Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Poezenmeisje schreef op 26-06-2024 om 08:02:

Wilderrs heeft zoveel veren laten vallen dat er van "het partijprogramma" nog maar weinig over is. En dat is wat veel PVV stemmers verwachtten.

Dit KRANTENartikel uit het FD vond ik interessant, jammer dat er geen politieke partij is te vinden die hierbij past. Het artikel kan 10 keer gelezen worden.(P.S. Het woord kranten in hoofdletters omdat forummers eens hoopten iets anders cadeau te krijgen).

https://fd.nl/samenleving/1471026/vrij-links-boegbeeld-femke-lakerveld-snapt-winst-bbb?gift=Zeo2w&utm_medium=social&utm_source=link&utm_campaign=earned&utm_content=20240626

...
Maar Vrij Links is geen politieke partij, terwijl er volgens onderzoek van bijvoorbeeld de Leidse politicoloog Simon Otjes een electoraal gat vanjewelste is: mensen die sociaal-economisch links en sociaal-cultureel conservatief zijn. Het zou gaan om 36 procent van het electoraat, oftewel 54 Tweede Kamerzetels.
...

Interessant artikel. Superjammer is dat. Als dit er wel zou zijn dat zou ik denk ik een geweldig alternatief vinden en dat geldt voor best wel veel mensen.

Nicole123 schreef op 26-06-2024 om 10:05:

Ik ben eerlijk gezegd dat Calimero gedrag van sommige PVV stemmers en -sympathisanten wel een beetje zat inmiddels. Het gejammer dat er niet naar ze geluisterd wordt door links. De voortdurende klachten dat links te arrogant of neerbuigend zou doen als mensen gewoon inhoudelijk kritiek hebben op PVV/coalitie beleid en gedrag. Dat je er niks meer van mag zeggen als mensen karikaturen delen over dat links niks zou willen doen aan de zorgen en problemen in Nederland, want dan doe je alsof je het beter weet.

Terwijl het afgelopen half jaar en de komende 4 jaar er juist bij uitstek naar PVV kiezers geluisterd wordt, ze krijgen precies wat ze willen. En alsof hun eigen grote leider zo luistert naar de zorgen van heel veel Nederlanders over bijv vluchtelingen, rechtsstaat, cultuur, natuur en klimaat. Minder dan 40% van de Nederlanders heeft vertrouwen in het kabinet, wat doen ze voor die andere meer dan 60%? En alsof ze zelf niet arrogant zijn, met doen alsof ze met hun 25% ‘het volk’ zijn ‘waarnaar nou eindelijk eens geluisterd moet worden’, al dan niet verwoord in termen als ‘maatschappijbreed signaal’ of ‘de PVV is niet voor niks zo groot geworden’. Dat ze van andere partijen eisen dat ze met de zachtste fluwelen handschoentjes alle begrip hebben voor de PVV stemmer, terwijl de PVV zelf al jaren/decennia heeft lopen schelden, schofferen, discrimineren, wegzetten, demoniseren, mede-politici beledigen en moties heeft ingediend voor het verbod op mede-partijen en het afschaffen van het stemrecht van een deel van de bevolking. Kom nou zeg.

Helemaal eens!

Jarenlang mensen steunen die zo'n grote bek opzetten en totaal respectloos zijn naar van alles en iedereen. 

En dan zo zielig en calimero gaan doen bij de mildste kritiek op diezelfde mensen. 

Dat mag ook wel eens gezegd worden. 

Wat het allemaal nog meer bizar maakt is dat hun favoriet in zee gaat met de VVD, die jarenlang het meest te bepalen had. De regering/elite/machthebbers die ze zo haatten van hiervoor zijn dus niet "links" maar de partij waar hun favoriet nu mee samenwerkt. Succes ermee. 



Nicole123 schreef op 26-06-2024 om 10:05:

Ik ben eerlijk gezegd dat Calimero gedrag van sommige PVV stemmers en -sympathisanten wel een beetje zat inmiddels. Het gejammer dat er niet naar ze geluisterd wordt door links. De voortdurende klachten dat links te arrogant of neerbuigend zou doen als mensen gewoon inhoudelijk kritiek hebben op PVV/coalitie beleid en gedrag. Dat je er niks meer van mag zeggen als mensen karikaturen delen over dat links niks zou willen doen aan de zorgen en problemen in Nederland, want dan doe je alsof je het beter weet.

Terwijl het afgelopen half jaar en de komende 4 jaar er juist bij uitstek naar PVV kiezers geluisterd wordt, ze krijgen precies wat ze willen. En alsof hun eigen grote leider zo luistert naar de zorgen van heel veel Nederlanders over bijv vluchtelingen, rechtsstaat, cultuur, natuur en klimaat. Minder dan 40% van de Nederlanders heeft vertrouwen in het kabinet, wat doen ze voor die andere meer dan 60%? En alsof ze zelf niet arrogant zijn, met doen alsof ze met hun 25% ‘het volk’ zijn ‘waarnaar nou eindelijk eens geluisterd moet worden’, al dan niet verwoord in termen als ‘maatschappijbreed signaal’ of ‘de PVV is niet voor niks zo groot geworden’. Dat ze van andere partijen eisen dat ze met de zachtste fluwelen handschoentjes alle begrip hebben voor de PVV stemmer, terwijl de PVV zelf al jaren/decennia heeft lopen schelden, schofferen, discrimineren, wegzetten, demoniseren, mede-politici beledigen en moties heeft ingediend voor het verbod op mede-partijen en het afschaffen van het stemrecht van een deel van de bevolking. Kom nou zeg.

Een reactie als deze illustreert nu precies waarom veel mensen zich niet gehoord voelen. Wat wil je hier nu toch mee bereiken? Je bereikt hier helemaal totaal niets mee.  Bovendien staan hier zoveel opnieuw zoveel valse aannames dat ik hier niet eens verder opnieuw op in ga. Er worden meningen in mensen de mond geschoven die ze nergens hebben ondanks dat dit al zo vaak is weerlegd (en nee ga ik niet opnieuw doen). Het komt toch niet aan, aangezien je zo vastgeroest zit in jouw eigen " gelijk". Veel succes ermee.

Poezenmeisje schreef op 26-06-2024 om 08:02:

Wilderrs heeft zoveel veren laten vallen dat er van "het partijprogramma" nog maar weinig over is. En dat is wat veel PVV stemmers verwachtten.

Dit KRANTENartikel uit het FD vond ik interessant, jammer dat er geen politieke partij is te vinden die hierbij past. Het artikel kan 10 keer gelezen worden.(P.S. Het woord kranten in hoofdletters omdat forummers eens hoopten iets anders cadeau te krijgen).

https://fd.nl/samenleving/1471026/vrij-links-boegbeeld-femke-lakerveld-snapt-winst-bbb?gift=Zeo2w&utm_medium=social&utm_source=link&utm_campaign=earned&utm_content=20240626

...
Maar Vrij Links is geen politieke partij, terwijl er volgens onderzoek van bijvoorbeeld de Leidse politicoloog Simon Otjes een electoraal gat vanjewelste is: mensen die sociaal-economisch links en sociaal-cultureel conservatief zijn. Het zou gaan om 36 procent van het electoraat, oftewel 54 Tweede Kamerzetels.
...

Mooi stuk. Jammer dat het geen politieke partij is, ik had erop gestemd.

Nicole123 schreef op 26-06-2024 om 11:35:

[..]

Op zich ben ik het met je eens, maar dat moet dan wel van twee kanten komen. Ik heb zelf geen probleem met discussies waarin je inhoudelijke argumenten uitwisselt en het gewoon kan zeggen als je vindt dat en hoe de argumentatie van de ander niet klopt in jouw ogen. Ik vind daar niks arrogants aan. Voor mij hoort dat ook gewoon bij de pijler 'actueel'. Maar als anderen liever wat meer 'goh, interessante mening, hoe dat zo, vertel eens meer!' reacties willen, wat let ze om dat zelf daarin het voortouw te nemen? Verdiep je dan eens zelf meer in wat anderen vinden, vraag door en neem andermans angsten over bijv het komende kabinet of de PVV als partij serieus. Waarom zou enkel één groep en politieke stroming steeds maar weer begripvol moeten zijn, angsten moeten erkennen, verbinding moeten zoeken en aan zelfreflectie doen en staat het een andere groep en politieke stroming vrij om volledig los te aan op alles wat zogenaamd 'woke' is, karikaturen te schetsen over linkse partijen, zeer selectief negatieve berichten te plaatsen over asielzoekers, arrogant te doen alsof ze 'het volk' zijn door te wijzen op de winst van de PVV, etc?

Klopt, wat mij ook stoort, is dat 'ze' hun pijlen voortdurend op de verkeerde groepen richten, de groepen die helemaal niet de oorzaak zijn van de huidige problematiek, maar toch maar blijven vingerwijzen naar asielzoekers of wokies of die arrogante linksen en ondertussen vrolijk in zee gaan met de VVD die wel medeverantwoordelijk is voor jarenlang neoliberaal beleid, de partij die de vorige coalatie onder leiding van Yesilgöz heeft laten klappen gebaseerd op onjuiste informatie. Hoe kwalijk is dat?

En over een vergrootglas gesproken: juist alles wat links zegt of doet wordt onder een vergrootglas gelegd, met argusogen wordt gekeken waar men nu weer over kan vallen. Als je echt serieus genomen wil worden, dan zoek je niet langer naar zondebokken en blijf je niet hangen in zelfmedelijden,  maar durf je te kijken naar wat er echt speelt en anticipeer je daar op, in plaats van alleen een proteststem uitbrengen op een partij die tolerantie nou niet bepaald hoog in het vaandel heeft staan.

Dus ja, het moet inderdaad van twee kanten komen en dat mis ik grotendeels ook.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 26-06-2024 om 11:49:

[..]

Mooi stuk. Jammer dat het geen politieke partij is, ik had erop gestemd.

Ik ook.

Dietloverzzz schreef op 26-06-2024 om 11:47:

[..]

Een reactie als deze illustreert nu precies waarom veel mensen zich niet gehoord voelen. Wat wil je hier nu toch mee bereiken? Je bereikt hier helemaal totaal niets mee. Bovendien staan hier zoveel opnieuw zoveel valse aannames dat ik hier niet eens verder opnieuw op in ga. Er worden meningen in mensen de mond geschoven die ze nergens hebben ondanks dat dit al zo vaak is weerlegd (en nee ga ik niet opnieuw doen). Het komt toch niet aan, aangezien je zo vastgeroest zit in jouw eigen " gelijk". Veel succes ermee.

Ik zie geen valse aannames in mijn post. Met vage beschuldigingen kan ik daarom niks, geef maar specifiek aan wat ik niet goed zou zien dan. Van een ‘ik ga hier niet verder op in’ kan ik niks leren. En misschien zelf ook eens aan die zelfreflectie doen die je van anderen eist en kijken hoe je zelf vastgeroest zit. Mijn post komt niet uit de lucht vallen, die baseer ik op wat ik hier van PVV stemmers en -sympathisanten lees. Je zou hem ook ter harte kunnen nemen, als je zo graag een open en respectvol gesprek wil.

Veel geschreven, ik moest even bijlezen.... grappig om te lezen hoe 'vast' links blijft zitten in het eigen gelijk "we moeten het alleen beter uitleggen..." 
In een topic zoals dit heeft het dan ook eigenlijk weinig zin om met argumenten te komen: wat je schrijft wordt selectief gelezen en vervolgens gaat men op een detail 'schieten'. Met de bekende tactiek en bewoordingen, dus niemand is daar echt van onder de indruk en reageert hier gewoon niet meer; keert terug naar een ander forum waar het "eigen" geluid aanwezig is. Is ook slimmer, want dan is er geen 'voer' meer voor links om met een klein clubje vast aanhangers hier te laten horen dat zij zo deugen en dat zij zo bezorgd zijn voor de toekomst met al die slechte (m.n. autochtone) Nederlanders.  

Maar een groot deel van de bevolking wil verandering. Gewoon heen-en-weer praten blijkt al decennia lang niet te werken (want links dendert dóór), dus moet het tegengeluid wat harder/forser doorklinken. Mooi dat dit bij de laatste verkiezingen gelukt is. Nu is het afwachten of er, waarschijnlijk met baby-stapjes (want obstructie van links zal niet gering zijn), in de praktijk goede dingen uit voort komen. 
Het is net zoals met onderhandelen: je wil op 75 uitkomen, dus je vraagt 100 en de ander biedt 50 om tenslotte samen op 75 uit te komen. 
Hier komt het niet zo veel verder dan elkaar vertellen dat zowel 100 als 50 niet realistisch is. Een deel van de bevolking hoopt dat er een kans is c.q. zal komen dat we toch op 75 uit zullen komen. 

Links dendert dóór? Ja, want links is al jaaaaaren aan de macht en heeft alles naar haar hand gezet.... 

Oh wacht..

Zorroo schreef op 26-06-2024 om 12:25:

Links dendert dóór? Ja, want links is al jaaaaaren aan de macht en heeft alles naar haar hand gezet....

Oh wacht..

Het is vooral die kudde op onjuistheden/onwaarheden beruste rechtse stokpaarden die doordendert, maar dat wil er maar niet in. 

Poezel_en_Wip schreef op 26-06-2024 om 12:30:

[..]

Het is vooral die kudde op onjuistheden/onwaarheden beruste rechtse stokpaarden die doordendert, maar dat wil er maar niet in.

Wat ben je toch weer arrogant en betweterig 

Zorroo schreef op 26-06-2024 om 12:47:

[..]

Wat ben je toch weer arrogant en betweterig

Klopt hoor. Ik ben linksdraaiend geboren, dan krijg je dat. 

Poezel_en_Wip schreef op 26-06-2024 om 12:52:

[..]

Klopt hoor. Ik ben linksdraaiend geboren, dan krijg je dat.

Ik word eerlijk gezegd ook een veetje moe van alle verwijten heen en weer. En plaats je dan een inhoudelijke post dan is alleen Nicole123 die erop in gaat en voor de rest weer dat hakken op elkaar. Zo kom je toch helemaal nergens samen?

@Nicole123 ik snap overigens wat je bedoeld met geld waarover belasting is betaald. Maar dan gaat het van privé naar onderneming (BTW) of privé naar Overheid (IB, LB, Vpb bijvoorbeeld.) Voor mij persoonlijk toch anders dan van privé naar privé zoals met iets erven of schenken. Als mijn ouders een huis achterlaten aan hun kinderen bijvoorbeeld, prima dat daar wat belasting over betaald moet worden maar de schijven die GL/PvdA wil zijn wat mij betreft gewoon echt veel te hoog. En het voelt ook gewoon niet goed. Juist omdat het van privé naar privé gaat.

Spaargeld ook zoiets. Als ik als alleenstaande meer dan 57.000 euro spaargeld heb moet ik daar belasting over betalen. (Over het bedrag daarboven)

Nu ben ik ondernemer en spaar ik zelf voor mijn pensioen. Met 57.000 euro kom je als pensioen of overbrugging bij bijvoorbeeld langdurige ziekte niet ver. Ben je samen is het 114.000 euro. Dat is meer een bedrag waar je "iets" mee kan tot aan je pensioen. 

Ik vind het bedrag voor vrijstelling gewoon te laag. Maak daar 100.000 euro van voor alleenstaanden. 200.000 voor fiscale partners. Want dat is ook weer allemaal eigen prive geld.

Belasting over arbeid omlaag. Of in meerdere schalen waarbij de lagere inkomens minder betalen en de hogere inkomens meer. Belast multinationals zwaarder. Dividenbelasting omhoog. Maar zorg er intussen ook voor dat die grote bedrijven in Nederland zelf blijven. Want we hebben werk nodig.

Kinderbijslag inkomensafhankelijk maken. KGB naar beneden bijstellen zodat hogere inkomens geen recht hebben hierop. Huur- en zorgtoeslag ook op basis van 40 uur werken. Kies je vrijwillig voor minder werken dan heb je daar geen recht op. Ben je ziek, arbeidsongeschikt dan heb je natuurlijk wel recht. Dat is te vinden bij de UWV. 

En ga eens wat strenger controleren op echt inburgeren. Mensen die al 20 jaar in Nederland wonen maar de taal niet spreken dat kan toch niet waar zijn? Waar kinderen de vertaling moeten doen bij allerlei instanties. 
Ik krijg vaak een zoon/dochter aan de telefoon, in Nederland geboren, waar de moeder toch wel rijles wil nemen maar wel met een tolk erbij. Due moeder woont dan al zon 16 jaar hier en is nog niet in staat een fatsoenlijk gesprek te hebben in de Nederlandse taal. Hoe kan zo'n vrouw dan meedraaien in de maatschappij?  

Miraval schreef op 26-06-2024 om 13:00:

En het voelt ook gewoon niet goed. Juist omdat het van privé naar privé gaat.

Maar waarom zou privé naar privé anders zijn dan zakelijk naar privé of privé naar zakelijk? Juist van jou begrijp ik dat niet. Dan haal je het geld alleen maar bij de (klanten van) ondernemers vandaan! Als je privé minder wil belasten moet je zakelijk meer gaan belasten, ik denk niet dat je dat zou willen. 

De pijn bij jou zit als ik het goed begrijp vooral in ondernemers die een eigen potje aan vermogen hebben, voor de risico's die ze nemen in het ondernemerschap en hun pensioen. Ik vind helemaal dat ze daar goed naar moeten kijken als ze vermogens, schenkingen of erfenissen hoger belasten. Dat je niet aan de bestaanszekerheid van ondernemers komt, dat je daar rekening mee houdt, compenseert of uitzonderingen maakt. Tegelijk zijn nou juist schenkingen en erfenissen dingen waar je niet vast op kunt rekenen als appeltje voor de dorst. Wie weet worden je ouders 110 en maken ze al hun geld op. Een erfenis of schenking is eigenlijk altijd een extra, waarop je geen recht kunt laten gelden vooraf en waar je persoonlijk niets voor hebt hoeven te doen. Ik vind het daarom van alle belastingen juist bij de meest rechtvaardige horen en heb dus juist het omgekeerde van hoe jij het voelt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.