Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Het nieuwe feminisme?


bieb1963 schreef op 04-09-2023 om 21:45:

Maar hier gaat het toch niet zozeer om. De meesten van ons zullen de eerste ca 3 maanden met de baby voor een groot deel alleen hebben gedaan (dus nog.zonder de nieuwe geboorteverlof mogelijkheden enzo). Vaders moesten weer aan het werk. Voor de 1 was dat zwaarder dan voor de ander, om talloze verschillende en combinaties van redenen. Dat is wat het is. Volgens.mij gaat het meer om ná het bevallingsverlof.

Ik denk beide periodes. 

MMcGonagall schreef op 04-09-2023 om 17:39:

[..]

Ja, maar kom dan niet met flutexcuses over biologische geschiktheid.

Dat speelt ook mee hoor. 

Ik denk dat een man van nature makkelijker zorg uit handen kan geven en minder helikoptert. Dus wat de man bereid is te doen daar neemt de gemiddelde vrouw geen genoegen mee en doet het dan maar zelf. Net zoals je vaak met huishoudelijke taken ziet. Vrouw wil bijv 1 keer per week gestofzuigd hebben en man zou het 1 keer in de 2 weken doen. Dan klaagt vrouw dat man niks doet en doet ze het zelf. 

redbulletje schreef op 05-09-2023 om 18:51:

Ik denk dat een man van nature makkelijker zorg uit handen kan geven en minder helikoptert. Dus wat de man bereid is te doen daar neemt de gemiddelde vrouw geen genoegen mee en doet het dan maar zelf. Net zoals je vaak met huishoudelijke taken ziet. Vrouw wil bijv 1 keer per week gestofzuigd hebben en man zou het 1 keer in de 2 weken doen. Dan klaagt vrouw dat man niks doet en doet ze het zelf.

Zou zo maar kunnen. En wie heeft gelijk? Geen idee, t'is maar.hoe je ernaar kijkt enz. I.i.g. typisch een verschil van beleving, visie, prioriteiten enz enz tussen man en vrouw.

Diyer

Diyer

05-09-2023 om 19:57 Topicstarter

Facy66 schreef op 05-09-2023 om 18:43:

[..]

Dat speelt ook mee hoor.

Nee hoor, dat speelt niet mee hoor

Yumi schreef op 05-09-2023 om 09:10:

[..]

Collega kreeg 4 kinderen in 6 jaar, dat ging ten koste van mij.... ik kon haar werkzaamheden opvangen. Dus ik was daarna ook wel toe aan verlof, wie gaat dat betalen?

Dat ligt niet aan jouw collega, maar aan je werkgever. Die krijgt haar salaris van het UWV vergoed en kan tijdelijk iemand anders inzetten. 

Diyer schreef op 05-09-2023 om 19:57:

[..]

Nee hoor, dat speelt niet mee hoor

Zeker wel maar goed daar denken wij anders over.

redbulletje schreef op 05-09-2023 om 18:51:

Ik denk dat een man van nature makkelijker zorg uit handen kan geven en minder helikoptert. Dus wat de man bereid is te doen daar neemt de gemiddelde vrouw geen genoegen mee en doet het dan maar zelf. Net zoals je vaak met huishoudelijke taken ziet. Vrouw wil bijv 1 keer per week gestofzuigd hebben en man zou het 1 keer in de 2 weken doen. Dan klaagt vrouw dat man niks doet en doet ze het zelf.

Eens. Klopt ook heel vaak.

bijzonder hoe dit topic van “nieuw feminisme” is veranderd in “mannen zijn Halleluja en vrouwen zijn De Hel”. Alsof er 2 groepen zijn, iedereen binnen die groep hetzelfde is en de ene groep beter is dan de andere. Wat een onzin! De eigenschappen die iemand heeft hangen niet samen met het hebben van een piemel en/of borsten. Een stuk is karakter (nature) en een stuk is aangeleerd gedrag (nurture) ivm rolpatronen die door andere mensen geplakt worden op het hokje “man” en hokje “vrouw” en waarbij ze doen alsof dat “dus nature” is.  

Diyer schreef op 05-09-2023 om 19:57:

[..]

Nee hoor, dat speelt niet mee hoor

De biologie is niet veranderd hoor

Diyer

Diyer

06-09-2023 om 12:22 Topicstarter

Facy66 schreef op 05-09-2023 om 22:22:

[..]

Eens. Klopt ook heel vaak.

Ik vind het oprecht jammer voor je om te lezen dat je zo'n beperkte circel aan mensen om je heen hebt die jou continue bevestigen in je overtuigingen. Ik weet -gelukkig- dat het heel anders kan. Deze mannen én vrouwen die weten dat het anders kan en zich dan ook gedragen als gelijkwaardige partners in relatie én opvoeding, hebben vaak zelf een opvoeding gehad die uitging van gelijkwaardigheid op dat vlak. Ik vermoed dat je dit niet kent in jouw -naar mijn idee vrij beperkte - leefwereld.

Diyer

Diyer

06-09-2023 om 12:29 Topicstarter

er.is.maar.1.Pino schreef op 06-09-2023 om 09:08:

bijzonder hoe dit topic van “nieuw feminisme” is veranderd in “mannen zijn Halleluja en vrouwen zijn De Hel”. Alsof er 2 groepen zijn, iedereen binnen die groep hetzelfde is en de ene groep beter is dan de andere. Wat een onzin! De eigenschappen die iemand heeft hangen niet samen met het hebben van een piemel en/of borsten. Een stuk is karakter (nature) en een stuk is aangeleerd gedrag (nurture) ivm rolpatronen die door andere mensen geplakt worden op het hokje “man” en hokje “vrouw” en waarbij ze doen alsof dat “dus nature” is.

Ben het helemaal met je eens. Maar er zijn hier een aantal die dit weigeren te geloven en de biologie leidend zien in ons gedrag. Tja, persoonlijk denk ik dat als biologie (puur geslachtelijk bedoel ik) leidend is, dat alle gedrag al eeuwen en eeuwenlang hetzelfde is onder alle culturen en omstandigheden. Maar je ziet zo'n enorme verschuiving in gedragingen, opvattingen en meningen door de vele eeuwen heen en door allerlei culturen anders geïnterpreteerd. 

En zeker sinds vrouwen (vrij kort pas als je het op het geheel vd mensheid bekijkt) niet automatisch meer kinderen hoeven te krijgen of kunnen bepalen hoe groot dat gezin wordt, zie je steeds meer emancipatie bij vrouwen én mannen. Ik schat dat biologisch gezien het baren en krijgen van grote gezinnen veel vrouwen op achterstand zetten. Maar als die factor steeds minder een rol gaat spelen, mannen en vrouwen wel eens heel erg gelijk kunnen eindigen.

Mijn man is toch echt degene bij ons thuis die de zorg- en huishoudelijke taken van nature beter afgaan. Ondanks zijn testosteron en piemel; die lijkt hem niet in de weg te zitten bij het schoonmaken, gelukkig. Mama-dagen verlopen hier 10x chaotischer en eindigen bijna altijd in de snackbar.

Ik zou echt diep ongelukkig geworden zijn als ik niet mocht werken en alleen thuis zou moeten koken en zorgen. Ik ben mijn feministische voorgangers dus ontzettend dankbaar voor alle vrijheid die ze voor mij gewonnen hebben. En ik hoop de generatie na mij nog meer vrijheden te kunnen gunnen. 

Of het aangeboren is weet ik niet maar mannen vind ik toch net wat nonchalanter met huishouden en zichzelf kleden. Vrouwen stellen daardoor volgens mij bepaalde (te hoge) eisen aan hoe kind gekleed wordt. Man kan het nooit goed doen dus doet de vrouw het zelf en klaagt dan over man die niet genoeg doet. Vrouwen willen elkaar ook aftroeven bij kinderfeestjes en traktaties terwijl de man gewoon zakjes chips zou uitdelen. Uitzonderingen daargelaten. 

Trouwens, de meeste feministen vinden het bevallingsverlof voor vrouwen juist te kort hier in Nederland. Er zijn voorbeelden en onderzoeken waarbij zowel een lang bevallingsverlof voor de vrouw en een lang ouderschapsverlof voor de man uiteindelijk juist meer arbeidsparticipatie oplevert. Zweden heeft al jaren de hoogste arbeidsparticipatie van vrouwen (en ook nog grotendeels fulltime - Zweeds fulltime is wel minder uren dan Nederlands fulltime trouwens) en daar hebben zowel de vader als de moeder recht op in totaal 8 maanden verlof (samen dus 16 maanden).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.