Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Ruim 1.000 illegale asielzoekers werden de afgelopen jaren opgevangen en begeleid door de gemeente Amsterdam. Op 1 mei van dit jaar waren er 778 personen uitgestroomd.

Voor ruim een derde van hen werd een duurzame oplossing gevonden. Zo keerden 68 mensen terug naar het land waar zij vandaan kwamen en iets meer dan 200 personen kregen alsnog een verblijfsvergunning. Zo'n 46 procent van de mensen die tot het traject werden toegelaten, werd geen permanente oplossing gevonden. Zij kwamen na 1,5 jaar weer op straat terecht.

Het Rijk maakte hier jaarlijks zo'n 15 miljoen euro voor vrij. Tot het nieuwe kabinet in het Hoofdlijnenakkoord besloot dat deze financiering in 2025 stopt.

"Ik denk dat de gemeente Amsterdam 9 miljoen euro gekort wordt. Maar we krijgen nu dus nog een overdrachtsbudget en we gaan kijken hoe we het verschil kunnen bijpassen en hoe we misschien ook daar nog zuiniger mee kunnen omgaan." 


Wat een geweldige resultaten 1000 illegale asielzoekers opvangen waarvan er na 1,5 jaar 46% weer op straat terecht komen en dat voor 15 miljoen.... knap hoor! 

Amsterdam gaat door met 'bed, bad, brood, begeleiding' voor uitgeprocedeerde asielzoekers, ook al wil kabinet ermee stoppen - EenVandaag (avrotros.nl)

Als blijkt dat de samenleving echt een stuk onveiliger wordt als de BBB regeling verdwijnt, dan moet men die illegalen maar in hechtenis nemen. 
Het woord illegaal zegt het al: wat zij doen is NIET legaal.

Is toch bizar, dat iemand die hier illegaal (!) is, Nederland kan dwingen/chanteren om hem toch maar BBB te bieden want anders "maakt hij de samenleving wel eens eventjes onveilig, dus NL "mag" kiezen of delen?" Ofwel, Nederland laat dan eigenlijk illegalen bepalen waarvoor NL allemaal zou  moeten zorgen en betalen?

Gewoon, als die regeling stopt, gaan handhaven. En wie overlast veroorzaakt als illegaal wordt achter slot en grendel gezet. Dát is de enige juiste manier om de veiligheid van de inwoners te waarborgen (niet: toegeven aan dreigementen om de samenleving onveilig te maken als je de "eisen" van illegalen (?!) niet honoreert). 

Overigens begrijpen die illegalen het zelf vaak prima als NL zou stoppen met de BBB regeling; die weten dondersgoed waar zij mee bezig zijn en snappen zelf ook vaak niet hoe grenzeloos naïef sommige mensen hier zijn. Maar zo lang het duurt, zullen zij het gebodene niet weigeren en de dingen 'nemen zoals het komt'. 

Het enige wat je als land kunt doen is illegaal verblijf strafbaar maken icm een inreisverbod voor een lange periode (+ 10 jaar bijvoorbeeld)

Dan kun je mensen die illegaal in Nederland verblijven een gevangenisstraf opleggen van maximaal 6 maanden. Genoeg tijd voor uitzetting te regelen. Maaaarrrr vaak hebben deze mensen (al dan niet bewust) geen paspoort of weigeren hun naam en gegevens af te geven omdat ze dondersgoed weten geen kans te hebben op een verblijfsvergunning. Zij maken dus heel handig misbruik van de Nederlandse opvang en regels. Je staat als land met je handen gebonden toe te kijken als het ware.

Ook hier zou veranderende EU regels goed van pas komen. Zoiets als Engeland wil/doet met illegale vluchtelingen en hun overeenkomst met Rwanda bijvoorbeeld. Sneu voor die mensen? Nee in principe niet omdat zij degenen zijn die fout zijn. Niet degenen die die mensen uitzetten. Maar welk Noord Afrikaans land zou zich hier aan willen branden? Zou mooi zijn als Marokko, Tunesië en Algerije mee willen werken aan zon plan.

 Op zich is het natuurlijk al mogelijk om vreemdelingen zonder verblijfsvergunning vast te zetten in een uitzetcentrum of een vrijheidsbeperkende locatie. Ik heb gezocht of ik cijfers kon vinden of die nu succesvoller zijn in het laten terugkeren van vreemdelingen dan de bed bad brood locaties.  Ik kan daarvoor helaas geen cijfers vinden. Het wekt bij mij de indruk dat dat ook niet zo succesvol is.  (ik vermoed dat het ook niet goedkoper is, maar wellicht vinden jullie wel cijfers).

Daglichtlamp schreef op 06-09-2024 om 06:50:

Op zich is het natuurlijk al mogelijk om vreemdelingen zonder verblijfsvergunning vast te zetten in een uitzetcentrum of een vrijheidsbeperkende locatie. Ik heb gezocht of ik cijfers kon vinden of die nu succesvoller zijn in het laten terugkeren van vreemdelingen dan de bed bad brood locaties. Ik kan daarvoor helaas geen cijfers vinden. Het wekt bij mij de indruk dat dat ook niet zo succesvol is. (ik vermoed dat het ook niet goedkoper is, maar wellicht vinden jullie wel cijfers).

https://meldpuntvreemdelingendetentie.nl/vreemdelingendetentie-in-nl/#:~:text=Als%20een%20vreemdeling%20zo'n,vreemdeling%20in%20vreemdelingendetentie%20worden%20vastgezet.

In de praktijk is het bijna onhaalbaar gebleken om mensen gedurende de maximum tijd (18 maanden) vast te houden in vreemdelingendetentie. Ze belanden hierna gewoon weer terug op straat in Nederland vaak.

https://meldpuntvreemdelingendetentie.nl/cijfers-van-2020/

Dit zijn de meest recente cijfers die ik kon vinden.

Om illegale mensen uit te zetten is eigenlijk de allerbeste optie om verdragen te sluiten met landen zoals Marokko, Albanië, Algerije enz. 

Dat het geld kost is inherent aan het uitzetten denk ik. Het mag wat mij betreft geen reden zijn om het niet op te pakken. Je geeft tenslotte toch een signaal af, eenmaal in Nederland is kans op uitzetting nihil. 

En zolang illegaal verblijven in Nederland een overtreding is en geen misdrijf kun je bar weinig doen aan illegaliteit. Jammer dat het wetsvoorstel van 2021 ingetrokken is hieromtrent. Want dat zou de zaak wel makkelijker maken. Dan kun je illegaal verblijf dus strafbaar maken, iemand gedwongen uitzetten (mits er dus verdragen zijn) en iemand voor een langere periode een inreisverbod geven wat ook strafbaar is als dit overtreden wordt. 

Er moet dus op alle vlakken geld bij wvb de gehele asiel/migratie-keten. Niet alleen voor het in behandeling nemen van verzoeken voor een vergunning maar ook voor het opsporen en uitzetten van illegale vreemdelingen. 



Hopelijk gaat er reëel beleid gemaakt worden ipv beleid gebaseerd op onderbuikgevoelens. Ik vind het lastig, het is natuurlijk niet dat voorgaande kabinetten het niet geprobeerd hebben.
https://www.trouw.nl/binnenland/zonder-de-bed-bad-broodopvang-had-youssef-abi-elias-in-een-kartonnen-doos-moeten-slapen~bcb3bcbe/
Hij vindt het een humanitair drama, maar ook economisch is het contraproductief: “De overheid wil mensen gedwongen uitzetten. In de praktijk lukt dat vaak niet. Dan blijven ze in de vreemdelingenbewaring, die drie keer zo duur is als opvang in een asielzoekerscentrum. Bovendien keren er vanuit de vreemdelingenbewaring juist mínder mensen terug.”
--------
“Ik wou dat het zo simpel was als de minister denkt. We hebben het hier niet over veiligelanders die terug moeten naar Marokko,” zegt ze. “Het zijn meestal mensen met een ernstig psychiatrisch probleem, of mensen die een medische behandeling nodig hebben. Mensen die al jarenlang slachtoffer zijn van mensenhandel.”

Daglichtlamp schreef op 06-09-2024 om 08:30:

Hopelijk gaat er reëel beleid gemaakt worden ipv beleid gebaseerd op onderbuikgevoelens. Ik vind het lastig, het is natuurlijk niet dat voorgaande kabinetten het niet geprobeerd hebben.
https://www.trouw.nl/binnenland/zonder-de-bed-bad-broodopvang-had-youssef-abi-elias-in-een-kartonnen-doos-moeten-slapen~bcb3bcbe/
Hij vindt het een humanitair drama, maar ook economisch is het contraproductief: “De overheid wil mensen gedwongen uitzetten. In de praktijk lukt dat vaak niet. Dan blijven ze in de vreemdelingenbewaring, die drie keer zo duur is als opvang in een asielzoekerscentrum. Bovendien keren er vanuit de vreemdelingenbewaring juist mínder mensen terug.”
--------
“Ik wou dat het zo simpel was als de minister denkt. We hebben het hier niet over veiligelanders die terug moeten naar Marokko,” zegt ze. “Het zijn meestal mensen met een ernstig psychiatrisch probleem, of mensen die een medische behandeling nodig hebben. Mensen die al jarenlang slachtoffer zijn van mensenhandel.”


Uit de cijfers van mijn eerder gepostte link zijn mensen uit Marokko, Albanië, Algerije en Brazilië degenen die het meest in vreemdelingendetentie terecht komen.

Slachtoffers van mensenhandel krijgen een tijdelijke verblijfsvergunning wanneer zij vrijwillig meewerken aan het vastzetten van de daders. Hierna worden zij middels bemiddeling terug naar eigen land gestuurd. 

https://www.dienstterugkeerenvertrek.nl/het-terugkeerproces/bijzondere-groepen/slachtoffers-mensenhandel

Ik ben wel benieuwd op welke cijfers deze persoon zich beroept. Het artikel staat achter een betaalmuur dus kan het niet lezen. 

Nogmaals dat het geld kost is inherent aan de procedure. Maar wat is het alternatief? De BBB regeling zorgt er ook niet direct voor dat mensen (vrijwillig) teruggaan naar land van herkomst of land via Dublin verdrag. Op dit moment geef je bijna een signaal af dat eens in Nederland de kans op uitzetting minimaal is. Aangezien je ook meerdere keren in vreemdelingendetentie geplaatst kunt worden en als de rechter besluit dat er geen grond is op langer vasthouden beland de vreemdeling weer gewoon op straat in Nederland, in de illegaliteit. 

Yumi schreef op 06-09-2024 om 00:27:

Ruim 1.000 illegale asielzoekers werden de afgelopen jaren opgevangen en begeleid door de gemeente Amsterdam. Op 1 mei van dit jaar waren er 778 personen uitgestroomd.

Voor ruim een derde van hen werd een duurzame oplossing gevonden. Zo keerden 68 mensen terug naar het land waar zij vandaan kwamen en iets meer dan 200 personen kregen alsnog een verblijfsvergunning. Zo'n 46 procent van de mensen die tot het traject werden toegelaten, werd geen permanente oplossing gevonden. Zij kwamen na 1,5 jaar weer op straat terecht.

Het Rijk maakte hier jaarlijks zo'n 15 miljoen euro voor vrij. Tot het nieuwe kabinet in het Hoofdlijnenakkoord besloot dat deze financiering in 2025 stopt.

"Ik denk dat de gemeente Amsterdam 9 miljoen euro gekort wordt. Maar we krijgen nu dus nog een overdrachtsbudget en we gaan kijken hoe we het verschil kunnen bijpassen en hoe we misschien ook daar nog zuiniger mee kunnen omgaan."


Wat een geweldige resultaten 1000 illegale asielzoekers opvangen waarvan er na 1,5 jaar 46% weer op straat terecht komen en dat voor 15 miljoen.... knap hoor!

Amsterdam gaat door met 'bed, bad, brood, begeleiding' voor uitgeprocedeerde asielzoekers, ook al wil kabinet ermee stoppen - EenVandaag (avrotros.nl)

Dus voor bijna de helft werd geen oplossing gevonden en kwamen alsnog op straat en 20% kreeg gewoon toch nog een verblijfsvergunning. Tja, die bed brood regeling slaat wat mij betreft ook geen deuk in een pakje boter.

Alice12 schreef op 06-09-2024 om 08:40:

[..]

Dus voor bijna de helft werd geen oplossing gevonden en kwamen alsnog op straat en 20% kreeg gewoon toch nog een verblijfsvergunning. Tja, die bed brood regeling slaat wat mij betreft ook geen deuk in een pakje boter.

Maar doet opsluiten dat wel?

Daglichtlamp schreef op 06-09-2024 om 08:46:

[..]

Maar doet opsluiten dat wel?

Weet ik niet, kost dat ook 15 miljoen? Ik vind het idioot dat zo’n 200 er toch nog een verblijfsvergunning krijgen. Ze waren toch al afgewezen.

Daglichtlamp schreef op 06-09-2024 om 08:46:

[..]

Maar doet opsluiten dat wel?

Nee an sich op dit moment niet omdat illegaal verblijf geen misdrijf is. Maak je er een misdrijf van dan kun je mensen wel opsluiten vanwege een strafbaar feit. En zo kun je dus wel een ontmoedigend beleid maken ipv wat er nu gebeurd. De kans op uitzetting is nagenoeg nihil.

https://www.marechausseecontact.nl/12071-groeiend-aantal-ongewenste-vreemdelingen-verlaat-nederland#:~:text=Het%20aantal%20vreemdelingen%20zonder%20de,meer%20dan%20een%20jaar%20eerder.

Dit lijkt mooi natuurlijk maar het aantal illegale derdelanders wat op jaarbasis in Nederland verblijft ligt tussen de 65.000 en 91.000 personen. Exclusief illegaal verblijf van mensen uit Europa. (Google maar cijfers via een PDF)

Dan is een uitzetting van 10.000 mensen natuurlijk heel weinig. In het gunstigste geval 15% dus. 

Opsluiten lijkt mij in ieder geval duurder dan bed-bad-brood. Want ook in een gevangenis krijgen ze een slaapplek en eten, plus kosten voor bewaking etc. Dus het kan dat je voor opsluiten ipv bed-bad-brood opvang bent, maar het argument dat het anders teveel kost snijdt geen hout. Kijken naar wat effectief is en wat de redenen zijn waarom mensen in zo'n bed-bad-brood terechtkomen is zinvoller. Liefst zonder vooringenomen onderbuikgevoelens als 'ze zijn allemaal superzielig' of 'het zijn allemaal criminele profiteurs'. Het is veel complexer dan dat.

Nicole123 schreef op 06-09-2024 om 10:52:

Opsluiten lijkt mij in ieder geval duurder dan bed-bad-brood. Want ook in een gevangenis krijgen ze een slaapplek en eten, plus kosten voor bewaking etc. Dus het kan dat je voor opsluiten ipv bed-bad-brood opvang bent, maar het argument dat het anders teveel kost snijdt geen hout. Kijken naar wat effectief is en wat de redenen zijn waarom mensen in zo'n bed-bad-brood terechtkomen is zinvoller. Liefst zonder vooringenomen onderbuikgevoelens als 'ze zijn allemaal superzielig' of 'het zijn allemaal criminele profiteurs'. Het is veel complexer dan dat.

Ze komen in die regeling omdat ze afgewezen zijn , maar niet naar huis willen.

Alice12 schreef op 06-09-2024 om 10:57:

[..]

Ze komen in die regeling omdat ze afgewezen zijn , maar niet naar huis willen.

In de veel gevallen omdat ze niet kunnen. En niet omdat ze niet willen. Bijvoorbeeld omdat hun land van herkomst niet meewerkt. 

Alice12 schreef op 06-09-2024 om 10:57:

[..]

Ze komen in die regeling omdat ze afgewezen zijn , maar niet naar huis willen.

Of kunnen.

Maar waarom als reactie op mijn post? Bedoel je hiermee dat het volgens jou wel allemaal criminele profiteurs zijn, was het een reactie op mijn stelling over de kosten, bedoel je dat het helemaal niet complex is maar gewoon op het vliegtuig zetten die handel en klaar of wilde je er iets anders mee zeggen?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.