Nieuws en actueel
Yumi
13-12-2023 om 15:47
Hoe linkse woke rechts-populisme in de hand werkt: ‘We zijn mensen weer op ras en gender gaan indelen’
Het onderstaande artikel geeft een duidelijk beeld waarom ik de keuze heb gemaakt, om voor het eerst van mijn leven te stemmen op een rechtse partij. Dit komt mede omdat ik steeds meer het gevoel krijg dat de vrijheid van meningsuiting op de tocht staat. Door sommige feiten te benoemen, die ik kon staven met cijfers van het CBS werd ik in een discussie, in de hoek van discriminatie gegooid.
Zijn er meer formummers die het gevoel hebben dat er 2 kampen zijn? Wat vinden jullie ervan dat activisten stellen, dat er helemaal geen vooruitgang is geboekt en de wereld opdelen in twee typen mensen: racist of geen racist?
De wereldwijde opkomst van rechtse populistische leiders, zoals Geert Wilders, heeft alles te maken met de woke-ideologie van links, betoogt de Amerikaanse politicoloog Yascha Mounk. De linkse focus op ras en gender doet de maatschappij meer kwaad dan goed. ,,Ik roep iedereen op uit de eigen sociale bubbel te komen”, stelt Mounk tijdens een interview.
Wie kijkt naar de politieke verschuivingen in de wereld van de afgelopen jaren, kan nauwelijks verrast zijn door de verkiezingsoverwinning van de PVV vorige maand in Nederland.
Die nieuwe ideologie, die we ‘woke’ zijn gaan noemen, zorgt juist voor meer polarisering dan voor samenhang en vooruitgang, betoogt Mounk. We kijken niet meer naar wat ons verbindt, maar juist naar waarin we verschillen. ,,Natuurlijk zijn er problemen met discriminatie en racisme in de Nederlandse maatschappij. Maar je kunt toch niet ontkennen dat er in Nederland, net zoals in Amerika, de afgelopen 100, 150 jaar grote stappen zijn gezet in gelijkheid van mensen? Dat er fundamentele verbeteringen zijn doorgevoerd in de maatschappij.”
,,Het ging de oorspronkelijke burgerrechtenactivisten om inclusiviteit, om gelijke rechten wat betreft ras en homoseksualiteit. Zij hadden een winnend argument. Maar er zijn nu activisten die stellen dat er helemaal geen vooruitgang is geboekt en de wereld opdelen in twee typen mensen: racist of geen racist. Als je daar kritiek op hebt, zeggen ze dat het ‘witte gevoeligheid’ is. Dan zeg je dus eigenlijk dat iedereen die kritiek op je levert kwaadaardig is. Daar komt bij dat die activisten lang niet voor de hele gemeenschap spreken.’’
(Het artikel is te lang om in zijn geheel te plaatsen)
Hoe linkse woke rechts-populisme in de hand werkt: ‘We zijn mensen weer op ras en gender gaan indelen’ | Binnenland | gelderlander.nl
Broadway
01-05-2024 om 09:33
OmaVan2 schreef op 30-04-2024 om 13:49:
[..]
Woke in zijn oorspronkelijke betekenis is het begrijpen dat iemand door zijn achtergrond onbewust vooroordelen heeft. Dat kunnen allerlei vooroordelen zijn en het betreft niet alleen vooroordelen van witte mannen. Vooroordelen kunnen ook positief lijken, maar het niet zijn. Als je het van je Marokkaanse collega knap vindt dat hij via vmbo, mbo, hbo zo ver is gekomen en je vindt het van je autochtone collega niet, betekent dit ook dat je andere verwachtingen hebt van je Marokkaanse collega. Het helpt als je daarvan bewust bent. Als het om taalfouten gaat, is het in mijn optiek niet woke om ze bij een zwarte leerling anders te beoordelen.
je bedoelt omdat ik dat éxtra knap vind aangezien die marokkaanse collega op haar 20ste hierheen gekomen is, geen enkele binding had met Nederland op haar in nederland geboren marokkaanse verkering na en nu 25 jaar later met haar HBO diploma, geweldige baan, superlieve man en 2 extreem geslaagde kinderen loopt te paraderen?
dat heeft te maken met haar voorgeschiedenis. bij de slimme hockeyzoon van rijke ouders die zijn master haalt vind ik inderdaad minder spannend dan de zoon van mijn alcoholverslaafde bijstand-achterburen die hetzelfde doet.
context-context-context waar jouw bericht stopt bij > afkomst dus vooroordelen.
Campanula
01-05-2024 om 09:36
Catfishing kan ook nog, maar dat is eigenlijk niet zo relevant. Het 'ik ken een homo, die het ook allemaal overdreven vindt', of 'ik ben zwart en ik zeik toch ook niet' of 'als vrouw kom ik nooit tegenwerking tegen' type argument is niet overtuigend als uitzonderingsargument om de globale positie van minderheden te relativeren.
Broadway
01-05-2024 om 09:38
Lieveheersbeest schreef op 30-04-2024 om 15:10:
[..]
Verder: Je kunt geen gelijkheid nastreven door de verschillen te negeren. In het onderwijs van onze kinderen is een het van meerwaarde als leraren en leraressen een afspiegeling van de maatschappij vertegenwoordigen. Doen alsof eigenschappen van mensen onbelangrijk zijn zorgt daar niet voor.
zeker wel. ga sollicitaties maar zonder naam en geslacht doen waardoor je dus niet weet of je met Roderick of Samira te doen hebt en mensen alleen beoordeelt op objectieve gegevens (kennis, kwaliteit dmv assessment, woonplaats ivm reisduur en leeftijd in sommige gevallen)
ik wil dat er kwaliteit geboden wordt. of daar een piemel, tieten, geen van beiden en/of verschillende kleurtjes zijn interesseert mij minder dan niets.
FancyDuck29
01-05-2024 om 09:39
Broadway schreef op 01-05-2024 om 09:38:
[..]
zeker wel. ga sollicitaties maar zonder naam en geslacht doen waardoor je dus niet weet of je met Roderick of Samira te doen hebt en mensen alleen beoordeelt op objectieve gegevens (kennis, kwaliteit dmv assessment, woonplaats ivm reisduur en leeftijd in sommige gevallen)
Dat heb ik later ook geplaatst: Skill based hiring Fijn dat we het toch ergens over eens kunnen zijn!
Campanula
01-05-2024 om 09:42
Om vervolgens in de proeftijd tegen Samira te zeggen dat ze 'niet zo in het team past'. Maar dan ben ik waarschijnlijk cynisch. Eerst maar eens anoniem solliciteren inzetten tegenover arbeidsmarktdiscriminatie.
Broadway
01-05-2024 om 09:42
kerstbeer schreef op 30-04-2024 om 21:39:
[..]
Ik heb weinig met rap, door wie dan ook.
Echter, ik snap nooit zo waarom sommige blanke mensen beledigd zijn dat ze dit woord niet mogen zeggen. Daar zit een lange geschiedenis aan vast. Buiten dat, waarom zou je zo graag willen dat blanke rappers dat mogen zeggen?
Nog meer zo voor mensen die weinig tot niks om rap geven maar het dan heel erg vinden dat het not-done is om dat te zeggen. Wat maakt het uit? Het is niet eens onze moedertaal.
lees de 2de link even. dát is het probleem. te bizar voor woorden
FancyDuck29
01-05-2024 om 09:44
Campanula schreef op 01-05-2024 om 09:42:
Om vervolgens in de proeftijd tegen Samira te zeggen dat ze 'niet zo in het team past'. Maar dan ben ik waarschijnlijk cynisch. Eerst maar eens anoniem solliciteren inzetten tegenover arbeidsmarktdiscriminatie.
Nou ja, als Broadway zegt dat het bij hem/haar niet zo verloopt mogen we daar ook wel op vertrouwen. Neemt niet weg dat Samira dat risico gemiddeld wel meer loopt dan Henk of Ingrid, maar bij Broadway in ieder geval niet. het is een begin.
Campanula
01-05-2024 om 09:54
Lieveheersbeest schreef op 01-05-2024 om 09:44:
[..]
Nou ja, als Broadway zegt dat het bij hem/haar niet zo verloopt mogen we daar ook wel op vertrouwen. Neemt niet weg dat Samira dat risico gemiddeld wel meer loopt dan Henk of Ingrid, maar bij Broadway in ieder geval niet. het is een begin.
Het gaat enkel om kwaliteit! Ik vind dat knap, want ik wil juist wel rekening houden met gender, kleur en cultuur omdat ik mij slechts gedeeltelijk bewust ben van mijn vooroordelen en gedragingen. Ik geloof niet in objectieve kwaliteit zoals misschien toepasselijk zou zijn bij het aannemen van een robot. Kleurenblind of genderblind bestaat niet. Klinkt sociaal wenselijk. Bijna politiek correct.
Moirmel
01-05-2024 om 10:10
Campanula schreef op 01-05-2024 om 09:54:
[..]
Het gaat enkel om kwaliteit! Ik vind dat knap, want ik wil juist wel rekening houden met gender, kleur en cultuur omdat ik mij slechts gedeeltelijk bewust ben van mijn vooroordelen en gedragingen. Ik geloof niet in objectieve kwaliteit zoals misschien toepasselijk zou zijn bij het aannemen van een robot. Kleurenblind of genderblind bestaat niet. Klinkt sociaal wenselijk. Bijna politiek correct.
- knip - onnodig
Zilver_gray
01-05-2024 om 10:28
Moirmel schreef op 01-05-2024 om 10:10:
[..]
Hoe langer je in dit topic blijft blaten, hoe belachelijker je word.
Wat een vervelende op de man opmerking, nergens voor nodig. Ik vind de inbreng van Campanula van toegevoegde waarde in dit topic.
Campanula
01-05-2024 om 10:37
Moirmel schreef op 01-05-2024 om 10:10:
[..]
Hoe langer je in dit topic blijft blaten, hoe belachelijker je word.
Uit uw mond is dat een compliment. Heb je ook nog iets inhoudelijks bij te dragen? Een weerlegging? Met argumenten, of interessante inzichten?
Broadway
01-05-2024 om 11:03
Lieveheersbeest schreef op 01-05-2024 om 09:27:
[..]
We zullen het nooit weten. Door woorden te gebruiken als "vies" en er vanuit te gaan dat ik iemand in een hoek probeer te zetten laat je zien dat je je oordeel al klaar hebt, dus het maakt niet echt uit toch?
Ik vind het jammer dat je er vanuit gaat dat er slechte intenties achter zitten. Door dat soort aannames komen discussies/gesprekken met onderwerpen als deze direct op gespannen voet te staan, terwijl dat helemaal niet hoeft. Ik vind het fijn dat Dietloverzz 'gewoon' geantwoord heeft. Want het was inderdaad aannemelijker (gezien haar standpunten) dat ze een blanke man zou zijn. Maar die aanname wilde ik niet doen. En gelukkig maar Het gegeven dat juist zij haar standpunt inneemt verrijkt mijn blik weer.
oh nee, die slechte intenties neem jij aan. wél dat ook jij vooroordelen hebt en ook aangeeft in je reactie op haar antwoord dat je dat bent. gewoon een constatering dat we allemaal maar gewoon mensen zijn
Broadway
01-05-2024 om 11:13
Lieveheersbeest schreef op 01-05-2024 om 09:39:
[..]
Dat heb ik later ook geplaatst: Skill based hiring Fijn dat we het toch ergens over eens kunnen zijn!
waarom zouden we het niet ergens over eens zijn?
Broadway
01-05-2024 om 11:16
Campanula schreef op 01-05-2024 om 09:54:
[..]
natuurlijk werkt dat inderdaad niet helemaal zo, maar het moet wel de basis zijn. vervolgens is bij een bedrijf als waar ik werk de persoon uitermate belangrijk, maar gender, afkomst en cultuur totaal niet. dat is ook duidelijk zichtbaar aan ons personeelsbestand. je moet wél meewillen werken aan de ontwikkeling van, in mijn ogen, één van de leukste bedrijven in Nederland. samenwerken en niet tegenwerken en apenrotsen bestaan hier niet.
Broadway
01-05-2024 om 11:18
Zilver_gray schreef op 01-05-2024 om 10:28:
[..]
Wat een vervelende op de man opmerking, nergens voor nodig. Ik vind de inbreng van Campanula van toegevoegde waarde in dit topic.
vind je? alles tegenspreken dat niet in het straatje van campanula past. weigeren te accepteren dat afkomt van nul waarde is, maar kwaliteit en karakter wél belangrijk zijn?
ik vind het vooral een stampvoetende peuter die NEE blijft roepen, maar ieder zijn voorkeur
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.