Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Het nieuwe feminisme?


bieb1963 schreef op 31-08-2023 om 16:02:

[..]

Ja, natuurlijk snap ik dat beiden vóór feminisme zijn. Mij gaat het erom dat het totaal tegenstrijdige insteken zijn. En daarom vind ik een aantal zaken nogal doorgeschoten. Net zoals de man, hier ook in deze discussie, neerzetten als een onbenul enz.
Sowieso vind ik feminisme doorgeschoten als vrouwen op allerlei manieren wordt aangepraat dat ze iets fout doen, of het anders moeten doen enz. Laat feminisme voor ieder persoonlijk z'n eigen betekenis hebben (uiteraard binnen de betekenis van het woord).

Ja jij vind dat. En dat mag je. Kies je eigen feminisme zou ik zeggen. 

Diyer

Diyer

31-08-2023 om 17:14 Topicstarter

Jillz schreef op 31-08-2023 om 13:04:

[..]

Ik begrijp wel wat je bedoeld, maar toch vind ik boosheid niet de beste methode. Het zou inderdaad geaccepteerd moeten worden als vrouwen assertief grenzen gaan stellen. Maar dat hoeft niet direct met boosheid, dat kan ook vriendelijk. Ik denk dat we daar verder mee komen. Verder eens dat slachtofferschap, manipulatie en huilen ook zeker geen constructieve manier is.

Wat is er mis met boosheid? Ik kan regelmatig boosheid voelen en ik vind dat eerlijk gezegd een hele bevrijdende en krachtige emotie (niet te verwarren met stoom uit oren, hysterisch of huftergedrag). Als ik boos word en ik heb daar even over nagedacht, dan geeft me dat ook de kracht om daar bij een ander op terug te komen. Boosheid zegt vaak (niet altijd, daarom eerst even nadenken) dat er iets niet goed zit. Zouden meer vrouwen moeten durven voelen ; )

Lexus schreef op 31-08-2023 om 16:15:

[..]

Ja jij vind dat. En dat mag je. Kies je eigen feminisme zou ik zeggen.

Lees de openingspost nog eens...... 

Diyer

Diyer

31-08-2023 om 17:28 Topicstarter

bieb1963 schreef op 31-08-2023 om 16:02:

[..]

Ja, natuurlijk snap ik dat beiden vóór feminisme zijn. Mij gaat het erom dat het totaal tegenstrijdige insteken zijn. En daarom vind ik een aantal zaken nogal doorgeschoten. Net zoals de man, hier ook in deze discussie, neerzetten als een onbenul enz.
Sowieso vind ik feminisme doorgeschoten als vrouwen op allerlei manieren wordt aangepraat dat ze iets fout doen, of het anders moeten doen enz. Laat feminisme voor ieder persoonlijk z'n eigen betekenis hebben (uiteraard binnen de betekenis van het woord).

Mag ik de vraag niet stellen? Want dan ben ik geen feminist? Mag ik niet terugvragen hoe anderen er naar kijken en of ze dat als een vooruitgang of achteruitgang zien? Mijn aanvankelijke topic vraag gaat nl (zoals Lexus goed omschrijft) niet over het niet mogen voelen van bepaalde voorkeuren. Mijn vraag ging erover of we al wel die daadwerkelijke gelijkheid hebben bereikt, waardoor dat voelen ook écht eigen keuze is. Als je dat geen relevante discussie vindt, dan mag dat natuurlijk. Maar doe niet net alsof ik (of een ander) tegen bepaalde voorkeuren of wensen zijn en dat er daarmee tegenstrijdige feministen zijn.

Ik denk dat iedereen die vindt dat ze feministe is, juist in een tijd waarin je er ook voor mag kiezen om een traditionele vrouw te zijn, dat zeker van zichzelf mag vinden en daar gelukkig mee mag zijn. Ik probeer alleen het gesprek te openen of dat is op basis van écht werkelijke vrije keuze of dat die maatschappij stiekem niet nog steeds best wel veel in de melk te brokkelen heeft. Ik denk het laatste. Ik vind het jammer als we denken dat we nu klaar zijn.

Ik denk dat we hier op een plateaufase van feminisme of emancipatie of welke naam je er aan wilt geven zijn aanbeland. Een fase die ik het liefst verder zie ontwikkelen en waarbij ik me hardop afvraag welke voorwaarden daarvoor nodig zijn. En dat maak ik graag bespreekbaar hier, om dat denkraam open te zetten. Niet omdat een vrouw iets fout doet. Ik zou niet weten waarom je daar een ruzie argument van probeert te maken. Ik kan me ook nergens herinneren dat ik of wie dan ook mannen wegzet als een onbenul. Je zit naar mijn idee een normale discussie op te stoken naar een verwijt sfeer. Waarom doe je dat?

Diyer schreef op 31-08-2023 om 17:28:

[..]

Mag ik de vraag niet stellen? Want dan ben ik geen feminist? Mag ik niet terugvragen hoe anderen er naar kijken en of ze dat als een vooruitgang of achteruitgang zien? Mijn aanvankelijke topic vraag gaat nl (zoals Lexus goed omschrijft) niet over het niet mogen voelen van bepaalde voorkeuren. Mijn vraag ging erover of we al wel die daadwerkelijke gelijkheid hebben bereikt, waardoor dat voelen ook écht eigen keuze is. Als je dat geen relevante discussie vindt, dan mag dat natuurlijk. Maar doe niet net alsof ik (of een ander) tegen bepaalde voorkeuren of wensen zijn en dat er daarmee tegenstrijdige feministen zijn.

Ik denk dat iedereen die vindt dat ze feministe is, juist in een tijd waarin je er ook voor mag kiezen om een traditionele vrouw te zijn, dat zeker van zichzelf mag vinden en daar gelukkig mee mag zijn. Ik probeer alleen het gesprek te openen of dat is op basis van écht werkelijke vrije keuze of dat die maatschappij stiekem niet nog steeds best wel veel in de melk te brokkelen heeft. Ik denk het laatste. Ik vind het jammer als we denken dat we nu klaar zijn.

Ik denk dat we hier op een plateaufase van feminisme of emancipatie of welke naam je er aan wilt geven zijn aanbeland. Een fase die ik het liefst verder zie ontwikkelen en waarbij ik me hardop afvraag welke voorwaarden daarvoor nodig zijn. En dat maak ik graag bespreekbaar hier, om dat denkraam open te zetten. Niet omdat een vrouw iets fout doet. Ik zou niet weten waarom je daar een ruzie argument van probeert te maken. Ik kan me ook nergens herinneren dat ik of wie dan ook mannen wegzet als een onbenul. Je zit naar mijn idee een normale discussie op te stoken naar een verwijt sfeer. Waarom doe je dat?

Dat is het jammere eraan, is zo'n vraag wel een open vraag, of eigenlijk best wel behoorlijk sturend en wellicht zelfs ook wat oordelend?

Diyer

Diyer

31-08-2023 om 19:48 Topicstarter

Mevrouw75 schreef op 31-08-2023 om 18:50:

[..]

Dat is het jammere eraan, is zo'n vraag wel een open vraag, of eigenlijk best wel behoorlijk sturend en wellicht zelfs ook wat oordelend?

Voor mij is het een open vraag. Waarom zou die niet open zijn? Omdat ik het niet vermoed? Als jij vermoed dat die invloed weg is en je kunt me dat vrij feitelijk uitleggen (niet op basis van sentimenten) dan zal ik misschien anders concluderen.

Nu kan iedereen nog veel teveel vrij dagelijkse en veel voorkomende voorbeelden benoemen van overduidelijke en hele subtiele verschillen en verwachtingen. Vind je dat oordelend als ik dat zo stel? Ben je het daar niet mee eens? Zie jij die verschillen nergens meer?

Mevrouw75 schreef op 31-08-2023 om 18:50:

[..]

Dat is het jammere eraan, is zo'n vraag wel een open vraag, of eigenlijk best wel behoorlijk sturend en wellicht zelfs ook wat oordelend?

Zo ervaar ik dat dus ook. Niet omdat ik denk dat het altijd en overal goed gaat, niet omdat ik denk dat er niet nog het e.e.a. verbeterd zou kunnen worden en niet omdat ik denk dat er nergens meer onbewuste vanzelfsprekendheden zijn. Dat snap ik absoluut allemaal. Hoe dat op te lossen weet ik ook niet. Iig het onder de aandacht brengen, bewustwording enz. Prima. Maar tegelijkertijd worden vrouwen die behoefte hebben om hun zachtheid, zorgzaamheid enz te gebruiken (is gewoon een karaktereigenschap) in te zetten om een voor hun prettige levensinvulling te creëren, ook al hebben ze.gewoon een feministische gedachtengoed, een tegenbeweging genoemd. Dáár ben ik het niet mee eens. 

Marije Cornelisse in OPzij: "Voor vrouwenrechten is de verandering die we nodig hebben dat mensen stoppen met denken in binaire termen van mannelijkheid en vrouwelijkheid. Zoals in stereotypen dat vrouwen zorgzaam, samenwerkend en emotioneel zijn, en dat mannen ambitieus zijn, bereid zijn om risico te nemen en hun emoties niet tonen. Juist een breder beeld van wat vrouwen en mannen zijn en kunnen bereiken helpt ons vooruit. We moeten naar een wereld waarin iedereen kan zorgen, iedereen mag huilen, iedereen de top kan bereiken, niemand hoeft te trouwen maar iedereen die dat wil wel kan trouwen, en het al dan niet krijgen van kinderen een vrije keuze is, ongeacht gender.¨

Waarbij het dus ook mogelijk is te kiezen om tradwife te zijn. Of pickmegirl. Maar dat er voldoende duidelijk is, waarvan uit je kiest: omdat je dat zelf wil, óf omdat je je wil voegen naar oude rollen, de druk van je vriendje of je peergroup of tiktok, geen mogelijkheden op de arbeidsmarkt, een man die thuis niks wil doen en het te veel wordt voor jou. Want vrijheid van keuze zolang over die onbewuste dwang collectief en individueel geen helderheid over bestaat, is een default keuze. Geen keuze dus maar zich voegen naar oude rollen 


Lexus schreef op 01-09-2023 om 12:52:

Marije Cornelisse in OPzij: "Voor vrouwenrechten is de verandering die we nodig hebben dat mensen stoppen met denken in binaire termen van mannelijkheid en vrouwelijkheid. Zoals in stereotypen dat vrouwen zorgzaam, samenwerkend en emotioneel zijn, en dat mannen ambitieus zijn, bereid zijn om risico te nemen en hun emoties niet tonen. Juist een breder beeld van wat vrouwen en mannen zijn en kunnen bereiken helpt ons vooruit. We moeten naar een wereld waarin iedereen kan zorgen, iedereen mag huilen, iedereen de top kan bereiken, niemand hoeft te trouwen maar iedereen die dat wil wel kan trouwen, en het al dan niet krijgen van kinderen een vrije keuze is, ongeacht gender.¨

Waarbij het dus ook mogelijk is te kiezen om tradwife te zijn. Of pickmegirl. Maar dat er voldoende duidelijk is, waarvan uit je kiest: omdat je dat zelf wil, óf omdat je je wil voegen naar oude rollen, de druk van je vriendje of je peergroup of tiktok, geen mogelijkheden op de arbeidsmarkt, een man die thuis niks wil doen en het te veel wordt voor jou. Want vrijheid van keuze zolang over die onbewuste dwang collectief en individueel geen helderheid over bestaat, is een default keuze. Geen keuze dus maar zich voegen naar oude rollen


Je eerste alinea begrijp ik en mee eens. Je 2e alinea is voor mij niet helemaal duidelijk. Je mag dus ook kiezen voor een 'oude' rol (zover je dat echt vanuit je zelf wil). Prima. Maar de laatste zinnen vind ik weer vaag. Komt op mij over alsof je daarmee wil zeggen dat kiezen voor een 'oude' rol (ik noem het maar even zo) eigenlijk geen keuze is maar onbewuste dwang. Niet mee eens.

bieb1963 schreef op 01-09-2023 om 16:32:

[..]

Je eerste alinea begrijp ik en mee eens. Je 2e alinea is voor mij niet helemaal duidelijk. Je mag dus ook kiezen voor een 'oude' rol (zover je dat echt vanuit je zelf wil). Prima. Maar de laatste zinnen vind ik weer vaag. Komt op mij over alsof je daarmee wil zeggen dat kiezen voor een 'oude' rol (ik noem het maar even zo) eigenlijk geen keuze is maar onbewuste dwang. Niet mee eens.

Eens

Het artikel komt van Marije Cornelisse die in OPzij schrijft. Denk dat het magazine niet voor niets zo heet.... gewoon negeren en opzij schuiven

bieb1963 schreef op 01-09-2023 om 16:32:

[..]

Je eerste alinea begrijp ik en mee eens. Je 2e alinea is voor mij niet helemaal duidelijk. Je mag dus ook kiezen voor een 'oude' rol (zover je dat echt vanuit je zelf wil). Prima. Maar de laatste zinnen vind ik weer vaag. Komt op mij over alsof je daarmee wil zeggen dat kiezen voor een 'oude' rol (ik noem het maar even zo) eigenlijk geen keuze is maar onbewuste dwang. Niet mee eens.

wij zijn het eens hoor: voor zover je het echt vanuit je zelf wilt 

Lexus schreef op 01-09-2023 om 12:52:

Marije Cornelisse in OPzij: "Voor vrouwenrechten is de verandering die we nodig hebben dat mensen stoppen met denken in binaire termen van mannelijkheid en vrouwelijkheid. Zoals in stereotypen dat vrouwen zorgzaam, samenwerkend en emotioneel zijn, en dat mannen ambitieus zijn, bereid zijn om risico te nemen en hun emoties niet tonen. Juist een breder beeld van wat vrouwen en mannen zijn en kunnen bereiken helpt ons vooruit. We moeten naar een wereld waarin iedereen kan zorgen, iedereen mag huilen, iedereen de top kan bereiken, niemand hoeft te trouwen maar iedereen die dat wil wel kan trouwen, en het al dan niet krijgen van kinderen een vrije keuze is, ongeacht gender.¨

Waarbij het dus ook mogelijk is te kiezen om tradwife te zijn. Of pickmegirl. Maar dat er voldoende duidelijk is, waarvan uit je kiest: omdat je dat zelf wil, óf omdat je je wil voegen naar oude rollen, de druk van je vriendje of je peergroup of tiktok, geen mogelijkheden op de arbeidsmarkt, een man die thuis niks wil doen en het te veel wordt voor jou. Want vrijheid van keuze zolang over die onbewuste dwang collectief en individueel geen helderheid over bestaat, is een default keuze. Geen keuze dus maar zich voegen naar oude rollen


Ik ben blij dat het binaire denken er is en wat mij betreft blijft het er ook. Je hebt nu eenmaal 2 geslachten die ook biologisch gezien verschillend zijn en ik vind dat alleen maar mooi. Dat krijg je er ook nooit uit gelukkig, want die werkelijkheid blijft bestaan.

Lexus schreef op 01-09-2023 om 16:57:

[..]

wij zijn het eens hoor: voor zover je het echt vanuit je zelf wilt

En die zijn er genoeg die dat echt willen.

Yumi schreef op 01-09-2023 om 16:38:

[..]

Eens

Het artikel komt van Marije Cornelisse die in OPzij schrijft. Denk dat het magazine niet voor niets zo heet.... gewoon negeren en opzij schuiven

Eens.

Facy66 schreef op 01-09-2023 om 18:40:

[..]

Ik ben blij dat het binaire denken er is en wat mij betreft blijft het er ook. Je hebt nu eenmaal 2 geslachten die ook biologisch gezien verschillend zijn en ik vind dat alleen maar mooi. Dat krijg je er ook nooit uit gelukkig, want die werkelijkheid blijft bestaan.

Jij zit expres te stangen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.