Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Het nieuwe feminisme?


Mevrouw75 schreef op 29-08-2023 om 15:47:

[..]

Het is ook ongelofelijk makkelijk om de ander initiatiefrijk en verantwoordelijk te laten zijn en er zelf lekker achteraan te hobbelen. Hoef je zelf niet na te denken, en heb je ruimte over in je hoofd voor allemaal leuke dingen. Je hobby ofzo.

zo ontzettend mee eens, ook met doemijdieglazenbol. Je vrouw alles laten bepalen om haar later te bepalend te noemen, is geen fraai gebeuren. 

Mevrouw75 schreef op 29-08-2023 om 15:21:

[..]

Ja kijk, weet je, ik wilde ook wel graag op de wekelijkse borrel blijven hangen, maar ja, als híj de vrijheid heeft om de hele zondag lekker aan zijn hobby te besteden, zit zíj vast aan de kinderen en kan geen kant op. Als je geen rekening met iemand wil houden blijf je lekker vrijheidblijheid vrijgezel.

Het gaat om de woensdagavond en ze hebben helemaal geen kinderen. Zij gaat er ook vaak alleen op uit met vriendinnen en dan gaat hij echt niet bellen dat ze naar huis moet. 

watertoren schreef op 29-08-2023 om 16:03:

[..]

Het gaat om de woensdagavond en ze hebben helemaal geen kinderen. Zij gaat er ook vaak alleen op uit met vriendinnen en dan gaat hij echt niet bellen dat ze naar huis moet.

Het lijkt erop dat het voor sommigen moeilijk is om te geloven dat in genoeg relaties hier in Nederland de vrouw toch echt de baas is. 

Facy66 schreef op 29-08-2023 om 16:16:

[..]

Het lijkt erop dat het voor sommigen moeilijk is om te geloven dat in genoeg relaties hier in Nederland de vrouw toch echt de baas is.

Dat valt mij ook op ja.

het is volgens mij meer dat veel andere schrijvers hier liever een andere discussie willen voeren dan zich buigen over de relatie van het voetbalmaatje van de zoon van watertoren en daarom de discussie weer van een anecdote naar metaniveau proberen te trekken. Ik heb niemand zien ontkennen dat dit soort relaties niet bestaan. 

Zo zag ik vandaag dat een vooraanstaande planeetwetenschapper (vrouw) uit Delft vertrekt omdat de machocultuur daar nogal vervelend was (https://www.volkskrant.nl/wetenschap/prominente-planeetonderzoeker-loopt-aan-tegen-machocultuur-en-vertrekt-bij-tu-delft~b52c3f96/) Helaas kon ik het artikel niet lezen en dacht ik ook; dit kan ook een individueel geval van arbeidsconflict zijn, dus laat ik niet 1 zo’n voorbeeld nemen. 

Facy66 schreef op 29-08-2023 om 16:16:

[..]

Het lijkt erop dat het voor sommigen moeilijk is om te geloven dat in genoeg relaties hier in Nederland de vrouw toch echt de baas is.

  • Helemaal niet, maar het is een beetje lullig om te benoemen dat “Ik zie gewoon op veel plekken om me heen dat er veel relaties zijn waar de vrouw juist (bijna) alles bepaalt en meer de man onderdrukt” als het met de onderdrukking van de man nogal meevalt. 
Doemijdieglazenbol schreef op 29-08-2023 om 16:49:

het is volgens mij meer dat veel andere schrijvers hier liever een andere discussie willen voeren dan zich buigen over de relatie van het voetbalmaatje van de zoon van watertoren en daarom de discussie weer van een anecdote naar metaniveau proberen te trekken. Ik heb niemand zien ontkennen dat dit soort relaties niet bestaan.

Zo zag ik vandaag dat een vooraanstaande planeetwetenschapper (vrouw) uit Delft vertrekt omdat de machocultuur daar nogal vervelend was (https://www.volkskrant.nl/wetenschap/prominente-planeetonderzoeker-loopt-aan-tegen-machocultuur-en-vertrekt-bij-tu-delft~b52c3f96/) Helaas kon ik het artikel niet lezen en dacht ik ook; dit kan ook een individueel geval van arbeidsconflict zijn, dus laat ik niet 1 zo’n voorbeeld nemen.

Op nos nieuws staat er ook een stuk over en het gaat een stuk verder dan een individueel conflict. 

Tuinfluiter schreef op 29-08-2023 om 18:11:

[..]

Op nos nieuws staat er ook een stuk over en het gaat een stuk verder dan een individueel conflict.

Dank! Een stevig stuk met veel verschillende bronnen en onderbouwing:

https://nos.nl/artikel/2488477-toponderzoeker-weg-bij-tu-delft-om-machocultuur-niet-de-eerste

Ze was dan geen raketgeleerde (werd dat voorbeeld niet aangehaald in dit topic?), maar het kwam toch verdomd dicht in de buurt. Je kunt het dus wel worden, maar veel vrouwen blijven tegen seksisme aanlopen. Seksisme dat je werk en carrière belemmert. 

Ik vind het gewoon triest om te lezen hoe ze behandeld is. Ze hoefde niet te solliciteren voor de hoogleraars post omdat ze niet aan de eisen voldeed maar de uiteindelijke keuze, een man, voldeed ook niet aan die specifieke eis.

Er is nog een hele weg te gaan. Ik vraag mij nog af of wat er gebeurt was als ze wel had gesolliciteerd. 

Diyer

Diyer

29-08-2023 om 18:57 Topicstarter

watertoren schreef op 29-08-2023 om 16:41:

[..]

Dat valt mij ook op ja.

Niet belangrijk 

Diyer

Diyer

29-08-2023 om 19:02 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 29-08-2023 om 16:49:

het is volgens mij meer dat veel andere schrijvers hier liever een andere discussie willen voeren dan zich buigen over de relatie van het voetbalmaatje van de zoon van watertoren en daarom de discussie weer van een anecdote naar metaniveau proberen te trekken. Ik heb niemand zien ontkennen dat dit soort relaties niet bestaan.

Het stuk uit de Volkskrant las ik ook en dat vind ik veel relevanter. En zie ik ook bij een opdrachtgever waar alle vrouwen een voor een weglopen, omdat er niet door de apenrots mannen massa van 55+ heen is te komen en je jezelf geweld aan moet doen om als vrouw een plek aan tafel te krijgen. De meeste vrouwen bedanken ervoor en verdwijnen weer en niemand die zich afvraagt waarom de vrouwen blijven verdwijnen.

Diyer schreef op 29-08-2023 om 19:02:

[..]

Het stuk uit de Volkskrant las ik ook en dat vind ik veel relevanter. En zie ik ook bij een opdrachtgever waar alle vrouwen een voor een weglopen, omdat er niet door de apenrots mannen massa van 55+ heen is te komen en je jezelf geweld aan moet doen om als vrouw een plek aan tafel te krijgen. De meeste vrouwen bedanken ervoor en verdwijnen weer en niemand die zich afvraagt waarom de vrouwen blijven verdwijnen.

Toch zal je je moeten realiseren, dat die 55+ apenrots mannen, vanzelf uitsterft. Heel vervelend als je daar, bijv in een carrière situatie tegenaan loopt, maar heus, ze sterven uit. Die 55+ apenrots mannen ( en nee, dat zijn.echt niet alle 55+ mannen), die verander je echt niet meer van inzicht en mening. Echt niet, dus die illusie moer je ook nier hebben

bieb1963 schreef op 30-08-2023 om 07:54:

[..]

Toch zal je je moeten realiseren, dat die 55+ apenrots mannen, vanzelf uitsterft. Heel vervelend als je daar, bijv in een carrière situatie tegenaan loopt, maar heus, ze sterven uit. Die 55+ apenrots mannen ( en nee, dat zijn.echt niet alle 55+ mannen), die verander je echt niet meer van inzicht en mening. Echt niet, dus die illusie moer je ook nier hebben

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Die mannen zitten niet bewust de rest van de wereld buiten te sluiten, dit soort dingen gaat vaak onbewust. Ik heb bij ons gezien dat een unconscious bias training en druk vanuit verschillende lagen in de organisatie, wel wat doet schuiven. Natuurlijk is het daarmee niet in 1x opgelost, maar er slijten wel wat laagjes weg en er kan soms een gesprek over gevoerd worden. Ook voor de benoeming van nieuwe functies zijn nieuwe procedures ingesteld, zodat de macht wat meer verdeeld wordt.


Maatregelen, bewustwording, stimulans en open gesprek... het kan echt helpen. O en onderzoek dat onderbouwt dat een diversere organisaties vaak effectiever, efficienter en creatiever zijn. Het is ook in hun belang  

bieb1963 schreef op 30-08-2023 om 07:54:

[..]

Toch zal je je moeten realiseren, dat die 55+ apenrots mannen, vanzelf uitsterft. Heel vervelend als je daar, bijv in een carrière situatie tegenaan loopt, maar heus, ze sterven uit. Die 55+ apenrots mannen ( en nee, dat zijn.echt niet alle 55+ mannen), die verander je echt niet meer van inzicht en mening. Echt niet, dus die illusie moer je ook nier hebben

Eens met doemijdieglazenbol en ook: kijk eens naar hoe er in studentencorpsen met vrouwen wordt omgegaan (ze worden sperma emmers genoemd wier nek moet worden gebroken, of er zijn slut listst e.d.) Die fraternities jongens komen allemaal op hoge posities later en vormen een nieuwe old boys networks

En ja vrouwen zitten daar ook bij maar ik vermoed dat de solidariteit onder die gasten sterker is. Zeker als ze zelf eenmaal op een hogere positie zitten

Diyer

Diyer

30-08-2023 om 15:19 Topicstarter

Was het maar waar dat het uitsterft met het old boys network van 55+. Dan zijn we er over 10 jaar vanaf op de werkvloer. Nee hoor, deze old boys worden gewoon vervangen door new boys die dergelijke mannen als vader heeft of iets teveel tate of Baudet (waar is die kerel eigenlijk gebleven) fans zijn.

Waar in de jaren tachtig en negentig de vrouwen zichzelf feminist noemden en emancipatie nastreefden, werd er een groeiende groep mannen eveneens bewust dat het anders moest en de maatschappij kwam een beetje uit zijn starre voegen. Emancipatie kwam op gang en je zou verwachten dat dit een opgaande lijn is, waarbij gelijkheid tussen mannen en vrouwen vanzelf een keer staat te gebeuren.

In plaats daarvan zijn er nu meer dan genoeg (jonge) mannen én vrouwen die zich absoluut niet schamen voor hun (seksistische) mening over zichzelf of het andere geslacht. Soms ben je geen knip voor de neus waard en als vrouw voornl. op de wereld gezet om een man genot te schenken. En als het wat vriendelijker is uitgedacht word je misschien met wat eer nog wel de gelijke genoemd, maar absoluut het zwakke geslacht die tegen zichzelf moet worden beschermd en waar de man bepaalt. Dat is immers zijn rol als hoofd van het gezin. 
Echt hoor, hele stromingen aan jongeren die deze ideologien aanhangen of afgezwakte vormen ervan wel aantrekkelijk vinden.

Waar vanuit de seksuele revolutie de gelijkheidsbeginselen ontstonden, zie je nu aan de andere kant een heel bewust verzet tegen die gelijkheidsbeginselen. Zelfs zodanig dat het begint te polariseren en mannen en vrouwen sterker dan de afgelopen 50 jaar terug in hokjes stopt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.