Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Daglichtlamp schreef op 26-11-2024 om 08:57:

We kunnen natuurlijk allemaal afleiden, en blijven fulmineren over links. Maar in feite is rechts nu aan de macht. Dus wat vinden we nu echt van het plan dat onze regering heeft neergelegd:
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2024Z19193&did=2024D45568
Ik zie bijvoorbeeld heel weinig maatregelen tegen wat er online gebeurd. Weinig maatregelen tegen de big tech die online haat op hun platformen onvoldoende tegengaat. Geen maatregelen tegen telegram bijvoorbeeld.

Zie onderstaande video van 3 december 2024. Die Jodenhaat is al veeeeeel langer gaande dan het huidige kabinet bestaat:

https://wnl.tv/2023/12/03/columnist-zihni-ozdil-links-nederland-heeft-geen-oog-voor-leed-joden/ 3 december 2023

Columnist Zihni Özdil: links Nederland heeft geen oog voor leed Joden

Columnist Zihni Özdil vindt dat links-progressieve partijen “op geen enkele manier” oog hebben voor het leed van de Joodse bevolking. “Niet voor het leed in Israël en niet voor het leed in Nederland. Ik vind het een schande”, zegt Özdil in WNL Op Zondag op NPO 1.

De Chanoeka-viering die normaal ieder jaar op het Gelderlandplein in Amsterdam plaatsvindt begin december, gaat dit jaar niet door. De veiligheid kan niet worden gegarandeerd, zegt de organisatie na overleg met winkeliers en de lokale driehoek. Volgens Özdil kan het niet los worden gezien van “de maatschappelijke en politieke” realiteit in Nederland.

Begin vorige maand waarschuwde het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) voor een “zorgelijke stijging” van antisemitische incidenten in Nederland sinds de aanval van terreurgroep Hamas op Israël op 7 oktober. Het aantal antisemitische incidenten was op dat moment met maar liefst 818 procent toegenomen, zegt CIDI.

‘Een schande’

Volgens Özdil is er vooral vanuit linkse hoek te weinig aandacht voor antisemitisme. “Ik heb heel veel Joodse vrienden, ik heb een documentaire gemaakt voor de Joodse Omroep. Ik vind het persoonlijk een enorme schande dat met name uit de links-progressieve hoek, mijn bloedgroep, op geen enkele manier oog is voor het leed van Joden. Niet voor het leed in Israël, en niet voor het leed in Nederland.”

“Eén van beste vriendinnen, Parool-journalist Natascha van Weezel, doet haar Davidster in haar trui als ze eten bestelt. Zo erg is de angst en die angst is niet onterecht”, zegt Özdil. “En wat we bijna vergeten in Nederland: in dit land kunnen al jarenlang Joodse kinderen niet zonder beveiliging naar school toe. Ik vind het een schande.”

“Vanuit welke hoek zou je steun verwachten? Vanuit de links-progressieve hoek”, zegt de columnist, voorheen Kamerlid voor GroenLinks. Die steun blijft uit, constateert hij.
“Wat doen ze al weken lang? ‘From the river to the sea’ scanderen, terwijl Joden in Nederland vrijwel unaniem zeggen: dat vinden we antisemitisch, dat doet pijn. Het interesseert ze niets. Daar ben ik persoonlijk heel erg door beledigd.”

Je kon in de 90er jaren al niet met goed fatsoen met een keppeltje op door de Schilderwijk lopen. Een verslaggever van TV West geloofde dit niet en vroeg de Joodse winkelier om met zijn keppeltje op de straat op te gaan. Het was niet normaal wat er gebeurde. Schelden, sissen, dreigen. En dat was dus meer dan 30 jaar geleden. Wat ik hiermee wil zeggen dat het inderdaad niet van de laatste tijd is. Wel is het sinds de oorlog in Gaza min of meer legitiem geworden. En dat is wat ik zo eng vind.

kerstbeer schreef op 26-11-2024 om 18:30:

[..]

Gaat dit nog steeds over een foto die niet eens in Nederland is genomen maar uit een ander land blijkt te komen?

Over omdraaien gesproken dan.

Niks omdraaien. De link van het artikel staat erbij. Je kan je mening zelf vormen als je het artikel bij de foto leest.

Het ging over wie zijn dan wel die Jodenhaters (ONGEACHT afkomst) als diegene die in Amsterdam de Jodenjacht hielden volgens sommigen maar 'een paar procent' lijken te zijn.

Jewish community infiltrate pro-Palestinian protest outside a Melbourne synagogue

Het gaat ze alleen om Israël, uhu mensen die dat nog geloven zijn een stel naïevelingen. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-11-2024 om 19:04 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 26-11-2024 om 18:36:

[..]

Zie onderstaande video van 3 december 2024. Die Jodenhaat is al veeeeeel langer gaande dan het huidige kabinet bestaat:

Maar wat vind je nu van de plannen om het aan te pakken? Of is het jou teveel moeite om een echte bron (een brief van de regering) te lezen?

felija schreef op 26-11-2024 om 16:39:

[..]

O ja! Daar heb ik iets over gelezen, wordt daar wel gemodereerd, voor zover jij weet?

Hier meer informatie. 

Elon Musk is niet blij met de Blue sky competitie: 

https://www.newsweek.com/elon-musk-hides-x-engagement-figures-user-exodus-1990065

Fleurtje_5 schreef op 26-11-2024 om 18:42:

[..]

Niks omdraaien. De link van het artikel staat erbij. Je kan je mening zelf vormen als je het artikel bij de foto leest.

Het ging over wie zijn dan wel die Jodenhaters (ONGEACHT afkomst) als diegene die in Amsterdam de Jodenjacht hielden volgens sommigen maar 'een paar procent' lijken te zijn.

Nog één keer: twintig procent heeft een islamitische achtergrond, tachtig procent niet, ze maken zich allemaal schuldig aan antisemitisme.  Lees eens goed, post na post wordt het uitgelegd en je hebt het nog niet begrepen blijkbaar. En dan klagen dat er maar op wordt doorgegaan. 

kerstbeer schreef op 26-11-2024 om 19:04:

[..]

Hier meer informatie.

Elon Musk is niet blij met de Blue sky competitie:

https://www.newsweek.com/elon-musk-hides-x-engagement-figures-user-exodus-1990065

Dat is al reden genoeg om lid te worden

felija schreef op 26-11-2024 om 19:09:

[..]

Nog één keer: twintig procent heeft een islamitische achtergrond, tachtig procent niet, ze maken zich allemaal schuldig aan antisemitisme. Lees eens goed, post na post wordt het uitgelegd en je hebt het nog niet begrepen blijkbaar. En dan klagen dat er maar op wordt doorgegaan.

Nog een keer hoeveel mensen in Nederland is moslim?

Fleurtje_5 schreef op 26-11-2024 om 18:42:

[..]

Hou op hoor, de link heeft in de verste verte niks te maken met wie er hier in Nederland antisemitisch zijn. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-11-2024 om 19:25 Topicstarter

Muurbloem1985 schreef op 26-11-2024 om 18:46:

Het gaat ze alleen om Israël, uhu mensen die dat nog geloven zijn een stel naïevelingen.

Wat heeft Melbourne te maken met de gebeurtenissen in Nederland? Wat vind jij van de plannen van onze regering om antisemitisme aan te pakken? Of geldt voor jou ook dat het lezen van een echte bron teveel moeite is?

Daglichtlamp schreef op 26-11-2024 om 19:25:

[..]

Wat heeft Melbourne te maken met de gebeurtenissen in Nederland? Wat vind jij van de plannen van onze regering om antisemitisme aan te pakken? Of geldt voor jou ook dat het lezen van een echte bron teveel moeite is?

Dat het laat zien hoe de pro Palestijnen zijn, wat daar gebeurt kan hier ook gebeuren, ik vind de plannen heel goed van de regering om antisemitisme aan te pakken, het is broodnodig. Een echte bron? Dit is echt gebeurd.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-11-2024 om 19:34 Topicstarter

Muurbloem1985 schreef op 26-11-2024 om 19:32:

[..]

Dat het laat zien hoe de pro Palestijnen zijn, wat daar gebeurt kan hier ook gebeuren, ik vind de plannen heel goed van de regering om antisemitisme aan te pakken, het is broodnodig. Een echte bron? Dit is echt gebeurd.

En wat vind je goed aan de plannen?

Daglichtlamp schreef op 26-11-2024 om 19:34:

[..]

En wat vind je goed aan de plannen?

Dat door deze maatregelen  een poging wordt gedaan om joden zich weer veilig kunnen laten voelen in dit land, altijd zijn ze de klos, nu ook weer, misselijkmakend vind ik het.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-11-2024 om 19:42 Topicstarter

Muurbloem1985 schreef op 26-11-2024 om 19:40:

[..]

Dat door deze maatregelen een poging wordt gedaan om joden zich weer veilig kunnen laten voelen in dit land, altijd zijn ze de klos, nu ook weer, misselijkmakend vind ik het.

Dat is toch geen inhoudelijke reactie? Want dat wordt al heel lang geprobeerd, zie de eerdere plannen van vorige regeringen/Tweede Kamer die hier ook gedeeld zijn.

Wat het doel is, is wel duidelijk, maar waarom denk je dat dat door deze plannen bereikt gaat worden?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.