Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Thora
27-11-2024 om 12:09
Muurbloem1985 schreef op 27-11-2024 om 11:39:
[..]
Net als 7 oktober op de dam zeker, bagatelliseer niet zo.
Dat is wat ze in 1940 ook deden. Het zal zo'n vaart niet lopen. En we weten allemaal hoe dat is afgelopen.
Miraval
27-11-2024 om 12:13
Daglichtlamp schreef op 27-11-2024 om 12:07:
[..]
Laten we niet vergeten dat er ook heel veel vreedzaam voor Palestina gedemonstreerd wordt. Ik heb daar eerder deze week nog over geschreven.
Uiteraard! En dat is een hele goeie zaak. Ik sta daar ook 100% achter.
Maar het punt wat ik wilde maken is dat het tegengeluid waarschijnlijk ook voornamelijk vanuit die hoek zal zijn. En dat daar helaas wel mensen tussen zitten die niet zo vredelievend zijn. En die kleine groep verpest het eigenlijk voor beide andere groepen. Want door die kleine groep zijn deze maatregelen nodig. Dat is gewoon heel erg jammer.
Nicole123
27-11-2024 om 12:35
Miraval schreef op 27-11-2024 om 12:13:
[..]
Uiteraard! En dat is een hele goeie zaak. Ik sta daar ook 100% achter.
Maar het punt wat ik wilde maken is dat het tegengeluid waarschijnlijk ook voornamelijk vanuit die hoek zal zijn. En dat daar helaas wel mensen tussen zitten die niet zo vredelievend zijn. En die kleine groep verpest het eigenlijk voor beide andere groepen. Want door die kleine groep zijn deze maatregelen nodig. Dat is gewoon heel erg jammer.
Eens. Als je zegt 'Het komt uit die hoek': ja. Maar als je ervan maakt 'Het zijn die mensen die daar protesteren en daarom moeten we hun demonstratie maar verbieden/verplaatsen': nee. Het is een kleine en diffuse groep die het verpest voor zowel de anti-antisemitisme demonstranten (waardoor hun demonstratie verplaatst moet worden) als de anti-oorlog-in-Gaza demonstranten (waardoor hun demonstraties in kwaad daglicht komen te staan). Het zijn niet DE pro-Palestina demonstranten, maar sommige mensen met een pro-Palestina mening die vinden dat ze hun mening in geweld, bedreigingen of schelden om moeten zetten.
Ter vergelijk: sommige dierenactivisten bedreigen wetenschappers of boeren. Dit soort dierenactivisten doen soms ook mee met verder vreedzame demonstraties tegen dierenleed. Maar het is niet terecht om dan de hele groep daarop aan te kijken, om te doen alsof alle vreedzame demonstranten voor dierenrechten zich schuldig maken aan die bedreigingen. Toch?
Muurbloem1985
27-11-2024 om 12:36
Thora schreef op 27-11-2024 om 12:09:
[..]
Dat is wat ze in 1940 ook deden. Het zal zo'n vaart niet lopen. En we weten allemaal hoe dat is afgelopen.
Precies mensen kunnen niet vredig een demonstratie houden omdat ze opgegejaagd dreigen te worden: "ach joh dan gaan ze toch ergens anders" "stel je niet zo aan" in zo een maatschappij leven we blijkbaar
Nicole123
27-11-2024 om 12:42
Thora schreef op 27-11-2024 om 12:09:
[..]
Wat wil je hiermee zeggen? Wat en hoe vind je precies gelijk aan WOII? En wie hier zegt 'het zal zo'n vaart niet lopen'?
Iemand stelde enkel dat ze het overdreven vindt om te stellen dat demonstraties naar de noordpool verplaatst zouden worden terwijl het gaat om het verplaatsen naar het Museumplein. Als je zo iemand gelijkstelt aan iemand die wegkeek van jodenvervolging aan het begin van WOII dan vind ik dat een vrij walgelijk vergelijk en een heel nare manier van discussiëren.
Nicole123
27-11-2024 om 12:44
Muurbloem1985 schreef op 27-11-2024 om 12:36:
[..]
Precies mensen kunnen niet vredig een demonstratie houden omdat ze opgegejaagd dreigen te worden: "ach joh dan gaan ze toch ergens anders" "stel je niet zo aan" in zo een maatschappij leven we blijkbaar
Nee, er werd gezegd dat jij overdreef met je noordpool. Dat is iets heel anders. Ook jij schuift nu heel nare dingen in andermans schoenen, die ze totaal niet beweren.
Muurbloem1985
27-11-2024 om 12:45
Nicole123 schreef op 27-11-2024 om 12:44:
[..]
Nee, er werd gezegd dat jij overdreef met je noordpool. Dat is iets heel anders. Ook jij schuift nu heel nare dingen in andermans schoenen, die ze totaal niet beweren.
Ja er is elke keer weer een excuus
Zilver_gray
27-11-2024 om 12:47
Nicole123 schreef op 27-11-2024 om 12:42:
[..]
Wat wil je hiermee zeggen? Wat en hoe vind je precies gelijk aan WOII? En wie hier zegt 'het zal zo'n vaart niet lopen'?
Iemand stelde enkel dat ze het overdreven vindt om te stellen dat demonstraties naar de noordpool verplaatst zouden worden terwijl het gaat om het verplaatsen naar het Museumplein. Als je zo iemand gelijkstelt aan iemand die wegkeek van jodenvervolging aan het begin van WOII dan vind ik dat een vrij walgelijk vergelijk en een heel nare manier van discussiëren.
Zo gaat het vaker (hier op het forum) is mijn ervaring. Op een ander topic stond op een bepaald moment “kritiek hebben op Israël” zo ongeveer gelijk met “Hamas sympathisant” zijn..tja
Muurbloem1985
27-11-2024 om 12:47
Nicole123 schreef op 27-11-2024 om 12:42:
[..]
Wat ik natuurlijk probeer te zeggen is dat jij het probleem verplaatst, het probleem zijn natuurlijk die pro pallie herrieschoppers, nu straf je de mensen die vredig willen demonstreren
Nicole123
27-11-2024 om 12:48
Muurbloem1985 schreef op 27-11-2024 om 12:45:
[..]
Ja er is elke keer weer een excuus
Wat bedoel je? Een excuus om anderen te betichten van wegkijken van jodenhaat, omdat ze het niet met je eens zijn of je wijzen op overdrijvingen? Kun je ook proberen om op een normale manier te discussiëren in plaats van steeds in aanvallende oneliners om je heen slaan?
Nicole123
27-11-2024 om 12:52
Muurbloem1985 schreef op 27-11-2024 om 12:47:
[..]
Wat ik natuurlijk probeer te zeggen is dat jij het probleem verplaatst, het probleem zijn natuurlijk die pro pallie herrieschoppers, nu straf je de mensen die vredig willen demonstreren
Natuurlijk zijn de herrieschoppers het probleem, dat betwist ik nergens. Een probleem waar men mee aan de slag is en gaat, maar wat niet in 1 dag is opgelost, hoe graag jij en ik dat allebei ook willen. En tegelijk wil men wel de deelnemers aan de anti-antisemitisme demonstratie beschermen. Als ze het wel op de Dam laten doorgaan en deze mensen worden aangevallen, door bijv. mensen die zich onder hen of onder het winkelend publiek mengen, dan is het hek helemaal van de dam. En ja, dat is helemaal de schuld van die aanvallers, zeker. En die moeten dan gepakt en bestraft worden. Maar ik begrijp heel goed dat de driehoek in Amsterdam het liever wil voorkomen dan eerst het risico lopen dat het gebeurt.
Muurbloem1985
27-11-2024 om 12:52
Nicole123 schreef op 27-11-2024 om 12:48:
[..]
Wat bedoel je? Een excuus om anderen te betichten van wegkijken van jodenhaat, omdat ze het niet met je eens zijn of je wijzen op overdrijvingen? Kun je ook proberen om op een normale manier te discussiëren in plaats van steeds in aanvallende oneliners om je heen slaan?
Je zegt het zelf ja, wegkijken van jodenhaat, eerst 7 oktober op de dam, universiteiten slopen, en nu weer dit maar dan kom jij elke keer weer met een drogreden aan waarom dit acceptabel zou moeten zijn.
felija
27-11-2024 om 12:53
Zilver_gray schreef op 27-11-2024 om 12:47:
[..]
Zo gaat het vaker (hier op het forum) is mijn ervaring. Op een ander topic stond op een bepaald moment “kritiek hebben op Israël” zo ongeveer gelijk met “Hamas sympathisant” zijn..tja
Muurbloem1985
27-11-2024 om 12:53
Nicole123 schreef op 27-11-2024 om 12:52:
[..]
Natuurlijk zijn de herrieschoppers het probleem, dat betwist ik nergens. Een probleem waar men mee aan de slag is en gaat, maar wat niet in 1 dag is opgelost, hoe graag jij en ik dat allebei ook willen. En tegelijk wil men wel de deelnemers aan de anti-antisemitisme demonstratie beschermen. Als ze het wel op de Dam laten doorgaan en deze mensen worden aangevallen, door bijv. mensen die zich onder hen of onder het winkelend publiek mengen, dan is het hek helemaal van de dam. En ja, dat is helemaal de schuld van die aanvallers, zeker. En die moeten dan gepakt en bestraft worden. Maar ik begrijp heel goed dat de driehoek in Amsterdam het liever wil voorkomen dan eerst het risico lopen dat het gebeurt.
Ik noem het buigen voor terreur
felija
27-11-2024 om 12:56
Muurbloem1985 schreef op 27-11-2024 om 12:52:
[..]
Je zegt het zelf ja, wegkijken van jodenhaat, eerst 7 oktober op de dam, universiteiten slopen, en nu weer dit maar dan kom jij elke keer weer met een drogreden aan waarom dit acceptabel zou moeten zijn.
Nee, ze komt met feiten aan, die meteen in de wind worden geslagen, omdat ze niet in je bevooroordeelde straatje passen. En hou eens op met de term 'wegkijken', zo ontzettend misplaatst.