Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Nicole123
27-11-2024 om 19:13
Thora schreef op 27-11-2024 om 15:46:
[..]
Ik zie dezelfde media als jij, tenminste als NPO dezelfde is. Ja ik zie en hoor hoe de Jodenjacht veroordeeld wordt en ik zie en hoor ook dat er voorzichtig wordt geopperd dat het om jongeren met een migratieachtergrond en een moslimachtergrond gaat. Ik heb niemand horen zeggen dat ALLE moslims en ALLE Marokkanen hier schuldig aan zijn. Wel dat dit steeds geroepen wordt en zo weer alle aandacht gaat naar het vooral niet wegzetten van moslims. Dat er al jaren geen les meer gegeven kan worden over de holocaust komt niet door de Christelijke, Hindoeïstische of atheïstische leerlingen op de scholen. Door wie het wel komt mag niet gezegd worden want dan zet je een hele groep weg. En zo gaat het iedere keer.
Met 'het komt niet door de christelijke, hindoeistische of atheistische leerlingen' bedoel je gewoon 'het komt door de moslim leerlingen', toch? Waarom zeg je dat zo omslachtig, als compleet duidelijk is wat je ermee bedoelt? Daar maak je het niet opeens beter mee. En dit soort uitspraken vind ik persoonlijk tegenstrijdig met je claim dat je echt geen hele groep wegzet. Ik vind 'het zijn DE moslim leerlingen die antisemitisch zijn' generaliserend en stigmatiserend. Het merendeel van de moslimleerlingen is namelijk helemaal niet antisemitisch (en een deel van de niet-moslimleerlingen is het wel). Je zegt toch ook niet 'de mannen in Nederland gaan vreemd' of 'de jongeren van 16 roken' of 'de vrouwen stemmen VVD' als een deel van de mensen met zo'n karakteristiek dat doet?
Nicole123
27-11-2024 om 19:19
Thora schreef op 27-11-2024 om 15:46:
[..]
De plannen van de regering vind ik op zich goed maar het is symptoombestrijding. Ook de dialoog aangaan, wat steeds werd geopperd, heeft totaal geen zin en is schier onmogelijk bovendien. (...)
Nee, ik weet ook geen oplossing voor het groeiende antisemitisme. Vooral omdat deze haat zo diep zit. Dat krijg je niet weg met een bezoekje aan het Anne Frankhuis of Bergen Belsen.
En je weet zelf geen oplossing, maar waarom is dan het op een generaliserende manier benoemen van bij welke bevolkingsgroep het probleem zit zo belangrijk voor je? Als je nou een oplossing wilde aandragen als 'alle Marokkanen het land uit' of 'koranscholen verbieden' of 'moslims niet meer op Telegram toelaten' of welke specifieke actie dan ook dan snap ik dat het benoemen van de groep die je wil aanpakken een belangrijk startpunt is. Maar je hebt niet eens een idee voor een oplossing. Waarom is het benoemen van afkomst en religie en dat doortrekken naar 'de moslims' als groep zo essentieel? Wat win je ermee, behalve je frustratie botvieren? Wat hebben de joodse Nederlanders eraan? Ik heb de laatste weken juist diverse Joodse Nederlandsers gehoord/gelezen die juist niet dat veralgemeniseren naar 'het zijn de moslims' willen, want antisemitisme wordt echt niet minder daarvan en de polarisatie meer.
Miraval
27-11-2024 om 19:19
Wat ik eigenlijk heel gek vind is het feit dat er überhaupt tegengeluiden verwacht worden bij een demonstratie tegen antisemitisme... wat is dat iets geks? Niemand is toch voor antisemitisme? Kennelijk wordt deze demonstratie dan toch door sommigen gezien als pro Israël, terwijl het echt duidelijk in de aankondiging staat dat het gaat om Joodse mensen IN Nederland.
Jammer dat zelfs dit nog een aanleiding is voor sommigen om tegengeluiden te willen laten horen.
Yumi
27-11-2024 om 19:53
BeesAreCool schreef op 27-11-2024 om 10:07:
[..]
Anders lees je even terug, als het je genoeg boeit om erop te reageren.
Ik log net in en zie weer tig reacties, ik heb de tijd en energie niet om ook nog eens terug te lezen.
Nicole123
27-11-2024 om 20:18
Miraval schreef op 27-11-2024 om 19:19:
Wat ik eigenlijk heel gek vind is het feit dat er überhaupt tegengeluiden verwacht worden bij een demonstratie tegen antisemitisme... wat is dat iets geks? Niemand is toch voor antisemitisme? Kennelijk wordt deze demonstratie dan toch door sommigen gezien als pro Israël, terwijl het echt duidelijk in de aankondiging staat dat het gaat om Joodse mensen IN Nederland.
Jammer dat zelfs dit nog een aanleiding is voor sommigen om tegengeluiden te willen laten horen.
Ja, dat vind ik ook erg. Ik snap sowieso niks van andermans demonstraties verstoren. Ook al ben je het er niet mee eens, houd dan je eigen demonstratie op een andere plek en laat die anderen met rust. Ik heb geen enkel begrip daarvoor.
Ik denk dat sommige mensen inderdaad deze antisemitisme demonstratie als een pro-Israel en anti-Palestina demonstratie zien.
Thora
27-11-2024 om 21:27
Nicole123 schreef op 27-11-2024 om 19:13:
[..]
Met 'het komt niet door de christelijke, hindoeistische of atheistische leerlingen' bedoel je gewoon 'het komt door de moslim leerlingen', toch? Waarom zeg je dat zo omslachtig, als compleet duidelijk is wat je ermee bedoelt? Daar maak je het niet opeens beter mee. En dit soort uitspraken vind ik persoonlijk tegenstrijdig met je claim dat je echt geen hele groep wegzet. Ik vind 'het zijn DE moslim leerlingen die antisemitisch zijn' generaliserend en stigmatiserend. Het merendeel van de moslimleerlingen is namelijk helemaal niet antisemitisch (en een deel van de niet-moslimleerlingen is het wel). Je zegt toch ook niet 'de mannen in Nederland gaan vreemd' of 'de jongeren van 16 roken' of 'de vrouwen stemmen VVD' als een deel van de mensen met zo'n karakteristiek dat doet?
Dit dus. Natuurlijk bedoel ik leerlingen met een moslimgeloof. Ik noem de andere religies om duidelijk te maken dat het niet aan de andere religies ligt. En nee, niet alle leerlingen maken het onmogelijk om over de holocaust les te geven. Maar genoeg moslimleerlingen en op een dusdanig dwingende manier, om er toch maar geen les meer over te geven. En ik vermoed dat jij best weet wat ik bedoel en er bewust een antimoslimdraai aan geeft. Let wel, ik denk dat. Ik zeg niet dat je het doet. Als men net zo spastisch reageerde als het om Joden gaat dan als het om moslims gaat zou het een heel ander beeld geven.
Thora
27-11-2024 om 21:35
Nicole123 schreef op 27-11-2024 om 19:19:
[..]
En je weet zelf geen oplossing, maar waarom is dan het op een generaliserende manier benoemen van bij welke bevolkingsgroep het probleem zit zo belangrijk voor je? Als je nou een oplossing wilde aandragen als 'alle Marokkanen het land uit' of 'koranscholen verbieden' of 'moslims niet meer op Telegram toelaten' of welke specifieke actie dan ook dan snap ik dat het benoemen van de groep die je wil aanpakken een belangrijk startpunt is. Maar je hebt niet eens een idee voor een oplossing. Waarom is het benoemen van afkomst en religie en dat doortrekken naar 'de moslims' als groep zo essentieel? Wat win je ermee, behalve je frustratie botvieren? Wat hebben de joodse Nederlanders eraan? Ik heb de laatste weken juist diverse Joodse Nederlandsers gehoord/gelezen die juist niet dat veralgemeniseren naar 'het zijn de moslims' willen, want antisemitisme wordt echt niet minder daarvan en de polarisatie meer.
Okee omdat je zo aandringt. Ik denk dat het heel veel zou schelen als haatimams per direct uit hun functie worden ontzet. Zowel op school als in de moskee. Ook zou het goed zijn als chatsites waarin moslims hun haat naar de Christenen, Joden en alles wat niet islamitisch is uitspreken per direct uit de lucht worden gehaald. Dan zou het ook goed zijn als mensen die zich openlijk uitlaten over het onderdrukken van vrouwen en dit ook in praktijk brengen naar een heropvoedingskamp gaan. Tot slot lijkt het mij goed antisemitisme bij de wortel aan te pakken. Dat begint op de basisschool. Vooral met de kinderen praten over de gelijkheid van iedereen en de vrijheid van iedereen om te geloven wat men wil, zonder hier anderen mee lastig te vallen. En vooral gelovige kinderen duidelijk te maken dat iemand die niet diens geloof heeft niets minder is dan jij. En dan heb ik het over alle religies.
Eleanor
27-11-2024 om 21:39
Ik denk dat Halsema gewoon doodsbang is dat er rondom die manifestatie iets gebeurt en dat zij dan weer het hele land (om niet te zeggen de hele wereld) over zich heenkrijgt.
100% dat iedereen in dat geval opnieuw over elkaar heen zou buitelen om te zeggen dat ze dit had moeten zien aankomen, dat ze moet aftreden en ga zo maar door.
Waarschijnlijk wil ze geen enkel risico meer nemen.
Miraval
27-11-2024 om 21:43
Eleanor schreef op 27-11-2024 om 21:39:
Ik denk dat Halsema gewoon doodsbang is dat er rondom die manifestatie iets gebeurt en dat zij dan weer het hele land (om niet te zeggen de hele wereld) over zich heenkrijgt.
100% dat iedereen in dat geval opnieuw over elkaar heen zou buitelen om te zeggen dat ze dit had moeten zien aankomen, dat ze moet aftreden en ga zo maar door.
Dat snap ik wel. Maar zullen die tegengeluiden nu door het verplaatsen van de demonstratie er ineens niet zijn? Want dat lijkt me dan weer sterk, die komen er dan toch wel ongeacht de locatie.
En als die tegengeluiden er komen staan we weer mooi voor schut in de wereld. Ik hoop het niet he, laat ik dat voorop stellen. Ik hoop dat degenen die tegengeluiden willen laten horen gewoon afgevoerd worden van die locatie.
Zilver_gray
27-11-2024 om 21:45
Eleanor schreef op 27-11-2024 om 21:39:
Dat zal vast meespelen! Het is toch ook bizar wat ze de vorige x allemaal over zich heen kreeg? Ze zal het nooit goed kunnen doen.
Libertine
27-11-2024 om 21:47
Thora schreef op 27-11-2024 om 21:35:
[..]
Okee omdat je zo aandringt. Ik denk dat het heel veel zou schelen als haatimams per direct uit hun functie worden ontzet. Zowel op school als in de moskee. Ook zou het goed zijn als chatsites waarin moslims hun haat naar de Christenen, Joden en alles wat niet islamitisch is uitspreken per direct uit de lucht worden gehaald.
Prima idee! Maar om het dan gelijk goed te doen stel ik voor dat we ook iedereen met een publieke functie, inclusief politici, die moslimhaat prediken voor de rest van hun leven uit hun functie worden gezet. En dat we platformen als X, die haat uitingen naar en over moslims faciliteren, per direct uit de lucht halen.
Verder stel ik ook voor dat we op alle scholen ook beter onderwijs gaan verzorgen over slavernij, kolonialisme en de nog steeds aanwezige gevolgen hiervan. Die geschiedenis kennen de meeste mensen ook niet treurig genoeg, of slechts heel eenzijdig.
Regelen we het voor iedereen!
Zilver_gray
27-11-2024 om 21:51
Libertine schreef op 27-11-2024 om 21:47:
[..]
Prima idee! Maar om het dan gelijk goed te doen stel ik voor dat we ook iedereen met een publieke functie, inclusief politici, die moslimhaat prediken voor de rest van hun leven uit hun functie worden gezet. En dat we platformen als X, die haat uitingen naar en over moslims faciliteren, per direct uit de lucht halen.
Verder stel ik ook voor dat we op alle scholen ook beter onderwijs gaan verzorgen over slavernij, kolonialisme en de nog steeds aanwezige gevolgen hiervan. Die geschiedenis kennen de meeste mensen ook niet treurig genoeg, of slechts heel eenzijdig.
Regelen we het voor iedereen!
Gelijke monniken, gelijke kappen!
Thora
27-11-2024 om 21:51
Libertine schreef op 27-11-2024 om 21:47:
[..]
Regelen we het voor iedereen in 1x goed!
Wat zie jij als moslimhaat dan? Ik vind het benoemen van haatimams en het opkomen voor de rechten van de vrouw niet als moslimhaat bijvoorbeeld. Commentaar op een religie is iets heel anders dan mensen die die bewuste religie niet aanhouden als untermenschen te zien.
Eleanor
27-11-2024 om 21:54
Miraval schreef op 27-11-2024 om 21:43:
[..]
Dat snap ik wel. Maar zullen die tegengeluiden nu door het verplaatsen van de demonstratie er ineens niet zijn? Want dat lijkt me dan weer sterk, die komen er dan toch wel ongeacht de locatie.
En als die tegengeluiden er komen staan we weer mooi voor schut in de wereld. Ik hoop het niet he, laat ik dat voorop stellen. Ik hoop dat degenen die tegengeluiden willen laten horen gewoon afgevoerd worden van die locatie.
Ik denk dat ze eventuele tegengeluiden op de nieuwe demonstratieplek beter kunnen afschermen van de manifestatie, zoals ze zelf in de verantwoording al schrijven.
Ik zou zelf trouwens graag deelnemen aan een demonstratie tegen antisemitisme (sterker nog, dat heb ik in het verleden meermaals gedaan), maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om bij deze manifestatie aan te sluiten. Omdat hij uit de koker van allerlei Israël-lobbygroepen komt.
Ik hoop dat ik ongelijk heb en dat het echt over antisemitisme zal gaan, want dat is broodnodig, maar ik voorzie dat er volop met Israëlische vlaggen gezwaaid zal worden en dat er allerlei propaganda verkondigd zal worden en dat zou ik dan weer behoorlijk voor schut vinden. Er vindt tenslotte een genocide plaats.
Libertine
27-11-2024 om 22:17
Thora schreef op 27-11-2024 om 21:51:
[..]
Wat zie jij als moslimhaat dan? Ik vind het benoemen van haatimams en het opkomen voor de rechten van de vrouw niet als moslimhaat bijvoorbeeld. Commentaar op een religie is iets heel anders dan mensen die die bewuste religie niet aanhouden als untermenschen te zien.
Probeer eens voorbij religie te kijken. Zie je nog meer haat. Bijvoorbeeld haatpolitici. En rechten van vrouwen is ook niet gekoppeld aan religie.