Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Moxxie schreef op 03-09-2024 om 23:11:

Zien jullie niet dat deze discussie inmiddels zo ver is gepolariseerd dat er niet meer gereageerd wordt op basis van de inhoud van de post, maar op de basis van 'het kamp' waartoe de poster behoort?

Alice12 post iets wat ik ook liever niet hoor, maar dat maakt het nog niet onwaar.

Ik zeg nergens dat haar persoonlijke ervaringen onwaar zijn, maar ik denk wel dat ze te generaliserende conclusies trekt. Ik krijg op mijn reacties op haar overigens ook heel tegengestelde reacties: van Alice zelf dat asielzoekers nou eenmaal massaal homohaters en ‘hoer’ roepers zijn, van een ander dat ik toch wel moet snappen dat Alice enkel wat persoonlijke ervaringen deelt en ik het totaal verkeerd zou opvatten als ik denk dat ze het over een hele groep heeft. 

Of heb je het vooral over jezelf, dat je de post met de ervaringen van Libertine als onwaar labelt omdat het niet matcht met jouw denkbeelden?

Moxxie schreef op 03-09-2024 om 23:20:

[..]

Hou op zeg, je reageert met: Wonderlijk. Want....

Daar geef je een boodschap mee af, niet net doen alsof je neus bloedt nu.

Ik vind het oprecht wonderlijk. Omdat het totaal anders is dan mijn eigen ervaring, die significant langer heeft geduurd. Dat jij in het woord wonderlijk iets anders leest laat ik lekker bij jou. Er stond immers nog veel meer in mn bericht dan dat. 

Alice12 was heel duidelijk in haar post, ze beschreef het als haar persoonlijke ervaring, en dan komen er reacties die dat willen weerleggen ofzo?

Ik snap gewoon de toon van het gesprek niet. In mijn werk heb ik te maken met vluchtelingen die al mogen werken en mijn ervaringen zijn overwegend positief, en ik ben ook zeker voor het opvangen van vluchtelingen. Ik heb nu te maken met een jongen van Palestijnse afkomst, opgegroeid in Syrië, gevlucht naar Nederland. Mijn hart breekt als ik hem spreek en dan denk ik, hoe is toch mogelijk dat er mensen zijn die deze medemensen niet willen helpen?

Maar de problemen zijn er ook, en dat zo snel mogelijk afdoen met 'dat zijn er maar een paar, dus wie daarover begint die snoeren we de mond', dat lost echt niets op. Zo ontstaat er toch geen gesprek? Ik lees hier alleen maar posts die aan willen tonen dat wat de ander zegt niet klopt. Maar ik denk dat er juist in heel veel posts waarheid zit, er zijn meerdere kanten.

Moxxie schreef op 03-09-2024 om 23:52:

Alice12 was heel duidelijk in haar post, ze beschreef het als haar persoonlijke ervaring, en dan komen er reacties die dat willen weerleggen ofzo?

Ik snap gewoon de toon van het gesprek niet. In mijn werk heb ik te maken met vluchtelingen die al mogen werken en mijn ervaringen zijn overwegend positief, en ik ben ook zeker voor het opvangen van vluchtelingen. Ik heb nu te maken met een jongen van Palestijnse afkomst, opgegroeid in Syrië, gevlucht naar Nederland. Mijn hart breekt als ik hem spreek en dan denk ik, hoe is toch mogelijk dat er mensen zijn die deze medemensen niet willen helpen?

Maar de problemen zijn er ook, en dat zo snel mogelijk afdoen met 'dat zijn er maar een paar, dus wie daarover begint die snoeren we de mond', dat lost echt niets op. Zo ontstaat er toch geen gesprek? Ik lees hier alleen maar posts die aan willen tonen dat wat de ander zegt niet klopt. Maar ik denk dat er juist in heel veel posts waarheid zit, er zijn meerdere kanten.

Dat komt wellicht voor uit het feit dat een aantal mensen hier, waaronder alice, met regelmaat snoeihard uit de hoek komen als het vluchtelingen betreft, en hen naar mijn smaak wegzetten als minderwaardig en gevaarlijk.  Vele incidenten worden hier gepost waar vervolgens de rechtse medestanders op af komen en er gezamenlijk nog eens overheen wordt gegaan. De honden lusten er af en toe geen brood van. 

De hijgerige focus op vluchtelingen in dit topic en incidenten de verantwoordelijkheid maken van een hele groep, hen vervolgens wegzetten op een zeer kwalijke, en regelmatig zelfs racistische en ongelijkwaardige manier, haalt bij mij de sterke behoefte naar boven daar weerwoord aan te bieden. Bij gebrek aan stem van vluchtelingen in deze discussie. En dat doen anderen die dezelfde mening hebben als ik nog veel vaker (en geduldiger en beter), Door feiten te delen in de vorm van onderzoek bijvoorbeeld. En ik doe dat ook door er een andere ervaring tegenover te zetten. Niet om aan te tonen dat zaken niet kloppen, maar om aan te geven dat ervaringen niet de maat der dingen zijn en nog andere ervaringen bestaan die een andere beeld laten zien. Om nuance aan te brengen, maar niet om te ontkennen dat er ook nare dingen plaatsvinden.  (Dat hoor ik de meer gematigde mensen ook stelselmatig zeggen: er gaan dingen mis, en er moeten zaken anders)

Er is weerwoord nodig in een steeds rechtser wordende samenleving. Zwijgen maakt medeplichtig. En als dat niet prettig is en het fijner is om alleen maar met de wolven mee te huilen: zoek vooral een rechtser georiënteerd forum op. Die zijn er vast, want op dit forum is de politieke kleur overwegend gematigder en meer links en zal er altijd een weerwoord komen in topics over vluchtelingen (en andere zogenaamde woke onderwerpen).

En ik ben met je eens dat een gesprek of dialoog de voorkeur heeft. En die zie ik ook soms echt wel plaatsvinden tussen een aantal forummers. Toch kan ik me niet onttrekken van de gedachte dat dat niet bepaald de insteek was toen dit topic werd gestart, en ook niet van een aantal mensen die hier actief schrijven. 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

04-09-2024 om 06:50 Topicstarter

Ik werk op een team van vier mensen met drie allochtonen waarvan één met hoofddoek. 

75% allochtonen op de werkplek, de baas kan trots zijn op zichzelf. Ja, ik ben daar ook één van en onze leidinggevende ook.

Gaat supergoed.

Dus nee, ik heb niets tegen "enge buitenlanders". Maar ze moeten zich wel aanpassen aan de Nederlandse normen, waarden en wetten.

Kijk naar Groot-Britannië, daar heb je binnenkort sharia wetgeving. Wees er maar blij mee...

Libertine schreef op 04-09-2024 om 05:20:

[..]

Dat komt wellicht voor uit het feit dat een aantal mensen hier, waaronder alice, met regelmaat snoeihard uit de hoek komen als het vluchtelingen betreft, en hen naar mijn smaak wegzetten als minderwaardig en gevaarlijk. Vele incidenten worden hier gepost waar vervolgens de rechtse medestanders op af komen en er gezamenlijk nog eens overheen wordt gegaan. De honden lusten er af en toe geen brood van.

De hijgerige focus op vluchtelingen in dit topic en incidenten de verantwoordelijkheid maken van een hele groep, hen vervolgens wegzetten op een zeer kwalijke, en regelmatig zelfs racistische en ongelijkwaardige manier, haalt bij mij de sterke behoefte naar boven daar weerwoord aan te bieden. Bij gebrek aan stem van vluchtelingen in deze discussie. En dat doen anderen die dezelfde mening hebben als ik nog veel vaker (en geduldiger en beter), Door feiten te delen in de vorm van onderzoek bijvoorbeeld. En ik doe dat ook door er een andere ervaring tegenover te zetten. Niet om aan te tonen dat zaken niet kloppen, maar om aan te geven dat ervaringen niet de maat der dingen zijn en nog andere ervaringen bestaan die een andere beeld laten zien. Om nuance aan te brengen, maar niet om te ontkennen dat er ook nare dingen plaatsvinden. (Dat hoor ik de meer gematigde mensen ook stelselmatig zeggen: er gaan dingen mis, en er moeten zaken anders)

Er is weerwoord nodig in een steeds rechtser wordende samenleving. Zwijgen maakt medeplichtig. En als dat niet prettig is en het fijner is om alleen maar met de wolven mee te huilen: zoek vooral een rechtser georiënteerd forum op. Die zijn er vast, want op dit forum is de politieke kleur overwegend gematigder en meer links en zal er altijd een weerwoord komen in topics over vluchtelingen (en andere zogenaamde woke onderwerpen).

En ik ben met je eens dat een gesprek of dialoog de voorkeur heeft. En die zie ik ook soms echt wel plaatsvinden tussen een aantal forummers. Toch kan ik me niet onttrekken van de gedachte dat dat niet bepaald de insteek was toen dit topic werd gestart, en ook niet van een aantal mensen die hier actief schrijven.

Laten we onszelf niet voor de gek houden, dit topic gaat allang niet meer over een (kleine) groep overlast gevende asielzoekers. Het is een uitlaatklep geworden om af te geven op alles wat niet westers is (zoals we dat in de volksmond noemen; buitenlanders).

Poezenmeisje schreef op 04-09-2024 om 06:50:

I.

Kijk naar Groot-Britannië, daar heb je binnenkort sharia wetgeving. Wees er maar blij mee...

Ik denk dat je hier m’n punt bestendigt. Sharia wetgeving in groot Brittannië? Kom eens met wat feiten, en liever geen YouTube bronnen maar gewoon wat artikelen bijvoorbeeld, waar meer context wordt gegeven over dat wat je hier nu heel stellig poneert. Is het waar wat je schrijft, en als het waar is wat betekent dat dan, waar komt zo’n besluit vandaan, welke scenario’s zijn er denkbaar waar het effect op heeft, welke risico’s of kansen zie je, wat zou het kunnen betekenen voor de maatschappij? Dan ontstaat er wellicht een gesprek waar meer diepte in ontstaat. Mij ben je nu al volledig kwijt in ieder geval. 

Libertine schreef op 04-09-2024 om 05:20:

[..]

Dat komt wellicht voor uit het feit dat een aantal mensen hier, waaronder alice, met regelmaat snoeihard uit de hoek komen als het vluchtelingen betreft, en hen naar mijn smaak wegzetten als minderwaardig en gevaarlijk. Vele incidenten worden hier gepost waar vervolgens de rechtse medestanders op af komen en er gezamenlijk nog eens overheen wordt gegaan. De honden lusten er af en toe geen brood van.

De hijgerige focus op vluchtelingen in dit topic en incidenten de verantwoordelijkheid maken van een hele groep, hen vervolgens wegzetten op een zeer kwalijke, en regelmatig zelfs racistische en ongelijkwaardige manier, haalt bij mij de sterke behoefte naar boven daar weerwoord aan te bieden. Bij gebrek aan stem van vluchtelingen in deze discussie. En dat doen anderen die dezelfde mening hebben als ik nog veel vaker (en geduldiger en beter), Door feiten te delen in de vorm van onderzoek bijvoorbeeld. En ik doe dat ook door er een andere ervaring tegenover te zetten. Niet om aan te tonen dat zaken niet kloppen, maar om aan te geven dat ervaringen niet de maat der dingen zijn en nog andere ervaringen bestaan die een andere beeld laten zien. Om nuance aan te brengen, maar niet om te ontkennen dat er ook nare dingen plaatsvinden. (Dat hoor ik de meer gematigde mensen ook stelselmatig zeggen: er gaan dingen mis, en er moeten zaken anders)

Er is weerwoord nodig in een steeds rechtser wordende samenleving. Zwijgen maakt medeplichtig. En als dat niet prettig is en het fijner is om alleen maar met de wolven mee te huilen: zoek vooral een rechtser georiënteerd forum op. Die zijn er vast, want op dit forum is de politieke kleur overwegend gematigder en meer links en zal er altijd een weerwoord komen in topics over vluchtelingen (en andere zogenaamde woke onderwerpen).

En ik ben met je eens dat een gesprek of dialoog de voorkeur heeft. En die zie ik ook soms echt wel plaatsvinden tussen een aantal forummers. Toch kan ik me niet onttrekken van de gedachte dat dat niet bepaald de insteek was toen dit topic werd gestart, en ook niet van een aantal mensen die hier actief schrijven.

Eens met bijna alles wat je schrijft hoor, alleen dat weerwoord en zwijgen maakt medeplichtig, daar heb ik wel grote moeite mee.

Als er over dit soort onderwerpen gediscussieerd wordt zie ik veel te vaak ditzelfde beeld, twee groepen die als kemphanen tegenover elkaar staan en die bij alles wat gezegd wordt op felle toon proberen de ander onderuit te halen.

Ze nemen alle ruimte in en het gesprek is dan gewoon niet meer constructief. De wat meer gematigde mensen, die waarschijnlijk wèl openstaan voor jouw mening, die doen er het zwijgen toe omdat ze, net als ik, doodmoe worden van de kemphanen. Ze mengen zich er niet in omdat het weer zo'n eeuwigdurende gepolariseerde discussie is, waar je, alleen al door mee te gaan praten, vaak 'ingedeeld' wordt in een kamp. Tegen je zin. Daarom kiezen ze ervoor om te zwijgen, dat maakt ze niet medeplichtig hoor.

Nicole123 schreef op 03-09-2024 om 23:27:

[..]

Ik zeg nergens dat haar persoonlijke ervaringen onwaar zijn, maar ik denk wel dat ze te generaliserende conclusies trekt. Ik krijg op mijn reacties op haar overigens ook heel tegengestelde reacties: van Alice zelf dat asielzoekers nou eenmaal massaal homohaters en ‘hoer’ roepers zijn, van een ander dat ik toch wel moet snappen dat Alice enkel wat persoonlijke ervaringen deelt en ik het totaal verkeerd zou opvatten als ik denk dat ze het over een hele groep heeft.

Of heb je het vooral over jezelf, dat je de post met de ervaringen van Libertine als onwaar labelt omdat het niet matcht met jouw denkbeelden?

Voordat ik aan het werk ga reageer ik hier ook nog even op. Hoe kom je erbij dat ik Libertine's post als onwaar label? Dat doe ik helemaal niet. Mijn eigen ervaringen met vluchtelingen zijn ook overwegend positief.

Ik ageer tegen de vorm van discussieren hier, maar deze post toont wel aan dat ik daardoor al in een kamp ben ingedeeld.

Poezenmeisje schreef op 04-09-2024 om 08:24:

https://www.nu.nl/algemeen/2032186/groot-brittannie-heeft-85-shariarechtbanken.html

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/381529-sharia-courts-in-groot-brittannie

Hele oude bronnen. Maar als we dan toch met oude bronnen bezig zijn is dit wel een goeie voor wat meer historische context. https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/engeland-en-de-erkenning-van-het-shariahuwelijk-veel-ophef-om-niks

Je poneert hier dus iets, maakt daarmee stemming, maar je hebt je niet in verdiept. Ik vind dat een vrij ernstige manier van forummen. Iemand leest dat hier (al meerdere likes), neemt de stelling direct integraal over zonder eerst zelf onderzoek te doen. Praat er over met de buurvrouw. Zet het op facebook. En zo ontstaat verdeeldheid, polarisatie, racisme, en de groei van extreem rechts.

En ik snap ook niet zo goed wat je met je uitspraken wil bereiken?

Yumi schreef op 03-09-2024 om 23:03:


[..]


Triest dat je dit hebt moeten meemaken Alice! Ik hoop dat je inmiddels een andere fijne baan hebt gevonden.

Op de site van het coa lees ik dat driekwart van de medewerkers te maken krijgt met ongewenst gedrag. Jammer genoeg niets nieuws het is al jaren onveilig voor medewerkers en bewoners van het azc.

COA - Incidentenregistraties | www.coa.nl

Wauw, alleen al 36.700 incidenten binnen de muren van opvanglocaties met <20 mensen. 

Daar komen dan nog 6.800 melding bij die door de politie zijn afgehandeld. 

Maar ik lees net dat het gewoon bij het werk hoort.....

https://www.wodc.nl/actueel/nieuws/2024/06/26/nieuwe-cijfers-beschikbaar-over-het-aantal-incidenten-en-misdrijven-onder-bewoners-in-asielopvang#:~:text=In%202023%20legde%20de%20politie,dat%20werd%20opgevangen%20in%202023.

In 2023 legde de politie 6.800 registraties van verdachten vast waarbij de verdachte op het moment van het plegen van het misdrijf op een COA-locatie verbleef. Dit is een stijging van 14% ten opzichte van 2022. We zien een vergelijkbare stijging in het aantal mensen dat werd opgevangen in 2023. Het gaat bij misdrijven in 74% om vermogensmisdrijven, zoals winkeldiefstal en inbraak. Dit is hoog in vergelijking met de algemene Nederlandse bevolking, waarbij in 2022 32% van de verdachtenregistraties betrekking had op vermogensmisdrijven.

Libertine schreef op 03-09-2024 om 17:08:

[..]

Hoe dan ook, ik zou willen dat jij wat anders naar oplossing zou kunnen kijken. Je wijst alles van de hand door het vanuit de extremen te bezien. Terwijl de oplossing vaak in het midden ligt.

.................

Oplossingen fleurtje. Die zijn vaak grijs en niet zwart of wit

(Ik word er serieus moedeloos van en zou eigenlijk niet meer moeten reageren vanwege kansloos en onhaalbaar maar het ergert me te sterk)



Ahum, Was jij het niet die onderstaande schreef:

_____________________________

Libertine schreef op 02-09-2024 om 20:59:
[..]
Zo lust ik er nog wel een paar qua drogredenen. Als we niet zo belachelijk veel geld uitgeven aan subsidies van de boeren houden we geld én ruimte over. Kunnen we ruimschoots ouderen, kinderen in de jeugdzorg en wat vluchtelingen van opvangen! Scheelt gelijk heel veel dierenleed, beter voor het milieu én we hebben minder arbeidsmigranten nodig. Win win win zeg ik je.

Maar goed. Liever een zondebok dan een oplossing toch? Liever schaamteloos Marokkaanse, Tunesische of Algerijnse pubers wegzetten als verveelde krengen. Zonder kennis van zaken, want vertel me eens hoeveel van dat soort pubers er hier aan deze categorie aan veilige landers is? Ben heel benieuwd.

Allemaal onderbuik. Allemaal angst. Allemaal verwend gedrag. Bang dat sommige meer krijgen. Bang om zelf tekort gedaan te worden. Mijn hemel wat een harteloze peilloze diepte is het hier toch soms.

__________________________


Je weet welke grote problemen er zijn in Ter Apel. Je weet inmiddels ook wat één asielzoeker kost. Ik geloof niet dat één boer dat bedrag ontvangt aan subsidie maar jij hebt een grote hekel aan boeren omdat ze misschien subsidie krijgen.

Meer ruimte voor ouderen? Die plek voor ouderen is vanaf 2013 al opgeheven. Die ouderen wonen hier al hun hele leven. Zolang zij niet meer naar een ouderen/verzorgingstehuis kunnen gaan blijven ze een groot gezinshuis in hun eentje bewonen, of een bed in het ziekenhuis omdat ze te slecht zijn voor naar huis en te goed voor het verpleeghuis.

Over "anders naar oplossingen proberen te kijken" gesproken. Jij gaat van de regen in de drup. Wat denk je waar al die mensen van moeten eten als jij de boeren wilt opdoeken voor meer ruimte? Zuivel ontstaat niet in de koeling van de supermarkt. Daar word het alleen bewaard.

Fleurtje_5 schreef op 04-09-2024 om 08:33:

[..]


Ahum, Was jij het niet die onderstaande schreef:

_____________________________

Libertine schreef op 02-09-2024 om 20:59:
[..]
Zo lust ik er nog wel een paar qua drogredenen. Als we niet zo belachelijk veel geld uitgeven aan subsidies van de boeren houden we geld én ruimte over. Kunnen we ruimschoots ouderen, kinderen in de jeugdzorg en wat vluchtelingen van opvangen! Scheelt gelijk heel veel dierenleed, beter voor het milieu én we hebben minder arbeidsmigranten nodig. Win win win zeg ik je.

Maar goed. Liever een zondebok dan een oplossing toch? Liever schaamteloos Marokkaanse, Tunesische of Algerijnse pubers wegzetten als verveelde krengen. Zonder kennis van zaken, want vertel me eens hoeveel van dat soort pubers er hier aan deze categorie aan veilige landers is? Ben heel benieuwd.

Allemaal onderbuik. Allemaal angst. Allemaal verwend gedrag. Bang dat sommige meer krijgen. Bang om zelf tekort gedaan te worden. Mijn hemel wat een harteloze peilloze diepte is het hier toch soms.

__________________________


Je weet welke grote problemen er zijn in Ter Apel. Je weet inmiddels ook wat één asielzoeker kost. Ik geloof niet dat één boer dat bedrag ontvangt aan subsidie maar jij hebt een grote hekel aan boeren omdat ze misschien subsidie krijgen.

Meer ruimte voor ouderen? Die plek voor ouderen is vanaf 2013 al opgeheven. Die ouderen wonen hier al hun hele leven. Zolang zij niet meer naar een ouderen/verzorgingstehuis kunnen gaan blijven ze een groot gezinshuis in hun eentje bewonen, of een bed in het ziekenhuis omdat ze te slecht zijn voor naar huis en te goed voor het verpleeghuis.

Boeren krijgen niet “misschien” subsidie, ze hebben nauwelijks bestaansrecht zonder.

Nog even wat extra informatie erbij;

https://www.rekenkamer.nl/publicaties/rapporten/2024/06/27/focus-op-subsidies-melkveehouders

Moxxie schreef op 04-09-2024 om 08:17:

[..]

Voordat ik aan het werk ga reageer ik hier ook nog even op. Hoe kom je erbij dat ik Libertine's post als onwaar label? Dat doe ik helemaal niet. Mijn eigen ervaringen met vluchtelingen zijn ook overwegend positief.

Ik ageer tegen de vorm van discussieren hier, maar deze post toont wel aan dat ik daardoor al in een kamp ben ingedeeld.

Libertine bracht in mijn ogen juist de nuance aan, want zette haar ervaringen naast die van Alice. Zij schreef nergens dat de ervaringen van Alice onwaar zouden zijn, wel dat ze niet over de gehele groep gaan en een heel groot deel van de asielzoekers vriendelijke tolerante fijne mensen zijn in haar ervaring. Als jij daar, voor mijn gevoel, op in gaat hakken met dat Libertine dús de ervaringen van Alice niet serieus zou nemen dan ben jij zelf juist degene die aan het indelen is in kampen. Iemand die een nuance aanbrengt wordt door jou direct ‘je gelooft de ander niet’ kamp gestopt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.