Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Het nieuwe feminisme?


felija schreef op 26-08-2023 om 16:03:

[..]

Omdat het je als betaald beroep wel status en goed geld kan opleveren.

Of omdat vrouwen dat gewoon topsport vinden, en dat is het ook. Dus die hebben geen zin.

bieb1963 schreef op 26-08-2023 om 16:33:

[..]

Nou, topkok is.topsport en dan ook nog eens op late tijden. Dus ik denk: vrouwen hebben daar helemaal geen zin in.....

Dat geldt voor veel beroepen natuurlijk dat vrouwen er simpelweg geen zin in hebben. Dus het heeft weinig zin vrouwenquota in te voeren omdat je dan ongemotiveerde werknemers krijgt daar waar je ook een gemotiveerde fulltimer kunt hebben..

Mannen die juist met de jongste leeftijdsgroepen willen werken worden meestal meewarig of juist met wantrouwen bekeken.

redbulletje schreef op 26-08-2023 om 16:24:

[..]

Wat een idiote voorwaarde dat je verplicht een stage met kleuters moet.

Waarom??????? Die klassen horen er toch ook bij. Zul je ook wel eens moeten en kunnen invallen.

redbulletje schreef op 26-08-2023 om 16:34:

[..]

Ik had alleen in klas 1 en 2 een juf, klas 3 tm 6 waren meesters. Dus idd de vrouwen deden de jonge kinderen terwijl de mannen ruim in de meerderheid waren vanaf kinderen rond een jaar of 9. Zorgen dat de verplichting met kleuters te werken weer verdwijnt zou wellicht weer een positieve omslag kunnen geven.

Heeeeeel bijzonder jouw voorstel. Zitten we hier al dagen te discussiëren over alles hetzelfde en nu ineens dergelijke voorwaarden????? De omgekeerde wereld. Bijzonder. Wellicht een optie om de.tekorten weg te werken, maar dat is een hele andere discussie. In de discussie feminisme is dit wel apart..... Misschien willen vrouwen oom liever die kleuters niet, maar ja, de mannen hoeven niet ( van mijn ook niet hoor, maar in deze discussie vind ik het bijzonder vreemd)

bieb1963 schreef op 26-08-2023 om 16:39:

[..]

Waarom??????? Die klassen horen er toch ook bij. Zul je ook wel eens moeten en kunnen invallen.

Dat vind ik een rare gedachtengang. Het kunnen 2 aparte beroepen zijn, kleuterjuf en leraar. 

Zo zonde dat wellicht een grote groep mensen/mannen die interesse hebben in lesgeven aan wat oudere kinderen hierdoor een ander beroep kiezen ipv onderwijs. Als je een overschot hebt kun je eisen stellen, maar bij personeelstekorten zul je potentieel gegadigden tegemoet moeten komen.


bieb1963 schreef op 26-08-2023 om 16:44:

[..]

Heeeeeel bijzonder jouw voorstel. Zitten we hier al dagen te discussiëren over alles hetzelfde en nu ineens dergelijke voorwaarden????? De omgekeerde wereld. Bijzonder. Wellicht een optie om de.tekorten weg te werken, maar dat is een hele andere discussie. In de discussie feminisme is dit wel apart..... Misschien willen vrouwen oom liever die kleuters niet, maar ja, de mannen hoeven niet ( van mijn ook niet hoor, maar in deze discussie vind ik het bijzonder vreemd)

Vrouwen hebben blijkbaar wel interesse in het beroep kleuterjuf. Voor vrouwen die daar ook niks mee hebben geldt voor mij eveneens dat ze geen kleuterstage zouden hoeven doen. 

Mag toch hopen dat mensen die beroepsonderwijs of volwassen onderwijs willen geven geen stages met kleine kinderen hoeven doen? 


redbulletje schreef op 26-08-2023 om 16:22:

[..]

Volgens mij trekt een kappersopleiding nog steeds veel meer meiden dan jongens. Toch zijn het de jongens die naam en faam weten te behalen.

Ik heb op de kappersschool gezeten en inderdaad was bijna de hele school vrouwelijk. De weinige jongens die de opleiding deden was of homo of jongens die later de zaak van hun ouders over wilden nemen. 

redbulletje schreef op 26-08-2023 om 16:47:

[..]

Dat vind ik een rare gedachtengang. Het kunnen 2 aparte beroepen zijn, kleuterjuf en leraar.

Zo zonde dat wellicht een grote groep mensen/mannen die interesse hebben in lesgeven aan wat oudere kinderen hierdoor een ander beroep kiezen ipv onderwijs. Als je een overschot hebt kun je eisen stellen, maar bij personeelstekorten zul je potentieel gegadigden tegemoet moeten komen.


Absoluut, maar niet in deze discussie over feminisme. Dan doe je juist wat de feministen tegen ageren

redbulletje schreef op 26-08-2023 om 16:52:

[..]

Vrouwen hebben blijkbaar wel interesse in het beroep kleuterjuf. Voor vrouwen die daar ook niks mee hebben geldt voor mij eveneens dat ze geen kleuterstage zouden hoeven doen.

Mag toch hopen dat mensen die beroepsonderwijs of volwassen onderwijs willen geven geen stages met kleine kinderen hoeven doen?


Huh, het ging.toch over basisscholen. Een totaal andere opleiding; de pabo....

bieb1963 schreef op 26-08-2023 om 17:08:

[..]

Huh, het ging.toch over basisscholen. Een totaal andere opleiding; de pabo....

Dat snap ik. Maar dat gebruik ik juist om aan te geven dat iemand die retegoed is met kinderen vanaf pakweg 10 jaar een totale mismatch kan zijn met kinderen van 5-6 jaar. Kan natuurlijk net zo goed opgaan voor vrouwen. 

redbulletje schreef op 26-08-2023 om 17:11:

[..]

Dat snap ik. Maar dat gebruik ik juist om aan te geven dat iemand die retegoed is met kinderen vanaf pakweg 10 jaar een totale mismatch kan zijn met kinderen van 5-6 jaar. Kan natuurlijk net zo goed opgaan voor vrouwen.

Dat kan. Maar past niet helemaal In een feministische discussie. Daarbij is het niet echt een optie om basisschool leraar te willen worden, maar alleen in de bovenbouw.

bieb1963 schreef op 26-08-2023 om 17:22:

[..]

Dat kan. Maar past niet helemaal In een feministische discussie. Daarbij is het niet echt een optie om basisschool leraar te willen worden, maar alleen in de bovenbouw.

Op de Pabo moet je wel kiezen tussen afstuderen op het jongere of het oudere kind na het 2e jaar. Je hoeft dus alleen in de eerste 2 jaar een onderbouwstage te doen. Daar moet je dan even doorheen.

bieb1963 schreef op 26-08-2023 om 17:06:

[..]

Absoluut, maar niet in deze discussie over feminisme. Dan doe je juist wat de feministen tegen ageren

Ik ben het dan ook lang niet met alles eens vwb feminisme. Ik denk net als redbulletje: haal die kleuterstage eruit, zodat er meer meesters in spé wel de pabo willen doen. 

Er zitten zeker elementen in het feminisme waar ik achter sta, maar lang niet alles. Ik kan mij niet voorstellen dat al die vrouwen die nu een baan in de zorg of het onderwijs hebben, daar alleen zitten, omdat ze dat door maatschappelijke druk is ingegeven, maar eigenlijk waren ze liever loodgieter geweest. 
Dat is toch eigenlijk wel waar het moderne feminisme voor staat: iedereen is gelijk, er is geen significant verschil tussen mannen en vrouwen. Ze streven een fifty-fifty verhouding na binnen het gezinsleven, maar dat wordt dan een nieuw soort keurslijf waar je aan moet voldoen. Terwijl het feminisme toch juist was bedoeld om daar onderuit te komen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.