Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 27-11-2024 om 14:34:

Ik denk dat Halsema er verstandig aan doet om de Dam helemaal protest/demonstratie-vrij te houden en alles naar het Museumplein te verplaatsen.

Waterlooplein?

felija schreef op 26-11-2024 om 19:09:

[..]

Nog één keer: twintig procent heeft een islamitische achtergrond, tachtig procent niet, ze maken zich allemaal schuldig aan antisemitisme. Lees eens goed, post na post wordt het uitgelegd en je hebt het nog niet begrepen blijkbaar. En dan klagen dat er maar op wordt doorgegaan.

Zoals gezegd, ik kan geen cijfers noemen of vinden. Behalve dit:

Wat we weten over islam en antisemitisme - NRC https://www.nrc.nl/nieuws/2024/06/20/wat-we-weten-over-islam-en-antisemitisme-a4856961 20 jun 2024

Tientallen peilingen bij in totaal 38.000 moslims vonden dat antisemitische stereotypen bij hen twee tot drie keer zo vaak voorkwamen als bij niet-moslims. Typische percentages zijn 50 procent antisemitisme bij moslims, tegenover 20 procent bij de anderen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-11-2024 om 15:10 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 27-11-2024 om 15:03:

[..]

Zoals gezegd, ik kan geen cijfers noemen of vinden. Behalve dit:

Wat we weten over islam en antisemitisme - NRC https://www.nrc.nl/nieuws/2024/06/20/wat-we-weten-over-islam-en-antisemitisme-a4856961 20 jun 2024

Tientallen peilingen bij in totaal 38.000 moslims vonden dat antisemitische stereotypen bij hen twee tot drie keer zo vaak voorkwamen als bij niet-moslims. Typische percentages zijn 50 procent antisemitisme bij moslims, tegenover 20 procent bij de anderen.

Interessant artikel, en ook verontrustend dat blijkbaar ook onder niet moslims 20 % antisemitische denkbeelden heeft. Overigens staat ook dit in dat artikel:

Het antisemitisme in Arabische landen dateert van voor het ontstaan van de staat Israël. Vanaf 1935 bestookten de Duitse nazi’s het Midden-Oosten met antisemitische radioprogramma’s, boeken en pamfletten en met steun voor lokale nazi’s. Dat leidde onder meer tot een pogrom in Bagdad waarbij in 1941 zeshonderd joden werden vermoord en duizenden gewond of verkracht. De oorlogen tussen Israël en zijn buurlanden hebben de jodenhaat in die landen verder aangewakkerd. Dat bewijst echter niet dat jodenhaat onderdeel is van de islamitische cultuur. In de Middeleeuwen en daarna werden joden in Europa massaal vervolgd en vermoord terwijl ze onder de islam betrekkelijk veilig waren. De Koran bevat ook geen systematische jodenhaat; fundamentalistische moslimextremisten gebruiken Koranteksten als rechtvaardiging voor antisemitisme, maar dat is cherrypicking.
Als jood verontrust het mij dat de helft van de Europese moslims er antisemitische denkbeelden op nahoudt. De andere helft doet dat echter niet, en geweld tegen joden is beperkt tot een kleine groep extremisten. Ik blijf hopen dat moslims en joden in Nederland vreedzaam naast elkaar kunnen bestaan. Daar helpt de manier waarop Mona Keijzer zich uitte niet bij, zelfs als haar quotes een kern van waarheid bevatten.

Fleurtje_5 schreef op 27-11-2024 om 14:59:

[..]

Waterlooplein?

Museumplein is overzichtelijker.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-11-2024 om 15:14 Topicstarter

Amsterdam heeft zelfs een kaart met demonstratieplekken: https://maps.amsterdam.nl/demonstratieplekken/

Ik ga ervan uit dat de driehoek daar wel in staat is om af te wegen waar welke demonstratie het beste past, samen met degenen die willen demonstreren.

Daglichtlamp schreef op 27-11-2024 om 15:14:

Amsterdam heeft zelfs een kaart met demonstratieplekken: https://maps.amsterdam.nl/demonstratieplekken/

Ik ga ervan uit dat de driehoek daar wel in staat is om af te wegen waar welke demonstratie het beste past, samen met degenen die willen demonstreren.

Nou inderdaad, daar hoeven wij op Via geen suggesties over te doen 

Zilver_gray schreef op 27-11-2024 om 15:26:

[..]

Nou inderdaad, daar hoeven wij op Via geen suggesties over te doen

Iedereen met suggesties en/of een mening dan maar ophoepelen?

Gebruikersnaaminvullen schreef op 27-11-2024 om 15:28:

[..]

Iedereen met suggesties en/of een mening dan maar ophoepelen?

Laten we suggesties mbt geschikte locaties lekker aan degene over laten die er verstand van hebben. 
Dat “mening en ophoepelen” verzin je er zelf bij.

Nicole123 schreef op 27-11-2024 om 13:57:

[..]

Ik weet niet welke media jij leest, maar ik heb in de media ook een hoop gehoord en gelezen over antisemitisme en het veroordelen van geweld en bedreiging tegen joden. Ik hoor en lees ook politici en columnisten die de hele Marokkaanse of moslimgemeenschap erop aanspreken of alle mensen/demonstranten die zich uitspreken tegen de oorlog in Gaza over één kam scheren als antisemiet. En anderen die daartegen in verweer komen en vinden dat je mensen niet moet aanspreken omdat anderen van hun afkomst of religie zich niet kunnen gedragen. Want dat willen we juist bij de joden ook niet, die persoonlijke aanval op ze puur vanwege hun afkomst. Die visie delen we.

Waar zou jij het graag in dit topic over willen hebben? Er zijn hier pogingen gedaan tot het hebben van een inhoudelijke discussie over bijv. het antisemitisme rapport van de Anne Frank stichting en over het recente plan van het kabinet om antisemitisme aan te pakken. Ik heb daar ook aan geprobeerd bij te dragen, want ik ben het met je eens dat ik dat een nuttiger discussie vind dan de posts van vandaag over demonstraties en wie er wel of geen gelijk heeft of hatelijke verdraaiende oneliners. Wat vind jij inhoudelijk van dat antisemitisme rapport en over de kabinetsplannen?

Ik zie dezelfde media als jij, tenminste als NPO dezelfde is. Ja ik zie en hoor hoe de Jodenjacht veroordeeld wordt en ik zie en hoor ook dat er voorzichtig wordt geopperd dat het om jongeren met een migratieachtergrond en een moslimachtergrond gaat. Ik heb niemand horen zeggen dat ALLE moslims en ALLE Marokkanen hier schuldig aan zijn. Wel dat dit steeds geroepen wordt en zo weer alle aandacht gaat naar het vooral niet wegzetten van moslims. Dat er al jaren geen les meer gegeven kan worden over de holocaust komt niet door de Christelijke, Hindoeïstische of atheïstische leerlingen op de scholen. Door wie het wel komt mag niet gezegd worden want dan zet je een hele groep weg. En zo gaat het iedere keer.

Deze groep is overigens niet als enige schuldig aan de rellen en vernielingen die aangericht worden onder het mom van pro Palestina. Dit zijn over het algemeen hersenloze meelopers die geen idee hebben waar ze het over hebben.

De plannen van de regering vind ik op zich goed maar het is symptoombestrijding. Ook de dialoog aangaan, wat steeds werd geopperd, heeft totaal geen zin en is schier onmogelijk bovendien. Bovendien heeft de oppositie in de regering het veel te druk met alles aangrijpen om kabinet naar beneden te halen dat hetgeen waar het om hoort te gaan, het welzijn van land en volk, compleet naar de achtergrond geschoven wordt. Voor Frans Timmermans is het zelfs een dagtaak om de PVV kapot te maken. Dit kost het kabinet weer onnodig veel tijd. Tijd die voor andere, nuttige dingen gebruikt moet worden.

Nee, ik weet ook geen oplossing voor het groeiende antisemitisme. Vooral omdat deze haat zo diep zit. Dat krijg je niet weg met een bezoekje aan het Anne Frankhuis of Bergen Belsen. 

Zilver_gray schreef op 27-11-2024 om 15:32:

[..]

Laten we suggesties mbt geschikte locaties lekker aan degene over laten die er verstand van hebben.
Dat “mening en ophoepelen” verzin je er zelf bij.

Waarom? Waarom is het zo belangrijk voor je dat iemand op een forum geen suggestie mag doen? 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 27-11-2024 om 16:04:

[..]

Waarom? Waarom is het zo belangrijk voor je dat iemand op een forum geen suggestie mag doen?

Hm, je blaast het wel erg op “waarom het zo belangrijk voor mij zou zijn” . Ik zeg nergens dat het belangrijk voor me is. Ook dát maak jij er zelf van.

Ik zeg laten we het over aan degenen die er verstand van hebben. Niets meer en niets minder. Jij hangt er wat mij betreft veel te veel gewicht aan. Waarom? Daar ben ik dan weer nieuwsgierig naar.

Er worden hier de meest vreselijke uitlatingen gedaan en jij maakt je zorgen over waarom het wel of niet doen van suggesties belangrijk voor me is?

Mag ik een suggestie doen? Harder optreden als zaken uit te hand lopen. Toen er tegen de coronamaatregelen gedemonstreerd werd hadden ze daar ook geen moeite mee. Dus waarom nu wel?

Zilver_gray schreef op 27-11-2024 om 16:37:

[..]

Hm, je blaast het wel erg op “waarom het zo belangrijk voor mij zou zijn” . Ik zeg nergens dat het belangrijk voor me is. Ook dát maak jij er zelf van.

Ik zeg laten we het over aan degenen die er verstand van hebben. Niets meer en niets minder. Jij hangt er wat mij betreft veel te veel gewicht aan. Waarom? Daar ben ik dan weer nieuwsgierig naar.

Er worden hier de meest vreselijke uitlatingen gedaan en jij maakt je zorgen over waarom het wel of niet doen van suggesties belangrijk voor me is?

Misschien gewoon eens minder belerend reageren. Scheelt de helft. 

Ik maakte een "wat mij betreft" opmerking. Nergens voor nodig om daar zo belerend op te reageren.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 27-11-2024 om 14:34:

Ik denk dat Halsema er verstandig aan doet om de Dam helemaal protest/demonstratie-vrij te houden en alles naar het Museumplein te verplaatsen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

27-11-2024 om 16:56 Topicstarter

Thora schreef op 27-11-2024 om 16:51:

Mag ik een suggestie doen? Harder optreden als zaken uit te hand lopen. Toen er tegen de coronamaatregelen gedemonstreerd werd hadden ze daar ook geen moeite mee. Dus waarom nu wel?

Bij de avondklokrellen bedoel je? Ik geloof niet dat daar het ingrijpen nu echt een succes was.

CharlieB schreef op 27-11-2024 om 14:07:

[..]

Nee. Houd hier eens mee op.

Dit zegt niemand hier. Niemand beweert dat het niet erg is dat het nodig is. Maar er zijn experts geweest die beoordelen dat het nodig is, en daar is begrip voor. Voor de beslissing dus, niet voor de noodzakelijkheid.

Welke `experts` zeggen dat het nodig is, het is gewoon een teken van zwakte, buigen voor de terroristen steuners, ze hadden het met veel beveiliging best door kunnen gaan maar daar zijn ze te zwak voor.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.