Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Hoe linkse woke rechts-populisme in de hand werkt: ‘We zijn mensen weer op ras en gender gaan indelen’

OmaVan2 schreef op 30-04-2024 om 13:49:

[..]

Woke in zijn oorspronkelijke betekenis is het begrijpen dat iemand door zijn achtergrond onbewust vooroordelen heeft. Dat kunnen allerlei vooroordelen zijn en het betreft niet alleen vooroordelen van witte mannen. Vooroordelen kunnen ook positief lijken, maar het niet zijn. Als je het van je Marokkaanse collega knap vindt dat hij via vmbo, mbo, hbo zo ver is gekomen en je vindt het van je autochtone collega niet, betekent dit ook dat je andere verwachtingen hebt van je Marokkaanse collega. Het helpt als je daarvan bewust bent. Als het om taalfouten gaat, is het in mijn optiek niet woke om ze bij een zwarte leerling anders te beoordelen.

Maar die vooroordelen houd je toch en krijg je toch niet uit de mens. Of je nu groot, klein, man, vrouw of een bepaald ras bent men heeft toch altijd wel bepaalde vooroordelen. Altijd. Iedereen. Als je je er op een negatieve manier op gaat focussen, op alle slakken zout gaat leggen, je jezelf in de slachtofferrol gaat plaatsen dan is het einde zoek. Jezelf en de maatschappij worden er niet beter van. En vooroordelen zijn lang niet altijd negatief bedoeld. Relax en leven en laten leven.

FancyDuck29

FancyDuck29

30-04-2024 om 15:34

Dietloverzzz schreef op 30-04-2024 om 15:22:

[..]

Hoe meer mensen worden gestimuleerd om het onderwijs in te gaan hoe diverser de groep vanzelf wel zal gaan worden. Die focus op ras geslacht ed is nergens voor nodig.

en wat je hier zegt is dus gewoon niet waar

Lieveheersbeest schreef op 30-04-2024 om 15:34:

[..]

en wat je hier zegt is dus gewoon niet waar

Hoe meer mensen hoe meer kans daarop. Zeker als je de lonen omhoog zou gooien. Vooral mannen vinden dat vaak extra belangrijk. Dan krijg je die vanzelf ook meer. 

Daarnaast is dat in de meer technische beroepen toch ook zo? Eerst alleen mannen en nu komen er langzaam maar zeker ook steeds meer vrouwen die daarvoor kiezen. Dat komt allemaal wel. Zeker waarin goed poen valt te verdienen. En anders wat dan nog. Het gaat om kwaliteiten van de daarvoor opgeleide mensen zelf en niet wat je onder in jouw broek hebt zitten.

Lieveheersbeest schreef op 30-04-2024 om 12:52:

[..]

Laten zien waarom diversiteit ook in het onderwijs belangrijk is. Waarom eigenschappen als gender (en ras) ertoe doen.

op zich ben ik het daarmee eens overigens. Ik vind het een pre als er diversiteit in een onderwijsteam is, zowel voor de diverse inbreng als voor de rolmodellen. 
En het lijkt me ook gezond dat bij de politie en andere maatschappelijke organisaties diversiteit is. 
Ik ben er alleen op tegen als daarvoor de kwaliteitsnormen verlaagd worden. En dat leek me altijd een open deur, maar gaandeweg is toch gebleken dat omwille van de diversiteit de lat wel eens lager is komen te liggen. 
Dus stimuleren uitstekend, maar over quota heb ik gemengde gevoelens. 

FancyDuck29

FancyDuck29

30-04-2024 om 16:05

Ginevra schreef op 30-04-2024 om 15:42:

[..]

Ik ben er alleen op tegen als daarvoor de kwaliteitsnormen verlaagd worden. En dat leek me altijd een open deur, maar gaandeweg is toch gebleken dat omwille van de diversiteit de lat wel eens lager is komen te liggen.
Dus stimuleren uitstekend, maar over quota heb ik gemengde gevoelens.

Ik denk dat iedereen het daar in beginsel mee eens is. Maar, het probleem is dat er in de praktijk sprake is van een kloof tussen daadwerkelijke kwaliteiten en de manier waarop we die beoordelen. We zien dat kwaliteitsmeting doorgaans gebeurt naar mannelijke maatstaven. En dan scoren mannen dus hoger. Terwijl dat niet betekent dat hij over betere kwaliteiten beschikt dan zijn vrouwelijke concurrent.

En hoe ga je werkgevers challengen om dat normenkader te herzien, zonder quotum?

@dietloverz: de dingen die je stelt komen niet overeen met hoe het in de praktijk werkt. Jij hebt net zoveel recht op ruimte om je ideeën te verkondigen, maar dat maakt het nog geen waarheid. Echt, duik eens in de materie voordat je jouw mening als feit presenteert.

Lieveheersbeest schreef op 30-04-2024 om 16:05:

[..]

Ik denk dat iedereen het daar in beginsel mee eens is. Maar, het probleem is dat er in de praktijk sprake is van een kloof tussen daadwerkelijke kwaliteiten en de manier waarop we die beoordelen. We zien dat kwaliteitsmeting doorgaans gebeurt naar mannelijke maatstaven. En dan scoren mannen dus hoger. Terwijl dat niet betekent dat hij over betere kwaliteiten beschikt dan zijn vrouwelijke concurrent.

En hoe ga je werkgevers challengen om dat normenkader te herzien, zonder quotum?

@dietloverz: de dingen die je stelt komen niet overeen met hoe het in de praktijk werkt. Jij hebt net zoveel recht op ruimte om je ideeën te verkondigen, maar dat maakt het nog geen waarheid. Echt, duik eens in de materie voordat je jouw mening als feit presenteert.

Kun je dit specifiek maken? 

Lieveheersbeest schreef op 30-04-2024 om 16:05:

[..]

Dat laatste heb ik gedaan maar ik kom tot een andere conclusie dan jij. Dat kan toch. En overigens heeft niemand hier alle wijsheid in pact. Ik niet en jij ook niet.

Ginevra schreef op 30-04-2024 om 14:16:

[..]

...

Mensen doen datgene wat voordeel oplevert. Niet ieder individu, maar in doorsnee wel. Het zou heel raar zijn om te veronderstellen dat POC, queers en vrouwen daarvan uitgezonderd zijn. Dan zou je doen alsof die mensen van een andere soort zijn. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je racisme wil bestrijden door te beweren dat donkere mensen anders in elkaar zitten dan witte mensen.

Ik denk wel dat er soms misbruik gemaakt kan worden door de discriminatiekaart te snel te trekken, maar dit standaard verwachten is nogal bevooroordeeld en niet productief. 

In dat geval kun je beter niet zeggen 'u zeurt' of 'u misbruikt uw minderheidspositie voor slachtofferschap' maar moet je toelichting geven op het 'misbruik' en inhoudelijk blijven. 

Zelf (over)gevoelig zijn voor deze dialoog is ook niet de bedoeling. 'Ik bedoel het goed en ik heb gelijk' is nogal eenzijdig. De ander denkt dat misschien ook. Je bepaalt uiteindelijk samen de interpretatie van het voorval. 

Yumi

Yumi

30-04-2024 om 17:09 Topicstarter

Lieveheersbeest schreef op 30-04-2024 om 15:10:

[..]

Over je eerste vraag: die wil ik niet bevestigen. Ik ben geen kennishouder op gebied van “links woke” of “rechts populisme”.

Verder: Je kunt geen gelijkheid nastreven door de verschillen te negeren. In het onderwijs van onze kinderen is een het van meerwaarde als leraren en leraressen een afspiegeling van de maatschappij vertegenwoordigen. Doen alsof eigenschappen van mensen onbelangrijk zijn zorgt daar niet voor.

Je ridiculiseert mijn post met een uitspraak als “ik heb hier ook niets aan overgehouden”. Dat beweer ik namelijk ook nergens. In de praktijk ziet men echter dat het zowel voor de organisatie, als het systeem als de kinderen positief is als de pool van medewerkers divers is. En niet alleen als het gaat om gender en ras, maar ook leeftijd, politieke voorkeur, religie, et cetera. Homogene groepen mensen verzamelen prikkelt niet. Het daagt niet uit. Het leidt niet tot betere kwaliteit.

Je hebt waarschijnlijk mijn knipoog gemist?! 

Mijn uitspraak komt voort uit de reacties die ik meestal krijg als ik vertel dat ik bij de nonnen op school heb gezeten. Ik heb er een fijne tijd gehad, blijkbaar zijn er veel negatieve ervaringen. 

FancyDuck29

FancyDuck29

30-04-2024 om 20:32

Dietloverzzz schreef op 30-04-2024 om 16:45:

[..]

Dat laatste heb ik gedaan maar ik kom tot een andere conclusie dan jij. Dat kan toch. En overigens heeft niemand hier alle wijsheid in pact. Ik niet en jij ook niet.

Zou je dan eens wat bronnen willen delen, waar die ideeën op gestoeld zijn? Ik lees ze graag!

FancyDuck29

FancyDuck29

30-04-2024 om 21:07

Malibu2 schreef op 30-04-2024 om 16:28:

[..]

Kun je dit specifiek maken?

Ik wil wel een poging doen. Het lukt me niet om zelf een kort en krachtig statement te formuleren dat onderschrijft wat ik bedoel. Maar ik denk dat onderstaande snippets je wel een goede indruk geven.

“De weg naar de top is voor vrouwen lastiger dan voor mannen. Dat komt omdat de stereotiepe opvatting die we hebben over wat een goede leider is, nog steeds heel masculien is: daadkrachtig, dominant, met een sterke visie. En dus denken we dan eerder aan een man. Daarbij komt nog dat de stereotype opvatting over hoe een goede vrouw moet zijn, daar regelrecht tegenover staat. Een goede vrouw is alles wat een goede leider niet is: bescheiden, zorgzaam, ze treedt niet op de voorgrond.”

Vrouwen in leidinggevende posities worden vrijwel altijd langs die twee stereotypen gemeten en doen het dus altijd op één ervan niet goed. Dat is in hun nadeel, meent Jonker. “Je kunt dus als vrouw best een goede leider zijn, maar dan kwalificeer je eigenlijk als een slechte vrouw en dat vinden we dan toch vervelend aan jou. Hetzelfde gedrag dat bij mannen wordt gezien als goed leiderschap, heeft bij vrouwen altijd meteen als bijeffect dat je als een bitch wordt gezien. Die stereotypen zijn vrij hardnekkig."

Bron: Vrouwen doen het over de hele linie beter dan mannen (accountant.nl)

"Het is voor vrouwen lastig doorstoten naar de top. De taal is soms anders, maar de zaken waar vrouwen tegenaanlopen zijn minstens zo herkenbaar. Waar vrouwen die politiek actief zijn vaker mee te maken krijgen: zodra je je kop boven het maaiveld uitsteekt, begint de online haat. Die haat is bij vrouwen persoonlijker, venijniger en seksistischer, terwijl mannen veel meer op de inhoud worden afgerekend."

Als man en vrouw gelijk zijn op inhoud, wordt een vrouw erop afgerekend wanneer ze niet op dezelfde manier door een hoepel springt als een man. Datzelfde gebeurt wanneer er iemand van een andere afkomst/cultuur/religie meedingt. Uiteindelijk zijn we geneigd om mensen om ons heen te verzamelen die op onszelf lijken. Dat is natuurlijk gedrag en geldt niet alleen voor witte mensen. Maar, als je bijv. als Keniaanse vrouw van 35 jaar solliciteert bij een bedrijf waar voornamelijk Chinese mannen van 50 werken, dan is de kans groot dat zij liever een Chinese man van 50 aannemen. Ook als die Keniaanse vrouw precies dezelfde kwalificaties heeft.

"Bovendien ben je als vrouw continu bezig met een soort evenwichtsdans. Wanneer je daadkrachtig en stevig bent, kenmerken die je als ondernemer moet hebben, vinden ook vrouwen je al snel een bitch waar niemand zaken mee wil doen. Dus moet je dat gedrag gaan sugar coaten en je vrouwelijke kant laten zien."

Bron: Interview vrouwelijk leiderschap: Je bent als vrouw continu bezig met een soort evenwichtsdans (noordlimburgbusiness.nl)

"In een gesprek met een vriendin over positieve discriminatie vertelde zij dat ze bij dezelfde geschiktheid de voorkeur gaf aan een vrouwelijke sollicitant, maar dat ze tijdens de sollicitaties extra streng was voor vrouwen. “Want”, zei ze, “ik wil niet iemand aannemen die het vervolgens gaat verprutsen.” Slechte prestaties zouden op alle vrouwen afstralen. Ze liet vrouwen door meer hoepels springen, hield hen aan een hogere standaard dan mannen en dacht oprecht dat ze daarmee bijdroeg aan betere emancipatie van vrouwen."

Bron: Laten we het ook hebben over de vrouwen die mannen het seksisme uit handen nemen | Trouw

"In het selectieproces zit veel bias, maar dit is vaak moeilijk te kwantificeren. Want het is onmogelijk om dit, zoals bij cv’s, precies te A/B testen. Wel is er veel data die wijst op een bias. Uit data uit de VS blijkt bijvoorbeeld dat:
● Als mannen een vrouw interviewen het interview minder vaak op tijd begint.
● Een man die een vrouw interviewt spreekt 30% meer dan bij een man.
● Mannen met mannelijke kandidaten 63% vaker over sport praten, wat kan
leiden tot een affinity bias."

Bron: Whitepaper van Digitaal werven, te downloaden via Whitepaper unbiased hiring – Digitaal Werven (digitaal-werven.nl)

Skill based hiring en het afnemen van assessments helpt om beter op inhoud te bepalen wie er nou echt geschikter is. Maar experts geven ook aan dat dat niet per se dé oplossing is.

https://nos.nl/artikel/2518672-waarom-een-disstrack-zoveel-losmaakt-in-de-hiphopwereld

Over woke gesproken.... denk dat zelfs Anouk wel klaar is met dat woke gedoe nu ze zelf als racist neergezet wordt.

Waarom is het "n-woord" alleen gerechtvaardigd als zwarte mensen het gebruiken en niet als zelfs witte mensen in de "rap-scene" het nooit of te nimmer in de mond mogen nemen? Zelfs niet al ze het zingen in go with the flow:

https://nos.nl/artikel/2323077-jans-in-opspraak-na-beschuldiging-racisme-dit-voelt-als-een-slechte-droom

Doe het dan zelf ook niet. Niet zelden rappen ze het "n-woord" in 1 adem met white bitch of white trash, maar dat is dan wel weer bij iedereen oké,  iet met 2 maten?

Blomke82 schreef op 30-04-2024 om 21:19:

https://nos.nl/artikel/2518672-waarom-een-disstrack-zoveel-losmaakt-in-de-hiphopwereld

Over woke gesproken.... denk dat zelfs Anouk wel klaar is met dat woke gedoe nu ze zelf als racist neergezet wordt.

Waarom is het "n-woord" alleen gerechtvaardigd als zwarte mensen het gebruiken en niet als zelfs witte mensen in de "rap-scene" het nooit of te nimmer in de mond mogen nemen? Zelfs niet al ze het zingen in go with the flow:

https://nos.nl/artikel/2323077-jans-in-opspraak-na-beschuldiging-racisme-dit-voelt-als-een-slechte-droom

Doe het dan zelf ook niet. Niet zelden rappen ze het "n-woord" in 1 adem met white bitch of white trash, maar dat is dan wel weer bij iedereen oké, iet met 2 maten?

Dat klopt. Het zijn ook idd 2 maten. Maar de ene maat is voor de betrokkenen zelf die het ironisch gebruiken als een geuzennaam om de angel uit de beladen term te halen en de 2e maat is voor de witte buitenstaander die een ander serieus inferieur kan verklaren met deze term. 

Blomke82 schreef op 30-04-2024 om 21:19:

Waarom is het "n-woord" alleen gerechtvaardigd als zwarte mensen het gebruiken en niet als zelfs witte mensen in de "rap-scene" het nooit of te nimmer in de mond mogen nemen? 

Ik heb weinig met rap, door wie dan ook. 

Echter, ik snap nooit zo waarom sommige blanke mensen beledigd zijn dat ze dit woord niet mogen zeggen. Daar zit een lange geschiedenis aan vast. Buiten dat, waarom zou je zo graag willen dat blanke rappers dat mogen zeggen?

Nog meer zo voor mensen die weinig tot niks om rap geven maar het dan heel erg vinden dat het not-done is om dat te zeggen. Wat maakt het uit? Het is niet eens onze moedertaal.

Dietloverzzz schreef op 30-04-2024 om 15:37:

[..]

Hoe meer mensen hoe meer kans daarop. Zeker als je de lonen omhoog zou gooien. Vooral mannen vinden dat vaak extra belangrijk. Dan krijg je die vanzelf ook meer.

Daarnaast is dat in de meer technische beroepen toch ook zo? Eerst alleen mannen en nu komen er langzaam maar zeker ook steeds meer vrouwen die daarvoor kiezen. Dat komt allemaal wel. Zeker waarin goed poen valt te verdienen. En anders wat dan nog. Het gaat om kwaliteiten van de daarvoor opgeleide mensen zelf en niet wat je onder in jouw broek hebt zitten.

Vroeger was programmeren een vrouwenbaan bij uitstek. Het werd gezien als net zoiets secretaresse bijvoorbeeld. Het eerste computerprogramma ooit is door een vrouw ontworpen. 

Toen men door begon te krijgen hoeveel er mee gedaan kon worden, zijn vrouwen eruit geduwd door mannen. Ja, dat was in de tijd dat vrouwen nog werden geacht te stoppen met werken bij een huwelijk. 

Beroepen die veelal door vrouwen worden gedaan worden om die reden minder gewaardeerd dan 'mannenberoepen' en is door de geschiedenis vaak heel vijandig gedaan tegen vrouwen die het toch wilden uitoefenen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.