Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Doorbraak Formatie

Eindelijk is het zover. Na maanden wachten vormen de PVV, VVD, NSC en BBB een kabinet. Een rechts kabinet. Wie zal premier worden? Wat zijn de plannen? Hoe zal het allemaal 'uitpakken'?

Ik ben benieuwd.

https://www.kabinetsformatie2023.nl/kabinetsformaties/kabinetsformatie-2023/nieuws/2024/05/16/eindverslag-en-hoofdlijnenakkoord-informateurs-dijkgraaf-en-van-zwol


Rozi schreef op 25-05-2024 om 10:40:

71000 bruto samen is toch helemaal niet bizar veel? 

Dit komt voor mij uit de lucht vallen, wie zegt dan dat dat bizar veel zou zijn? Als je het over de KGB discussie hebt: zelfs als je samen het dubbele aan salaris hebt krijg je nog KGB. Een regeling die oorspronkelijk was om te zorgen dat kinderen in arme gezinnen genoeg eten zouden hebben is enorm uitgedijt naar 'het moet voor iedereen zijn'.

Tuinfluiter schreef op 25-05-2024 om 08:41:

[..]

Interessante vergelijking met de jaren 80. Je bent er van op de hoogte dat de werkloosheid toen 10% was en onder jongeren zelfs 20%. De goede oude tijd was in werkelijkheid niet zo geweldig. We werden de verloren generatie genoemd er was een crisis en niet alleen in Nederland. Die maatschappij draaide dus helemaal niet zo geweldig goed als jij denkt.

Als je refereert aan het verleden zorg dan wel dat je weet waar je overpraat. Lees er eerst over op internet of in een boek.

Voor wie de cijfers over arbeid (en werkloosheid) in het verleden wil zien: 


In 1983 was de werkloosheid inderdaad op het hoogste punt: onder 15-25 jarige is dat jaar het hoogste percentage te zien, namelijk 17.9 % 

Het punt dat ik echter maakte is als volgt: neem dan even 1983, toen waren er in heel Nederland op 1 januari in totaal 14.430.000 inwoners van 0-105 jaar oud. De zgn. werkzame beroepsbevolking bestond uit 4.873.000 personen. Op het aantal inwoners is dat 33.98 % 
Aan het einde van het jaar 2023 telde Nederland 17.947.684 inwoners van 0-105 jaar. De werkzame beroepsbevolking: 9.737.000. Dat is 54.25 % van alle inwoners. 

En we komen, ondanks alle automatisering, kunstmatige intelligentie, héél veel meer  hoogopgeleide werknemers, veel meer (technische) hulpmiddelen (ARBO), etc. alsmaar méér mensen tekort. Dan klopt er toch iets niet?  


Noot: nog vóór het internet tijdperk heb ik mij altijd al zéér in deze materie verdiept (werk en studie) Gelukkig kan een ander nooit zeggen "wat ik denk" en over beter/slechter kun je van mening verschillen. 

Miraval schreef op 25-05-2024 om 10:59:

Waarom is er trouwens geen sollicitatieplicht voor moeders met bijstand en kinderen onder de 5 jaar? Want lijkt mij dat je prima kunt werken met kleine kinderen als je gezond bent. Anderen doen dit ook toch?

Even het probleem met opvang erbuiten gelaten natuurlijk.

Omdat een groot deel van Nederland vindt dat (5 dagen) opvang voor kinderen onder de 5 zielig is. Met name conservatief Nederland. Als je er in je eentje voor staat met kinderen is het ook wel echt een probleem, zeker met een niet flexibele baan. Wanneer moet je dan met je kind naar het consultatiebureau, huisarts, tandarts, logopedist, fysio, etc? (met kleine kinderen had ik vaak 2 van die afspraken per week)

Ik zou persoonlijk er wel voor zijn dat ze een sollicitatieplicht zouden hebben, maar als dat deeltijd is en dan aangevuld met een uitkering prima. Vooral om in het arbeidsproces te blijven, dat is in mijn ogen heel belangrijk.

Meer pragmatisch gedacht is wel de vraag wat een sollicitatieplicht oplevert. Het voelt voor veel mensen misschien eerlijker, maar werkt het in de praktijk? Mensen die vinden dat ze niet kunnen of willen werken in hun omstandigheden kun je dwingen tot solliciteren, maar als ze dan bij die sollicitatie een brief van niks schrijven of er compleet ongeinteresseerd gaan zitten, dan is het alleen zonde van de tijd van de werkgevers en controleurs. Als ik pragmatisch kijk dan werkt denk ik een soort coach die mensen helpt om naar de langere termijn te kijken of hoe de opvang prettig te regelen beter dan zo'n sollicitatieplicht.

Sollicitatieplicht is een lachertje.  Mensen solliciteren soms op volledige onhaalbare functies om op papier aan de plicht te voldoen maar willen helemaal niet

terwijl nu bedrijven bijv zelfs ‘open hiring’ doen waarbij je sowieso wordt aangenomen 

Miraval schreef op 25-05-2024 om 10:47:

@luchtpost eens met je post.

Klopt je berekening van netto bedrag alleenstaande moeder met 3 kinderen 2794 euro netto per maand?

Ik moet voor een klein beetje meer dik fulltime werken...

Dat is niet mijn berekening, die bedragen kun je hier terugvinden: zie pag. 20 van dit rapport: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2023/06/30/een-zeker-bestaan-rapport-i-commissie-sociaal-minimum

Dat inkomen staat los van alles wat men voor kinderen gratis verstrekt krijgt: pas voor culturele zaken, schoolspullen, laptop, fiets, schoolkamp, sport, cursussen, etc. etc. En volgens mij is ook de tegenwaarde van de voedselbank, de kledingbank, de vakantiebank en acties zoals de-sint-voor-ieder-kind, jarige Job cadeaus etc. niet in deze bedragen verwerkt. het is niet voor niets dat verschillende stichtingen hun spullen niet meer kwijt kunnen en ermee stoppen. Zeker voor tweedehands spullen is nauwelijks interesse. 

Die tabel op pagina 20 gaat uit van een alleenstaande moeder met bijstand met drie kinderen van 11, 13 en 15 jaar oud. Een paar krijgt in dezelfde situatie 3.141 euro (inmiddels mogelijk méér als de bedragen intussen zijn aangepast).

@nicole nee fulltime is natuurlijk ook helemaal niet noodzakelijk maar bijvoorbeeld maximaal 20 uur? 

Daarnaast kan ik niet zoveel met mensen die echt niet willen. We willen allemaal weleens iets niet. Als je expres een sollicitatie verneukt dan mag je wat mij betreft gekort worden op je uitkering. Daar heb ik helemaal geen moeite mee. Hoe je dat zou kunnen opvangen door bijvoorbeeld de sollicitatie brief in te sturen met hulp van je begeleider. En terugkoppeling naar begeleider vanuit het bedrijf waarom persoon niet aangenomen is. 

absor schreef op 25-05-2024 om 11:15:

Sollicitatieplicht is een lachertje. Mensen solliciteren soms op volledige onhaalbare functies om op papier aan de plicht te voldoen maar willen helemaal niet

terwijl nu bedrijven bijv zelfs ‘open hiring’ doen waarbij je sowieso wordt aangenomen

Precies ik ben zelfs weleens gebeld als zijnde sollicitatie vanwege de sollicitatieplicht. En of ze dan door mochten geven bij mij gesolliciteerd te hebben. Nooit ook maar 1 terugkoppeling gehad.  

Fleurtje_5 schreef op 25-05-2024 om 08:39:

Er werd hier afgelopen week geklaagd over Mona Keijzer. Blijkbaar had ik het een en ander over haar uitspraak gemist. Dat heb ik effe ingehaald, mede door de krant van vandaag heb ik ook andere berichten opgezocht en gelezen.

https://www.ad.nl/politiek/mona-keijzer-bbb-blijft-ondanks-aangifte-bij-haar-uitspraak-over-moslims~aea523c5/

Kasim Tekin die aangifte doet .......iemand die Hamas verzetstrijders noemt. Mafkees

Miraval schreef op 25-05-2024 om 11:16:

@nicole nee fulltime is natuurlijk ook helemaal niet noodzakelijk maar bijvoorbeeld maximaal 20 uur?

Daarnaast kan ik niet zoveel met mensen die echt niet willen. We willen allemaal weleens iets niet. Als je expres een sollicitatie verneukt dan mag je wat mij betreft gekort worden op je uitkering. Daar heb ik helemaal geen moeite mee. Hoe je dat zou kunnen opvangen door bijvoorbeeld de sollicitatie brief in te sturen met hulp van je begeleider. En terugkoppeling naar begeleider vanuit het bedrijf waarom persoon niet aangenomen is.

Waarom maak jij je druk om die mensen? De meeste mensen willen heus wel werken, maar wel het aantal uren dat het beste bij ze past. Ik vind het alleen maar goed dat de norm niet meer zoveel mogelijk werken werken werken is, maar dat men meer streeft naar een goede balans in het leven. Dat is gezonder en moet ook wel vanwege de hoger geworden pensioenleeftijd. Dan liever wat rustiger aandoen zodat men het goed vol kan houden, de eigen kinderen ook nog eens ziet en dat men ook nog kan genieten van het leven. Geniet van het leven, want je bent er maar even.

Fleurtje_5 schreef op 25-05-2024 om 09:42:

[..]


Als ik het artikel in de krant lees hoeft de verslaggever geen bijsluiter erbij te plaatsen om uitleg of mening erbij te geven. Soms is het gewoon meer dan voldoende wat diegene waar het over gaat heeft gezegd.

Ja en dat kunnen we dus zelf ook uit de krant vernemen. Zeg er dan tenminste bij wat je wilt met het artikel.

Dietloverzzz schreef op 25-05-2024 om 11:22:

[..]

Waarom maak jij je druk om die mensen? De meeste mensen willen heus wel werken, maar wel het aantal uren dat het beste bij ze past. Ik vind het alleen maar goed dat de norm niet meer zoveel mogelijk werken werken werken is, maar dat men meer streeft naar een goede balans in het leven. Dat is gezonder en moet ook wel vanwege de hoger geworden pensioenleeftijd. Dan liever wat rustiger aandoen zodat men het goed vol kan houden, de eigen kinderen ook nog eens ziet en dat men ook nog kan genieten van het leven. Geniet van het leven, want je bent er maar even.

Waarom ik me druk maak? Omdat je hier zowat doodgegooid wordt over solidariteit maar alleen komende vanuit een ander en niet door zelf iets meer in te zetten waar mogelijk. (Gezondheid en mantelzorg uitgezonderd)

Ik kan daar niet zoveel mee. Mensen die een goed inkomen genereren en de luxe hebben daardoor minder te kunnen werken tegenover degenen die fulltime moeten werken omdat ze anders niet rond kunnen komen. Maar dan wel roepen dat de rijkeren maar meer in moeten leveren want zelf willen "ze" meer dan werken alleen. Terwijl heel onze gezonheidsstaat is ingericht op werken voor degenen die niet (meer) kunnen werken. 

Als iedereen die dit kan 32 uur per week gaat werken dan is een heel groot probleem al opgelost in de zorg en andere sectoren alsmede meer inkomsten middels loonbelasting en minder toeslagen dus meer geld voor degenen die dat nodig hebben. 

Miraval schreef op 25-05-2024 om 10:54:

[..]

Okee... ik dacht al. Lijkt me wel behoorlijk veel namelijk. Al kan het natuurlijk best oplopen met huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderbijslag en KGB. Dan ook vrijstelling van gemeentelijke belastingen.

Als je een keer tijd hebt om het rapport te lezen, dan zal je zien dat men alle gemeentelijke regelingen en bijdragen heeft opgeteld. En men constateerde ook dat er verschillen zijn, dus er is voor gekozen e.e.a. uit te werken met 3 'klassen': een gemiddelde gemeente qua extra's, een bovengemiddelde en een onder-gemiddelde gemeente. Voot zover ik het mij goed herinner, is het niet zo dat men álle mogelijke bedragen blind bij elkaar heeft opgeteld en daarna doet alsof iedereen altijd alles krijgt, maar gaat men juist uit van een gemiddeld ontvangen bedrag. Het doel was namelijk om een echt evenwichtige vergelijking te kunnen maken van hoeveel euro's er nu daadwerkelijk binnen komen. 

Miraval schreef op 25-05-2024 om 11:28:

[..]

Waarom ik me druk maak? Omdat je hier zowat doodgegooid wordt over solidariteit maar alleen komende vanuit een ander en niet door zelf iets meer in te zetten waar mogelijk. (Gezondheid en mantelzorg uitgezonderd)

Ik kan daar niet zoveel mee. Mensen die een goed inkomen genereren en de luxe hebben daardoor minder te kunnen werken tegenover degenen die fulltime moeten werken omdat ze anders niet rond kunnen komen. Maar dan wel roepen dat de rijkeren maar meer in moeten leveren want zelf willen "ze" meer dan werken alleen. Terwijl heel onze gezonheidsstaat is ingericht op werken voor degenen die niet (meer) kunnen werken.

Als iedereen die dit kan 32 uur per week gaat werken dan is een heel groot probleem al opgelost in de zorg en andere sectoren alsmede meer inkomsten middels loonbelasting en minder toeslagen dus meer geld voor degenen die dat nodig hebben.

Waarom is dat aantal uren zo belangrijk? Het gaat er toch om dat mensen hun steentje bijdragen aan de maatschappij als ze dat kunnen? Dat ze dat doen is toch veel belangrijker dan vinden dat iedereen maar zoveel uur moet gaan werken? Iedereen is toch anders met weer een andere situatie en andere wensen in het leven. De ene wil en kan fulltime werken terwijl de ander het liever rustig aan doet. Verschil moet er zijn toch. Ik ben ervoor dat iedereen lekker doet wat goed voelt. Dat is het beste voor de maatschappij denk ik. 

absor schreef op 25-05-2024 om 11:15:

Sollicitatieplicht is een lachertje. Mensen solliciteren soms op volledige onhaalbare functies om op papier aan de plicht te voldoen maar willen helemaal niet

terwijl nu bedrijven bijv zelfs ‘open hiring’ doen waarbij je sowieso wordt aangenomen

Ik ken wel gevallen van mensen die dat deden en per ongeluk toch werden aangenomen. Werkgevers hebben moeite tegenwoordig om mensen te vinden.

Dietloverzzz schreef op 25-05-2024 om 11:34:

[..]

Waarom is dat aantal uren zo belangrijk? Het gaat er toch om dat mensen hun steentje bijdragen aan de maatschappij als ze dat kunnen? Dat ze dat doen is toch veel belangrijker dan vinden dat iedereen maar zoveel uur moet gaan werken? Iedereen is toch anders met weer een andere situatie en andere wensen in het leven. De ene wil en kan fulltime werken terwijl de ander het liever rustig aan doet. Verschil moet er zijn toch. Ik ben ervoor dat iedereen lekker doet wat goed voelt. Dat is het beste voor de maatschappij denk ik.

Omdat er structureel geld tekort is. En omdat dat geld dan gehaald wordt bij bijvoorbeeld het MKB (in mijn geval). Waar bijna iedereen er vorig jaar op vooruit zou gaan, gaan kleine ondernemers erop achteruit.

Het feit dat de winstvrijstelling naar beneden gesteld wordt of de ondernemersaftrek daar hoor je niemand over. Maar BTW verhoging op boeken is echt een volledig ondenkbare maatregel. Dat vind ik gewoon krom.

Want als iedereen zoals ik zei die dit kan 32 uur zou werken (32 uur op 7 dagen, dan ben je dus 3 dagen helemaal vrij) dan zouden de problemen niet zo groot zijn. Dat is gewoon een feit. Als je wil dat anderen voor jouw levenswijze (niet jij persoonlijke) betalen mag je op zijn minst iets terug verwachten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.