Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Malibu2
24-12-2024 om 09:44
Thora schreef op 23-12-2024 om 22:27:
Volgens de Bijbel worden Joden vervolgt omdat zij het uitverkoren volk van God zijn. Dit brengt een prijs met zich mee en eeuwige vervolging is er één van. De andere is dat de Joden nooit een eigen land/staat zullen hebben en gedoemd zijn in verstrooiing te leven (de diaspora). En zie wat er al eeuwenlang gebeurt.
Klopt dat er in de Bijbel staat dat Joden vervolgd zullen worden, en Christenen overigens ook. Er staan diverse ballingschappen in omschreven waaronder de Assyrische ballingschap van de noordelijke stammen (722 vChr) en de Babylonische ballingschap van Juda (in meerdere fasen vanaf 602 vChr en de grootste deportatie in 586 vChr toen ook Jeruzalem en de eerste tempel werden verwoest).
Vanuit Assyrie kwam het volk niet meer terug, deze stammen worden wel de tien verloren stammen genoemd. Vanuit Babylonie konden de Joden vanaf 539 vChr weer terugkeren naar Israel en toen hebben ze de stad Jeruzalem en de tempel herbouwd.
Er staat echter ook nog een andere ballingschap in de bijbel omschreven van waaruit het Joodse volk zou terugkeren naar het land. De profeten Jesaja en Ezechiel spreken daar onder andere over in het Oude Testament, rond 700-600 vChr. Volgens Jesaja zullen de nakomelingen uit alle windstreken (noord, oost, zuid en west) teruggebracht worden naar het land Israel. Ezechiel heeft een visioen over een dal vol uitgedroogde botten, heel veel botten. God brengt deze botten weer tot leven en zegt dat deze botten het volk van Israel zijn, de botten zijn verdord, de hoop is vervlogen, de levensdraad is afgesneden. God zegt in dat visioen dat hij het volk weer tot leven zal brengen en weer terug zal brengen naar Israel om hen in hun eigen land te laten wonen. Hij zou ze overal vandaan bijeenbrengen en ze naar naar hun eigen land laten gaan, niet meer verdeeld in twee koninkrijken, zoals eerder het geval was, maar als één volk en ze zullen in Israel blijven wonen.
Het volgende hoofdstuk van diezelfde Ezechiel beschrijft een oorlog, "over lange tijd, in de verre toekomst" waarin diverse landen gezamenlijk optrekken tegen Israel. Deze oorlog zal zich richten tegen een volk zijn dat zich van oorlog hersteld heeft, tegen een volk dat uit vele volken is samengebracht in Israel, een land dat er lange tijd verlaten/verwoest bij heeft gelegen. Dat volk leeft daar zonder zorgen in een land van niet-ommuurde steden, zonder vergrendelbare poorten. Zoiets was ondenkbaar in die tijd.
Ook Jezus zelf sprak over deze ballingschap, maar ook van een terugkeer: "En zij zullen vallen door de scherpte van het zwaard en in gevangenschap weggevoerd worden onder alle heidenen. En Jeruzalem zal door de heidenen vertrapt worden, totdat de tijden van de heidenen vervuld zullen zijn". In 70 nChr begon de ballingschap van de Joden na de verwoesting van Jeruzalem en de tempel.
Door de gehele bijbel heen wordt gerefereerd naar een lange tijd van ballingschap onder de volken en de uiteindelijke terugkeer van het volk naar Israel en christenen hebben dit door de eeuwen heen ook zo erkend. Sir Isaac Newton schreef daar bijvoorbeeld over, in een tijd dat een staat Israel nog heel ver weg was.
Thora
24-12-2024 om 10:10
@Malibu. Bedankt voor de mooie uitleg. Hier is ook het zo gehate Zionisme op gebaseerd. De terugkeer naar het beloofde land. Ik vind de geschiedenis te ingewikkeld om te kunnen bepalen aan wie het land nu uiteindelijk zou mogen toekomen.
Gebruikersnaaminvullen
24-12-2024 om 10:15
Thora schreef op 24-12-2024 om 10:10:
@Malibu. Bedankt voor de mooie uitleg. Hier is ook het zo gehate Zionisme op gebaseerd. De terugkeer naar het beloofde land. Ik vind de geschiedenis te ingewikkeld om te kunnen bepalen aan wie het land nu uiteindelijk zou mogen toekomen.
Volgens de koran is het van de joden.
De Koran (soera 5: 20-21) stelt: “Mozes sprak tot zijn mensen: o mijn volk! Herinner u Gods gunst aan u, toen Hij profeten onder u aanstelde en u koningen aanwees en Hij u gaf wat Hij aan niemand onder de volkeren heeft gegeven. O, mijn volk! Ga het heilige land binnen dat God voor u heeft bestemd en keer het niet de rug toe, anders zult gij verliezers worden.”
Nergens maakt de Koran gewag van de eigendomsaanspraak van moslims op het heilige land; integendeel God onthult in de Koran dat dat land voor Mozes’ volgelingen bestemd is. En omdat het land van hen is volgens de Koran, mogen ze ook als enigen bepalen waar hun hoofdstad ligt. Het is precies deze islamitische waarheid die politieke islamisten fel bestrijden.
https://www.trouw.nl/nieuws/lees-de-koran-en-weet-israel-is-een-joodse-staat~b13b10f7/
Daglichtlamp
24-12-2024 om 10:32
Veel moslims leggen dat zelf anders uit. https://www.icimleiden.nl/islam-kennisbank/artikelen/het-beloofde-land-jeruzalem-aan-de-kinderen-van-israel-in-de-koran-ofwel-aan-de-moslims/
Maar voor mij als Christen is het duidelijk, God beloofde dit land aan Abraham, Izaäk en Jakob en hun afstammelingen. God koos Israël. Maar aan de andere kant geeft dat Israël ook een grote verantwoordelijkheid als volk van God.
Overigens betekent dat voor mij niet dat ik het eens ben met wat de huidige regering van Israël doet, maar wel dat ik geloof dat uiteindelijk God de leiding heeft. Dat zijn beloften aan Israël uiteindelijk uit zullen komen, al zie ik ook niet in hoe dat ooit gaat gebeuren.
Thora
24-12-2024 om 10:39
Gebruikersnaaminvullen schreef op 24-12-2024 om 10:15:
[..]
De Koran (soera 5: 20-21) stelt: “Mozes sprak tot zijn mensen: o mijn volk! Herinner u Gods gunst aan u, toen Hij profeten onder u aanstelde en u koningen aanwees en Hij u gaf wat Hij aan niemand onder de volkeren heeft gegeven. O, mijn volk! Ga het heilige land binnen dat God voor u heeft bestemd en keer het niet de rug toe, anders zult gij verliezers worden.”
Nergens maakt de Koran gewag van de eigendomsaanspraak van moslims op het heilige land; integendeel God onthult in de Koran dat dat land voor Mozes’ volgelingen bestemd is. En omdat het land van hen is volgens de Koran, mogen ze ook als enigen bepalen waar hun hoofdstad ligt. Het is precies deze islamitische waarheid die politieke islamisten fel bestrijden.
https://www.trouw.nl/nieuws/lees-de-koran-en-weet-israel-is-een-joodse-staat~b13b10f7/
Dat is heel interessant. Het maakt het wel nog ingewikkelder. Ook omdat je daar nooit een kip over hoort.
Bakblik
24-12-2024 om 11:55
Even heel kort door de bocht:
Toch wel wonderlijk dat mensen op basis van geschriften, waarvan niemand werkelijk weet wie ze geschreven heeft, menen te kunnen concluderen wie recht heeft op welk stuk land.
Dat komt alleen maar oorlog van. Na het tekenen van vrede worden de geschriften opnieuw gelezen en met hedendaagse inzichten uitgelegd en is er weer een nieuwe aanleiding om het land te gaan veroveren en het daar wonende volk te onderwerpen.
En dat iedere paar jaar opnieuw.
De bijbel, de thora en de koran zijn "mooie" verhalen om een volk als groep redelijk vreedzaam samen te laten leven maar het heeft natuurlijk absoluut geen rechtsgeldigheid. Naar mijn idee ongeveer net zo veel als de sprookjes van Grimm of Hans Christiaan Andersen.
Yumi
24-12-2024 om 12:53
Laat ik het erbij houden dat ik de uitspraak teleurstellend vind en opvallend dat alleen Lucas kwam opdagen.
De eerste vijf relschoppers hebben dinsdag hun straf gehoord voor hun aandeel in het geweld tegen de Israëlische Maccabi Tel Aviv-supporters na de voetbalwedstrijd tegen Ajax. Dat gebeurde in de nacht van 7 op 8 november in Amsterdam. Zij kregen straffen variërend van honderd uur werkstraf tot zes maanden gevangenisstraf. Daar gaat de tijd dat zij in voorarrest zaten van af.
De zwaarste straf was voor Sefa Ö. (32). De rechtbank achtte openlijke geweldpleging tegen meerdere mensen bewezen. Hij krijgt zes maanden gevangenisstraf, met aftrek van voorarrest.
Het is volgens de rechtbank ook bewezen dat Umutkan A. (24) geweld pleegde tegen drie personen.
Hij krijgt een gevangenisstraf van één maand, met aftrek van voorarrest.
Lucas D. (19) uit Monnickendam is veroordeeld voor openlijke geweldpleging en krijgt een werkstraf van honderd uur, met aftrek van voorarrest.
De 26-jarige Rachid O. kreeg tien weken gevangenisstraf, met aftrek van voorarrest. Hij was vooral actief in de buurtapp Buurthuis 2, met meer dan negenhonderd deelnemers. Daarin schreef hij onder meer dat hij „deze kans om kk joden te slaan misschien nooit meer krijgt”, en „Zijn er geen joden doodgegaan of gestoken? In kritieke toestand of op de IC?” en „Knal ze neer.” Ook vroeg hij mensen om locaties te delen van Joden. Groepsbelediging en aanzetten tot geweld vond de rechtbank bewezen.
Ook Karavan S. (26) was vooral actief in de appgroep. Hij wordt veroordeeld tot één maand gevangenisstraf, met aftrek van voorarrest.
Hij werkte in een hotel en stuurde informatie door over waar de Israëlische voetbalfans zich ophielden, en welke vluchten ze zouden nemen. Daarmee is hij volgens justitie medeplichtig aan het geweld dat tegen hen werd gepleegd.
Tot zes maanden cel voor zware rellen en geweld tegen Israëlische voetbalsupporters in Amsterdam | Het Nieuwsblad
Malibu2
24-12-2024 om 13:03
Gebruikersnaaminvullen schreef op 24-12-2024 om 10:15:
[..]
Klopt. En bovendien bevestigt de koran de bijbel. In Soera 29:46 staat bijvoorbeeld dat ze moeten zeggen tegen mensen van het Boek (Joden en Christenen): “Wij geloven in datgene wat aan ons is geopenbaard en wat aan jullie geopenbaard is; onze God en jullie God is Één en aan Hem hebben wij onszelf overgegeven.” Of Soera 3:3-4 : "Hij is Degene die het Boek met de Waarheid aan jou heeft neergezonden, bevestigend wat hiervoor kwam. En Hij heeft de Thora en de Bijbel neergezonden. Hiervoor, als Leiding voor de mensheid". En daarbovenop kan niemand de woorden van Allah (dus ook de Bijbel die van Allah komt) veranderen volgens Soera 18:27.
Malibu2
24-12-2024 om 13:37
Bakblik schreef op 24-12-2024 om 11:55:
Toch wel wonderlijk dat mensen op basis van geschriften, waarvan niemand werkelijk weet wie ze geschreven heeft, menen te kunnen concluderen wie recht heeft op welk stuk land.
Dat komt alleen maar oorlog van. Na het tekenen van vrede worden de geschriften opnieuw gelezen en met hedendaagse inzichten uitgelegd en is er weer een nieuwe aanleiding om het land te gaan veroveren en het daar wonende volk te onderwerpen.
De bijbel, de thora en de koran zijn "mooie" verhalen om een volk als groep redelijk vreedzaam samen te laten leven maar het heeft natuurlijk absoluut geen rechtsgeldigheid. Naar mijn idee ongeveer net zo veel als de sprookjes van Grimm of Hans Christiaan Andersen.
Het heeft ook geen rechtsgeldigheid, in ieder geval niet in de westerse wereld. Maar toch handelen miljarden mensen op de wereld ernaar. En zowel de bijbel als de koran bevestigen het.
En ik kan me ergens ook wel de frustratie voorstellen van de tegenstanders van Israël en van de Joden. Nog nooit in al die duizenden jaren is het gelukt om dat kleine volk uit te roeien. Ook na 1948 zijn diverse oorlogen tegen Israël gevoerd en nog steeds zijn ze er. En als klap op de vuurpijl hebben ze het land weten te ontwikkelen en gaat het ze economisch voor de wind. Als je daar de landen tegenover zet die het hardst tegen Israël strijden, dan is dat contrast wel heel groot. En ik kan me best voorstellen dat dat ongelooflijk frustrerend is.
Thora
24-12-2024 om 15:27
Daar heb je helemaal gelijk in. Bovendien zijn de geschriften geschreven door mensen geschreven en niet door iets goddelijks ofzo. Toch vind ik het wel interessante informatie. Juist omdat zoveel mensen deze geschriften nog altijd bloedserieus nemen. Maar zoals Malibu al zegt, rechtsgeldig zijn ze niet.
Bakblik
24-12-2024 om 15:34
Ik beweer toch ook nergens dat het rechtsgeldigheid heeft. Een volk men recht te hebben op een stuk grond schreef ik maar dat is niet hetzelfde als een wettelijk recht op die grond.
Gebruikersnaaminvullen
24-12-2024 om 15:53
Ik ben niet gelovig, maar ik zou het raar vinden als men wel wat in een bijbel, koran of thora geschreven staat gelooft en opvolgt, behalve als het niet uitkomt. Helemaal niet als het gaat over Israël wat voor de joden was bestemd.
Daglichtlamp
24-12-2024 om 17:01
https://www.trouw.nl/binnenland/sommige-politici-wilden-daders-maccabi-rellen-keihard-straffen-is-dat-gebeurd~b884efbe/
De opgelegde straffen zijn inderdaad lager dan de eis van het OM. Maar ze zijn nog altijd fors hoger dan gebruikelijk bij openlijke geweldpleging. Daders met een blanco strafblad, zoals Ö., krijgen normaal gesproken bij openlijke geweldpleging een taakstraf. Maar in dit geval oordeelt de rechter dat een gevangenisstraf de enige passende straf is. ‘Gelet op de ernst van de strafbare feiten en de context’, staat in het vonnis.
-----------------
Een van de verdachten kreeg van de rechter wél een zwaardere celstraf dan was geëist, omdat hij gericht locaties doorgaf om geweld tegen Maccabi-supporters mogelijk te maken.
Thora
24-12-2024 om 18:17
Heel even hoor. Het is de Torah. Niet de Thora. Thora is de vrouwelijke versie van de Noorse god Thor
Nicole123
24-12-2024 om 19:50
Thora schreef op 24-12-2024 om 18:17:
Heel even hoor. Het is de Torah. Niet de Thora. Thora is de vrouwelijke versie van de Noorse god Thor
Het is Thora of Tora of Torah, allemaal goed.