Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Poezenmeisje

Poezenmeisje

03-09-2024 om 22:41 Topicstarter

Ik ben blij dat Duitsland begonnen is met het uitzetten van veroordeelde criminelen.

Opzouten, ga je eigen landgenoten lekker lopen vervelen.

Alice12 schreef op 03-09-2024 om 21:55:

[..]

Nee, dat bedoel ik niet. Veel ( vaak jonge) mannen waren antihomo en dachten over vrouwen op een manier die je hier in het Westen niet wil. Een enkeling was niet zo. Ze waren niet allemaal agressief, dat zeker niet. Maar generaliseren doe ik niet als ik stel dat veruit de meeste mannen werkelijk vonden dat homo zijn strafbaar moest zijn en dat Nederlandse vrouwen zich kleedden als hoeren.

Dat zijn vreselijke denkbeelden. Maar wat zou je ermee willen? Iedereen uit die landen dan maar weren, ook als ze juist vluchten omdát ze homo zijn? Iedereen die die denkbeelden heeft of die ze uit berechten of het land uit zetten? Dan denk ik dat je in een gemiddelde reformatorische kerk ook een vrij hoog gehalte vindt van dit type denkbeelden. Of in een studentencorps of voetbalkleedkamer. Ik denk persoonlijk dat hierin onderwijs enorm belangrijk is. Dat we vooral de jonge generaties van deze mensen leren hoe het hier werkt in Nederland, wat hier de normen zijn. Dat het normaal is om homoseksueel of transgender te zijn. Hoe je seksuele grenzen van anderen respecteert en dat we hier niet aan victim blaming doen.

Alice12 schreef op 03-09-2024 om 22:02:

[..]

Als je een tijd bij ( vooral) Syrische, Somalische en Afghaanse jonge mannen heb gewerkt, weet je dat de vergelijking met preventief alle mannen opsluiten niet opgaat. Het is die enge denkwijze die je meemaakt als je op een AZC werkt, zo gaat tegenstaan. En dan kom je erachter hoe onvoorstelbaar naïef je altijd geweest bent door te denken dat dit soort mannen ooit anders gaan denken over bv. vrouwen en homo’s. Als ze maar een tijd hier wonen, gaan ze de westerse denkwijze vanzelf overnemen. Maar dat is dus niet zo. De meeste van deze mannen ( en echt niet een paar rotte appels) voelen alleen maar minachting voor de westerse wereld. Minachting voor de politie ( te soft) voor vrouwen( hoeren) voor homo’s.

Wonderlijk. Want ik kan tegenover jouw ervaring een totaal andere ervaring zetten en ik heb het veel langer volgehouden dan jij qua werken met deze doelgroepen. Ik heb ruimhartige, liefhebbende, zorgzame en vriendelijke mensen gezien. Die belachelijk veel verschrikkelijke dingen hadden meegemaakt die daar soms wat onverdraagzaam door waren, ook door de grote verandering in hun leven in een totaal ander land waar ze enorm aan moeten wennen. Lijkt mij vrij logisch ook. Ik heb nauwelijks haat ervaren, nauwelijks mensen hoer horen zeggen. Natuurlijk opstootjes maar dat is vrij logisch als mensen die zo kwetsbaar zijn zo dicht op elkaar wonen in een onzekere en angstige tijd van hun leven. 

Ergo: de ervaring van ons als individu is totaal irrelevant voor het geheel. En niet geschikt als materiaal voor algemene oordeelsvorming, naast die van jezelf. 

Nicole123 schreef op 03-09-2024 om 22:41:

[..]

Dat zijn vreselijke denkbeelden. Maar wat zou je ermee willen? Iedereen uit die landen dan maar weren, ook als ze juist vluchten omdát ze homo zijn? Iedereen die die denkbeelden heeft of die ze uit berechten of het land uit zetten? Dan denk ik dat je in een gemiddelde reformatorische kerk ook een vrij hoog gehalte vindt van dit type mensen. Of in een studentencorps of voetbalkleedkamer. Ik denk persoonlijk dat hierin onderwijs enorm belangrijk is. Dat we vooral de jonge generaties van deze mensen leren hoe het hier werkt in Nederland, wat hier de normen zijn. Dat het normaal is om homoseksueel of transgender te zijn. Hoe je seksuele grenzen van anderen respecteert en dat we hier niet aan victim blaming doen.

Wat jij schrijft over wat je persoonlijk denkt is dus precies wat ik bedoel met die grenzeloze naïviteit van Nederlanders. En het onderwijs probeert al met Burgerschapslessen en mentorgesprekken om dit te keren, maar zolang een gemiddelde school het al lastig vindt om over de jodenvervolging les te geven, zijn we nog ver verwijderd van respecteren van seksuele grenzen. 

Libertine schreef op 03-09-2024 om 22:46:

[..]

Wonderlijk. Want ik kan tegenover jouw ervaring een totaal andere ervaring zetten en ik heb het veel langer volgehouden dan jij qua werken met deze doelgroepen. Ik heb ruimhartige, liefhebbende, zorgzame en vriendelijke mensen gezien. Die belachelijk veel verschrikkelijke dingen hadden meegemaakt die daar soms wat onverdraagzaam door waren, ook door de grote verandering in hun leven in een totaal ander land waar ze enorm aan moeten wennen. Lijkt mij vrij logisch ook. Ik heb nauwelijks haat ervaren, nauwelijks mensen hoer horen zeggen. Natuurlijk opstootjes maar dat is vrij logisch als mensen die zo kwetsbaar zijn zo dicht op elkaar wonen in een onzekere en angstige tijd van hun leven.

Ergo: de ervaring van ons als individu is totaal irrelevant voor het geheel. En niet geschikt als materiaal voor algemene oordeelsvorming, naast die van jezelf.

Jij hebt met tolerante, geëmancipeerde en democratisch ingestelde Somaliërs, Afghanen en Syriers gewerkt? Wonderlijk

Alice12 schreef op 03-09-2024 om 22:50:

[..]

Jij hebt met tolerante, geëmancipeerde en democratisch ingestelde Somaliërs, Afghanen en Syriers gewerkt? Wonderlijk

Dat was dus juist niet wat ze zei.

Alice12 schreef op 03-09-2024 om 22:50:

[..]

Jij hebt met tolerante, geëmancipeerde en democratisch ingestelde Somaliërs, Afghanen en Syriers gewerkt? Wonderlijk

Al vanaf 2015. Ook met mensen uit Eritrea, Oekraïne, Iran, en Jamaica maar ook met Oeigoeren en momenteel vooral met Oekraïners. Tolerantie bestaat gewoon ook in deze landen. Weinig wonderlijks aan, want het zijn ook gewoon maar mensen. Mensen uit een andere cultuur met andere gewoontes. Die wij soms raar vinden, net als zij die van ons soms raar vinden. 

Libertine schreef op 03-09-2024 om 22:46:

[..]

Wonderlijk. Want ik kan tegenover jouw ervaring een totaal andere ervaring zetten en ik heb het veel langer volgehouden dan jij qua werken met deze doelgroepen. Ik heb ruimhartige, liefhebbende, zorgzame en vriendelijke mensen gezien. Die belachelijk veel verschrikkelijke dingen hadden meegemaakt die daar soms wat onverdraagzaam door waren, ook door de grote verandering in hun leven in een totaal ander land waar ze enorm aan moeten wennen. Lijkt mij vrij logisch ook. Ik heb nauwelijks haat ervaren, nauwelijks mensen hoer horen zeggen. Natuurlijk opstootjes maar dat is vrij logisch als mensen die zo kwetsbaar zijn zo dicht op elkaar wonen in een onzekere en angstige tijd van hun leven.

Ergo: de ervaring van ons als individu is totaal irrelevant voor het geheel. En niet geschikt als materiaal voor algemene oordeelsvorming, naast die van jezelf.

Een familielid van me heeft zo’n 10 jaar vrijwilligerswerk gedaan met asielzoekers en hij deelt jouw ervaring. Ik kan het beeld van Alice ook niet rijmen met wat hij vertelt over de mensen uit het AZC. Waarmee ik ook weer niet wil zeggen dat het allemaal lieverds zijn of dat er geen problemen bestaan of dat de ervaringen van Alice niet zouden kloppen, want beide kanten zijn er. Maar dat de mannen in een AZC vrijwel allemaal onmensen zouden zijn, dat gaat er bij mij niet in.


Alice12 schreef op 03-09-2024 om 22:02:

[..]

Als je een tijd bij ( vooral) Syrische, Somalische en Afghaanse jonge mannen heb gewerkt, weet je dat de vergelijking met preventief alle mannen opsluiten niet opgaat. Het is die enge denkwijze die je meemaakt als je op een AZC werkt, zo gaat tegenstaan. En dan kom je erachter hoe onvoorstelbaar naïef je altijd geweest bent door te denken dat dit soort mannen ooit anders gaan denken over bv. vrouwen en homo’s. Als ze maar een tijd hier wonen, gaan ze de westerse denkwijze vanzelf overnemen. Maar dat is dus niet zo. De meeste van deze mannen ( en echt niet een paar rotte appels) voelen alleen maar minachting voor de westerse wereld. Minachting voor de politie ( te soft) voor vrouwen( hoeren) voor homo’s.


Triest dat je dit hebt moeten meemaken Alice! Ik hoop dat je inmiddels een andere fijne baan hebt gevonden.

Op de site van het coa lees ik dat driekwart van de medewerkers te maken krijgt met ongewenst gedrag. Jammer genoeg niets nieuws het is al jaren onveilig voor medewerkers en bewoners van het azc. 

COA - Incidentenregistraties | www.coa.nl

Alice12 schreef op 03-09-2024 om 22:50:

[..]

Jij hebt met tolerante, geëmancipeerde en democratisch ingestelde Somaliërs, Afghanen en Syriers gewerkt? Wonderlijk

Denk jij dat die niet bestaan dan? Ik ken zeer vriendelijke, tolerante, geëmancipeerde en democratisch ingestelde Syriërs. Ik weet van deze mensen dat ze prima door één deur kunnen met homoseksuelen en transgenders. Somaliërs en Afghanen ken ik niet persoonlijk, maar wel verschillende Iraniërs, Turken en Marokkanen die tolerant, geëmancipeerd en democratisch ingesteld zijn. Dus jouw generalisaties gaan in ieder geval voor mijn persoonlijke omgeving niet op.

Yumi schreef op 03-09-2024 om 23:03:


[..]


Triest dat je dit hebt moeten meemaken Alice! Ik hoop dat je inmiddels een andere fijne baan hebt gevonden.

Op de site van het coa lees ik dat driekwart van de medewerkers te maken krijgt met ongewenst gedrag. Jammer genoeg niets nieuws het is al jaren onveilig voor medewerkers en bewoners van het azc.

COA - Incidentenregistraties | www.coa.nl

Politieagenten, leraren, brandweermannen, ambulancepersoneel, zorgmedewerkers  etc krijgen standaard te maken met ongewenst gedrag en onveilige situaties. It comes with the job, treurig genoeg, als je met mensen werkt. Haalt ook nauwelijks het nieuws. Alleen bij een groot incident. Ik werk nu in de ggz. Ik durf te stellen dat al mijn medewerkers (en dat zijn er ruim 80) meerdere keren per week worden bedreigd door cliënten én/of hun naasten. En wij werken in een vrijwel volledig gegentrificeerde (lees witte) regio. 

Het is dus niet voorbehouden aan mensen die bij een azc werken, en wordt zeker niet alleen veroorzaakt door mensen die in azcs wonen. 


Zien jullie niet dat deze discussie inmiddels zo ver is gepolariseerd dat er niet meer gereageerd wordt op basis van de inhoud van de post, maar op de basis van 'het kamp' waartoe de poster behoort?

Alice12 post iets wat ik ook liever niet hoor, maar dat maakt het nog niet onwaar.

Moxxie schreef op 03-09-2024 om 23:11:

Zien jullie niet dat deze discussie inmiddels zo ver is gepolariseerd dat er niet meer gereageerd wordt op basis van de inhoud van de post, maar op de basis van 'het kamp' waartoe de poster behoort?

Alice12 post iets wat ik ook liever niet hoor, maar dat maakt het nog niet onwaar.

Dat is precies wat ik in m’n reactie heb geprobeerd aan te geven. Het is absoluut waar, het is immers haar ervaring. Maar daarmee is het geen feit en is zijn individuele ervaringen niet geschikt voor anderen om er hun oordeel of mening op te baseren. Want naast deze ervaring staan andere ervaringen van een heel ander signatuur. Ze bestaan allemaal. Het is allemaal beleving. 

Yumi schreef op 03-09-2024 om 23:03:


[..]

Op de site van het coa lees ik dat driekwart van de medewerkers te maken krijgt met ongewenst gedrag. Jammer genoeg niets nieuws het is al jaren onveilig voor medewerkers en bewoners van het azc.

Dat is zeker een groot probleem. Een probleem dat verder gaat dan AZCs overigens, het strekt zich in de hele samenleving uit. Zo krijgt 80% van de NS medewerkers te maken met agressie. https://www.hartvannederland.nl/algemeen-nieuws/artikelen/conducteurs-eisen-actie-toenemende-agressie-treinen Zowel in AZCs als in de samenleving neemt het, helaas, ook toe.

De vraag is, waarom neemt de agressie toe, wat veroorzaakt het? Dat lijkt me niet de cultuur, aard of religie van asielzoekers op zichzelf. Die is namelijk niet veranderd in het afgelopen decennium, toch?

Libertine schreef op 03-09-2024 om 23:14:

[..]

Dat is precies wat ik in m’n reactie heb geprobeerd aan te geven. Het is absoluut waar, het is immers haar ervaring. Maar daarmee is het geen feit en is zijn individuele ervaringen niet geschikt voor anderen om er hun oordeel of mening op te baseren. Want naast deze ervaring staan andere ervaringen van een heel ander signatuur. Ze bestaan allemaal. Het is allemaal beleving.

Hou op zeg, je reageert met: Wonderlijk. Want....

Daar geef je een boodschap mee af, niet net doen alsof je neus bloedt nu.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.