Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Libertine schreef op 03-09-2024 om 23:14:

[..]

Dat is precies wat ik in m’n reactie heb geprobeerd aan te geven. Het is absoluut waar, het is immers haar ervaring. Maar daarmee is het geen feit en is zijn individuele ervaringen niet geschikt voor anderen om er hun oordeel of mening op te baseren. Want naast deze ervaring staan andere ervaringen van een heel ander signatuur. Ze bestaan allemaal. Het is allemaal beleving.

je reactie beginnen met "wonderlijk" draagt niet bij aan het erkennen van iemand ervaring kan ik u melden

majorette2005 schreef op 04-09-2024 om 09:56:

[..]

Verschil is dat deze mensen niet op straat vrouwen voor hoer uitschelden of lastig vallen

Het overgrote deel van de moslims doet dat gelukkig ook niet. En kwaadspreken, schelden of agressie richting vrouwen, homoseksuelen of transgenders komt zeker in christelijke en atheïstische kringen helaas ook regelmatig voor, dat blijft niet enkel binnen hun hoofd.

https://www.rtl.nl/nieuws/nederland/artikel/1089211/niels-kwam-uit-de-kast-de-biblebelt-ik-was-het-pispaaltj

Fotograaf Niels Scheurwater (19) werd op zijn zwaar gelovige middelbare school elke dag wel 20 keer uitgescholden voor homo.

Moxxie schreef op 04-09-2024 om 08:17:

[..]

Voordat ik aan het werk ga reageer ik hier ook nog even op. Hoe kom je erbij dat ik Libertine's post als onwaar label? Dat doe ik helemaal niet. Mijn eigen ervaringen met vluchtelingen zijn ook overwegend positief.

Ik ageer tegen de vorm van discussieren hier, maar deze post toont wel aan dat ik daardoor al in een kamp ben ingedeeld.

klopt precies. een gematigde mening geeft in dit topic enorm veel onrust en omdat je al in een kamp ingedeeld bent wordt de rest erbij bedacht. daar ben ik ook al meerdere keren tegenaan gelopen. mensen zouden berichten eens moeten leren lezen zonder eerst te kijken wie het schreef. zo probeer ik het te volgen, maar soms lukt ook mij dat niet omdat sommigen er gewoon enorm uitspringen om maar een bepaalde mening als feit te presenteren. (beide "kampen" hebben deze types)

Nicole123 schreef op 03-09-2024 om 23:27:

[..]

Ik zeg nergens dat haar persoonlijke ervaringen onwaar zijn, maar ik denk wel dat ze te generaliserende conclusies trekt. Ik krijg op mijn reacties op haar overigens ook heel tegengestelde reacties: van Alice zelf dat asielzoekers nou eenmaal massaal homohaters en ‘hoer’ roepers zijn, van een ander dat ik toch wel moet snappen dat Alice enkel wat persoonlijke ervaringen deelt en ik het totaal verkeerd zou opvatten als ik denk dat ze het over een hele groep heeft.

Of heb je het vooral over jezelf, dat je de post met de ervaringen van Libertine als onwaar labelt omdat het niet matcht met jouw denkbeelden?

Met jouw laatste alinea sla je wat mij betreft de plank mis, moxxie op deze manier direct afserveren, komt de discussie niet ten goede en je te snelle conclusie is ook onjuist.

felija schreef op 04-09-2024 om 10:29:

[..]

Met jouw laatste alinea sla je wat mij betreft de plank mis, moxxie op deze manier direct afserveren, komt de discussie niet ten goede en je te snelle conclusie is ook onjuist.

Ja, wat dat betreft hebben Moxxie en jij wel een punt. Dat vulde ik teveel zelf in. Dit kwam vooral voort uit mijn irritatie dat in mijn ogen juist Moxxie, terwijl ze geen kampen wil, Libertine volgens mij meteen in een kamp indeelt. Terwijl Libertine volgens mij juist de nuance probeerde aan te brengen, dat asielzoekers niet massaal onmensen zijn. Ik vind dat zij onterechte verwijten krijgt en onterecht in een kamp geduwd wordt. Zodra je hier maar ook iets positiefs zegt over asielzoekers, kritiek uit op het negatief neerzetten van hele bevolkingsgroepen of nuance aanbrengt in het ‘ze zijn allemaal slecht’ plaatje dan wordt je hier de mond gesnoerd. In mijn beleving deed Moxxie daar richting Libertine en mij aan mee. Maar wat betreft Alice probeert ze juist ‘ach, ze beschrijft enkel haar ervaring’ ervan te maken, terwijl Alice zelf er heel duidelijk over is dat het haar om een algemene stelling gaat. Ik vind dat niet eerlijk, van een zeer stellige anti-asielzoeker mening een afgezwakte versie maken en doen alsof Libertine en ik daarin fout zitten als we het benoemen en er tegenin gaan. Dan ben je, helemaal los van je eigen mening over het onderwerp, volgens mij niet de nuance in het midden, maar verdedig je de een en val je de ander aan.

Poezenmeisje schreef op 03-09-2024 om 11:04:

Waarom kunnen in Israël moslims, joden, druzen, christenen wél gewoon samenwerken in de zorg en alle geslachten en gezindten samen verzorgen/opereren?

Waarom moet dat hier ineens een probleem zijn?

Ik herken dat wel, dat je reacties interpreteert n.a.v. wat mensen eerder hebben geschreven. Neem deze bijvoorbeeld. Ik vatte dat op als retorische vraag die iedereen met nee zou beantwoorden. Terwijl anderen het interpreteerden als een vraag waar Poezenmeisje wel ja bedoeld zou hebben.

Ik ben het er mee eens dat we daar mee moeten oppassen. Tussen de regels door is er veel meer nuance te vinden in deze discussie denk ik, en liggen de standpunten minder ver uit elkaar als het soms wel lijkt.

Nicole123 schreef op 04-09-2024 om 10:40:

[..]

Ja, wat dat betreft hebben Moxxie en jij wel een punt. Dit kwam vooral voort uit mijn irritatie dat in mijn ogen juist Moxxie, terwijl ze geen kampen wil, Libertine volgens mij meteen in een kamp indeelt. Terwijl Libertine volgens mij juist de nuance probeerde aan te brengen, dat asielzoekers niet massaal onmensen zijn. Ik vind dat zij onterechte verwijten krijgt en onterecht in een kamp geduwd wordt. Zodra je hier maar ook iets positiefs zegt over asielzoekers, kritiek uit op het negatief neerzetten van hele bevolkingsgroepen of nuance aanbrengt in het ‘ze zijn allemaal slecht’ plaatje dan wordt je hier de mond gesnoerd. In mijn beleving deed Moxxie daar richting Libertine aan mee.

Dat begrijp ik, daar zit hem, denk ik, ook het probleem: de twee kampen. Aan beide zijden wordt gedacht: 'O, daar gààn we weer!' Beide 'kampen' voelen zich onbegrepen en niet of te weinig gehoord. Dat leidt er, denk ik, toe, dat we niet meer echt naar elkaar luisteren. 

Als Alice een post plaatst over haar ervaringen, dan is het heel verleidelijk om die onmiddellijk  te bagatelliseren, maar waarom, je neemt de ander dan ook niet serieus. 

Het zijn toch echt haar ervaringen en ik snap dan de inhoud van haar andere posts ook beter, niet dat ik het er dan opeens mee eens ben. Maar stel je voor, dat jij zo zou worden bejegend door een bepaalde groep mensen, is het dan heel raar dat je die mensen hebt afgeserveerd? 

Er komt nu eenmaal naast de feiten en cijfers over de hele groep als totaal ook emotie bij kijken en wanneer je alleen blijft hameren op die algemene feiten en cijfers, schiet je toch je doel voorbij en bereik je elkaar niet.

Dat moet ik mezelf ook telkens voorhouden. 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

04-09-2024 om 11:12 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 04-09-2024 om 08:46:

[..]


Ik weet weinig van die 'stroming' en heb daarom even gegoogled wat dat inhoud.

Orthodox-gereformeerden vormen een stroming binnen het gereformeerde protestantisme in Nederland.

en:

De bevindelijk gereformeerden vormen binnen het gereformeerd protestantisme in Nederland een orthodox-protestantse stroming. Zij onderscheiden zich vanouds van de orthodox-gereformeerden door nadruk te leggen op de persoonlijke toe-eigening van het heil.

Nu weet ik nog steeds niet zo veel over die stroming. Dus ik weet niet hoe ik me zou moeten voelen. Zijn er namens hun geloof aanslagen gepleegd op westerse zondaars?

Hier contacten met die geloofsgemeenschappen vanuit man zijn achtergrond. 

Ze vallen alleen afvalligen uit hun eigen gelederen lastig. Zo werd mijn man op de uitvaart van zijn vader toegefluisterd dat HIJ in die kist had moeten liggen.

Mij is 35 jaar geleden in mijn eigen huis verteld door een jongedame die "verlóófd" was dat ik een doorn ben in het oog van God omdat ik ongehuwd samenwoonde. Prima, wat jij wilt. Ik ben daar later dus niet op kraamvisite gegaan, man moest zichzelf maar redden met ZIJN vrienden. 

Hij liet het contact verwateren, na twintig jaar nam haar man ineens contact op via man zijn werk, die wilde de banden weer aanhalen. 

Nee, laat maar, reageerde mijn man.

Man lachte zich kapot toen ik eveneens zo'n 35 jaar geleden een paar keurig geklede mensen de toegang tot ons nieuwe huis weigerde. Ze hadden een papiertje met zijn gegevens bij zich en wilden kennismaken. 

Ik had blijkbaar een stel "ouderlingen" de deur gewezen, die staan na de dominee het dichtst bij God vertelde hij me.


In 2022 zijn er kamervragen gesteld over Shiararechtbanken. Wellicht zijn de antwoorden geruststellend. 

Voorop staat dat ik het onacceptabel, onwenselijk en zeer zorgelijk vind als er in
Nederland een shariarechtbank, of een andere religieuze rechtbank, zou worden
geopend die religieuze wetgeving boven de Nederlandse wet plaatst. Dat staat
namelijk lijnrecht tegenover de rechtsorde zoals wij die in Nederland kennen. Hier
trek ik een duidelijke grens.

In Nederland bestaan geen officiële of formeel erkende shariaraden. Wel kunnen moslims, of andere gelovigen, aankloppen bij een geestelijke of voorganger voor een advies of
religieus oordeel bij maatschappelijke of religieuze vraagstukken.
Als er sprake is van advies of alternatieve vormen van geschilbeslechting, zoals
bemiddeling, biedt het Nederlandse rechtssysteem daar wel ruimte voor onder de
strenge voorwaarde dat dit volledig vrijwillig plaatsvindt en deze adviezen binnen
de grenzen blijven die de Nederlandse wet en de openbare orde daaraan stellen.
Ook bij religieuze bemiddeling of advies moet het gegarandeerd zijn dat de
Nederlandse wet leidend is en gerespecteerd wordt. Daar mag geen twijfel over
bestaan.


Antwoorden op Kamervragen over shariarechtbanken

Kamerstuk | 21-11-2022

Minister Van Gennip (SZW) geeft antwoord op vragen over shariarechtbanken. Het Tweede Kamerlid Aartsen (VVD) heeft de vragen gesteld.
Antwoorden op Kamervragen over shariarechtbanken | Kamerstuk | Rijksoverheid.nl

felija schreef op 04-09-2024 om 11:02:

[..]

Dat begrijp ik, daar zit hem, denk ik, ook het probleem: de twee kampen. Aan beide zijden wordt gedacht: 'O, daar gààn we weer!' Beide 'kampen' voelen zich onbegrepen en niet of te weinig gehoord. Dat leidt er, denk ik, toe, dat we niet meer echt naar elkaar luisteren.

Als Alice een post plaatst over haar ervaringen, dan is het heel verleidelijk om die onmiddellijk te bagatelliseren, maar waarom, je neemt de ander dan ook niet serieus.

Het zijn toch echt haar ervaringen en ik snap dan de inhoud van haar andere posts ook beter, niet dat ik het er dan opeens mee eens ben. Maar stel je voor, dat jij zo zou worden bejegend door een bepaalde groep mensen, is het dan heel raar dat je die mensen hebt afgeserveerd?

Er komt nu eenmaal naast de feiten en cijfers over de hele groep als totaal ook emotie bij kijken en wanneer je alleen blijft hameren op die algemene feiten en cijfers, schiet je toch je doel voorbij en bereik je elkaar niet.

Dat moet ik mezelf ook telkens voorhouden.

Mooie post! En 100% eens. 

Door telkens de feiten en cijfers te benoemen neem je de emotie van mensen niet serieus. En natuurlijk zeggen feiten en cijfers meer dan emoties maar dat wil niet zeggen dat bepaalde ervaringen er dan helemaal niet toe doen. Misschien juist goed om eens naar die ervaringen te kijken en daaruit werken naar oplossingen. Hoe komt het dat mensen (zoals Alice bijvoorbeeld) zo'n rigoureuze mening hebben? Is dat alleen onderbuik of schuilt daar dus kennelijk meer achter?

En heel eerlijk, ik ben nog nooit uitgemaakt voor k*nkerhoer door een witte orthodoxe Christen, wel door (jonge) mannen met een migratieachtergrond, al dan niet moslim want dat kun je aan de buitenkant niet zien. Daarmee impliceer ik niet dat het andersom niet gebeurd, of dat alle mannen met een migratieachtergrond dat doen. Het zijn enkel mijn ervaringen. En door die ervaringen krijg je een bepaald beeld van een hele groep. Wat natuurlijk niet goed is, verre van, maar dat beeld komt wel ergens vandaan.

En laten we niet vergeten dat dit ook andersom is he? Dat jonge mannen/vrouwen met een migratieachtergrond ook bepaalde beelden hebben over witte mannen/vrouwen. Of over Joden, vooral nu met de oorlog in Israël. Of over het Westen in het algemeen. Dat is ergens ook wel iets menselijks misschien?

Nicole123 schreef op 04-09-2024 om 10:14:

[..]

Het overgrote deel van de moslims doet dat gelukkig ook niet. En kwaadspreken, schelden of agressie richting vrouwen, homoseksuelen of transgenders komt zeker in christelijke en atheïstische kringen helaas ook regelmatig voor, dat blijft niet enkel binnen hun hoofd.

https://www.rtl.nl/nieuws/nederland/artikel/1089211/niels-kwam-uit-de-kast-de-biblebelt-ik-was-het-pispaaltj

Fotograaf Niels Scheurwater (19) werd op zijn zwaar gelovige middelbare school elke dag wel 20 keer uitgescholden voor homo.

Dat zegt ook echt niemand hier, jij bent juist diegene die steeds probeert door te drukken dat mensen hier de hele groep bedoelen.

Je legt iedere keer weer mensen woorden in de mond die niet gezegd zijn, en daardoor stop je ze ook meteen maar in een hokje.

Daglichtlamp schreef op 04-09-2024 om 10:06:

[..]

We hadden het over moeite hebben met bijvoorbeeld in het ziekenhuis verpleegd worden door iemand met een hoofddoek. Niet omdat de verpleegkundige iets doet wat vervelend is voor de patiënt, maar blijkbaar omdat er gedacht wordt dat ze vervelend over de patiënt denkt.

Dat heeft volgens mij niets te maken met uitschelden.


Ik zal mijn bericht even ophalen. 

Een patiënt moet vertrouwen hebben in diegene die hem/haar verzorgd/verpleegd. Ik zou me onprettig voelen als ik verpleegd zou worden door iemand die me als zondaar zou zien ALLEEN omdat ik geen hoofddoek draag.

Daarbij zeg ik niet dat elke moslimma mij als zondaar zou zien, maar wel als ik zou weten dat ze mij als zondaar zou zien.

_______________________________________

Fleurtje_5 schreef op 03-09-2024 om 15:28:
klopt, Daar zit een heel groot verschil, want dat zijn twee verschillende mensen. Iemand die het werk met hart en ziel doet ondanks dat het zwaar is.

En iemand die het met tegenzin doet, omdat ie dan voorrang kreeg.
En misschien zelfs zolang volhoud tot alles geregeld is. Je kan dan wel een contract opstellen dat het voor minimaal vijf jaar is maar als het dan eerder fout gaat en diegene in de ziektewet beland? Dan betaald Nederland nog wat extra voor de zorg.

Ik zou me zeer onprettig voelen als ik verpleegd zou worden door iemand die mij als zondaar zou zien omdat ik geen hoofddoek draag.


Hoe dan ook, Ik zou willen dat men anders naar de westerse mens zou kijken.

Als men een hoofddoek wil dragen boeit me dat niet. De gedachte waarom men die juist wil dragen vind ik wel iets anders.

Ik heb met een moslima gewerkt, als ze afgewerkt was en naar huis ging deed ze eerst een hoofddoek om. Niet omdat zij dat wou, niet omdat haar echtgenoot dat wou, maar omdat haar schoonvader dat wou.

Daarbij vind ik het toch wel heel raar als een tweede Kamerlid zegt dat de hoofddoek haar identiteit is. Alsof men zonder hoofddoek geen identiteit zou hebben.

(0m 12.35 uur bericht iets aangepast)

Fleurtje_5 schreef op 04-09-2024 om 12:25:


Daarbij vind ik het toch wel van de zotte als een tweede Kamerlid zegt dat de hoofddoek haar identiteit is. Alsof men zonder hoofddoek geen identiteit zou hebben.

van de zotte nog wel. waarom? 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

04-09-2024 om 12:41 Topicstarter

Aangezien vrouwen in Iran het soms niet overleven als ze hun hoofddoek niet (goed genoeg) dragen, maak je mij niet wijs dat dit een vrije keuze is voor iedereen.

De VPRO had laatst een mooie documentaire over de cartooniste Doaa El-Adl. Zij strijdt ook tegen vrouwenonderdrukking.

6fc7c87a998820e803334a7e5b10cc61.jpg

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.