natuurlijk ook zijn. Wel de lusten maar niet de lasten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.