Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Het nieuwe feminisme?


Diyer

Diyer

27-08-2023 om 15:46 Topicstarter

leuk @doemijdieglazenbol, wil ik zeker eens gaan luisteren. Alles wat met een beetje humor aangepakt kan worden ben ik fan van.

Diyer

Diyer

27-08-2023 om 15:47 Topicstarter

het schijnt dat de film Barbie ook een aanrader is (heb m niet gezien) en misschien wat laagdrempeliger voor sommigen hier.

watertoren schreef op 27-08-2023 om 15:18:

Echte feministen willen zo min mogelijk verschil tussen mannen en vrouwen. Zelf vind ik het verschil tussen mannen en vrouwen mee van de mooiste dingen in het leven.

Dit is een mening en geen feit. Of ik ken geen enkele echte feminist. En dat kan ik me dan ook weer niet voorstellen. 

Diyer schreef op 27-08-2023 om 15:44:

[..]

Jammer dat je zo zwart wit blijft denken nav dit topic. Je staat overduidelijk niet open voor het idee dat je helemaal niet écht kunt bepalen wat mannelijk of vrouwelijk is, als je al van jongs af aan wordt blootgesteld aan onuitgesproken invloeden. Ik ben helemaal voor vrije keuze waarin je verschillend kunt zijn van een ander. Maar dan wel graag (ik blijf in herhaling vallen) als die keuze écht vrij is.

Mijn keuze is al mijn hele leven vrij geweest. Ik had 2 oudere broers dus speelgoed zat . Ik mocht met hun speelgoed spelen maar had daar 0,0 interesse in. 

Diyer

Diyer

27-08-2023 om 16:51 Topicstarter

de wereld is niet uitsluitend jouw wereld Watertoren. Er gebeurt meer in het leven dan hoe jij het waarneemt. Dat jij geen trek had in het speelgoed van je broers (wat blijkbaar anders was dan JOUW speelgoed, want HUN speelgoed en waarmee je dus van jongs af aan al hebt meegekregen wat voor jongens bedoeld was en wat voor meisjes bedoeld was) maakt niet dat je daarmee vanuit jouw voorkeuren de hele wereld kunt verklaren.

Diyer schreef op 27-08-2023 om 16:51:

de wereld is niet uitsluitend jouw wereld Watertoren. Er gebeurt meer in het leven dan hoe jij het waarneemt. Dat jij geen trek had in het speelgoed van je broers (wat blijkbaar anders was dan JOUW speelgoed, want HUN speelgoed en waarmee je dus van jongs af aan al hebt meegekregen wat voor jongens bedoeld was en wat voor meisjes bedoeld was) maakt niet dat je daarmee vanuit jouw voorkeuren de hele wereld kunt verklaren.

Jij schrijft nogal warrig. Dat merk ik de hele tijd in  dit draadje. Ik snap jou niet  Ik denk dat ik wel duidelijk ben hoe ik over dingen denk . Jij kunt echt ellenlange dingen schrijven en nog snap en begrijp jou niet.

Meesje schreef op 27-08-2023 om 13:51:

Een meer recent voorbeeld waaraan ik me vreselijk heb geërgerd. Ik heb een mannelijke collega, laten we zeggen Piet, die de zelfde functie, voor evenveel uren als ik vervult. Hij is alleenstaand. Ik ook. Laatst kwamen een paar collega's naar me toe; ze hadden een idee. Piet komt steeds in een lege woning thuis en moet na een lange werkdag dan nog koken ed. Aangezien ik in de buurt woon zou Piet mss een keer bij mij kunnen eten. Bijv eens in de week. Dan wordt die arme man ook een avond wat uit handen genomen. Op mijn opmerking of ik dan ook een keer bij Piet kan gaan eten zodat ik een avond niet hoef te koken keken ze me wat glazig aan. Dat was toch niet het zelfde wist eentje nog uit te brengen.
Hoezo is dat niet het zelfde? Ik mag als vrouw de zelfde baan hebben als mannen, maar ik moet zonder moeite alle 'vrouwentaken' doen, terwijl dat voor mannen heel sneu en hard werken is?

Oef, wat slecht. Het is voor mij eerlijk gezegd vrij makkelijk om te vergeten dat we er nog lang niet zijn, daar moet ik voor waken. Ik werk bij een commercieel bedrijf, 70-80% vrouw, mt is evenredig verdeeld, de vrouwen daarin hebben het voor het zeggen, bij computerproblemen roepen ze mij, de seksistische grapjes komen voornamelijk van de vrouwen en de voetbalpraat verzorg ik samen met mijn vrouwelijke collega. 


Voor mij gaat het er niet om dat mannen en vrouwen zo min mogelijk moeten verschillen. Ik denk dat voor mij de rode draad is 'zolang het maar niet is ómdat je vrouw bent'. Beslis je samen dat de vrouw thuisblijft bij de kinderen, prima - zolang het maar niet is ómdat je vrouw bent. 
Niet minder dan je collega verdienen ómdat je vrouw bent. 
Niet niet aangenomen worden ómdat je vrouw bent (wat mij betreft ook niet wél aangenomen omdat je vrouw bent)

Diyer

Diyer

27-08-2023 om 17:26 Topicstarter

watertoren schreef op 27-08-2023 om 17:09:

[..]

Jij schrijft nogal warrig. Dat merk ik de hele tijd in dit draadje. Ik snap jou niet Ik denk dat ik wel duidelijk ben hoe ik over dingen denk . Jij kunt echt ellenlange dingen schrijven en nog snap en begrijp jou niet.

Goed. Ik maak het simpel. Jij redeneert: ik heb blauwe ogen en omdat ik blauwe ogen heb, heb ik hierbij aangetoond dat bruine ogen niet bestaan. Dit is wel te volgen toch?

Meesje schreef op 27-08-2023 om 13:51:

Een meer recent voorbeeld waaraan ik me vreselijk heb geërgerd. Ik heb een mannelijke collega, laten we zeggen Piet, die de zelfde functie, voor evenveel uren als ik vervult. Hij is alleenstaand. Ik ook. Laatst kwamen een paar collega's naar me toe; ze hadden een idee. Piet komt steeds in een lege woning thuis en moet na een lange werkdag dan nog koken ed. Aangezien ik in de buurt woon zou Piet mss een keer bij mij kunnen eten. Bijv eens in de week. Dan wordt die arme man ook een avond wat uit handen genomen. Op mijn opmerking of ik dan ook een keer bij Piet kan gaan eten zodat ik een avond niet hoef te koken keken ze me wat glazig aan. Dat was toch niet het zelfde wist eentje nog uit te brengen.
Hoezo is dat niet het zelfde? Ik mag als vrouw de zelfde baan hebben als mannen, maar ik moet zonder moeite alle 'vrouwentaken' doen, terwijl dat voor mannen heel sneu en hard werken is?

Ik vind dit echt illustratief voor waarom feminisme belangrijk is. 

watertoren schreef op 27-08-2023 om 15:18:

Echte feministen willen zo min mogelijk verschil tussen mannen en vrouwen. Zelf vind ik het verschil tussen mannen en vrouwen mee van de mooiste dingen in het leven.

Wat een flauwekul. Ik ben een echte feministe al 45 jaar en ik vind de verschillen tussen mannen en vrouwen prachtig. Maar wel zo dat ieder alle kansen en keuzes heeft en niet de ene de andere gender, vermoord, verkracht, lastig valt, dwingt thuis te blijven om voor zijn eigen kids en zijn eigen huishouden te zorgen, in old boys networks glazen plafonds in stand houden etc etc etc. 

Lexus schreef op 27-08-2023 om 18:46:

[..]

Wat een flauwekul. Ik ben een echte feministe al 45 jaar en ik vind de verschillen tussen mannen en vrouwen prachtig. Maar wel zo dat ieder alle kansen en keuzes heeft en niet de ene de andere gender, vermoord, verkracht, lastig valt, dwingt thuis te blijven om voor zijn eigen kids en zijn eigen huishouden te zorgen, in old boys networks glazen plafonds in stand houden etc etc etc.

Ja precies maar die dingen spelen toch al lang niet meer.

watertoren schreef op 27-08-2023 om 19:23:

[..]

Ja precies maar die dingen spelen toch al lang niet meer.

Oh? wel eens van femicide gehoord? Elke acht dagen wordt er in Nederland een vrouw vermoord, door een (ex) partner. En daar gaat vaak jarenlange mishandeling en/of stalking aan vooraf. We staan in de top drie van Europa

En voor de rest: lees dit draadje

Diyer

Diyer

27-08-2023 om 19:58 Topicstarter

watertoren schreef op 27-08-2023 om 19:23:

[..]

Ja precies maar die dingen spelen toch al lang niet meer.

Ben je nu bewust aan het dom doen? Ik adviseer dit topic dan nog maar eens te lezen.

Diyer schreef op 27-08-2023 om 19:58:

[..]

Ben je nu bewust aan het dom doen? Ik adviseer dit topic dan nog maar eens te lezen.

Diyer schreef op 27-08-2023 om 19:58:

[..]

Ben je nu bewust aan het dom doen? Ik adviseer dit topic dan nog maar eens te lezen.

Jij lijkt mij teleurgesteld hoe mannen nu zijn en denk ik van lekker belangrijk  en deal er maar mee. De mannen die in min leven zijn die zijn meer dan oke. 

watertoren schreef op 27-08-2023 om 20:22:

[..]

[..]

Jij lijkt mij teleurgesteld hoe mannen nu zijn en denk ik van lekker belangrijk en deal er maar mee. De mannen die in min leven zijn die zijn meer dan oke.

Mijn man is ook meer dan oké, maar dat wil niet zeggen dat er maatschappijbreed dan dus niets aan de hand is  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.