Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe linkse woke rechts-populisme in de hand werkt: ‘We zijn mensen weer op ras en gender gaan indelen’

Campanula schreef op 30-04-2024 om 10:07:

[..]

Daar verschillen de meningen over. Betrokkenen ervaren meer discriminatie dan de mensen die enkel toeschouwer zijn. Om te bepalen of discriminatie aanwezig is kun je beter afgaan op de ervaringen van minderheden zelf. Pas als zij zeggen dat er gelijkwaardigheid is vind ik dat pas aannemelijk. Vrouwen, POC, Queers.

Op die manier blijf je bezig. 

Lieveheersbeest schreef op 30-04-2024 om 10:24:

[..]

Waarom het zo belangrijk is dat er meer mannen voor de klas staan? Daar zijn verschillende redenen voor:

• Kinderen hebben verschillende rolmodellen nodig. Dat geldt voor jongens, maar óók voor meisjes. Het is belangrijk voor hun ontwikkeling dat ze naast vrouwelijke, ook genoeg mannelijke voorbeelden hebben. Overigens geldt dit breder: ook rolmodellen op basis van afkomst, gender en seksuele voorkeur zijn belangrijk. Dat geeft een betere afspiegeling van de maatschappij.
  • Met alleen maar juffen voor de klas houd je stereotypes in stand. Kinderen kunnen gaan denken dat lesgeven alleen voor vrouwen is.
  • Diversiteit in het team is belangrijk. Dat geldt voor elke arbeidsgroep. Mannen kijken soms net op een andere manier naar het onderwijs. Niet per se beter, wel anders. En daar heb je als team profijt van.
  • Mannen kunnen soms makkelijker omgaan met ‘typisch’ jongensgedrag. Let wel: dit geldt natuurlijk niet voor alle mannen. En ook niet alle jongens vertonen hetzelfde gedrag. Maar over het algemeen zijn jongens vaak wat beweeglijker en impulsiever dan meisjes. Als man is het soms makkelijker je daarin in te leven.

Bron:

Er zijn meer mannen nodig in het onderwijs: feit of fabel? | Marnix Academie

Wat wil je nu? 
Een quota voor mannen om voor de klas te mogen staan? 
Ze zullen eens hartelijk lachen. Jongeren die sinds de geboorte vooral blootgesteld worden aan vrouwelijke waarden eens heropvoeden binnen het kader dat door die vrouwelijke waarden gesteld wordt. 

FancyDuck29

FancyDuck29

30-04-2024 om 12:52

Moirmel schreef op 30-04-2024 om 12:45:

[..]

Wat wil je nu?

Laten zien waarom diversiteit ook in het onderwijs belangrijk is. Waarom eigenschappen als gender (en ras) ertoe doen.

Moirmel schreef op 30-04-2024 om 12:41:

[..]

Op die manier blijf je bezig.

Eens. En gevaarlijk om op de subjectieve gevoelens van mensen af te gaan. Want is er dan feitelijk sprake geweest van discriminatie of worden er dingen onder de noemer discriminatie geschaard die dat helemaal niet zijn? Helemaal als je daar al zo sterk op gefocust bent. 

Lieveheersbeest schreef op 30-04-2024 om 12:52:

[..]

Laten zien waarom diversiteit ook in het onderwijs belangrijk is. Waarom eigenschappen als gender (en ras) ertoe doen.

Ik kan me nog wel iets voorstellen bij de wens om meer mannelijke leerkrachten te hebben. Maar serieus, ras?

Malibu2 schreef op 30-04-2024 om 12:53:

[..]

Eens. En gevaarlijk om op de subjectieve gevoelens van mensen af te gaan. Want is er dan feitelijk sprake geweest van discriminatie of worden er dingen onder de noemer discriminatie geschaard die dat helemaal niet zijn? Helemaal als je daar al zo sterk op gefocust bent.

Eens. Wij krijgen als docenten soms het verwijt “u geeft me een onvoldoende omdat ik donker ben”. Bij volstrekt objectief en duidelijk tekortschieten van de student hè. 

Als ze voortaan automatisch gelijk krijgen dat een onvoldoende gelijk staat aan racisme, dan kun je het onderwijs wel definitief gaan opdoeken. Schei uit zeg.

En dan zijn er heus problemen met racisme in de maatschappij en stagedicsriminatie etc. Daar sluit ik mijn ogen niet voor. Maar als iemand een verslag inlevert dat onleesbaar is door taalfouten en vol staat met facebookbronnen en andere onzin, dan moet je daar gewoon een onvoldoende voor kunnen geven zonder dat “de beleving van de student dat hier sprake is van racisme” leidend gaat zijn.  

Dubbel

Campanula schreef op 30-04-2024 om 10:07:

[..] Om te bepalen of discriminatie aanwezig is kun je beter afgaan op de ervaringen van minderheden zelf. Pas als zij zeggen dat er gelijkwaardigheid is vind ik dat pas aannemelijk. Vrouwen, POC, Queers.

en dat is nou precies de blinde vlek van het wokisme.  Perfecte illustratie. 

Want je doet hier alsof de beleving van de gediscrimineerde altijd zuiver is, zonder bijbedoelingen. Alsof er geen belang of agenda is om te zeggen “ik voel me gediscrimineerd”. 

Alsof de witte heteronormatieve man per definitie wel een agenda heeft, en de vrouw of POC of queer niet. Want zeggen “dit is geen racisme” is een gekleurde blik, en “dit is wel racisme” is per definitie leidend. 

Ik noemde net al hoe de beschuldiging van racisme ingezet wordt om een voldoende te krijgen voor slecht werk. Dat is wat je krijgt als je mensen per definitie gelijk geeft. Er komt een bonus op de racismebeschuldiging. 

Ginevra schreef op 30-04-2024 om 13:17:

[..]

en dat is nou precies de blinde vlek van het wokisme. Perfecte illustratie.

Want je doet hier alsof de beleving van de gediscrimineerde altijd zuiver is, zonder bijbedoelingen. Alsof er geen belang of agenda is om te zeggen “ik voel me gediscrimineerd”.

Alsof de witte heteronormatieve man per definitie wel een agenda heeft, en de vrouw of POC of queer niet. Want zeggen “dit is geen racisme” is een gekleurde blik, en “dit is wel racisme” is per definitie leidend.

Ik noemde net al hoe de beschuldiging van racisme ingezet wordt om een voldoende te krijgen voor slecht werk. Dat is wat je krijgt als je mensen per definitie gelijk geeft. Er komt een bonus op de racismebeschuldiging.

Woke in zijn oorspronkelijke betekenis is het begrijpen dat iemand door zijn achtergrond onbewust vooroordelen heeft. Dat kunnen allerlei vooroordelen zijn en het betreft niet alleen vooroordelen van witte mannen. Vooroordelen kunnen ook positief lijken, maar het niet zijn. Als je het van je Marokkaanse collega knap vindt dat hij via vmbo, mbo, hbo zo ver is gekomen en je vindt het van je autochtone collega niet, betekent dit ook dat je andere verwachtingen hebt van je Marokkaanse collega. Het helpt als je daarvan bewust bent. Als het om taalfouten gaat, is het in mijn optiek niet woke om ze bij een zwarte leerling anders te beoordelen.

Ginevra schreef op 30-04-2024 om 13:17:

[..]

en dat is nou precies de blinde vlek van het wokisme. Perfecte illustratie.

Dat doe ik niet. Dat vul jij in namens mij. Maar de ervaring van een betrokkene blijft meer betrouwbaar dan de observatie van een buitenstaander. 

Dat er misbruik gemaakt kan worden is net zo subjectief. Het hele punt is nu net dat er geen definitieve meetwaarde is tussen kritiek of discriminatie of winst door slachtoffergedrag. Er zijn altijd verschillende perspectieven en invulling van ernst. 

Uitgaan van misbruik voor een bonus vind ik behoorlijk wantrouwend. En een uiting van .... (invullen naar persoonlijk perspectief).

Yumi

Yumi

30-04-2024 om 14:05 Topicstarter

Lieveheersbeest schreef op 30-04-2024 om 12:52:

[..]

Dus de titel van dit topic geeft eigenlijk weer wat jij graag zou zien? 

Hoe linkse woke rechts-populisme in de hand werkt: ‘We zijn mensen weer op ras en gender gaan indelen’

Oorspronkelijk ging het om gelijke rechten wat betreft ras en sekse, nu benadrukken we weer de verschillen. 

Overigens heb ik bij de nonnen op school gezeten, en er niets aan overgehouden
Ik geef de voorkeur aan samenwerken met mannen, in het dagelijkse leven ga ik met beide sekse om, en is kleur en seksuele voorkeur geen issue. 

Campanula schreef op 30-04-2024 om 13:56:Uitgaan van misbruik voor een bonus vind ik behoorlijk wantrouwend. En een uiting van .... (invullen naar persoonlijk perspectief).

Dat is zo oud als de mensheid, dat mensen datgene doen wat beloond wordt. Dat doet niet iedereen individueel, maar het is wel verspreid over alle mensen, wit of zwart, man of vrouw, hetero of queer.

Als je met een handicapparkeerkaart gratis of makkelijk kunt parkeren, gaan gezonde mensen proberen aan zo'n kaart te komen.

Als je jongeren geld geeft als ze wapens inleveren, gaan ze proberen aan wapens te komen om te kunnen cashen (google eens op cobra-effect).

Als ouderen met een flinke spaarpot meer moeten betalen voor een verzorgingshuis, dan gaan ze geld alvast aan kinderen schenken of anderszins geld wegsluizen.

Mensen doen datgene wat voordeel oplevert. Niet ieder individu, maar in doorsnee wel. Het zou heel raar zijn om te veronderstellen dat POC, queers en vrouwen daarvan uitgezonderd zijn. Dan zou je doen alsof die mensen van een andere soort zijn. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je racisme wil bestrijden door te beweren dat donkere mensen anders in elkaar zitten dan witte mensen.

FancyDuck29

FancyDuck29

30-04-2024 om 15:10

Yumi schreef op 30-04-2024 om 14:05:

[..]

Dus de titel van dit topic geeft eigenlijk weer wat jij graag zou zien?

Oorspronkelijk ging het om gelijke rechten wat betreft ras en sekse, nu benadrukken we weer de verschillen.

Overigens heb ik bij de nonnen op school gezeten, en er niets aan overgehouden
Ik geef de voorkeur aan samenwerken met mannen, in het dagelijkse leven ga ik met beide sekse om, en is kleur en seksuele voorkeur geen issue.

Over je eerste vraag: die wil ik niet bevestigen. Ik ben geen kennishouder op gebied van “links woke” of “rechts populisme”.

Verder: Je kunt geen gelijkheid nastreven door de verschillen te negeren. In het onderwijs van onze kinderen is een het van meerwaarde als leraren en leraressen een afspiegeling van de maatschappij vertegenwoordigen. Doen alsof eigenschappen van mensen onbelangrijk zijn zorgt daar niet voor.

Je ridiculiseert mijn post met een uitspraak als “ik heb hier ook niets aan overgehouden”. Dat beweer ik namelijk ook nergens. In de praktijk ziet men echter dat het zowel voor de organisatie, als het systeem als de kinderen positief is als de pool van medewerkers divers is. En niet alleen als het gaat om gender en ras, maar ook leeftijd, politieke voorkeur, religie, et cetera. Homogene groepen mensen verzamelen prikkelt niet. Het daagt niet uit. Het leidt niet tot betere kwaliteit.

Lieveheersbeest schreef op 30-04-2024 om 11:37:

[..]

Dat mag, dat is jouw goed recht Ik vind het in topics als deze belangrijk om een wat onafhankelijker beeld dan persoonlijke meningen te laten zien, vandaar mijn bijdrage. Maar als jij jouw persoonlijke ideeën schaart boven onderzoeksresultaten en feiten, dat is geheel aan jou en daar zal ik respectvol mee omgaan.

Ik schaar mijn persoonlijke ideeen daar niet boven. Beiden kunnen naast elkaar bestaan. Ja het zou puur theorethisch gezien misschien het beste zijn als er voor kinderen ook mannelijke leerkrachten zijn. Al zou een ander onderzoek weer wat anders kunnen zeggen. Maar goed ik vind het niet voldoende om er een groot punt van te maken. Het schaadt kinderen verder niet. Uiteindelijk gaan kinderen naar school om te leren en is het het belangrijkste dat geschikte en goed daarvoor opgeleide mensen voor de klas staan. In de maatschappij komen kinderen mensen in allerlei soorten en maten tegen. Ze worden vanzelf groot.

Lieveheersbeest schreef op 30-04-2024 om 15:10:

[..]

Over je eerste vraag: die wil ik niet bevestigen. Ik ben geen kennishouder op gebied van “links woke” of “rechts populisme”.

Verder: Je kunt geen gelijkheid nastreven door de verschillen te negeren. In het onderwijs van onze kinderen is een het van meerwaarde als leraren en leraressen een afspiegeling van de maatschappij vertegenwoordigen. Doen alsof eigenschappen van mensen onbelangrijk zijn zorgt daar niet voor.

Je ridiculiseert mijn post met een uitspraak als “ik heb hier ook niets aan overgehouden”. Dat beweer ik namelijk ook nergens. In de praktijk ziet men echter dat het zowel voor de organisatie, als het systeem als de kinderen positief is als de pool van medewerkers divers is. En niet alleen als het gaat om gender en ras, maar ook leeftijd, politieke voorkeur, religie, et cetera. Homogene groepen mensen verzamelen prikkelt niet. Het daagt niet uit. Het leidt niet tot betere kwaliteit.

Hoe meer mensen worden gestimuleerd om het onderwijs in te gaan hoe diverser de groep vanzelf wel zal gaan worden. Die focus op ras geslacht ed is nergens voor nodig.

Betere kwaliteit van het onderwijs is overigens vooral afhankelijk van de opleiding, werkervaring, de kwaliteiten van mensen en het karakter van de mensen zelf. Kinderen worden toch wel genoeg geprikkeld dan.

Die andere zaken zijn van ondergeschikt belang.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.