Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Het nieuwe feminisme?


felija schreef op 26-08-2023 om 15:26:

Verzorgen in de brede zin van het woord, dienstbare beroepen worden niet op waarde geschat, is nooit zo geweest. En laten nu juist vrouwen voor het overgrote deel werkzaam zijn in deze beroepen en als hoofdverantwoordelijke worden gezien omtrent alles vwb zorgtaken. Zolang dat schering en inslag blijft, zullen mannen ervoor passen om die taken meer op zich te nemen, ze zijn er tot nu toe altijd mee weggekomen. Ze gaan daar echt niet massaal vrijwillig, op eigen initiatief meer aan bijdragen.
Zodra het te weinig status heeft en/of te weinig verdient, zijn de mannen weg, kijk bijvoorbeeld maar naar het vrouwenoverschot in het basisonderwijs.

Wat ik mij nu wel opeens afvraag, waarom zijn het vaak mannen die beroemd topchef worden of die beroemd worden als kapper terwijl koken en kappen toch eigenlijk vooral als vrouwending wordt gezien? 

bieb1963 schreef op 26-08-2023 om 15:48:

[..]

Vind ik behoorlijk kort door de bocht. Sowieso is het lerarensalaris in het basisonderwijs recht getrokken met het middelbare en is het echt niet zo slecht. Zou het misschien niet gewoon zo zijn, dat het voor veel mannen gewoon niet iets is? Kan gewoon hè?

Arjen Lubach heeft er in zijn show aandacht aan besteed, kom ik nu achter. Het blijkt dat sinds een kleuterstage verplicht is op de pabo, het aantal mannenelijke aanmeldingen voor de opleiding drastisch is afgenomen.

redbulletje schreef op 26-08-2023 om 15:54:

[..]

Wat ik mij nu wel opeens afvraag, waarom zijn het vaak mannen die beroemd topchef worden of die beroemd worden als kapper terwijl koken en kappen toch eigenlijk vooral als vrouwending wordt gezien?

Omdat het je als betaald beroep wel status en goed geld kan opleveren. 

felija schreef op 26-08-2023 om 15:26:

Verzorgen in de brede zin van het woord, dienstbare beroepen worden niet op waarde geschat, is nooit zo geweest. En laten nu juist vrouwen voor het overgrote deel werkzaam zijn in deze beroepen en als hoofdverantwoordelijke worden gezien omtrent alles vwb zorgtaken. Zolang dat schering en inslag blijft, zullen mannen ervoor passen om die taken meer op zich te nemen, ze zijn er tot nu toe altijd mee weggekomen. Ze gaan daar echt niet massaal vrijwillig, op eigen initiatief meer aan bijdragen.
Zodra het te weinig status heeft en/of te weinig verdient, zijn de mannen weg, kijk bijvoorbeeld maar naar het vrouwenoverschot in het basisonderwijs.

Binnen het bedrijf waar ik werk electro techniek/werkplaats monteurs, calculatie voor projecten, software engineering, projectleiders. Zou bijna allemaal parttime gedaan kunnen worden in deze markt van te kort aan personeel.

De opleiding tot werken in de werkplaats wordt zelfs betaald door de werkgever en alsnog trekt dit geen/weinig vrouwen aan. De interesse is er ook blijkbaar niet want met enig interesse en inzet kun je voor een aantal functie zo aan de slag. Ook parttime 2–4 dagen in de week op kantoortijden/in overleg. 

*Kan niet teveel op details in gaan het montage werk is licht werk wat een vrouw prima zou kunnen. Niet dat ik hiermee wil zeggen dat zwaarder werk niet zou kunnen, maar daar is nog minder interesse in.

MiniJCW schreef op 26-08-2023 om 15:44:

[..]

Klopt, zodra een beroep vervrouwelijkt, vermindert het aanzien. Heeft niet zoveel met het dienstbare van een beroep te maken, wel met het vervrouwelijken van een beroep, helaas.

In veel dienstbare beroepen zijn veelal vrouwen werkzaam: verpleging, leidster op een kinderdagverblijf, dokter/apothekersassistente, thuiszorg, noem maar op. 

MidasWolf schreef op 26-08-2023 om 16:04:

[..]

Binnen het bedrijf waar ik werk electro techniek/werkplaats monteurs, calculatie voor projecten, software engineering, projectleiders. Zou bijna allemaal parttime gedaan kunnen worden in deze markt van te kort aan personeel.

De opleiding tot werken in de werkplaats wordt zelfs betaald door de werkgever en alsnog trekt dit geen/weinig vrouwen aan. De interesse is er ook blijkbaar niet want met enig interesse en inzet kun je voor een aantal functie zo aan de slag. Ook parttime 2–4 dagen in de week op kantoortijden/in overleg.

*Kan niet teveel op details in gaan het montage werk is licht werk wat een vrouw prima zou kunnen. Niet dat ik hiermee wil zeggen dat zwaarder werk niet zou kunnen, maar daar is nog minder interesse in.

Andersom inderdaad precies zo, waardoor je je kunt afvragen: in hoeverre is de beroepskeuze nu ingegeven door nature of nurture of een combi van beiden? Veel feministen zijn van mening dat het enkel nurture is, ik betwijfel dat ten zeerste. 

Ik had sinds de tweede klas (thans groep 4) alleen maar meesters. 
De juffen zaten bij de kleuters en in de eerste klas.

felija schreef op 26-08-2023 om 16:03:

[..]

Omdat het je als betaald beroep wel status en goed geld kan opleveren.

Volgens mij trekt een kappersopleiding nog steeds veel meer meiden dan jongens. Toch zijn het de jongens die naam en faam weten te behalen. 

felija schreef op 26-08-2023 om 16:02:

[..]

Arjen Lubach heeft er in zijn show aandacht aan besteed, kom ik nu achter. Het blijkt dat sinds een kleuterstage verplicht is op de pabo, het aantal mannenelijke aanmeldingen voor de opleiding drastisch is afgenomen.

Wat een idiote voorwaarde dat je verplicht een stage met kleuters moet. 

bieb1963 schreef op 26-08-2023 om 15:48:

[..]

Vind ik behoorlijk kort door de bocht. Sowieso is het lerarensalaris in het basisonderwijs recht getrokken met het middelbare en is het echt niet zo slecht. Zou het misschien niet gewoon zo zijn, dat het voor veel mannen gewoon niet iets is? Kan gewoon hè?

Ik had de laatste 3 klassen van mijn lagere schooltijd een meester. Er waren toen denk ik net zoveel meesters als juffen. Ik denk wel dat de Pabo en daarmee ook het basisonderwijs al behoorlijk veranderd is. Veel meer geneuzel met reflectieverslagen en hoe je je er bij voelt etc. In plaats van gewoon kennis opdoen en doorgeven. Ik denk wel dat in het algemeen meer mannen dan vrouwen daar moeite mee hebben/ dat niet leuk vinden.

Zelf ben ik dan de uitzondering die de regel bevestigd. 😁 Ik vond het  een verademing (als vrouw) toen ik van de HBO-V overstapte naar een beta-studie; alleen nog maar feitelijke verslagen hoeven te schrijven.

felija schreef op 26-08-2023 om 16:08:

[..]

Andersom inderdaad precies zo, waardoor je je kunt afvragen: in hoeverre is de beroepskeuze nu ingegeven door nature of nurture of een combi van beiden? Veel feministen zijn van mening dat het enkel nurture is, ik betwijfel dat ten zeerste.

Veel mensen/mannen werken ook in de commerciële/bedrijfsleven omdat de voorwaarden(vind ik) vaak beter zijn als in de zorg en het onderwijs. Zelf zou ik ook niet snel in de laatst genoemde sectoren willen werken.

Waar mannen wel tegen de maatschappij op kunnen lopen is als ze bijvoorbeeld in de kinderopvang, verloskunde/gynaecologie willen werken.

Bij heel veel andere beroepen wordt vaak hooguit de schouders opgehaald. Stel dat een man een pedicure salon zou hebben.

felija schreef op 26-08-2023 om 16:02:

[..]

Arjen Lubach heeft er in zijn show aandacht aan besteed, kom ik nu achter. Het blijkt dat sinds een kleuterstage verplicht is op de pabo, het aantal mannenelijke aanmeldingen voor de opleiding drastisch is afgenomen.

Met de huidige tekorten kunnen ze dit beter snel aanpassen, mocht dit nog niet gebeurd zijn.

redbulletje schreef op 26-08-2023 om 15:54:

[..]

Wat ik mij nu wel opeens afvraag, waarom zijn het vaak mannen die beroemd topchef worden of die beroemd worden als kapper terwijl koken en kappen toch eigenlijk vooral als vrouwending wordt gezien?

Nou, topkok is.topsport en dan ook nog eens op late tijden. Dus ik denk: vrouwen hebben daar helemaal geen zin in.....

Schemerlampje schreef op 26-08-2023 om 16:26:

[..]

Ik had de laatste 3 klassen van mijn lagere schooltijd een meester. Er waren toen denk ik net zoveel meesters als juffen. Ik denk wel dat de Pabo en daarmee ook het basisonderwijs al behoorlijk veranderd is. Veel meer geneuzel met reflectieverslagen en hoe je je er bij voelt etc. In plaats van gewoon kennis opdoen en doorgeven. Ik denk wel dat in het algemeen meer mannen dan vrouwen daar moeite mee hebben/ dat niet leuk vinden.

Zelf ben ik dan de uitzondering die de regel bevestigd. 😁 Ik vond het een verademing (als vrouw) toen ik van de HBO-V overstapte naar een beta-studie; alleen nog maar feitelijke verslagen hoeven te schrijven.

Ik had alleen in klas 1 en 2 een juf, klas 3 tm 6 waren meesters. Dus idd de vrouwen deden de jonge kinderen terwijl de mannen ruim in de meerderheid waren vanaf kinderen rond een jaar of 9. Zorgen dat de verplichting met kleuters te werken weer verdwijnt zou wellicht weer een positieve omslag kunnen geven. 

felija schreef op 26-08-2023 om 16:02:

[..]

Arjen Lubach heeft er in zijn show aandacht aan besteed, kom ik nu achter. Het blijkt dat sinds een kleuterstage verplicht is op de pabo, het aantal mannenelijke aanmeldingen voor de opleiding drastisch is afgenomen.

Nou, dan vinden ze dat gewoon  niet leuk. Dat kan toch? En dan moet je het niet doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.