Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 27-11-2024 om 16:54:

[..]

Misschien gewoon eens minder belerend reageren. Scheelt de helft.

Ik maakte een "wat mij betreft" opmerking. Nergens voor nodig om daar zo belerend op te reageren.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 27-11-2024 om 14:34:

Ik denk dat Halsema er verstandig aan doet om de Dam helemaal protest/demonstratie-vrij te houden en alles naar het Museumplein te verplaatsen.

Zal ik gewoon zelf bepalen hoe (belerend of niet) en op wie ik reageer en wanneer?

Lijkt me beter. Hoeven we ook geen onzinnige discussie te houden over zaken die er niet toe doen en alleen maar enorm afleiden van waar het hier werkelijk over gaat.

Zilver_gray schreef op 27-11-2024 om 17:05:

[..]

Zal ik gewoon zelf bepalen hoe (belerend of niet) en op wie ik reageer en wanneer?

Lijkt me beter. Hoeven we ook geen onzinnige discussie te houden over zaken die er niet toe doen en alleen maar enorm afleiden van waar het hier werkelijk over gaat.

Zal ik dan ook zelf bepalen hoe ik daar op reageer?

Daglichtlamp schreef op 27-11-2024 om 16:56:

[..]

Bij de avondklokrellen bedoel je? Ik geloof niet dat daar het ingrijpen nu echt een succes was.

Ik bedoel de demonstraties. Het liep niet eens uit de hand en toch werd er hard opgetreden.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 27-11-2024 om 17:13:

[..]

Zal ik dan ook zelf bepalen hoe ik daar op reageer?

Zeker, precies zoals ik bepaal hoe en of ik daarop reageer. 

Fijn we zijn eruit; dan kunnen we weer overgaan tot zaken die er echt toe doen hier in dit topic. Daar is genoeg om te doen.

Muurbloem1985 schreef op 27-11-2024 om 16:56:

[..]

Welke `experts` zeggen dat het nodig is, het is gewoon een teken van zwakte, buigen voor de terroristen steuners, ze hadden het met veel beveiliging best door kunnen gaan maar daar zijn ze te zwak voor.

Wie en waarom is volgens mij al een paar keer hier voorbij gekomen. Dat lijkt me dan ook geen serieuze vraag.

Ze maken een afweging waarbij ze verantwoordelijk zijn voor het beschermen van de publieke veiligheid. Dat kunnen ze in deze omstandigheden niet garanderen. Dat is een optelsom. Bij elke demonstratie is die optelsom anders. Elke demonstratie kan dus ook een andere uitkomst van de som hebben. 

Dat is niet buigen voor, maar dat is een verantwoorde beslissing maken op basis van gegronde informatie. Doen ze het niet en de boel escaleert gigantisch, schreeuwt iedereen: hoe konden ze dat nou ook doen, dit zagen ze toch aankomen? 

Dan zijn alleen de gevolgen anders.

Dus leuk dat jij vindt dat 'het best had gekund'. Misschien zoeken ze nog wel een nieuwe burgermeester of korpschef ofzo.

Betekent niet dat ik het oké of normaal vind dat het nodig is, maar dat is een veel breder maatschappelijk probleem (ik zeg het er maar even bij voor de zekerheid). 

Thora schreef op 27-11-2024 om 15:46:

[..]

Ik zie dezelfde media als jij, tenminste als NPO dezelfde is. Ja ik zie en hoor hoe de Jodenjacht veroordeeld wordt en ik zie en hoor ook dat er voorzichtig wordt geopperd dat het om jongeren met een migratieachtergrond en een moslimachtergrond gaat. Ik heb niemand horen zeggen dat ALLE moslims en ALLE Marokkanen hier schuldig aan zijn. Wel dat dit steeds geroepen wordt en zo weer alle aandacht gaat naar het vooral niet wegzetten van moslims. Dat er al jaren geen les meer gegeven kan worden over de holocaust komt niet door de Christelijke, Hindoeïstische of atheïstische leerlingen op de scholen. Door wie het wel komt mag niet gezegd worden want dan zet je een hele groep weg. En zo gaat het iedere keer.

Deze groep is overigens niet als enige schuldig aan de rellen en vernielingen die aangericht worden onder het mom van pro Palestina. Dit zijn over het algemeen hersenloze meelopers die geen idee hebben waar ze het over hebben.

De plannen van de regering vind ik op zich goed maar het is symptoombestrijding. Ook de dialoog aangaan, wat steeds werd geopperd, heeft totaal geen zin en is schier onmogelijk bovendien. Bovendien heeft de oppositie in de regering het veel te druk met alles aangrijpen om kabinet naar beneden te halen dat hetgeen waar het om hoort te gaan, het welzijn van land en volk, compleet naar de achtergrond geschoven wordt. Voor Frans Timmermans is het zelfs een dagtaak om de PVV kapot te maken. Dit kost het kabinet weer onnodig veel tijd. Tijd die voor andere, nuttige dingen gebruikt moet worden.

Nee, ik weet ook geen oplossing voor het groeiende antisemitisme. Vooral omdat deze haat zo diep zit. Dat krijg je niet weg met een bezoekje aan het Anne Frankhuis of Bergen Belsen.

Precies, Ik heb dat ook niemand horen zeggen.

Maar veel moslims voelen zich misschien aangesproken als hun broeder genoemd word. Die mogen ze niet of willen ze niet 'afvallen', ongeacht hoe fout die is. In Zaandam zag je hoe het met een moslim verder gaat als hij zijn 'geloofsgenoten'(de treiterfloggers)  aanspreekt op hun gedrag.

Frans Timmermans heeft dat na de verkiezingen gezegd en hij grijpt alles aan om de PVV kapot te maken. Want hij is niet zomaar voor een plekje in de Tweede Kamer uit Brussel gekomen hé.

Jesse Klaver hoor ik veel minder. Des te meer hoor ik Rob Jetten.

CharlieB schreef op 27-11-2024 om 17:21:

[..]

Wie en waarom is volgens mij al een paar keer hier voorbij gekomen. Dat lijkt me dan ook geen serieuze vraag.

Ze maken een afweging waarbij ze verantwoordelijk zijn voor het beschermen van de publieke veiligheid. Dat kunnen ze in deze omstandigheden niet garanderen. Dat is een optelsom. Bij elke demonstratie is die optelsom anders. Elke demonstratie kan dus ook een andere uitkomst van de som hebben.

Dat is niet buigen voor, maar dat is een verantwoorde beslissing maken op basis van gegronde informatie. Doen ze het niet en de boel escaleert gigantisch, schreeuwt iedereen: hoe konden ze dat nou ook doen, dit zagen ze toch aankomen?

Dan zijn alleen de gevolgen anders.

Dus leuk dat jij vindt dat 'het best had gekund'. Misschien zoeken ze nog wel een nieuwe burgermeester of korpschef ofzo.

Betekent niet dat ik het oké of normaal vind dat het nodig is, maar dat is een veel breder maatschappelijk probleem (ik zeg het er maar even bij voor de zekerheid).

grappig dat de pro palestijnen dan wel op 30 november mogen protesteren op de dam.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-11-2024 om 17:42 Topicstarter

Muurbloem1985 schreef op 27-11-2024 om 17:28:

[..]

grappig dat de pro palestijnen dan wel op 30 november mogen protesteren op de dam.

Het is niet dat alle pro Palestina demonstraties altijd door mogen gaan, die zijn ook meerdere keren terecht verboden of verplaatst (en dan niet naar een plek in het centrum, maar juist daarbuiten).

Daglichtlamp schreef op 27-11-2024 om 17:42:

[..]

Het is niet dat alle pro Palestina demonstraties altijd door mogen gaan, die zijn ook meerdere keren terecht verboden of verplaatst (en dan niet naar een plek in het centrum, maar juist daarbuiten).

Aha, niet alle ? maar in ieder geval wel meer dan de antisemitismedemonstraties die niet mogen doorgaan op de Dam.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-11-2024 om 18:52 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 27-11-2024 om 18:50:

[..]

Aha, niet alle ? maar in ieder geval wel meer dan de antisemitismedemonstraties die niet mogen doorgaan op de Dam.

Dit is ook niet de eerste pro-Israël demonstratie dit jaar.

Daglichtlamp schreef op 27-11-2024 om 18:52:

[..]

Dit is ook niet de eerste pro-Israël demonstratie dit jaar.

Een pro-Israël-demonstratie is heel iets anders dan een antisemitisme-demonstratie. Dit is Nederland. De mensen met Joodse afkomst die hier wonen, misschien zelfs hier geboren, zijn gewoon Nederlanders.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-11-2024 om 19:00 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 27-11-2024 om 18:59:

[..]

Een pro-Israël-demonstratie is heel iets anders dan een antisemitisme-demonstratie. Dit is Nederland. De mensen met Joodse afkomst die hier wonen, misschien zelfs hier geboren, zijn gewoon Nederlanders.

Een Propalestina demonstratie is wat anders dan een antisemitisme demonstratie

Zijn daar feiten en cijfers van, hoe vaak er demonstraties zijn voor wat en hoe vaak die naar een andere plek of moment verplaatst worden dan wat de organisatoren eigenlijk hadden gewild? Volgens mij worden er demonstraties van allerlei pluimage met regelmaat verplaatst. Ook diverse keren demonstraties tegenwoordig de oorlog in Gaza. En laatst nog de onderwijsdemonstratie, die werd 11 dagen verplaatst én naar een andere stad. Is dat ook zwak en verkeerd of is het in die gevallen wel een terechte veiligheidsoverweging?

Daglichtlamp schreef op 27-11-2024 om 19:00:

[..]

Een Propalestina demonstratie is wat anders dan een antisemitisme demonstratie

Je vertelt me niks nieuws hoor.

Maar als men tijdens zo'n pro-Palestina-demonstratie gaat roepen 'dood aan de Joden' lijkt me dat ze niet de natuur van Palestina bedoelen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-11-2024 om 19:08 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 27-11-2024 om 19:03:

[..]

Je vertelt me niks nieuws hoor.

Maar als men tijdens zo'n pro-Palestina-demonstratie gaat roepen 'dood aan de Joden' lijkt me dat ze niet de natuur van Palestina bedoelen.

Als dat gebeurt is dat gewoon strafbaar. Maar doe niet alsof dat bij elke pro-palestina protest gebeurt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.