Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

me-too, emancipatie, anti-seksisme enz.

Er valt mij de laatste tijd iets op m.b.t. bovenstaande onderwerpen. Op zich maakt het mij niet uit, maar vind het wel opvallend, sterker nog eigenlijk klopt er iets niet.
(Vrouwen)emancipatie op zich speelt natuurlijk al veel langer in de zin van gelijke rechten, plichten, kansen. Duidelijk. Mee-too en anti-seksisme is meer van de laatste tijd. Op zich ook duidelijk. Maar..... wat mij nou opvalt m.bt. tot die laatste 2 zaken, dat we (en als ik we of vrouwen of mannen zeg, dan bedoel ik dat in het algemeen, betreft natuurlijk nooit iedereen) het nog steeds heel gewoon vinden om seksistische opmerkingen/grapjes te maken richting en over mannen. Zie dat ook zeer regelmatig in huidige tv programma's. Nogmaals, mij (vrouw) interesseert me dat helemaal niet, maar het valt me wél op. We lijken dat nog gewoon te kunnen doen en we lijken dat normaal te vinden en erom te kunnen lachen. Horen daar verder ook niets over in de zin van dat dat echt niet kan of fout is. Het zou natuurlijk best kunnen dat mannen (de betreffende man of mannen in het algemeen) dat prima vinden. Maar dat weten we natuurlijk helemaal niet. En al helemaal niet of alle (betreffende of in het algemeen) mannen dat vinden. Vaak denk ik: als dit over een (bekende) vrouw of vrouwen in het algemeen gezegd zou worden, dan was het wél foute boel. Wat gaat hier mis? Als vrouwen op de barricade staan om aan te kondigen dat mannen ook net zoveel moeten zorgen, huishouden of whatever, bouwvakkers niet meer mogen fluiten naar vrouwen, er geen seksistische opmerkingen over vrouwen gemaakt mogen worden, waarom over mannen dan wel? Wat klopt hier niet? Of is het eigenlijk zelfs niet hypocriet?
Hoe zien en ervaren jullie dat?


Als ik ouderwets tv kijk dan is dat voornamelijk npo nieuws en actualiteiten of HHB-achtig vermaak. Dat is het mij nog niet opgevallen.
Met het gezin en de familie gesprekken gehad na het TVOH schandaal en daarin besproken dat wat vrouwen niet fijn vinden ook niet leuk is voor mannen. Ik heb er dus geen ervaring mee. 
Geen seksistische opmerkingen naar vrouwen die mannen dan ook niet andersom is mijn mening. Dan bedoel ik echt opmerkingen over er goed uitzien, haren, rondingen en met van dat soort opmerkingen. Er blijven nu eenmaal verschillen tussen mannen en vrouwen waardoor de en iets beter kan dan de ander een ik sluit niet uit dat daar weleens opmerkingen over worden gemaakt hier thuis. 

MRI

MRI

27-01-2024 om 15:02

Ik ben niet voor seksistische grappen naar mannen. Ik ken ze ook niet zo eigenlijk, niet van mijzelf en niet van mijn vriendinnen.  Noem er eens een paar?
Als ze er zijn, lijkt mij het ongepast maar vooral een kwestie voor mannen zelf om voor zichzelf op te komen. Ik zie tegenover half internet gevuld met vrouwen die bepleiten dat mannen ook gevoel hebben en een hart. Hoewel ik het volkomen met ze eens ben, vind ik het betuttelend om als vrouw voor mannen op te komen. Mannen die hun gevoelige hart claimen en voor zichzelf opkomen hier in kunnen op mijn (stille) steun rekenen. 

bieb1963

bieb1963

27-01-2024 om 15:04 Topicstarter

in nieuws en actualiteiten programma's natuurlijk niet, maar dat was eerder in dat soort programma's natuurijk ook niet.

bieb1963 schreef op 27-01-2024 om 15:04:

in nieuws en actualiteiten programma's natuurlijk niet, maar dat was eerder in dat soort programma's natuurijk ook niet.

Heel eerlijk denk ik niet dat je daarover te druk moet maken. Bij mannen is humor vaak iets harder maar vervolgens drinken ze een pint en is alles vergeten, wij zijn het dus wel gewoon. Mij valt juist op dat als vrouwen lachen met een andere vrouw er meer venijn in steekt. 

MRI

MRI

27-01-2024 om 15:24

Maar kun je wat voorbeelden geven?

bieb1963

bieb1963

27-01-2024 om 15:42 Topicstarter

Moirmel schreef op 27-01-2024 om 15:15:

[..]

Heel eerlijk denk ik niet dat je daarover te druk moet maken. Bij mannen is humor vaak iets harder maar vervolgens drinken ze een pint en is alles vergeten, wij zijn het dus wel gewoon. Mij valt juist op dat als vrouwen lachen met een andere vrouw er meer venijn in steekt.

Ik maak.me er op zich niet druk over, maar het is wel vreemd

MRI schreef op 27-01-2024 om 15:02:

Ik ben niet voor seksistische grappen naar mannen. Ik ken ze ook niet zo eigenlijk, niet van mijzelf en niet van mijn vriendinnen. Noem er eens een paar?
Als ze er zijn, lijkt mij het ongepast maar vooral een kwestie voor mannen zelf om voor zichzelf op te komen. Ik zie tegenover half internet gevuld met vrouwen die bepleiten dat mannen ook gevoel hebben en een hart. Hoewel ik het volkomen met ze eens ben, vind ik het betuttelend om als vrouw voor mannen op te komen. Mannen die hun gevoelige hart claimen en voor zichzelf opkomen hier in kunnen op mijn (stille) steun rekenen.

Mwah, mijn jongste zoon wordt al vanaf zijn 16e lastig gevallen door volwassen vrouwen. Hoe had hij voor zichzelf opgekomen moeten zijn volgens jou?

bieb1963

bieb1963

27-01-2024 om 15:48 Topicstarter

Moirmel schreef op 27-01-2024 om 15:15:

[..]

Heel eerlijk denk ik niet dat je daarover te druk moet maken. Bij mannen is humor vaak iets harder maar vervolgens drinken ze een pint en is alles vergeten, wij zijn het dus wel gewoon. Mij valt juist op dat als vrouwen lachen met een andere vrouw er meer venijn in steekt.

Maak me er niet druk over an sich, het gaat mij meer om het principe. Daarbij, is elke man (net als elke vrouw) een individu, dus wat voor jou geldt, hoeft dus niet voor een andere man te gelden. Maar sowieso gaat het mij niet om wat voor grappen mannen en vrouwen onder elkaar maken over hun eigen 'soort'.

”Daar wil ik wel een beschuitje mee eten?” Zoiets? 

RaggedGull77

RaggedGull77

27-01-2024 om 15:50

Poezie schreef op 27-01-2024 om 15:48:

[..]

Mwah, mijn jongste zoon wordt al vanaf zijn 16e lastig gevallen door volwassen vrouwen. Hoe had hij voor zichzelf opgekomen moeten zijn volgens jou?

Op wat voor manier wordt hij lastig gevallen door volwassen vrouwen? En wat willen die vrouwen van hem?

KipFritesAppelmoes schreef op 27-01-2024 om 15:50:

[..]

Op wat voor manier wordt hij lastig gevallen door volwassen vrouwen? En wat willen die vrouwen van hem?

Die vinden hem een lekker ding. 

bieb1963 schreef op 27-01-2024 om 15:42:

[..]

Ik maak.me er op zich niet druk over, maar het is wel vreemd

Wat vind je dan precies vreemd? Nu ga ik echt tegen tenen stoten. Het is vrij normaal dat vrouwen extra rechten krijgen, gewoon omdat ze te zwak zijn om zichzelf te verdedigen. Een man heeft die wettelijke bescherming niet nodig net zomin als hij een quota nodig heeft op de werkvloer. 

RaggedGull77

RaggedGull77

27-01-2024 om 15:55

Poezie schreef op 27-01-2024 om 15:52:

[..]

Die vinden hem een lekker ding.

Als die vrouwen er een beetje leuk uitzien, dan kan hij daar misschien zijn voordeel mee doen.

KipFritesAppelmoes schreef op 27-01-2024 om 15:55:

[..]

Als die vrouwen er een beetje leuk uitzien, dan kan hij daar misschien zijn voordeel mee doen.

Pardon??? Zeg je dat ook tegen meisjes van 16 die worden lastig gevallen door volwassen mannen? 

KipFritesAppelmoes schreef op 27-01-2024 om 15:55:

[..]

Als die vrouwen er een beetje leuk uitzien, dan kan hij daar misschien zijn voordeel mee doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.