Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Yumi
24-12-2024 om 20:32
Daglichtlamp schreef op 24-12-2024 om 17:01:
https://www.trouw.nl/binnenland/sommige-politici-wilden-daders-maccabi-rellen-keihard-straffen-is-dat-gebeurd~b884efbe/
De opgelegde straffen zijn inderdaad lager dan de eis van het OM. Maar ze zijn nog altijd fors hoger dan gebruikelijk bij openlijke geweldpleging. Daders met een blanco strafblad, zoals Ö., krijgen normaal gesproken bij openlijke geweldpleging een taakstraf. Maar in dit geval oordeelt de rechter dat een gevangenisstraf de enige passende straf is. ‘Gelet op de ernst van de strafbare feiten en de context’, staat in het vonnis.
-----------------
Een van de verdachten kreeg van de rechter wél een zwaardere celstraf dan was geëist, omdat hij gericht locaties doorgaf om geweld tegen Maccabi-supporters mogelijk te maken.
Zoals ik al schreef in een eerder bericht vind ik de straffen nogal teleurstellend.
Als je onderstaande Heer Karavan S bedoelde, daarvan is de straf toch gelijk gebleven?
Yumi schreef op 24-12-2024 om 12:53:
Laat ik het erbij houden dat ik de uitspraak teleurstellend vind en opvallend dat alleen Lucas kwam opdagen.
De eerste vijf relschoppers hebben dinsdag hun straf gehoord voor hun aandeel in het geweld tegen de Israëlische Maccabi Tel Aviv-supporters na de voetbalwedstrijd tegen Ajax. Dat gebeurde in de nacht van 7 op 8 november in Amsterdam. Zij kregen straffen variërend van honderd uur werkstraf tot zes maanden gevangenisstraf. Daar gaat de tijd dat zij in voorarrest zaten van af.
De zwaarste straf was voor Sefa Ö. (32). De rechtbank achtte openlijke geweldpleging tegen meerdere mensen bewezen. Hij krijgt zes maanden gevangenisstraf, met aftrek van voorarrest.
Het is volgens de rechtbank ook bewezen dat Umutkan A. (24) geweld pleegde tegen drie personen.
Hij krijgt een gevangenisstraf van één maand, met aftrek van voorarrest.
Lucas D. (19) uit Monnickendam is veroordeeld voor openlijke geweldpleging en krijgt een werkstraf van honderd uur, met aftrek van voorarrest.De 26-jarige Rachid O. kreeg tien weken gevangenisstraf, met aftrek van voorarrest. Hij was vooral actief in de buurtapp Buurthuis 2, met meer dan negenhonderd deelnemers. Daarin schreef hij onder meer dat hij „deze kans om kk joden te slaan misschien nooit meer krijgt”, en „Zijn er geen joden doodgegaan of gestoken? In kritieke toestand of op de IC?” en „Knal ze neer.” Ook vroeg hij mensen om locaties te delen van Joden. Groepsbelediging en aanzetten tot geweld vond de rechtbank bewezen.
Ook Karavan S. (26) was vooral actief in de appgroep. Hij wordt veroordeeld tot één maand gevangenisstraf, met aftrek van voorarrest.
Hij werkte in een hotel en stuurde informatie door over waar de Israëlische voetbalfans zich ophielden, en welke vluchten ze zouden nemen. Daarmee is hij volgens justitie medeplichtig aan het geweld dat tegen hen werd gepleegd.
Tot zes maanden cel voor zware rellen en geweld tegen Israëlische voetbalsupporters in Amsterdam | Het Nieuwsblad
Daglichtlamp
24-12-2024 om 22:11
Voor wie de motivatie van de uitspraken wil lezen:
https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2024:8177
https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2024:8155
https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2024:8154
https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2024:8153
https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2024:8152
Daglichtlamp
24-12-2024 om 22:22
Yumi schreef op 24-12-2024 om 20:32:
[..]
Zoals ik al schreef in een eerder bericht vind ik de straffen nogal teleurstellend.
Als je onderstaande Heer Karavan S bedoelde, daarvan is de straf toch gelijk gebleven?
Volgens mij was geëist een maand, waarvan twee weken voorwaardelijk (zodat het gelijk zou zijn aan het voorarrest, opgelegd is een maand). Is volgens mij de tweede link uit bovenstaand rijtje uitspraken.
Ik ben blij dat ook degenen waarvan niet bewezen kon worden dat ze zelf geweld gepleegd hadden veroordeeld zijn, op grond van wat ze in de diverse appgroepen geschreven hebben.
Fleurtje_5
26-12-2024 om 11:18
Daglichtlamp schreef op 24-12-2024 om 22:11:
Voor wie de motivatie van de uitspraken wil lezen:
https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2024:8177
https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2024:8155
https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2024:8154
https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2024:8153
https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2024:8152
Misschien ligt het aan mij, maar ik heb wel moeite met de omschrijving in de uitspraken. Bijvoorbeeld in de derde link staat:
...........
In 'verrijkte uitspraak' staat oa:
De onrust in de binnenstad van Amsterdam begon al op 6 november 2024, de dag voor de wedstrijd, en is vervolgens steeds verder opgelopen. Deze onrust lijkt te maken hebben gehad met – helaas niet ongebruikelijk – hooligangeweld, met de aanwezigheid en het gedrag van de supporters van Maccabi Tel Aviv in Amsterdam en met het bij een deel van de Nederlandse bevolking levende ongenoegen over de huidige situatie in Israël en Palestina. Naar aanleiding van de ongeregeldheden is de politie, onder leiding van het Openbaar Ministerie, opsporingsonderzoeken gestart.
...........
En bij punt 3 staat:
Tenlastelegging
Verdachte wordt – kort gezegd - verweten dat hij zich op tijdstippen op of omstreeks 8 november 2024 op de Dam, op het Damrak en in de Zoutsteeg in Amsterdam samen met anderen heeft schuldig gemaakt aan openlijke geweld tegen onbekend gebleven personen door te trappen, te schoppen en/of te slaan.
...........
Fleurtje_5
26-12-2024 om 11:26
Overal ziet men racisme in, in een december kinderfeest, in een cowboykinderfeest, de 'witte man' word nog net niet gehaat omdat die zogenaamd een privilege heeft'. Over een witte buurt als in dit westerse land in een buurt witte Nederlanders wonen.
Als men Jodenhaat wil bespreken probeert men het 'slachtofferschap' om te draaien naar moslimhaat.
In Amsterdam werden Joden achtervolgd, hun verblijven werden verraden, Joden werden mishandeld. En dan heeft men het over hooligangeweld en over 'ongenoegen over de huidige situatie in Israël en Palestina".
En over 'onbekend gebleven personen' zodat men niet kan praten over Jodenhaat. Echt ????
Die Jodenhaat was er al vééééél langer dan de huidige situatie in Israël en Palestina.
Fleurtje_5
26-12-2024 om 11:38
Daglichtlamp schreef op 24-12-2024 om 22:22:
[..]
Volgens mij was geëist een maand, waarvan twee weken voorwaardelijk (zodat het gelijk zou zijn aan het voorarrest, opgelegd is een maand). Is volgens mij de tweede link uit bovenstaand rijtje uitspraken.
Ik ben blij dat ook degenen waarvan niet bewezen kon worden dat ze zelf geweld gepleegd hadden veroordeeld zijn, op grond van wat ze in de diverse appgroepen geschreven hebben.
En terecht.
Er zijn al eerder mensen veroordeeld voor opruiing en racistische beledigingen.
Daglichtlamp
26-12-2024 om 11:54
Fleurtje_5 schreef op 26-12-2024 om 11:38:
[..]
En terecht.
Er zijn al eerder mensen veroordeeld voor opruiing en racistische beledigingen.
Er is wel een verschil, deze keer zijn ze veroordeeld terwijl het een besloten appgroep betrof, niet twitter of youtube. Ik ben blij met dat stuk jurisprudentie. Ik ben ook blij dat de rechter vond dat de politie inderdaad incognito deel mocht nemen aan deze appgroepen. Ik hoop ook dat er een waarschuwende werking van uit gaat, dat ook in besloten whatsapp en telegramgroepen mensen zich gewoon aan de wet moeten houden.
Fleurtje_5
26-12-2024 om 15:25
Daglichtlamp schreef op 26-12-2024 om 11:54:
[..]
Er is wel een verschil, deze keer zijn ze veroordeeld terwijl het een besloten appgroep betrof, niet twitter of youtube. Ik ben blij met dat stuk jurisprudentie. Ik ben ook blij dat de rechter vond dat de politie inderdaad incognito deel mocht nemen aan deze appgroepen. Ik hoop ook dat er een waarschuwende werking van uit gaat, dat ook in besloten whatsapp en telegramgroepen mensen zich gewoon aan de wet moeten houden.
Ik zie geen verschil, alleen dat het nu in een besloten appgroep plaats vond. Maar er werden toen ook mensen veroordeeld. Zie:
Tweeëntwintig mensen werden door de Amsterdamse rechtbank vervolgd voor opruiing en racistische belediging van Sylvana Simons
Thora
26-12-2024 om 15:45
Fleurtje_5 schreef op 26-12-2024 om 11:26:
Overal ziet men racisme in, in een december kinderfeest, in een cowboykinderfeest, de 'witte man' word nog net niet gehaat omdat die zogenaamd een privilege heeft'. Over een witte buurt als in dit westerse land in een buurt witte Nederlanders wonen.
Als men Jodenhaat wil bespreken probeert men het 'slachtofferschap' om te draaien naar moslimhaat.
In Amsterdam werden Joden achtervolgd, hun verblijven werden verraden, Joden werden mishandeld. En dan heeft men het over hooligangeweld en over 'ongenoegen over de huidige situatie in Israël en Palestina".
En over 'onbekend gebleven personen' zodat men niet kan praten over Jodenhaat. Echt ????
Die Jodenhaat was er al vééééél langer dan de huidige situatie in Israël en Palestina.
Had een groep Joden een Moslim in elkaar getrapt dan waren de rapen gaar geweest en waren de daders gewoon beschreven als sowieso "blank" en een Joodse achtergrond.
Daglichtlamp
26-12-2024 om 15:56
Fleurtje_5 schreef op 26-12-2024 om 15:25:
[..]
Ik zie geen verschil, alleen dat het nu in een besloten appgroep plaats vond. Maar er werden toen ook mensen veroordeeld. Zie:
Tweeëntwintig mensen werden door de Amsterdamse rechtbank vervolgd voor opruiing en racistische belediging van Sylvana Simons
Tja in de wet staat dat voor strafbare groepsbelediging een uiting in het openbaar gedaan moet zijn. Het is mooi dat een rechter een uiting gedaan in een grote appgroep nu ook beschouwd als 'gedaan in het openbaar' en dus strafbaar. Hopelijk blijft dat overeind in hoger beroep en cassatie.
Daglichtlamp
26-12-2024 om 15:59
Thora schreef op 26-12-2024 om 15:45:
[..]
Had een groep Joden een Moslim in elkaar getrapt dan waren de rapen gaar geweest en waren de daders gewoon beschreven als sowieso "blank" en een Joodse achtergrond.
Zijn er dan ook al maccabi-fans aangeklaagd dan? Ik denk dat daar ook wel een veroordeling m.b.t. groepsbelediging mogelijk geweest zou zijn.
Daglichtlamp
27-12-2024 om 18:11
Ik heb eens gekeken wat partijen bij de laatste Tweede Kamer verkiezingen in hun verkiezingsprogramma geschreven hebben over de bestrijding van antisemitisme.
De PVV vond het toen blijkbaar zo onbelangrijk dat het niet eens benoemd wordt in hun verkiezingsprogramma. Terwijl zelfs Denk er wel aandacht aan besteedde, net als bijvoorbeeld GroenLinks-PvdA en en PvdD.
Gebruikersnaaminvullen
28-12-2024 om 00:25
Uhhh
VVD
De VVD heeft zich sinds de kabinetten Rutte specifiek opgeworpen als een bestrijder van antisemitisme. In het verkiezingsprogramma staat daarover: ‘We versterken de nationale aanpak antisemitisme en de positie van de nationaal coördinator om de Joodse gemeenschap niet alleen een geschiedenis, maar ook een toekomst te geven in ons land. Het ontkennen of bagatelliseren van de Holocaust vormt een wezenlijk onderdeel van hedendaags antisemitisme en hoort dan ook niet thuis in onze samenleving’. Ook in de sportwereld mag antisemitisme niet voor komen, aldus de VVD. De partij wil tevens dat ambtelijke gezagsdragers, zoals politiemensen, niet aan godsdienstige uitingen doen.
Nieuw Sociaal Contract
Wie goed speurt kan alleen zien dat NSC niet wil tornen aan artikel 23 in de Grondwet, het artikel dat de vrijheid van onderwijs regelt. In die zin is de partij voor het handhaven van Joodse scholen met overheidssteun. Het Joods speciaal onderwijs is bij NSC gegarandeerd. Ook zegt Omtzigts partij tegen het dragen van religieuze kenmerken bij de politie te zijn, wat er bijvoorbeeld op neer komt dat Joden met een kippa niet bij de politie kunnen als zij die willen blijven dragen. Verder wil NSC ‘alle vormen van discriminatie’, dus ook antisemitisme bestrijden. Wie meer wil weten over leider Omtzigt en het conflict tussen Israël en de Palestijnen, moet kijken naar zijn stemgedrag in de Tweede Kamer: daar stemde hij vrijwel altijd met de pro-Israëlische partijen mee.
BBB
‘BBB bestrijdt alle vormen van antisemitisme. We gebruiken de definitie van antisemitisme die eind 2018 door de Tweede Kamer is aangenomen. Wij hanteren hierbij de IHRA-definitie’, schrijft de Boer Burger Beweging van Caroline van der Plas in het programma, waar een hele alinea over antisemitisme in is opgenomen. Zo wil BBB dat bij het verbod op discriminatie extra wordt gelet op antisemitisme en dat de overheid erkent dat antisemitische sentimenten in de Nederlandse samenleving groeien. BBB ziet dit op vier plekken: aan extremistische randen van de Islamitische gemeenschap, onder aanhangers van complottheorieën, in online omgevingen waar extreem-rechtse jongeren samenkomen en via linkse sociale media waar legitieme kritiek op de staat Israël kan omslaan in antisemitisme’. Over Sjoa-onderwijs zegt de partij: ‘Onderwijs over de Tweede Wereldoorlog en de vervolging van Joden is belangrijk voor Nederland om antisemitisme te bestrijden. Kinderen moeten ook begrijpen dat Joden deel uitmaken van de Nederlandse samenleving en dat het Jodendom niet alleen iets uit het verleden is’. Verder wil BBB de antisemitisme-coördinator blijven financieren en wil de partij dat de overheid niet meer praat met organisaties die zich aan antisemitisme schuldig maken.
https://jonet.nl/wat-vinden-partijen-over-joodse-themas-en-israel-kamerverkiezingen-2023/
Nicole123
28-12-2024 om 09:57
Die andere 3 wel ja, de PVV niet.
Het is ook een lastige voor de PVV. Als je het Jodendom verdedigt met behulp van onze wetten, dan heb je als middelen de vrijheid van godsdienst en het verbod op racisme en discriminatie. Maar die liggen bij de PVV gevoelig. Want ze willen ook graag zeggen de de Islam een verachtelijke ideologie is en dat ze een Nederland zonder Islam willen (moet je dat eens vervangen voor 'Jodendom', heel Nederland zou over elkaar heen buitelen). Ik denk dat Wilders wel inziet dat de ene religie verdedigen en de andere bestrijden lastig samengaat. De andere 3 coalitiepartijen zijn wel voor godsdienstvrijheid voor iedereen.
Daglichtlamp
28-12-2024 om 10:20
De PVV is in hun programma vooral heel pro-Israël. Over antisemitisme in Nederland en hoe ze dat gaan aanpakken zeggen ze niets. (en ja ik denk dat dat komt omdat aanpakken van antisemitisme eigenlijk ook betekent dat je discriminatie aanpakt, en dat willen ze helemaal niet).