Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Daglichtlamp schreef op 24-12-2024 om 17:01:

https://www.trouw.nl/binnenland/sommige-politici-wilden-daders-maccabi-rellen-keihard-straffen-is-dat-gebeurd~b884efbe/
De opgelegde straffen zijn inderdaad lager dan de eis van het OM. Maar ze zijn nog altijd fors hoger dan gebruikelijk bij openlijke geweldpleging. Daders met een blanco strafblad, zoals Ö., krijgen normaal gesproken bij openlijke geweldpleging een taakstraf. Maar in dit geval oordeelt de rechter dat een gevangenisstraf de enige passende straf is. ‘Gelet op de ernst van de strafbare feiten en de context’, staat in het vonnis.
-----------------
Een van de verdachten kreeg van de rechter wél een zwaardere celstraf dan was geëist, omdat hij gericht locaties doorgaf om geweld tegen Maccabi-supporters mogelijk te maken.

Zoals ik al schreef in een eerder bericht vind ik de straffen nogal teleurstellend.
Als je onderstaande Heer Karavan S bedoelde, daarvan is de straf toch gelijk gebleven?

Yumi schreef op 24-12-2024 om 12:53:

Laat ik het erbij houden dat ik de uitspraak teleurstellend vind en opvallend dat alleen Lucas kwam opdagen.

De eerste vijf relschoppers hebben dinsdag hun straf gehoord voor hun aandeel in het geweld tegen de Israëlische Maccabi Tel Aviv-supporters na de voetbalwedstrijd tegen Ajax. Dat gebeurde in de nacht van 7 op 8 november in Amsterdam. Zij kregen straffen variërend van honderd uur werkstraf tot zes maanden gevangenisstraf. Daar gaat de tijd dat zij in voorarrest zaten van af.

De zwaarste straf was voor Sefa Ö. (32). De rechtbank achtte openlijke geweldpleging tegen meerdere mensen bewezen. Hij krijgt zes maanden gevangenisstraf, met aftrek van voorarrest.

Het is volgens de rechtbank ook bewezen dat Umutkan A. (24) geweld pleegde tegen drie personen.
Hij krijgt een gevangenisstraf van één maand, met aftrek van voorarrest.

Lucas D. (19) uit Monnickendam is veroordeeld voor openlijke geweldpleging en krijgt een werkstraf van honderd uur, met aftrek van voorarrest.

De 26-jarige Rachid O. kreeg tien weken gevangenisstraf, met aftrek van voorarrest. Hij was vooral actief in de buurtapp Buurthuis 2, met meer dan negenhonderd deelnemers. Daarin schreef hij onder meer dat hij „deze kans om kk joden te slaan misschien nooit meer krijgt”, en „Zijn er geen joden doodgegaan of gestoken? In kritieke toestand of op de IC?” en „Knal ze neer.” Ook vroeg hij mensen om locaties te delen van Joden. Groepsbelediging en aanzetten tot geweld vond de rechtbank bewezen.

Ook Karavan S. (26) was vooral actief in de appgroep. Hij wordt veroordeeld tot één maand gevangenisstraf, met aftrek van voorarrest.
Hij werkte in een hotel en stuurde informatie door over waar de Israëlische voetbalfans zich ophielden, en welke vluchten ze zouden nemen. Daarmee is hij volgens justitie medeplichtig aan het geweld dat tegen hen werd gepleegd.

Tot zes maanden cel voor zware rellen en geweld tegen Israëlische voetbalsupporters in Amsterdam | Het Nieuwsblad

Daglichtlamp

Daglichtlamp

24-12-2024 om 22:22 Topicstarter

Yumi schreef op 24-12-2024 om 20:32:

[..]

Zoals ik al schreef in een eerder bericht vind ik de straffen nogal teleurstellend.
Als je onderstaande Heer Karavan S bedoelde, daarvan is de straf toch gelijk gebleven?

Volgens mij was geëist een maand, waarvan twee weken voorwaardelijk (zodat het gelijk zou zijn aan het voorarrest, opgelegd is een maand). Is volgens mij de tweede link uit bovenstaand rijtje uitspraken.

Ik ben blij dat ook degenen waarvan niet bewezen kon worden dat ze zelf geweld gepleegd hadden veroordeeld zijn, op grond van wat ze in de diverse appgroepen geschreven hebben.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.