Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Het nieuwe feminisme?


mijn vriend heeft de pabo gedaan. Hij dacht ook een bovenbouwmeester te zijn, maar bij de stages kwam hij erachter dat kleuters en groep 3/4 beter bij hem past. Daarom belangrijk om in al die groepen stage te lopen, ook voor dames die misschien denken dat kleuters leuk zijn, maar dan juist voor bovenbouw kiezen.   

felija schreef op 26-08-2023 om 17:41:

Er zitten zeker elementen in het feminisme waar ik achter sta, maar lang niet alles. Ik kan mij niet voorstellen dat al die vrouwen die nu een baan in de zorg of het onderwijs hebben, daar alleen zitten, omdat ze dat door maatschappelijke druk is ingegeven, maar eigenlijk waren ze liever loodgieter geweest.
Dat is toch eigenlijk wel waar het moderne feminisme voor staat: iedereen is gelijk, er is geen significant verschil tussen mannen en vrouwen. Ze streven een fifty-fifty verhouding na binnen het gezinsleven, maar dat wordt dan een nieuw soort keurslijf waar je aan moet voldoen. Terwijl het feminisme toch juist was bedoeld om daar onderuit te komen.

Volgens mij is dat helemaal niet waar het moderne feminisme voor staat. Het staat voor gelijke kansen, maar dan echt gelijk. Dus dat men er niet meer vanuit gaat dat de vrouw parttime gaat werken of dat er naar de man wordt gekeken als er een klusje moet worden gedaan.

MiniJCW schreef op 26-08-2023 om 19:30:

[..]

Volgens mij is dat helemaal niet waar het moderne feminisme voor staat. Het staat voor gelijke kansen, maar dan echt gelijk. Dus dat men er niet meer vanuit gaat dat de vrouw parttime gaat werken of dat er naar de man wordt gekeken als er een klusje moet worden gedaan.

Nou dan komt dat moderne feminisme wat jij beschrijft er echt nooit. Ik ken vele jonge vrouwen en die zijn  echt niet zo dat ze hun mannetje moeten staan bij bepaalde klussen. Die gaan echt geen boormachine in hun handen nemen als ze ook een man hebben. 

Diyer schreef op 26-08-2023 om 13:00:

Maar als vrouwen nog altijd mannen uitzoeken die niet hoeven voldoen aan bepaalde standaarden en mannen zoeken een vrouw die wil part timen én de maatschappij pakken we niet aan (het blijven faciliteren van bepaalde keuzes), dan is er geen enkele noodzaak tot verandering.

Misschien moet het idee van de enige reële optie gewoon verdwijnen. Ik hoop nl. dat als de andere helft van een relatie echt heel voelbaar en tastbaar verantwoordelijk gehouden gaat worden voor keuzes binnen een relatie, de enige manier is om een eerlijke en goede verdeling af te dwingen.


Niet omdat ik geloof dat je als mens niet part time zou mogen werken of liever wil zorgen, maar dan wel op basis van gelijkwaardigheid. Die gelijkwaardigheid ontbreekt, zolang mannen menen dat ze het niet hoeven doen, banen flexibel zijn waar er vrouwen werken en inflexibel zijn waar er mannen werken, waar een man scheef wordt aangekeken als hij zegt part time te willen werken voor de kinderen en een vrouw wordt gevraagd hoe ze denkt fulltime te werken met een kind. Dit is nog ALTIJD de norm en ons maatschappelijke denken en zolang er geen noodzaak is, zal het niet veranderen.

Mijn man meende heus dat het hoefde, maar toch is onze rolverdeling scheef geweest, terwijl we beiden zijn blijven werken wat we deden en míj brak het op. Niet omdat ik een man trouwde die meende dat, of hoefde te voldoen aan bepaalde standaard, maar wél omdat zo ongeveer alles wat je in het begin van je laatste paragraaf schreef. En dat was hem of mij niet aan te rekenen, wel de omstandigheden, te beginnen met dat bloody verlof dat nu eindelijk redelijk rechtgetrokken is. 

watertoren schreef op 26-08-2023 om 13:07:

Voor veel vrouwen hoeft er ook niks te veranderen en die vinden het prima zo. Voor de vrouwen die vinden dat er wel iets moet veranderen moeten dat zien op te lossen in hun eigen relatie.
Er is eigenlijk al veel veranderd. Ik ben 58 en in mijn jeugd waren bijna alle moeders thuis.

De omstandigheden in Nederland zijn allemaal gericht op het anderhalfmodel, het is ontzettend moeilijk om je kind normaal mee te laten draaien als je meer werkt. 

bieb1963 schreef op 26-08-2023 om 15:48:

[..]

Vind ik behoorlijk kort door de bocht. Sowieso is het lerarensalaris in het basisonderwijs recht getrokken met het middelbare en is het echt niet zo slecht. Zou het misschien niet gewoon zo zijn, dat het voor veel mannen gewoon niet iets is? Kan gewoon hè?

Die trend is lang geleden ingezet en het rechttrekken van het salaris is pas afgelopen jaar gebeurd, dus je kort door de bocht klopt niet helemaal. Ook het middelbaar onderwijs is behoorlijk vervrouwd. Het artsenberoep is ook rap aan vervrouwelijking en daar zie je ongeveer hetzelfde gebeuren. 

Dat het voor veel mannen niks is, lijkt me onzin, vroeger stonden er bijna alleen maar mannen voor de klas en was het een beroep met flink wat status. 

watertoren schreef op 26-08-2023 om 19:37:

[..]

Nou dan komt dat moderne feminisme wat jij beschrijft er echt nooit. Ik ken vele jonge vrouwen en die zijn echt niet zo dat ze hun mannetje moeten staan bij bepaalde klussen. Die gaan echt geen boormachine in hun handen nemen als ze ook een man hebben.

Voor mij is modern feminisme niet dat een vrouw perse een boormachine moet hanteren en een man deeltijd moet gaan werken. Het gaat erom dat als een vrouw ervoor kiest om de boormachine te hanteren of fulltime te gaan werken ze daar niet vreemd op wordt aangekeken. En dat als de man besluit huisvader te worden hij niet wordt weggezet als een lulletje rozenwater. Het hoeft ook niet zo te zijn dan 50% van de verpleegkundige man is en 50% van de loodgieters vrouw. Maar als je dan als vrouw loodgieter wilt worden dan moet je cv niet meteen opzij worden gelegd.

Jillz schreef op 26-08-2023 om 20:07:

[..]

Voor mij is modern feminisme niet dat een vrouw perse een boormachine moet hanteren en een man deeltijd moet gaan werken. Het gaat erom dat als een vrouw ervoor kiest om de boormachine te hanteren of fulltime te gaan werken ze daar niet vreemd op wordt aangekeken. En dat als de man besluit huisvader te worden hij niet wordt weggezet als een lulletje rozenwater. Het hoeft ook niet zo te zijn dan 50% van de verpleegkundige man is en 50% van de loodgieters vrouw. Maar als je dan als vrouw loodgieter wilt worden dan moet je cv niet meteen opzij worden gelegd.

En daar heb je helemaal gelijk in, dat kan zeker beter. 

Mevrouw75 schreef op 26-08-2023 om 19:43:

[..]

De omstandigheden in Nederland zijn allemaal gericht op het anderhalfmodel, het is ontzettend moeilijk om je kind normaal mee te laten draaien als je meer werkt.

Dit is ook zeker een dingetje.

Diyer

Diyer

26-08-2023 om 21:58 Topicstarter

felija schreef op 26-08-2023 om 15:26:

Verzorgen in de brede zin van het woord, dienstbare beroepen worden niet op waarde geschat, is nooit zo geweest. En laten nu juist vrouwen voor het overgrote deel werkzaam zijn in deze beroepen en als hoofdverantwoordelijke worden gezien omtrent alles vwb zorgtaken. Zolang dat schering en inslag blijft, zullen mannen ervoor passen om die taken meer op zich te nemen, ze zijn er tot nu toe altijd mee weggekomen. Ze gaan daar echt niet massaal vrijwillig, op eigen initiatief meer aan bijdragen.
Zodra het te weinig status heeft en/of te weinig verdient, zijn de mannen weg, kijk bijvoorbeeld maar naar het vrouwenoverschot in het basisonderwijs.

Ik vind dit een erg naïeve post. Want ik ken ontzettend veel 'mannenberoepen' die net zo weinig status hebben met dito lonen als de zorgberoepen. Voor vrachtwagen chauffeur, vuilnisman of ergens in de reparatie of aanleg van stroom, leidingen etc heeft men net zo weinig geld over. Het is dat deze beroepen nu net iets meer kunnen gaan vragen vanwege grote tekorten en een roep om technisch personeel. Maar een paar jaar geleden verdiende je echt niet goed. Laat staan als je dat werk ook nog eens part time zou doen.

Diyer

Diyer

26-08-2023 om 22:01 Topicstarter

bieb1963 schreef op 26-08-2023 om 15:48:

[..]

Vind ik behoorlijk kort door de bocht. Sowieso is het lerarensalaris in het basisonderwijs recht getrokken met het middelbare en is het echt niet zo slecht. Zou het misschien niet gewoon zo zijn, dat het voor veel mannen gewoon niet iets is? Kan gewoon hè?

Leraar niks voor een man? Ga even een paar decennia terug en je ziet bijna alleen maar mannelijke docenten. 

Diyer

Diyer

26-08-2023 om 22:08 Topicstarter

redbulletje schreef op 26-08-2023 om 16:36:

[..]

Dat geldt voor veel beroepen natuurlijk dat vrouwen er simpelweg geen zin in hebben. Dus het heeft weinig zin vrouwenquota in te voeren omdat je dan ongemotiveerde werknemers krijgt daar waar je ook een gemotiveerde fulltimer kunt hebben..

Wat wil je daarmee zeggen? Vrouwen hebben niet zo'n zin om al te moeilijk of veel werk te doen? 

Diyer

Diyer

26-08-2023 om 22:10 Topicstarter

bieb1963 schreef op 26-08-2023 om 16:44:

[..]

Heeeeeel bijzonder jouw voorstel. Zitten we hier al dagen te discussiëren over alles hetzelfde en nu ineens dergelijke voorwaarden????? De omgekeerde wereld. Bijzonder. Wellicht een optie om de.tekorten weg te werken, maar dat is een hele andere discussie. In de discussie feminisme is dit wel apart..... Misschien willen vrouwen oom liever die kleuters niet, maar ja, de mannen hoeven niet ( van mijn ook niet hoor, maar in deze discussie vind ik het bijzonder vreemd)

Volgens mij heeft het verplicht kleuteren niks te maken met geslacht. Als ik al pabo zou doen, zou ik ook geen zin hebben in kleuters. En mannen bij kleuters worden niet vertrouwd.

Diyer

Diyer

26-08-2023 om 22:19 Topicstarter

watertoren schreef op 26-08-2023 om 16:54:

[..]

Ik heb op de kappersschool gezeten en inderdaad was bijna de hele school vrouwelijk. De weinige jongens die de opleiding deden was of homo of jongens die later de zaak van hun ouders over wilden nemen.

Ik ging tot voor corona met enige regelmaat als model naar de kappersschool. De vrouwen waren veruit in de meerderheid. Maar er waren ook nog wel aardig wat Turkse jongens. Ondanks de macho cultuur is kapper zijn daar helemaal geen vrouwen beroep, maar mannen beroep.

Wat mannelijk of vrouwelijk is wat en mannen of vrouwen beroep is, wisselt nogal behoorlijk door de eeuwen heen. Paarden is een meisjes ding, dat vroeger voorbehouden was aan mannen. Leerkracht was een mannenberoep, kleermaker (naaien/mode) een mannenberoep, gezondheidszorg incl. pussende wonden was voor mannen weggelegd. Eigenlijk heeft alleen de zorg voor het (hele) kleine kind altijd wel bij vrouwen gelegen, de rest vd beroepen hebben mannen door de eeuwen heen allemaal gedaan. Pas op het moment dat vrouwen officieel medewerkers werden vd beroepsbevolking, begon men onderscheid te maken.

Diyer schreef op 26-08-2023 om 22:10:

[..]

Volgens mij heeft het verplicht kleuteren niks te maken met geslacht. Als ik al pabo zou doen, zou ik ook geen zin hebben in kleuters. En mannen bij kleuters worden niet vertrouwd.

Ik vind het triest dat mannen niet vertrouwd worden met jonge kinderen. Mijn dochter heeft een mannelijke pedagogisch medewerker bij de peuter groep op de opvang. Helemaal prima. Mijn dochter is dol op hem en je ziet ook dat hij met andere activiteiten/thema's komt voor de kinderen. Er zullen vast veel mannen zijn die echt niet zitten te wachten op het afvegen van de poep billen van andermans kinderen, maar voor die mannen die wel graag in de kinderopvang zouden willen werken hoop ik dat ze minder met argusogen worden bekeken. Daar zou de kwaliteit van de opvang denk ik op vooruit gaan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.