Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Wilderrs heeft zoveel veren laten vallen dat er van "het partijprogramma" nog maar weinig over is. En dat is wat veel PVV stemmers verwachtten.

Dit KRANTENartikel uit het FD vond ik interessant, jammer dat er geen politieke partij is te vinden die hierbij past. Het artikel kan 10 keer gelezen worden.(P.S. Het woord kranten in hoofdletters omdat forummers eens hoopten iets anders cadeau te krijgen).

https://fd.nl/samenleving/1471026/vrij-links-boegbeeld-femke-lakerveld-snapt-winst-bbb?gift=Zeo2w&utm_medium=social&utm_source=link&utm_campaign=earned&utm_content=20240626

...
Maar Vrij Links is geen politieke partij, terwijl er volgens onderzoek van bijvoorbeeld de Leidse politicoloog Simon Otjes een electoraal gat vanjewelste is: mensen die sociaal-economisch links en sociaal-cultureel conservatief zijn. Het zou gaan om 36 procent van het electoraat, oftewel 54 Tweede Kamerzetels.
...

Beertjelief schreef op 25-06-2024 om 22:52:

Ah leuk! Daar is het rondje weer!

Rechts of links wijst op woorden in de mond leggen
Links of rechts zegt dat niet te doen
Iemand van links of rechts komt binnen om te verkondigen dat een ander "dit altijd doet en niets slikt van de ander"
Rechts of links bevestigd de binnenkomer
Links of rechts gaat dat proberen te verdedigen met topic titels zoals "anti woke" of "ter apel"

Tja, vaak kom ik dan binnenvallen
Als autist hou ik van herhaling, dus dan doe ik graag mee

Tevens probeer ik te leren samenvatten
Deze herhalingen en het erop wijzen helpt daarbij. dank daarvoor!

Het eindigt vaak in Daglichtlamp die dan met een interessant artikel komt
Maar volgens mij is het vrij laat voor een Daglichtlamp post, dus bovenstaande zal dan zich wel weer even herhalen
En deze post is eigenlijk ook nog steeds heel erg lang

Zucht, er verandert niets
Ontopic dan maar, is er nog een doorbraak?
Of uberhaupt een formatie?

Edit: Vergeet ik bijna de herhaling dat ik team links ben en de Nicoles, Zilver-grays en Felijas van dit forum dankbaar blijf voor het verkondigen van oa mijn mening en het rechtzetten van het eea
Jah, nu is het compleet en klopt het
Truste!

Mooi samenvatting Beertjelief   

Nicole123 schreef op 25-06-2024 om 21:44:

[..]

Oké, dan verschillen we van mening over wanneer demonstreren minachting of je goed recht is. Ik zou bij een potentiële invoering van de Sharia in Nederland zeker gaan protesteren. Ik snap ook heel goed dat iemand als Wilders daar fel op is en een partij als DENK scherp in de gaten houdt.

Als er iemand aan dit soort 'stemmingmakerij' (jouw woorden) doet dan is het Wilders zelf wel. Hoe hij tekeer gaat tegen andere partijen gaat is 1000x heftiger dan een vreedzaam 'bij ons hoort iedereen er wél bij'. Dat he dat van hem wel pikt en bij anderen op een weegschaaltje legt begrijp ik dan weer niet. Mag hij van jou zoveel meer omdat hij een 'protestpartij' vertegenwoordigt en de anderen 'de gevestigde orde' of is er een andere reden waarom je zijn uitspraken vrij makkelijk wegwuift en die van ander politici zo hoog opneemt?

ik denk dat je teveel vertrouwen hebt in de inhoud van partijprogramma's. 

natuurlijk gaan we niet demonstreren als denk de sharia wil. we leven namelijk in een coalitieland dus die gaat er nooit komen net als dat de racistische bullshit van de pvv er nooit gaat komen. alle e3xtremen in elk partijprogramma zijn totaal irrelevant en het enige wat je daarmee kunt is zien waar ze waarschijnlijk wat meer nadruk op gaan leggen. 

bij dit kabinet is de nadruk heel duidelijk: terug naar de basis en zorgen dat die goed is. dan weer verder kijken. 

of ze dat lukt? geen idee, maar het "eigen hachje redden" gedrag van de afgelopen jaren ipv nu eens gewoon aan het werk gaan ben ik ook wel klaar mee, dus laat maar eens zien.

Miraval schreef op 26-06-2024 om 07:19:

Een goed voorbeeld vind ik bijvoorbeeld het willen veranderen van de erfbelasting door GL/PvdA. In hun plannen staat een flinke verhoging vanaf bepaalde bedragen. Vooral eigenlijk om de rijken te belasten en niet het merendeel van de Nederlanders.

En toch, letterlijk iedereen die ik ken van arbeidersfamilies die nooit zulke bedragen gaan erven vinden dit een slecht plan omdat dit geld is waarover al belasting is betaald. Omdat dit geld is van mensen zelf, zoals ook eigendommen zijn. Waar je dan dus weer belasting over moet betalen omdat de Overheid geld te kort heeft.

Het gaat niet eens om het geld zelf dus maar het gevoel dat partijen willen bepalen wat mensen mogen doen met hun eigendommen/geld. Waarom moet er belasting betaald worden op geld wat je ouders/oma/nicht je wil schenken? Als kado? Geld wat van iemand is dus niet eens van de Staat?

Het gaat dus duidelijk niet om dat geld maar het idee erachter. En daar zijn dus heel veel mensen het absoluut niet mee eens.

Dit vind ik een heel vreemde redenering. Over elke euro wordt voortdurend opnieuw belasting betaald in onze samenleving. En dat is maar goed ook, want als je over al het geld maar eenmalig belasting zou betalen dan zou er helemaal geen belasting meer geheven kunnen worden. Want overal is al eens belasting over geheven. Als jij al loonbelasting betaald hebt over je salaris dan zeg je toch ook niet dat je dan geen BTW meer zou hoeven te betalen als je van je salaris boodschappen doet? Natuurlijk mag je niet vrij doen met je geld en eigendommen wat je zelf wil, van geen enkele partij mag dat. Als je een auto koopt van je geld moet je BTW betalen, als je het wil schenken dan betaal je schenkbelasting. Het een is niet oneerlijker dan het ander.

We hebben met elkaar afgesproken dat om gezamenlijke dingen te bekostigen er belasting geheven wordt als geld van eigenaar wisselt. Dus dat is juist bij een schenking of erfenis het geval. En dat is ook nog geld waar je zelf niets voor hebt hoeven doen. Dit in tegenstelling tot loonbelasting, waarvan ik snap dat het er moet zijn maar het eigenlijk veel krommer vind. Want dan draag je al bij aan de samenleving als bijv leraar of arts en dan moet je óók nog geld erbij betalen. Dat is dan 'degene die veel bijdraagt moet nog meer afstaan' ipv een 'de vervuiler/maatschappij belasten betaalt', wat een principe is dat ik eigenlijk rechtvaardiger vind.

De erfenis plannen van PvdA/GL komen erop neer dat de hoogste 5% van de erfenissen zwaarder belast wordt en 95% juist minder. Voor armen en modalen is het dus juist gunstig, zoals je zelf ook al zegt. Als jouw wieg in een familie staat van oud geld, waarin van generatie op generatie miljoenen doorgegeven worden, waarvoor je zelf niets hebt hoeven doen, dan is het ongunstig. Als je in een arm of gemiddeld gezin opgroeit, waar je ouders met keihard werken wat geld bijeen gesprokkeld hebben en hun kinderen daarmee een betere toekomst willen geven dan hoe zij het zelf gehad hebben, dan is het juist gunstig. Dit plan gaat intergenerationele armoede (dus dat armoede van generatie op generatie doorgaat vanwege minder kansen voor de kinderen die in arme gezinnen opgroeien) tegen.

En daar kun je tegen zijn, ieder zijn mening. Maar als mensen doen alsof hierdoor PvdA/GL 'geld afpakt van de burgers' of 'er niet is voor de gewone of arme man' dan klopt dat gewoon echt niet. Dat is een frame dat anderen ervan gemaakt hebben.

Miraval schreef op 26-06-2024 om 07:11:

Wat er mist is een normale partij op rechts die punten van het PVV programma heeft op sociaal gebied maar ook op migratie. De VVD is op zich een goed alternatief maar staan eigenlijk nog altijd teveel voor de rijken en grote ondernemers. Niet voor de lagere/middeninkomens en het MKB. (Al profiteert die laatste groep wel mee in hun visie voor ondernemers).

Als er nou een partij zou zijn die ook staat voor extra belasten van grote multinationals, hogere belasting op dividend, op de hoogste inkomens, een verdeling in de HRA, wel houden aan klimaatdoeleinden maar niet te geforceerd waarbij het voor veel mensen te veel geld kost, inzet voor de boeren maar op een manier waar de boeren zich in kunnen vinden zonder zich aan de lobby te houden, het toeslagensysteem wil veranderen, de zorg wil uitbreiden samen met het onderwijs, op punten waar dat kan migratie op alle vlakken aanpakken en regels omtrent naturalisatie, nareizen en uitzetten naleeft en ook kijkt naar de demografie van Nederland, die ervoor zorgt dat inburgeren ook echt binnen een X termijn gebeurd en daar consequenties aan bindt die nageleefd worden, nou ja etc. Etc.

Ik had gedacht dat NSC een goed antwoord was geweest maar vind Omtzigt gewoon niet sterk.

De PVV is veel te radicaal in zijn uitspraken en gedachten maar ergens, ergens ver weg, begrijp ik hun standpunten wel. En de reden dat mensen op Wilders stemmen. Jammer dat hij niet gematigder is en niet de juiste mensen kan vinden om zich te binden aan zijn partij en dit ook uit kunnen dragen.

dit. van begin tot eind. 

Broadway schreef op 26-06-2024 om 08:54:

[..]

ik denk dat je teveel vertrouwen hebt in de inhoud van partijprogramma's.

natuurlijk gaan we niet demonstreren als denk de sharia wil. we leven namelijk in een coalitieland dus die gaat er nooit komen net als dat de racistische bullshit van de pvv er nooit gaat komen. alle e3xtremen in elk partijprogramma zijn totaal irrelevant en het enige wat je daarmee kunt is zien waar ze waarschijnlijk wat meer nadruk op gaan leggen. 


Wil DENK de sharia? Staat dat in hun partij programma? 
Zo niet dan hebben we het hier over iets wat echt in een partij programma staat (PVV) vs wat niet echt in een partij programma staat. 

Broadway schreef op 26-06-2024 om 08:54:

[..]

ik denk dat je teveel vertrouwen hebt in de inhoud van partijprogramma's.

natuurlijk gaan we niet demonstreren als denk de sharia wil. we leven namelijk in een coalitieland dus die gaat er nooit komen net als dat de racistische bullshit van de pvv er nooit gaat komen. alle e3xtremen in elk partijprogramma zijn totaal irrelevant en het enige wat je daarmee kunt is zien waar ze waarschijnlijk wat meer nadruk op gaan leggen.

bij dit kabinet is de nadruk heel duidelijk: terug naar de basis en zorgen dat die goed is. dan weer verder kijken.

of ze dat lukt? geen idee, maar het "eigen hachje redden" gedrag van de afgelopen jaren ipv nu eens gewoon aan het werk gaan ben ik ook wel klaar mee, dus laat maar eens zien.

Ik vind de aanstelling van Reinette Klever en Marjolein Faber en wat er in het coalitieakkoord staat nog steeds racistische bullshit en verschrikkelijk voor Nederland. Als het partijprogramma van de PVV helemaal zou worden uitgevoerd zou het nog erger zijn, dat ben ik met je eens, maar ik maak me met het nieuwe kabinet echt grote zorgen over wat ze met Nederland gaan doen. In mijn ogen is dat niet 'terug naar de basis', in mijn ogen is het morrelen aan de rechtsstaat, het verergeren van veel bestaande problemen, het verder verknallen van het milieu en het op een nare manier wegzetten van medemensen.

En als DENK de grootste zou worden en de Sharia in zou willen voeren dan zou er zeker wel een grote demonstratie komen en Wilders zou voorop lopen. En terecht, ik zou hem daarin groot gelijk geven.

VanLotje schreef op 26-06-2024 om 09:10:

[..]


Wil DENK de sharia? Staat dat in hun partij programma?
Zo niet dan hebben we het hier over iets wat echt in een partij programma staat (PVV) vs wat niet echt in een partij programma staat.

Nee, die kwam van mij. Ik had het over de hypothetische situatie dat als DENK de grootste zou zijn als zij dan de Sharia zouden willen invoeren. Om aan te geven dat als een partij aan de macht komt die je gevaarlijk vindt voor de democratie in je land, dat het dan helemaal niet gek is om daar tegen te demonstreren.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 26-06-2024 om 07:18:

[..]

Neerbuigend om je het ergens niet mee eens bent? Jij, en die andere die erop reageren, bewijzen precies mijn punt. Dit topic druipt van neerbuigende opmerkingen over andere meningen.

Nee hoor, ik probeer je uit te leggen waarom forummers als jij en Dietloverzzz hier zo weinig meestanders vinden.

En ja, rechts versimpelt graag zaken ('alles komt door de asielzoekers en als we dat straks oplossen komt alles goed voor Nederland'). Dat is niet neerbuigend praten maar gewoon wat ik voortdurend zie gebeuren, en velen met mij. Of erger nog, er wordt beloofd dat een niet bestaand probleem wordt opgelost, zoals de grote leugen van Yeşilgöz over de duizenden nareizigers. En de rechtse kiezers slikken het als zoete koek. Rechts, en zeker de PVV, die staat erom bekend, richt zich te graag op de onderbuikkiezers en dat wekt nu eenmaal weerstand op.

Ik ben eerlijk gezegd dat Calimero gedrag van sommige PVV stemmers en -sympathisanten wel een beetje zat inmiddels. Het gejammer dat er niet naar ze geluisterd wordt door links. De voortdurende klachten dat links te arrogant of neerbuigend zou doen als mensen gewoon inhoudelijk kritiek hebben op PVV/coalitie beleid en gedrag. Dat je er niks meer van mag zeggen als mensen karikaturen delen over dat links niks zou willen doen aan de zorgen en problemen in Nederland, want dan doe je alsof je het beter weet. 

Terwijl het afgelopen half jaar en de komende 4 jaar er juist bij uitstek naar PVV kiezers geluisterd wordt, ze krijgen precies wat ze willen. En alsof hun eigen grote leider zo luistert naar de zorgen van heel veel Nederlanders over bijv vluchtelingen, rechtsstaat, cultuur, natuur en klimaat. Minder dan 40% van de Nederlanders heeft vertrouwen in het kabinet, wat doen ze voor die andere meer dan 60%? En alsof ze zelf niet arrogant zijn, met doen alsof ze met hun 25% ‘het volk’ zijn ‘waarnaar nou eindelijk eens geluisterd moet worden’, al dan niet verwoord in termen als ‘maatschappijbreed signaal’ of ‘de PVV is niet voor niks zo groot geworden’. Dat ze van andere partijen eisen dat ze met de zachtste fluwelen handschoentjes alle begrip hebben voor de PVV stemmer, terwijl de PVV zelf al jaren/decennia heeft lopen schelden, schofferen, discrimineren, wegzetten, demoniseren, mede-politici beledigen en moties heeft ingediend voor het verbod op mede-partijen en het afschaffen van het stemrecht van een deel van de bevolking. Kom nou zeg. 

Nicole123 schreef op 26-06-2024 om 10:05:

Ik ben eerlijk gezegd dat Calimero gedrag van sommige PVV stemmers en -sympathisanten wel een beetje zat inmiddels. Het gejammer dat er niet naar ze geluisterd wordt door links. De voortdurende klachten dat links te arrogant of neerbuigend zou doen als mensen gewoon inhoudelijk kritiek hebben op PVV/coalitie beleid en gedrag. Dat je er niks meer van mag zeggen als mensen karikaturen delen over dat links niks zou willen doen aan de zorgen en problemen in Nederland, want dan doe je alsof je het beter weet.

Terwijl het afgelopen half jaar en de komende 4 jaar er juist bij uitstek naar PVV kiezers geluisterd wordt, ze krijgen precies wat ze willen. En alsof hun eigen grote leider zo luistert naar de zorgen van heel veel Nederlanders over bijv vluchtelingen, rechtsstaat, cultuur, natuur en klimaat. Minder dan 40% van de Nederlanders heeft vertrouwen in het kabinet, wat doen ze voor die andere meer dan 60%? En alsof ze zelf niet arrogant zijn, met doen alsof ze met hun 25% ‘het volk’ zijn ‘waarnaar nou eindelijk eens geluisterd moet worden’, al dan niet verwoord in termen als ‘maatschappijbreed signaal’ of ‘de PVV is niet voor niks zo groot geworden’. Dat ze van andere partijen eisen dat ze met de zachtste fluwelen handschoentjes alle begrip hebben voor de PVV stemmer, terwijl de PVV zelf al jaren/decennia heeft lopen schelden, schofferen, discrimineren, wegzetten, demoniseren, mede-politici beledigen en moties heeft ingediend voor het verbod op mede-partijen en het afschaffen van het stemrecht van een deel van de bevolking. Kom nou zeg.

Hoewel ik het helemaal met je eens ben, vrees ik, dat je zo geen stap dichterbij elkaar komt. Sterker nog: PVV-aanhangers en sympathisanten zullen alleen nog maar meer hun hakken in het zand zetten. Het met inhoudelijke argumenten hun mening proberen in een ander perspectief te plaatsen, biedt geen soelaas. Zij ervaren een diepgewortelde angst voor de veranderende samenleving en dat is genoeg om op een populistische partij te stemmen. Misschien helpt het om hun angst te erkennen en het wantrouwen jegens de overheid serieus te nemen. Maar hoe?

Op één of andere manier moeten we de verbinding met elkaar blijven zoeken, maar het is wel heel lastig in welke vorm je dat moet gieten, zonder daarbij afbreuk te doen aan je eigen waarden en normen. Ik weet het niet precies.

felija schreef op 26-06-2024 om 10:22:

[..]

Hoewel ik het helemaal met je eens ben, vrees ik, dat je zo geen stap dichterbij elkaar komt. Sterker nog: PVV-aanhangers en sympathisanten zullen alleen nog maar meer hun hakken in het zand zetten. Het met inhoudelijke argumenten hun mening proberen in een ander perspectief te plaatsen, biedt geen soelaas. Zij ervaren een diepgewortelde angst voor de veranderende samenleving en dat is genoeg om op een populistische partij te stemmen. Misschien helpt het om hun angst te erkennen en het wantrouwen jegens de overheid serieus te nemen. Maar hoe?

Op één of andere manier moeten we de verbinding met elkaar blijven zoeken, maar het is wel heel lastig in welke vorm je dat moet gieten, zonder daarbij afbreuk te doen aan je eigen waarden en normen. Ik weet het niet precies.

In de ideale wereld zou dit mogelijk moeten zijn.

Het zou hier op het forum (überhaupt sociale media) al enorm schelen wat mij betreft als we benamingen als “Wokies” of uitspraken als “linkse …..” stoppen te gebruiken als scheldwoord. Ik denk dat dat al een behoorlijke opgave is.


Zilver_gray schreef op 26-06-2024 om 10:50:

[..]

In de ideale wereld zou dit mogelijk moeten zijn.

Het zou hier op het forum (überhaupt sociale media) al enorm schelen wat mij betreft als we benamingen als “Wokies” of uitspraken als “linkse …..” stoppen te gebruiken als scheldwoord. Ik denk dat dat al een behoorlijke opgave is.


Ja, geen eenrichtingsverkeer, maar met respect naar elkaar en kunnen toegeven dat je fout zat of je verkeerd uitdrukte en niet in een slachtofferrol gaan zitten, maar dat zal inderdaad teveel gevraagd zijn, de wereld is nu niet bepaald ideaal....

felija schreef op 26-06-2024 om 10:22:

[..]

Hoewel ik het helemaal met je eens ben, vrees ik, dat je zo geen stap dichterbij elkaar komt. Sterker nog: PVV-aanhangers en sympathisanten zullen alleen nog maar meer hun hakken in het zand zetten. Het met inhoudelijke argumenten hun mening proberen in een ander perspectief te plaatsen, biedt geen soelaas. Zij ervaren een diepgewortelde angst voor de veranderende samenleving en dat is genoeg om op een populistische partij te stemmen. Misschien helpt het om hun angst te erkennen en het wantrouwen jegens de overheid serieus te nemen. Maar hoe?

Op één of andere manier moeten we de verbinding met elkaar blijven zoeken, maar het is wel heel lastig in welke vorm je dat moet gieten, zonder daarbij afbreuk te doen aan je eigen waarden en normen. Ik weet het niet precies.

Op zich ben ik het met je eens, maar dat moet dan wel van twee kanten komen. Ik heb zelf geen probleem met discussies waarin je inhoudelijke argumenten uitwisselt en het gewoon kan zeggen als je vindt dat en hoe de argumentatie van de ander niet klopt in jouw ogen. Ik vind daar niks arrogants aan. Voor mij hoort dat ook gewoon bij de pijler 'actueel'. Maar als anderen liever wat meer 'goh, interessante mening, hoe dat zo, vertel eens meer!' reacties willen, wat let ze om dat zelf daarin het voortouw te nemen? Verdiep je dan eens zelf meer in wat anderen vinden, vraag door en neem andermans angsten over bijv het komende kabinet of de PVV als partij serieus. Waarom zou enkel één groep en politieke stroming steeds maar weer begripvol moeten zijn, angsten moeten erkennen, verbinding moeten zoeken en aan zelfreflectie doen en staat het een andere groep en politieke stroming vrij om volledig los te aan op alles wat zogenaamd 'woke' is, karikaturen te schetsen over linkse partijen, zeer selectief negatieve berichten te plaatsen over asielzoekers, arrogant te doen alsof ze 'het volk' zijn door te wijzen op de winst van de PVV, etc?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.