Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Nicole123 schreef op 27-11-2024 om 12:42:

[..]

Wat wil je hiermee zeggen? Wat en hoe vind je precies gelijk aan WOII? En wie hier zegt 'het zal zo'n vaart niet lopen'?

Iemand stelde enkel dat ze het overdreven vindt om te stellen dat demonstraties naar de noordpool verplaatst zouden worden terwijl het gaat om het verplaatsen naar het Museumplein. Als je zo iemand gelijkstelt aan iemand die wegkeek van jodenvervolging aan het begin van WOII dan vind ik dat een vrij walgelijk vergelijk en een heel nare manier van discussiëren.

Waar het mij om gaat is dat het antisemitisme de pan uit rijst. De toestand in Israël/Palestina wordt hierbij heel handig als excuus gebruikt om zo'n beetje alle Joden te veroordelen en te grazen te nemen. En waar gaat het voornamelijk over? Zowel hier als in de media? Het recht van demonstratie, het wegzetten van bevolkingsgroepen (uiteraard niet de Joden). Of er sprake is van racisme in de regering (dit telt niet voor Joden). Alles is belangrijker dan wat er werkelijk gaande is. Het antisemitisme dat vrij geuit kan worden. In woorden en daden. En dat is geenszins een walgelijk vergelijk.

felija schreef op 27-11-2024 om 12:56:

[..]

Nee, ze komt met feiten aan, die meteen in de wind worden geslagen, omdat ze niet in je bevooroordeelde straatje passen. En hou eens op met de term 'wegkijken', zo ontzettend misplaatst.

Hoe moet je het dan noemen als joodse mensen niet meer vredig kunnen protesteren waar ze zouden  willen  of niet meer met Keppel op straat durven.

Het is ook niet de eerste en enige demonstratie die verplaatst wordt, qua locatie of qua datum. De onderwijsdemonstratie in Utrecht van 14 november kon toen helemaal niet doorgaan en moest 11 dagen en naar een heel andere stad worden verplaatst vanwege mogelijke relschoppers die de demonstratie misschien zouden kapen. Heel erg vervelend en frustrerend als het helemaal niet is vanwege iets wat de demonstranten zelf verkeerd zouden doen, maar helaas wel vaker aan de orde. Ik vind het niet terecht om het de mensen die het moeten beoordelen en de veiligheid moeten garanderen kwalijk te nemen.

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/fnv-overheid/2024/11/actie-bezuinigingen-in-hoger-onderwijs-verplaatst

Muurbloem1985 schreef op 27-11-2024 om 12:52:

[..]

Je zegt het zelf ja, wegkijken van jodenhaat, eerst 7 oktober op de dam, universiteiten slopen, en nu weer dit maar dan kom jij elke keer weer met een drogreden aan waarom dit acceptabel zou moeten zijn.

Waar zeg ik dan dat de jodenhaat van 7 oktober op de dam en het slopen van universiteiten acceptabel zou zijn? Wijs eens aan?

En waar gebruik ik een drogreden? Wijs eens aan? 

Muurbloem1985 schreef op 27-11-2024 om 12:53:

[..]

Ik noem het buigen voor terreur

Jij wil liever dat de demonstranten gevaar lopen dan? Of heb je een andere magische oplossing waar burgemeester en politie nog niet aan gedacht hadden?

Niemand wil dat de demonstranten gevaar lopen, en we betreuren allemaal dat juist deze bijeenkomst niet door kan gaan op de Dam. Halsema is verantwoordelijk voor de veiligheid van haar stad en zal er alles aan doen die te waarborgen.

Thora schreef op 27-11-2024 om 12:57:

[..]

Waar het mij om gaat is dat het antisemitisme de pan uit rijst. De toestand in Israël/Palestina wordt hierbij heel handig als excuus gebruikt om zo'n beetje alle Joden te veroordelen en te grazen te nemen. En waar gaat het voornamelijk over? Zowel hier als in de media? Het recht van demonstratie, het wegzetten van bevolkingsgroepen (uiteraard niet de Joden). Of er sprake is van racisme in de regering (dit telt niet voor Joden). Alles is belangrijker dan wat er werkelijk gaande is. Het antisemitisme dat vrij geuit kan worden. In woorden en daden. En dat is geenszins een walgelijk vergelijk.

Wat maak jij er nu van? Van wie mag er antisemitisme vrij geuit worden? Wie zegt er dat joden wel als bevolkingsgroep weggezet mogen worden? Wie zegt dat racisme niet telt voor joden? Volgens mij vind iedereen hier antisemitisme vreselijk, dat is de hele basis waarop we hier er verder met elkaar over discussiëren. Je maakt er een heel aparte eigen versie van. En mensen waar je het niet mee eens bent in een dergelijke discussie dan betichten van WOII gedrag vind ik echt walgelijk. Dan valt er toch niet te praten, dan stoot je toch alleen mensen maar compleet van je af?

Muurbloem1985 schreef op 27-11-2024 om 12:58:

[..]

Hoe moet je het dan noemen als joodse mensen niet meer vredig kunnen protesteren waar ze zouden willen 

Is het je ontgaan dat heel erg veel demonstraties niet mogen plaatsvinden waar de organisatoren het het liefst hadden gewild? Dat is aan de orde van de dag. Daar jodenhaat of buigen voor terreur door de driehoek in zien vind ik de boel nogal opblazen. En dat is jammer, want ik ben het helemaal met je eens dat het erg en frustrerend is als normaal vreedzaam demonstreren niet kan omdat anderen een demonstratie dreigen te gaan verstoren. Als je het daarbij had gehouden had ik volmondig 'eens!' geantwoord. Maar als je het de burgemeester en politie kwalijkneemt dat ze voor de veiligheid van de deelnemers een demonstratie verplaatsen, doet alsof dit alleen joden treft, doet alsof het Museumplein de noordpool is, dan geef ik aan dat ik dat anders zie. Als je daar vervolgens van maakt dat ik wegkijk voor jodenhaat of dat ik vind dat joden aanvallen en universiteiten slopen acceptabel zou zijn dan leg je me een heel extreme mening in de mond die ik hier nooit heb geschreven en die juist 180 graden tegenovergesteld is aan mijn visie hierop. 

Muurbloem1985 schreef op 27-11-2024 om 11:39:

[..]

Net als 7 oktober op de dam zeker, bagatelliseer niet zo.

Je had het over de Noordpool  

Jij kan geen discussie winnen zonder dingen anders weer te geven dan ze zijn. Dat is niet sterk maar zwak.

Nicole123 schreef op 27-11-2024 om 13:08:

[..]

Wat maak jij er nu van? Van wie mag er antisemitisme vrij geuit worden? Wie zegt er dat joden wel als bevolkingsgroep weggezet mogen worden? Wie zegt dat racisme niet telt voor joden? Volgens mij vind iedereen hier antisemitisme vreselijk, dat is de hele basis waarop we hier er verder met elkaar over discussiëren. Je maakt er een heel aparte eigen versie van. En mensen waar je het niet mee eens bent in een dergelijke discussie dan betichten van WOII gedrag vind ik echt walgelijk. Dan valt er toch niet te praten, dan stoot je toch alleen mensen maar compleet van je af?

Het racisme waar nu zo druk in de media over gesproken wordt gaat niet over racisme tegen Joden. Het wegzetten van bevolkingsgroepen wat veroordeeld wordt nu in de media gaat niet over Joden. Niets eigen versie. Dit is waar het continu op televisie en radio over gaat. En het antisemitisme vind iedereen zo vreselijk dat het hier voornamelijk gaat over demonstraties en wie er wel of geen gelijk heeft. 

Thora schreef op 27-11-2024 om 13:29:

[..]

Het racisme waar nu zo druk in de media over gesproken wordt gaat niet over racisme tegen Joden. Het wegzetten van bevolkingsgroepen wat veroordeeld wordt nu in de media gaat niet over Joden. Niets eigen versie. Dit is waar het continu op televisie en radio over gaat. En het antisemitisme vind iedereen zo vreselijk dat het hier voornamelijk gaat over demonstraties en wie er wel of geen gelijk heeft.

Ik weet niet welke media jij leest, maar ik heb in de media ook een hoop gehoord en gelezen over antisemitisme en het veroordelen van geweld en bedreiging tegen joden. Ik hoor en lees ook politici en columnisten die de hele Marokkaanse of moslimgemeenschap erop aanspreken of alle mensen/demonstranten die zich uitspreken tegen de oorlog in Gaza over één kam scheren als antisemiet. En anderen die daartegen in verweer komen en vinden dat je mensen niet moet aanspreken omdat anderen van hun afkomst of religie zich niet kunnen gedragen. Want dat willen we juist bij de joden ook niet, die persoonlijke aanval op ze puur vanwege hun afkomst. Die visie delen we.

Waar zou jij het graag in dit topic over willen hebben? Er zijn hier pogingen gedaan tot het hebben van een inhoudelijke discussie over bijv. het antisemitisme rapport van de Anne Frank stichting en over het recente plan van het kabinet om antisemitisme aan te pakken. Ik heb daar ook aan geprobeerd bij te dragen, want ik ben het met je eens dat ik dat een nuttiger discussie vind dan de posts van vandaag over demonstraties en wie er wel of geen gelijk heeft of hatelijke verdraaiende oneliners. Wat vind jij inhoudelijk van dat antisemitisme rapport en over de kabinetsplannen? 

Nicole123 schreef op 27-11-2024 om 13:03:

[..]

Jij wil liever dat de demonstranten gevaar lopen dan? Of heb je een andere magische oplossing waar burgemeester en politie nog niet aan gedacht hadden?

Met 4 mei kon de dam ook afgesloten worden het kan wel, maar nooit nooit buigen voor terreur.

Muurbloem1985 schreef op 27-11-2024 om 12:36:

[..]

Precies mensen kunnen niet vredig een demonstratie houden omdat ze opgegejaagd dreigen te worden: "ach joh dan gaan ze toch ergens anders" "stel je niet zo aan" in zo een maatschappij leven we blijkbaar

Nee. Houd hier eens mee op.

Dit zegt niemand hier. Niemand beweert dat het niet erg is dat het nodig is. Maar er zijn experts geweest die beoordelen dat het nodig is, en daar is begrip voor. Voor de beslissing dus, niet voor de noodzakelijkheid.

Muurbloem1985 schreef op 27-11-2024 om 14:07:

[..]

Met 4 mei kon de dam ook afgesloten worden het kan wel, maar nooit nooit buigen voor terreur.

Dat was geregeld met toegangskaarten en ver van tevoren georganiseerd. Hoe wilde je dat nu gaan regelen voor de komende demonstratie? Ook met toegangskaarten en verplaatsen naar over 2 maanden? Of denk je dat de demonstranten dan toch liever het Museumplein verkiezen? 

Antisemitisme en terreur is verschrikkelijk, maar overal antisemitisme en buigen voor terreur in gaan zien helpt niet bij het bestrijden ervan.

Ik denk dat Halsema er verstandig aan doet om de Dam helemaal protest/demonstratie-vrij te houden en alles naar het Museumplein te verplaatsen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.